Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat la Antena 1, în privința organizării examenului național de Bacalaureat 2025, că „anii terminali termină mai devreme și atunci celelalte clase vor trebui să reorganizeze un pic programul acolo unde școala sau liceul este centru de examen”. Amintim că probele scrise de Bacalaureat 2025 încep pe 10 iunie și ceilalți elevi de clasele Pregătitoare – a XI-a încă au ore de curs până pe 20 iunie.
Aceasta a precizat că dorește să evite să fie aproape 400 de centre de examen de bacalaureat la peste 40 de grade:
„Undeva pe final de ianuarie, început de februarie, vom avea probele de competențe. Asta înseamnă limba română și comunicare, limbi străine, competențe digitale. Deci, practic, vorbim de competențele de comunicare în limba română, comunicare în limbă străină și proba de competențe digitale. Ele oricum se dădeau mai devreme. Ce am dorit noi este să le aducem chiar un pic mai devreme pentru a permite ca bacalaureatul să se finalizeze până la sfârșitul lunii iunie. Asta și în contextul temperaturilor record din această vară. Ne-am dori să evităm să avem aproape 400 de centre de examen de bacalaureat undeva la peste 40 de grade. Considerăm că asta ar fi chiar în dezavantajul copiilor. (…) Ele pot fi și echivalate pentru limba străină și pentru competențele digitale”, a spus Ligia Deca.
Ministrul Educației a vorbit despre reorganizarea celorlalte clase:
„Feedbackul pe care l-am primit a fost cel referitor la nevoia de reorganizare a activității școlare, pentru că la final de iunie nu se termină cursurile pentru celelalte clase. Anii terminali termină mai devreme și atunci celelalte clase vor trebui să reorganizeze un pic programul acolo unde școala sau liceul este centru de examen. Acest lucru se întâmpla și înainte, pentru că înainte probele de competențe se suprapuneau cu ultima săptămână de școală, deci nu e un lucru nemaivăzut, nemaiîntâlnit.”
Ligia Deca a spus că programa de evaluare nu este identică cu programa școlară. „Deci, eu nu mă aștept să avem probleme. De regulă, problemele nu sunt la probele de competențe”:
„Oricum, programa de evaluare nu este identică cu programa școlară. Programa de evaluare este o programă adaptată a ceea ce trebuie să demonstreze absolvenții din punct de vedere al competențelor, ca să îndeplinească profilul absolventului. Mai mult decât atât, se termină predarea programei mult mai devreme la clasele terminale, tocmai pentru că a exista timp de recapitulare și fixarea. Deci, eu nu mă aștept să avem probleme. De regulă, problemele nu sunt la probele de competențe, ele sunt calibrate în așa fel încât, dacă s-a parcurs cu succes școala, probele de competențe sunt promovate. Este și mai mult timp pentru a se concentra pe probele scrise, care sunt, de regulă, cele care fac diferențierea.”
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, pentru Prima Tv, despre efectele pe care ar putea să le aibă organizarea examenului de bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Va fi un haos generalizat”.
Cadrele didactice de la Colegiul „Sfântul Sava” din București au avertizat, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Deca, că profesorii vor fi în situația „imposibilă” de a gestiona finalizarea anului și de a participa la examen.
Informații de context
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat, la Canal 33, că „lucrăm acum la un proiect de modificare a structurii anului școlar”. Potrivit acestuia, școlile vor putea să organizeze „Școala altfel” și „Săptămâna verde” și în perioada desfășurării examenelor.
Luna trecută, ministrul Educației, Ligia Deca, a fost întrebată la TVR 1 dacă se poate ca examenului de bacalaureat să fie organizat după încheierea cursurilor anului școlar, după cum au solicitat profesorii de la Colegiul Național „Sfântul Sava” din București.
Răspunsul Ligiei Deca a fost că „nu se poate. Structura anului școlar a fost deja anunțată, la fel și perioada examenelor naționale. Motivele pentru care am optat pentru această variantă au fost și ele anunțate. Au fost ca urmare a feedbackului public. Știm cu toții ce temperaturi au fost în acest an, dar nu este vorba doar despre asta. Este vorba, de exemplu, și despre mulți absolvenți care voiau să meargă înspre universități, care finalizează etapa de înscriere foarte repede, și atunci acest bacalaureat care se întindea mult în luna iulie le limita acest drept de a se înscrie în învățământul superior.”
Amintim că Marius Nistor, liderul sindical al Federației Sindicatului Spiru Haret, o acuză pe ministra Ligia Deca de cedare în fața presiunilor părinților și elevilor: „Ia decizii influențată fiind de cererile elevilor, mai degrabă, decât de solicitările profesorilor”, fără să țină cont „dacă există niște posibilități reale de îndeplinire a acestor cerințe și așteptări ale elevilor”.
Și directorul Școlii Centrale din București a semnalat faptul că este o problemă devansarea examenelor și desfășurarea lor în timpul anului școlar.
„Până să umblăm la calendarul examenelor de final, „ar fi trebuit întâi să se înceapă cu o nouă programă, un nou plan-cadru”, este de părere Octavian Lucian Popa, directorul Școlii Centrale din București. Acesta consideră că propunerea ministrei Educației ca elevii care nu dau Bacalaureatul în 2025 și profesorii lor să fie în programele Săptămâna „Școala Altfel” sau „Săptămâna Verde”, pentru a „ușura” aglomerația suprapunerii cu finalul de cursuri, nu este una fezabilă.
