Ligia Deca, despre presiunea părinților pentru note mari: Ar trebui să le redăm profesorilor libertatea de a da note elevilor așa cum cred ei că este potrivit, în conformitate cu pregătirea lor pedagogică / Pentru a avea încredere în aceste note, trebuie să avem un sistem mai standardizat

3.893 de vizualizări
Foto: SNSPA
Ministrul Educației admite implicit faptul că există o presiune a părinților asupra profesorilor pentru a le acorda note mari elevilor. Într-un răspuns dat la o întrebare la prezentarea Raportului național PISA 2022 pentru România, eveniment care a avut loc pe 8 decembrie 2023 la SNSPA, Ligia Deca a precizat că „ar trebui să le redăm profesorilor libertatea de a da note elevilor așa cum cred ei că este potrivit, în conformitate cu pregătirea lor pedagogică“.

La întrebarea profesorului Valeriu Frunzaru, conferențiar universitar la SNSPA, ministrul Educației, Ligia Deca, a enumerat măsurile luate pentru a elimina presiunea de pe notele elevilor, dar a precizat în același răspuns că „pentru a avea încredere în aceste note, trebuie să avem un sistem mai standardizat“.

Redăm întrebarea adresată și răspunsul demnitarului:

Valeriu Frunzaru: „Dacă ne uităm la notele elevilor, sistemul funcționează foarte bine – elevii au note foarte bune. În urmă cu doi-trei ani, jumătate dintre elevi au primit bursă, iar soluția a fost să ridicăm nota minimă pentru ca elevii să poată primi bursa. Acum trei zile, am fost la o ședință cu părinții la clasa fiicei mele din clasa întâi. Unii părinți se plângeau că profesoara de limba engleză a evaluat copiii doar „bine“ și nu „foarte bine“. Profesorii sunt supuși unei presiuni uriașe din partea părinților, ce se poate face pentru ca notele să fie în concordanță cu nivelul de cunoștințe al copiilor?“

Ligia Deca: „Primul lucru pe care l-am făcut în urmă cu câțiva ani a fost, nu eram eu ministru, dar primul lucru care a fost făcut a fost să scoatem notele din gimnaziu de la, știți, distribuirea copiilor în licee. Al doilea lucru pe care am încercat să îl facem cu noul sistem de burse este să ne uităm la procentul celor mai buni elevi din clasă și nu la media de puncte, nu la note. Acum, acest lucru nu a fost ușor de comunicat. Nu a fost ușor să fie acceptat. Oamenii încă simt că trebuie să avem o anumită limită de note pentru când vine vorba de merit. Și poate că este adevărat, dar cred că, pentru a avea încredere în aceste note, trebuie să avem un sistem mai standardizat. Trebuie ca profesorii să fie mai bine pregătiți în privința modului de notare. Și este un alt lucru pe care mi l-a spus un pedagog de la o universitate, de fapt. El a spus că, indiferent de cât de multă pregătire primim și indiferent de cât de standardizate ar putea deveni evaluările noastre, vom nota în continuare în funcție de nivelul clasei. Pentru că, dacă o clasă, știți, are copii din medii socio-economice inferioare, nu poți să le dai tuturor un cinci din zece. Trebuie să îi motivați. Trebuie să le arătați că unii fac un efort mai bun. Unii progresează.

Așadar, notarea poate fi standardizată pentru diferite tipuri de teste, pentru a ne asigura că intervenim și pentru a vedea care sunt decalajele. Dar, în același timp, notarea este un factor de motivare. Și aici, sunt de acord cu dumneavoastră, ar trebui să existe mai puțină presiune din partea familiilor. Ar trebui să le redăm profesorilor libertatea de a nota așa cum cred ei că este potrivit, în conformitate cu pregătirea lor pedagogică, și să nu încercăm să bifăm căsuța mândriei familiei și să nu încercăm să oferim un fel de asigurare pentru viitorul copilului. Pentru că acest lucru nu ajută. Dacă nu știi că mai ai de progresat, că mai ai nevoie de progres, nu vei încerca să progresezi. Așadar, încercăm să eliminăm această presiune asupra notelor mari, dar cred că e un efort societal“.

