Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat despre subiectele primite de elevi la simularea Evaluării Naționale 2024 că au fost „subiecte echilibrate care au asigurat atât, știu eu, grad mediu, dar și înalt de dificultate, să putem avea departajare”. Declarația a fost făcută într-o conferință de presă la PNL Bistrita. Referitor la proba de la Matematică, mai mulți părinți și elevi au scris pe grupuri sau rețele sociale că subiectele au fost grele și doar cei care au făcut meditații ar fi putut să le rezolve.
Ligia Deca a spus că, în ultimii ani, a văzut o inflație de note mari și „trebuie să avem și subiecte care departajează între copiii cu performanță medie și copiii cu performanță înaltă”:
„Da, proba de simulare – era vorba despre simulare naționale – a avut o serie de subiecte care permit departajarea copiilor, pentru că, în esență, rezultatele de la Evaluarea Națională vor fi folosite, ulterior, pentru admiterea la liceu. Am văzut, în ultimii ani, o inflație de note mari, am văzut cum la câteva sutimi se decide repartizarea de la un liceu la altul și, câtă vreme Evaluarea Națională va fi utilizată exclusiv, deci ca singură probă pentru admiterea la liceu, trebuie să avem și subiecte care departajează între copiii cu performanță medie și copiii cu performanță înaltă. Am văzut și eu feedbackurile, am încercat să preluăm și noi din partea cadrelor didactice pe care le avem indicate în diferite structuri. Mulți au spus că este foarte bine așa: să avem subiecte de toate tipurile de dificultate”, a declarat aceasta.
Ministrul Educației a precizat că subiectele au fost echilibrate și a mai spus că „am putut organiza aceste simulări odată cu corectură digitalizată, pentru că asta ne permite să vedem care sunt elementele pe care copiii (…) nu au putut să le rezolve”:
„Ceea ce pot să asigur este: 1 – au fost subiecte echilibrate care au asigurat atât, știu eu, grad mediu, dar și înalt de dificultate, să putem avea departajare, iar în cadrul evaluării naționale, filosofia Ministerul Educației a fost întotdeauna că subiectele trebuie să fie pentru nivel mediu. Această filosofie rămâne în picioare. Mă bucur ca, în acest an, am putut organiza aceste simulări odată cu corectură digitalizată, pentru că asta ne permite să vedem care sunt elementele pe care copiii, să zicem, așa, nu s-au putut achita, nu au putut să le rezolve, pentru că mai avem timp să insistăm asupra lor până la Evaluarea Națională. Și doi – cred că ne ajută acest feedback să putem și calibra pentru Evaluarea Națională propriu-zisă”, a punctat Ligia Deca.
Secretarul de stat Sorin Ion a spus, la Euronews, referitor la subiectele de la proba de matematică, simularea Evaluării Naționale 2024, că sunt “așa cum trebuie să fie niște subiecte la un examen național”.
“Nu știu dacă este sănătos să vorbim despre subiecte foarte ușoare sau dacă e bine să avem subiecte ușoare și oricum e discutabil. Nu veți găsi niciodată unanimitate în părerile profesorilor de matematică cu privire la nivelul de dificultate. Unii vor spune că sunt ușoare, alții vor spune că sunt grele. (…)” – Sorin Ion.
Comunicarea rezultatelor de la simulare se face anonimizat și notele nu se trec în catalog, conform ordinului publicat în Monitorul Oficial
Art. 6. — „(1) Comunicarea rezultatelor obținute la simularea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și la simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2023—2024, se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută de aceștia.
(2) Rezultatele obținute de elevi la simularea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și la simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2023—2024, sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ în care s-au desfășurat aceste simulări, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare.
(3) Notele obținute la simulările naționale nu se trec în catalog. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, notele obținute la simulările naționale pot fi trecute în catalog.”