Ligia Deca, despre propunerea sindicatelor ca evaluarea națională să fie susținută la 5 materii: „În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după evaluarea națională”

3.443 de vizualizări
Ligia Deca / Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
„În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după evaluarea națională, pentru profilurile unde există concurență”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la finalul ședinței de Guvern, despre propunerea sindicatelor ca evaluarea națională să fie susținută la 5 discipline.

Reporter: Ați avut discuții cu sindicatele legate de propunerea lor de ieri, aceea ca examenul de admitere la liceu să fie compus din cinci examene cu noțiuni de la mai multe materii?

Ligia Deca: „Așa este, propunerea a venit în cursul zilei de ieri, în scris. Propunerea nu a fost ridicată în cadrul discuțiilor din comisia de dialog social, organizată luni, deci nu a putut fi discutată cu toți actorii în acel context. Și am primit astăzi o reacție din partea Consiliului Național al elevilor și a Federației părinților, care spun că nu ar susține o astfel de variantă. În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după evaluarea națională, pentru profilurile unde există concurență. (…)

Este un moment destul de avansat al elaborării legii și vedem că nu există consens între actorii din sistem, de aceea am păstrat propunerea pe care am prezentat-o deja public.”

Amintim că sindicatele profesorilor solicită ca elevii să susțină 5 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă, în locul admiterii separate la liceu.

Sindicatele din educație propun ca evaluarea națională să aibă următoarele probe, pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2024-2025:

  • a) matematică+informatică (algoritmică)
  • b) română
  • c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
  • d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine;
  • e) maternă;

Potrivit sindicatelor, fiecare liceu ar trebui să stabilească, cu un an înainte, coeficienții pentru fiecare probă de examen: „Cu un an înainte, fiecare liceu stabileşte, pentru fiecare filieră, coeficienți pentru fiecare din cele 4/5 examene de mai sus şi le anunță public. Suma celor 4/5 coeficienți trebuie să fie 10, niciun coeficient nu poate fi 0”.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că este nevoie de o evaluarea națională „acoperitoare”: „A limita admiterea la liceu sau Evaluarea Națională doar la două examene, la matematică și limba și literatura română, nu este normal. (…) Considerăm, în momentul de față, că noi avem nevoie de o Evaluare Națională care să fie mult mai amplă și mult mai acoperitoare”.

Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților au anunțat că ”se opun cu fermitate” propunerii sindicatelor, deoarece “primul lucru care ne vine în minte când abordăm acest subiect sunt meditațiile”.

Articol în curs de actualizare


7 comments
  1. Si in Italia se da evaluare nationala sau admitere la liceu si profesionala din limba tarii, apoi matematica apoi stiinte

    In felul asta se intra mai ok fiecare unde are nevoie, care vrea la mate-info care vrea la uman care vrea la stiinte

  2. Atunci profesorii care se prezintă la titularizare pe un anumit post sa susțină examen din toate materiile care se învață in clasele 5-8….pentru a vedea de ce sunt in stare și ce cultura generală au….sincer principalii vinovați de ce se întâmpla in sistem sunt profesorii care au transformat educația in SRL .

  3. Cum au putut sindicatele sa vina cu aceasta mizerie de propunere? Adică BAC se da la 3 discipline, dar la 14 ani trebuie să dea examen la 5 discipline? Ei au gândit ceva? Sau au fost mânați doar de dorința de a fi și alți profesori căutați pentru pregătiri, nu doar cei de română și matematică?

    1. Bac se da la 3 discipline?Hai să ne mai gândim…Că au apărut vreo zece discipline de bac dacă stăm strâmb și judecam drept…Că sunt doar trei probe,asta e altceva…

  4. Sindicatele nu au lucruri mai bune de facut?
    Nu este de mirare ca profesorii sunt cei mai prost platiti dintre bugetari, sindicatele vor sa-i apare pe cei care fac meditatii si sa-i tina in saracie pe ceilalti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Nu putem tăia de la Educație, anunță Ligia Deca, în contextul reducerilor de cheltuieli cerute de premier. Ministra vrea bani în plus la rectificare / În decembrie spunea că bugetul de 2,1% din PIB e „acoperitor“

„Din păcate, Ministerul Educației nu poate face reduceri bugetare“, a declarat Ligia Deca la finalul dezbaterilor de miercuri, din Camera Deputaților, pe marginea legilor Educației. Aceasta a fost întrebată de…
Vezi articolul

Ministrul Deca le-a dat temă inspectorilor ca luni să adune de la școli calculele cu sumele forfetare pentru elevii navetiști din cele 14 județe unde nu se pot acorda abonamente gratuite / Listele trebuie trimise la Inspectorate – surse

Inspectoratele școlare din cele 14 județe unde elevii navetiști nu au primit până acum abonamente gratuite trebuie să adune de la școli calculele cu sumele forfetare pentru elevii navetiști din…
Vezi articolul

Marcel Ciolacu, președintele PSD: Dascălii au ajuns bătaia de joc a unor elevi care consideră că au doar drepturi, fără nicio obligaţie. Avem legile Educaţiei în Parlament. PSD va insista ca noile reglementări să restabilească autoritatea profesorilor

Liderul social-democrat Marcel Ciolacu a afirmat că PSD va insista în Parlament, la dezbaterile privind legile Educaţiei, ca noile reglementări să restabilească autoritatea profesorilor, făcând referire la profesoara din Prahova…
Vezi articolul

PISA 2022: România este la polul opus față de țările-exemplu în ce privește echitatea în educație / Analistă OCDE: Investiții mai mari nu înseamnă automat succes la învățare, dar pentru elevii români resurse mai multe ar însemna rezultate mai bune la Matematică

România este în partea opusă față de țările-exemplu din punct de vedere al echității în educație, potrivit rezultatelor PISA 2022 prezentate, marți, de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE):…
Vezi articolul