Citește și:
PISA 2022: Elevii de 15 ani din România sunt afectați, la școală, în cea mai mare măsură de faptul că sunt luați în râs sau că se răspândesc zvonuri răutăcioase despre ei / O expunere mai mare la bullying este asociată cu scoruri mai mici la matematică
INTERVIU Profesorii trebuie să fie mult mai informați decât elevii în privința drogurilor, altfel nu mai au nici o autoritate în fața lor / Într-un caz de suspiciune de consum de droguri, prima intervenție a profesorului trebuie să fie cu copilul pentru că responsabilitatea profesorului este în primul rând față de bunăstarea copilului, spune psihoterapeutul Bogdana Păcurari
Gabriela Noveanu, coordonator Național PISA 2022 de la Institutul de Științe ale Educației: Foarte mulți dintre elevii neșcolarizați sau care veneau mai greu la școală au fost aduși să dea testul PISA. În România decalajele de performanță sunt mai pregnante și performanța dintre elevi la matematică este mult afectată de statutul socio-economic
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România
Numărul real al tinerilor români care nu au competențe de bază este chiar mai mare decât cel raportat în PISA 2022, care nu a luat în calcul elevii pe care școala i-a pierdut pe parcurs, adică 1 din 4 adolescenți în vârstă de 15 ani – concluzie a Raportului național PISA 2022

9 comments
  1. Dna ministru “admite implicit ca exista..” ca doar ea, daca predat 1 ora la clasa, nu are cum sa stie pe propria piele cum e sa fii jignit, mototolit, umilit de parintii mai analfabeti decat proprii copii si apoi sa vina inspectorii scolari si sa te ia la rost si apoi, la sfarsit de luna sa pleci acasa cu un salariu mai mic decat banii de buzunar al multor elevi si apoi sa iesi in strada si sa fii iar umilit cu o marire de 20%, in doua transe , IMPOZABILA !

  2. E simplu.
    Face un fel de pact ascuns pe care îl încearcă pt a nivela opozanții din cancelarii.

    //Pentru moment mă doare de grija voastră DAR trebuie să fiți de acord cu platforma ,, standardizată ” de zeci de milioane de euro că e campanie electorală și îmi trebuie bani la partid.//

    Asta după ce tot ea, Deca, prin satrapii de la ISJ- uri si directori a obligat profesorii să accepte toate presiunile posibile (reclamații, tachinări, șantaj, hărțuire….) pentru ca beizadelele (și nu numai) să primească note mărite artificial sub iluzia unui capital electoral obscur.

  3. ”Ar trebui…”

    Ce te oprește cucoană? Terminați cu presiunile pentru beizadelele politicienilor, terminați cu înfierarea școlilor unde notele sunt mici pentru că elevii nu se pregătesc, terminați cu presiuni pentru creșterea artificială a notelor/mediilor la examene (mai e puțin și pentru nota de trecere trebuie să spună doar că apa e rece și e udă!)

  4. Păi presiunea părinților pentru note mari nu cumva ascunde interese FINANCIARE evidente? Adică nu cumva bursa de trei-patru sute de lei se acordă TUTUROR elevilor din prima treime a oricărei clase, indiferetn de medie?

    răspund tot eu: ba da!

    Vreți să scoateți ”presiunea” despre care faceți vorbire? Scoateți bursa asta comunistoidă si lăsati-o doar pentru medii mari (să zicem măcar 9,50)

    1. Stati așa,că a apărut un alt fenomen pervers,au început toți elevii si părinții din anumite școli sa creadă că în mod real valoarea lor e de la 9:50 in sus…Acolo ce facem?

  5. ”Al doilea lucru pe care am încercat să îl facem cu noul sistem de burse este să ne uităm la procentul celor mai buni elevi din clasă și nu la media de puncte, nu la note.”…adica cei mai buni dintre cei mai slabi, ca altfel nu se poate explica fenomenul acordarii burselor celor cu medii de 2, 3, 4, etc….nici in al 13-lea ceas, dna ministru nu are puterea de a recunoaste tampenia acestei modificari aparute….tot incearca sa explice cum ca negrul este alb, dar noi suntem tampiti si nu pricepem!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Săptămâna viitoare punem în dezbatere metodologia de concurs pentru funcțiile de inspectori școlari generali și adjuncți. Vor fi examene supravegheate audio-video”, replica ministrului Educației pentru sindicaliștii care acuză numiri politice

„În foarte scurt timp, probabil săptămâna viitoare, vom pune în dezbatere publică metodologiile de concurs” pentru funcțiile de inspector școlar general și inspector școlar general adjunct, a anunțat ministrul Educației…
Vezi articolul