Ministrul Educației admite implicit faptul că există o presiune a părinților asupra profesorilor pentru a le acorda note mari elevilor. Într-un răspuns dat la o întrebare la prezentarea Raportului național PISA 2022 pentru România, eveniment care a avut loc pe 8 decembrie 2023 la SNSPA, Ligia Deca a precizat că „ar trebui să le redăm profesorilor libertatea de a da note elevilor așa cum cred ei că este potrivit, în conformitate cu pregătirea lor pedagogică“.
La întrebarea profesorului Valeriu Frunzaru, conferențiar universitar la SNSPA, ministrul Educației, Ligia Deca, a enumerat măsurile luate pentru a elimina presiunea de pe notele elevilor, dar a precizat în același răspuns că „pentru a avea încredere în aceste note, trebuie să avem un sistem mai standardizat“.
Redăm întrebarea adresată și răspunsul demnitarului:
Valeriu Frunzaru: „Dacă ne uităm la notele elevilor, sistemul funcționează foarte bine – elevii au note foarte bune. În urmă cu doi-trei ani, jumătate dintre elevi au primit bursă, iar soluția a fost să ridicăm nota minimă pentru ca elevii să poată primi bursa. Acum trei zile, am fost la o ședință cu părinții la clasa fiicei mele din clasa întâi. Unii părinți se plângeau că profesoara de limba engleză a evaluat copiii doar „bine“ și nu „foarte bine“. Profesorii sunt supuși unei presiuni uriașe din partea părinților, ce se poate face pentru ca notele să fie în concordanță cu nivelul de cunoștințe al copiilor?“
Ligia Deca: „Primul lucru pe care l-am făcut în urmă cu câțiva ani a fost, nu eram eu ministru, dar primul lucru care a fost făcut a fost să scoatem notele din gimnaziu de la, știți, distribuirea copiilor în licee. Al doilea lucru pe care am încercat să îl facem cu noul sistem de burse este să ne uităm la procentul celor mai buni elevi din clasă și nu la media de puncte, nu la note. Acum, acest lucru nu a fost ușor de comunicat. Nu a fost ușor să fie acceptat. Oamenii încă simt că trebuie să avem o anumită limită de note pentru când vine vorba de merit. Și poate că este adevărat, dar cred că, pentru a avea încredere în aceste note, trebuie să avem un sistem mai standardizat. Trebuie ca profesorii să fie mai bine pregătiți în privința modului de notare. Și este un alt lucru pe care mi l-a spus un pedagog de la o universitate, de fapt. El a spus că, indiferent de cât de multă pregătire primim și indiferent de cât de standardizate ar putea deveni evaluările noastre, vom nota în continuare în funcție de nivelul clasei. Pentru că, dacă o clasă, știți, are copii din medii socio-economice inferioare, nu poți să le dai tuturor un cinci din zece. Trebuie să îi motivați. Trebuie să le arătați că unii fac un efort mai bun. Unii progresează.
Așadar, notarea poate fi standardizată pentru diferite tipuri de teste, pentru a ne asigura că intervenim și pentru a vedea care sunt decalajele. Dar, în același timp, notarea este un factor de motivare. Și aici, sunt de acord cu dumneavoastră, ar trebui să existe mai puțină presiune din partea familiilor. Ar trebui să le redăm profesorilor libertatea de a nota așa cum cred ei că este potrivit, în conformitate cu pregătirea lor pedagogică, și să nu încercăm să bifăm căsuța mândriei familiei și să nu încercăm să oferim un fel de asigurare pentru viitorul copilului. Pentru că acest lucru nu ajută. Dacă nu știi că mai ai de progresat, că mai ai nevoie de progres, nu vei încerca să progresezi. Așadar, încercăm să eliminăm această presiune asupra notelor mari, dar cred că e un efort societal“.