“Ministerul Educației se va asigura că procesul de reformă al profilului de formare al absolventului de liceu va pune în centrul său elevul”, a spus Ligia Deca vineri, în cadrul unei dezbateri despre profilul absolventului de liceu stă la baza viitoarelor planuri cadru și apoi programe școlare și manuale. “La finalul fiecărui nivel de învățământ elevul trebuie să fie echipat cu acele competențe necesare vremurilor noastre. Aveți toată hotărârea mea ca acest proces să nu se mai blocheze și noi să putem avea planurile cadru pe care copiii noștri le merită”, a mai spus ministra Educației. La dezbatere au fost prezenți cei trei secretari de stat din Ministerul Educației: Florian Lixandru, Sorin Ion, Bogdan Cristescu dar și Ciprian Fartușnic cercetător științific principal la Unitatea de Cercetare în Educație și reprezentanți ai părinților, elevilor și profesori. Competențele propuse în document ar urma să se aplice elevilor care intră în clasa a IX-a în 2025.
- Amintim, profilul de formare absolventului de liceu a fost lansat în dezbatere publică pe 13 octombrie. Despre competențele conturate pentru liceeni în proiect Edupedu.ro a scris că elevii de liceu vor învăța să folosească matematica în contexte din viața reală.
Ligia Deca a spus că profilul de formare al absolventului stă la baza întregii reforme curriculare și are la bază prevederile noii legi a învățământului preuniversitar. “Ne vom asigura că procesul de reformă va pune în centrul său elevul. La finalul fiecărui nivel de învățământ elevul trebuie să fie echipat cu acele competențe necesare vremurilor noastre, în contextul unei piețe a muncii tot mai complexe și mai dinamice. Aveți toată hotărârea mea ca acest proces să nu se mai blocheze și noi să putem avea planurile cadru pe care copiii noștri le merită”, a spus Deca.
Amintim, în 2018, profilul absolventului de liceu a fost pus în dezbatere publică și apoi retras, iar Ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a renunțat la proiect împreună cu planurile cadru pentru liceu, pentru că primise prea multe propuneri de modificare a proiectului. Cîmpeanu decisese că e nevoie de o nouă lege a Educației pe marginea căreia să se croiască profilul absolventului și apoi planurile cadru de liceu.
Discursul integral al ministrei Educației
“Dragi colegi din cadrul Ministerului Educației, dragi reprezentanți ai actorilor în educație, stimați experți, dragi prieteni ai reformei curriculare, onorați reprezentanți ai presei, stimați invitați. Mă bucur că ne aflăm în acest punct și astăzi aici, pentru că marcăm, de fapt, începutul reformei curriculare atât de așteptate, cel puțin pentru ciclul liceal: prezentarea profilului absolventului. Pentru a înțelege mecanismele din spatele elaborării lui precum și deschiderea către feedback sunt nu doar dovezi de transparență ale Ministerului educației, ci și modalități de atingere și asigurare a reprezentativității societății civile în tot ceea ce înseamnă acest proces de design curricular. De altfel, principiul participării este în centrul fundamentului valoric al noii legi a învățământului preuniversitar. Practic, profilul absolventului este instrumentul care va sta la baza întregii reforme curiculare. Este un instrument al cărui principii se vor reflecta în planurile-cadru și, ulterior, în elaborarea programelor școlare.
Prin urmare, ne-am dorit și aveam nevoie ca el să fie dezvoltat și implementat prin participarea directă atât a experților în domeniul educației din cadrul ministerului, cât și a societății civile, a reprezentanților profesorilor din învățământul preuniversitar și universitar și, cu siguranță, nu în ultimul rând, a cercetătorilor în domeniul educației. Am dorit să construim împreună, în cadrul unui proces transparent, în care toate vocile să fie auzite, tocmai pentru a putea promova și, mai ales, aplica acest profil, fiecare din perspectiva atribuțiilor sale. Ne-am dorit ca încă de la momentul în care am publicat calendarul reformei curriculare și modul în care ne vom desfășura activitățile pe acest segment în următoarele luni, să dăm tocmai această dovadă de transparență și dorință de a lucra împreună, strângând tot ceea ce sistemul ne poate da ca feedback valoros, ca o critică constructivă.
