„Unele îngrijorări ale elevilor sunt legitime, faptul că își doresc să înțeleagă mai bine care este utilitatea examenului, să fie poate mai adecvat pentru ceea ce își doresc ei să facă în continuare, însă discuția nu cred că trebuie să fie centrată pe a fi sau a nu fi examen de Bacalaureat. Avem nevoie de o certificare de competențe, pentru că altfel nu putem să arătăm, inclusiv pieței muncii, care sunt competențele pe care un absolvent le are”, a declarat Ministrul Educației, Ligia Deca, pe 21 martie.
- Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) a criticat modul în care sunt evaluaţi elevii la finalul învățământului preuniversitar și a solicitat desfiinţarea examenului de Bacalaureat, pe 13 martie.
„Cred că trebuie să găsim acele tipuri de evaluări standardizate, nu în sensul de grilă, ci în sensul de a putea compara rezultatele și de a putea trage concluzii relevante cu privire la performanța sistemului, performanța școlilor, performanța cadrelor didactice”, a precizat Ligia Deca.
Intervenția ministrului Educației despre propunerea de eliminare a examenului de Bacalaureat
Rep.: Cum vedeți propunerea Asociație Elevilor din Constanța de eliminare a examenului de bacalaureat?
Ligia Deca: Cred că fiecare ciclu educațional, mai ales când vorbim despre finalizarea învățământului obligatoriu, trebuie să se finalizeze cu certificarea unor competențe.
Examenul de bacalaureat are istorie în România, o tradiție, un anumit tip de abordare. Sigur, în legea educației, ați văzut, există o schimbare de perspectivă. Insistăm mai mult pe probele de competențe, insistăm mai mult pe zona limbilor străine. Avem și un focus mai mare pe profilul pe care elevul îl are. Eu cred că reformele care vor fi aduse examenului de bacalaureat îl va face mai relevant atât pentru elevi, cât și pentru întreaga societate.
Sigur, aud ceea ce este în spatele declarației elevilor, și anume faptul că își doresc să înțeleagă mai bine care este utilitatea examenului, să fie poate mai adecvat pentru ceea ce își doresc ei să facă în continuare, iar aceste îngrijorări sunt unele legitime, însă discuția nu cred că trebuie să fie centrată pe a fi sau a nu fi examen de bacalaureat. Este clar că avem nevoie de o certificare de competențe, pentru că altfel nu putem să arătăm inclusiv pieței muncii care sunt competențele pe care un absolvent le are.
Rep.: Am observat că elevii se plâng de faptul că doar tocesc materia și că la BAC doar redau din minte practic ceea ce au citit, luați în considerare restructurarea materiei, astfel încât aceștia să aibă mai multe probe practice sau să învețe mai practic ceea ce li se preda la școală?
Ligia Deca: Cu siguranță că avem nevoie de o abordare teoretică, care să însemne inclusiv o conexiune cu viața reală. Ne dorim acest lucru în programele școlare, ne dorim acest lucru și în pedagogie, contează foarte mult cum abordează un cadru didactic programa și, sigur că da, inclusiv probele de la examenele naționale. Cred că în ultimii ani, dacă observăm, au trecut înspre o zonă mai aplicată, mai axată pe competențe. Poate că nu este suficient. Vedem că există încă diferențe între testările de tip PISA și testările pe care le avem noi în mediul național.
În funcție de profilul absolventului, cred că trebuie să găsim acele tipuri de evaluări standardizate, nu în sensul de grilă, ci în sensul de a putea compara rezultatele și de a putea trage concluzii relevante cu privire la performanța sistemului, performanța școlilor, performanța cadrelor didactice.
Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
bacalaureatul nu este obligatoriu. de ce să -i împiedicăm pe cei care vor să -l dea?
MATEMATICA!!!! Scoateți această materie care a ajuns stresul și sperietoare pentru elevi!!! După clasa a VIII a,matematica trebuie să fie o materie opțională! NU pentru examene.Nici la Admitere și nici la Bacalaureat!Pe lângă Limba și Literatura Română se pot găsi multe materii cu mult mai mult folos pentru elevi. De ce nu vreți să scăpați odată pe elevi de a învăța forțat materii care nu își au rostul după clasa a VIII a???!!! Ați rămas la metode ceaușiste în care vă bateți joc de elevi și de Învățământ.Iar elevii nu mai învață de plăcere.Profesorii NU își mai dau interesul pentru că inspectoratele și cei care conduc Ministerul Educației și Învățământului sunt niște incompetenți,iar părinții au ajuns împreună cu elevul și cu copiii lor să facă legea în școli. Pentru că elevul își bate joc și de profesori și de director,iar părinții în loc să ia atitudine pentru greșelile acestora,amenință directorul și profesorii cu tot felul de plângeri pe la Inspectorat și Minister.Numai în România se întâmplă această ticăloșie.Și părinții au dat peste cap Învățământul!!!Pentru că vor de la copiii lor să învețe peste măsură.Să se ducă cu alfabetul și cu tabla înmulțirii înainte de a ajunge în clasa întâi la școală.Ca să arate cât de deștepte sunt progeniturile lor.Și după aceea se miră că-i duc pe la psiholog pentru că îl forțează peste măsură să facă eforturi mai mult decât îl duce capul
Nu cred că este bine sa se scoată matematica la liceu la profilele real și tehnologic. La profilul pedagogic matematica ar trebui sa fie scoasă, deoarece o învățătoare care cunoaște bine matematica studiata în gimnaziu, se poate descurca foarte bine la clasa. La profilele real și tehnologic matematica trebuie studiată, deoarece majoritatea acestor absolvenți se îndreaptă către facultățile tehnice sau economice. Ce inginer sau economist poți fi fara cunoștințe temeinice de matematică?
Cred că cel mai bine ar fi un test IQ. Nimeni nu s-ar chinui să copieze. Copii nu s-ar stresa și nu ar uita așa că rezultatele ar fi mult mai bune.
Oricum după ce ieși din sala de examen uiți tot.
Cred că cel mai bine ar fi un test IQ. Nimeni nu s-ar chinui să copieze. Copii nu s-ar stresa și nu ar uita așa că rezultatele ar fi mult mai bune.
Oricum după ce ieși din sala de examen uiți tot
Privitor la acest aspect, fiecare își exprimă opiniile, preferințele și afinitățile, iar acest lucru nu ar trebui să se transforme într-un lung șir de polemici și vorbe nepoliticoase la adresa nimănui. Mi se pare că dreptul la opinie ar trebui respectat , astfel că nu văd nimic greșit în faptul că o asociație de elevi și-a exprimat dorința ca bacalaureatul să fie eliminat sau măcar modificat astfel încât să fie mai logic și mai fezabil. Cel puțin materia este destul de amplă și inutilă și ar trebui simplificată și revizuită conform realităților actuale, dar totuși este doar o opinie. Dacă se va pune în practică sau nu este cu totul altă problemă. Opiniile și preferințele sunt comune tuturor oamenilor. Așa cum unui om îi place culoarea roșie, altuia îi place culoarea mov . Exacta așa este și în societate și nu ar trebui să fie vreo problemă.
Doar faptul că discută despre o astfel de propunere arată cât de mult rău face politicul educației românești.
Poate totuși Ministerul prin toți secretarii, purtători de vorbe, ar trebui să iasă si sa explice românilor care este rolul Bacalaureatului, cum sunt selectate in acest moment conținuturile evaluate și cum va arăta Bacalaureatul din 2028.
Cu exemple concrete pe rute, profile, specializări.
Dar ce să faci e campanie electorală și nu au timp de așa ceva.