Ne-am dorit ca acest profil al absolventului portret al absolventului pe nivel de învățământ în termeni de cunoștințe, abilități și atitudini să poată fi înțeles și utilizat nu doar de specialiștii care vor elabora planurile-cadru și programele școlare și de către toți actorii educaționali. Așadar, profesorii vor putea analiza care sunt cele mai bune strategii pentru organizarea învățării, astfel încât fiecare elev cu nevoile și caracteristicile lui să poată dobândi competențele menționate în profilul de formare. Aceasta înseamnă că trebuie să fie vizate și abilitățile, atitudinile și comportamentele dezirabile. Părinții pot utiliza acest profil pentru a sprijini parcursul școlar și profesional al copiilor, pe când elevii îl pot utiliza pentru stabilirea propriilor obiective, inclusiv a celor de dezvoltare personală. Comunitatea locală ar putea utiliza profilul în vederea inițierii unor proiecte educaționale, culturale, sportive sau sociale care să valorifice și să sprijine competențele dobândite de către elevi.
Stimați invitați, profilul de formare al absolventului are la bază prevederile noii legi a învățământului preuniversitar, dar și recomandările de la nivel european referitoare la competențele cheie pentru învățarea pe parcursul întregii vieți, precum și documente recente de politică educațională ale OCDE. Cu siguranță nu plecăm de la o foaie goală, de la o tablă pe care nu s-a mai scris. Am avut un profil al absolventului și până acum. Există un document cheie care ghidează elaborarea întregului întregii arhitecturi curriculare și sunt foarte recunoscătoare echipei care a pavat drumul către acest moment. Practic, suntem și noi la Ministerul Educației, ca și fiecare școală în parte, forțați să ne adaptăm atât dezvoltări lor recente și discuțiilor din mediul internațional, cât și așteptărilor societății, generate uneori de crize externe precum pandemia COVID sau situația geopolitică din jurul României.
Ne vom asigura, de aceea, că procesul de reformă care demarează odată cu elaborarea și punerea în consultare publică a profilului de formare al absolventului va pune în centrul său elevul care, la finalul fiecărui nivel de învățământ, trebuie să fie echipat cu acele competențe necesare vremurilor noastre, în contextul unei piețe a muncii tot mai complexe și mai dinamice.
(….) Concret, ne dorim ca absolventul sistemului de învățământ românesc să fie capabil să cunoască și să înțeleagă un set de informații din diferite domenii relevante, actuale, utile, adaptate nivelurilor de vârstă, să aibă abilitatea de a le utiliza în diferite contexte de activitate, nu numai școlară, dar și extrașcolară și, de ce nu, în viața de zi cu zi și, aș zice eu, mai ales în vremurile actuale, să interiorizeze un set de valori și să manifeste atitudini și comportamente corelate cu aceste valori. Profilul de formare al absolventului are rolul de a oferi un set de elemente care dau unitate și coerență întregii comunități școlare. (…) Aveți toată hotărârea mea ca acest proces să nu se mai blocheze, ci să continue să curgă în calendarul asumat și noi să putem avea structura curriculară, programele, planurile cadru pe care copiii noștri le merită”.
Ce înseamnă profilul de formare a absolventului de liceu
„Profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului național, un referențial pentru proiectarea, implementarea și evaluarea acestuia și este aprobat prin ordin al ministrului educației. Acesta indică nivelurile preconizate în dobândirea competențelor, în funcție de stadiile de dezvoltare ale elevilor”, prevede art. 89 (2) din Legea învățământului preuniversitar.
Potrivit sursei menționate anterior, „profilul de formare descrie așteptările exprimate față de absolvenții diferitelor niveluri de studiu ale învățământului preșcolar, primar, gimnazial și liceal, prin raportare la: cerințele sociale exprimate în legi, în alte documente de politică educațională și în studii de specialitate, finalitățile generale ale învățământului, precum și caracteristicile de dezvoltare a elevilor. Profilul de formare a absolventului diferitelor niveluri de studiu reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului național și este construit pornind de la reperele fundamentale de dezvoltare, în învățământul preșcolar, și de la descriptorii competențelor-cheie, declinați pe niveluri de învățământ, în cazul învățământului primar și secundar.”
Conform Legii învățământului preuniversitar, învățământul obligatoriu cuprinde grădinița, clasele primare, clasele gimnaziale și clasele liceale. Legea învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023 intră în vigoare de la date de 2 septembrie 2023.
Informații de context
Amintim, profilul de formare absolventului de liceu a fost lansat în dezbatere publică pe 13 octombrie. Competențele propuse ar urma să se aplice elevilor care intră în clasa a IX-a în 2025.
Edupedu.ro a scris că elemente de folosire a tehnologiei sunt introduse de la grădiniță în profilul absolventului pus în dezbatere publică. Reforma legii Deca-Iohannis propune un profil al absolventului de liceu redactat în mare parte acum 6 ani, a scris Edupedu.ro. Ministerul Educației a așteptat din 2018 să elaboreze documentul ce conține pasaje mari din cel care a fost în dezbatere publică atunci.
Totuși, elevii de liceu vor învăța să folosească matematica în contexte din viața reală, potrivit profilului absolventului pus în dezbatere publică.
Istoric
În 2018, Ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a renunțat la proiect împreună cu planurile cadru pentru liceu, pentru că primise prea multe propuneri de modificare a proiectului. Cîmpeanu decisese că e nevoie de o nouă lege a Educației pe marginea căreia să se croiască profilul absolventului și apoi planurile cadru de liceu. Din acest motiv, șase generații de elevi nu au avut un profil al absolventului de liceu care să îi ghideze pe profesori, părinți și chiar pe elevi, iar acum documentul conține în mare parte aceleași competențe scrise în 2018, când Cîmpeanu oprise proiectul pentru a-l face mai actual.
Ultima oară când Sorin Cîmpeanu a încercat să modifice programa școlară de liceu a fost în 2021, când a lansat planurile cadru în dezbatere publică, dar apoi le-a retras după ce a primit prea multe propuneri.
Planurile cadru înseamnă lista de discipline și numărul de ore aferente pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a. Au fost realizate în 2020 și lansate în dezbatere publică după ce Sorin Cîmpeanu și-a preluat mandatul. Au fost însă retrase pentru a redacta unele noi, cu justificarea că ministerul a primit “prea multe propuneri”, 10 mii la număr. Iată ce declara atunci ministrul Sorin Cîmpeanu.
“Numărul de propuneri de modificare a fost atât de mare încât practic nimănui nu-i convin, am impresia că nu mai plac nici măcar celor care le-au făcut, sau celor care le-au validat. Și atunci poate e momentul să luăm o mică pauză și să ne mai gândim un pic”, spunea Sorin Cîmpeanu anul trecut.
Amânarea planurilor cadru la liceu în ultimii 6 ani a făcut ca elevii care au intrat în toamnă în clasa a IX-a și acum o termină să învețe după vechile planuri cadru, din 2009.
- Citește despre planurile cadru lansate în dezbatere publică în 2021. Detalii aici
2 comments
evitsti studiul in Germania..facultatile din Romania sunt cu 10 qni lumina peste cele din Germania..
profesorii vin cu Foi , fara aceste foi nu merge nimic, iar exercitii nu se fac, doar vibse cer.. fara sa va arate nici una. Daca ziceti ca, o problema nu stici, aveti ghinion… profesorii vavraspund ca nu este treaba lor….plus multe alte dezavantaje.. studiul dureaza , in Germania , chiar 7 ani de proaste ce sunt..
facultatile din Romania sunt excelente.. nu discriminati facultatile ROMANESTI.
Masterul din Germania, in 2 ani nu se poate face ci , cei mai multi il termina in 4 ani .
…🤔 oare ce inseamna “aveti toata hotararea mea” sau “planurile cadru pe care copiii nostri le merita” etc??