Elevii și profesorii ar putea să meargă sâmbătă la școală să recupereze în avans orele pierdute pentru când va fi Bacalaureatul în iunie 2025, propune ministra Educației, Ligia Deca. Propunerea a fost făcută la Digi24
Ligia Deca a anunțat și că structura anului școlar ar putea fi modificată de Ministerul Educației în așa fel încât programele Săptămâna „Școala altfel” și „Săptămâna Verde” să se organizeze și după 30 mai, data limită impusă în ordinul de ministru 3.694 cu structura anului școlar 2024-2025, semnat chiar de e.
Deca a mai menționat recent, pe 5 septembrie, despre posibilitatea ca școlile să intre în programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” când vor fi examene în iunie 2025, lăsând de înțeles că alegerea școlilor de a le plasa în structura anului școlar poate fi modificată, deși ordinul de ministru pentru anul școlar 2024-2025 stabilește termen de fixare a perioadelor mobile 1 aprilie 2024.
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
- 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
- 27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
- 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
- 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Anul școlar 2024—2025 este structurat astfel:
Modulul 1: de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024;
Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024;
Modulul 2: de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024;
Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marți, 7 ianuarie 2025;
Modulul 3: de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;
Vacanța de schi/mobilă: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie— 2 martie 2025;
Modulul 4: de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/ al municipiului București, după caz, până joi, 17 aprilie 2025;
Vacanța de primăvară: de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025;
Modulul 5: de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025;
Vacanța de vară: de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.
Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 6 iunie 2025;
Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 13 iunie 2025;
Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a) și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 iunie 2025;
Pentru clasele din învățământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.
Școala altfel și Săptămâna verde, potrivit ordinului nr. 3.694 din 1 februarie 2024
Art. 4. — „(1) Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
(2) La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.
(3) La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”
9 comments
prin codul muncii,madam,nu poți să mi ceri sa lucrez sâmbătă…ne vedem la vot !
Neonorata ministra uita un alt lucru. Ca daca a mutat competentele in februarie, pe cei de clasa 12 nu ii mai prinzi la orele de engleza sau informatica. Ajungi sa te certi cu ei 3 luni pentru ca nu mai poti face nimic la ore, ca ei au meditatii la probele din bac din iunie.
Pe bune? Chiar se vrea debandada asta. Asa e in străinătate la alte scoli, nu? NU. Daca nu va pricepeti, voi, aia scolitii in străinătate sa veniti aici si creati haos, mai bine luati o strategie din Finlanda sau alta tara care a dat rezultate si aplicati-o intocmai. Ca ne-am saturat de experimentele voastre de 33 de ani.
Nu doar in centrul de Bac vor fi probleme, ci și în șvolile care vor trimite profesori in asistență. Dc ne vor lăsa 8n on line, facem orele fupa ora 14. Și in această situație unii profesori vor muncii mai mult de 8 ore/zi, la fel ca cei care vor corecta. Vor fi plătiți, veți spune,. Da, dar, tot se va încălca Codul muncii.
De ce să merg la școală sâmbăta? Pentru ca ea a luat o decizie fără să analizeze toate consecințele? Mă plătește ea în regim de weekend?
Ar trebui făcută cerere pentru ca în mod normal plata ar trebui sa fie în regim de week-end. În UE se face acest lucru.
duamna deca,
n avea dreptate Salam ?
” cate un pic , cate un pic , ..
nici dușmanii nu mai pot
sa te facă la loc mic… ”
😇
primul loc pe liste la Vâlcea , la mai mare , de la Salam !!
” un pic , acolo..”
duamna , activitatea didactică e o funcție complexa , nu merge cu un pic ici un pic colea!
școala e chestiune complicata , cu personal didactic , administrativ , elevi , sali de clasa , mijloace , resurse , grafice , orare inclusiv ale mijloacelor de transport , programele parintilor și multe altele.
nu merge ca la piața , sa muți ” un pic” legăturile de pătrunjel ca sa încapă și vecina cu păstârnacul ei.
Ce sa reorganizezi, femeie???? Tu stii ce implica asta?? Profesori lipsa la alte clase ori alte scoli? Elevi navetisti care nu mai au cu ce ajunge acasa sau cu ce veni la scoala cand vrei tu. Microbuze scolare al caror program este afectat si soferi care nu mai sunt disponibili. Parinti care nu au cu cine lasa copiii dimineata ori seara cand se schimba programul. Scoala Altfel sau Verde fara profesori, fara oameni care sa supravegheze copiii. Diriginti angrenati in examen cand trebuie sa faca situatii. Profesori care ajung o ora sau doua pe saptamana in anumite scoli/ clase si au de imcheiat atunci situatii la alte clase, de ascultat pasibilii de corijare care trebuie sa aiba o nota in plus; machete, rapoarte, hartii care trebuie facute de azi pe maine; profesori de serviciu care nu sunt in scoala si elevii raman ai nimanui, nepaziti. Tot atunci sunt si cadre didactice care inca mai au inscrieri la diferite etape de mobilitate sau au grade sau inspectii de definitivat ori titularizare in alte localitati. Revino-ti odata si intelege ca NU SE POATE!!!
Intreb si eu pentru copilul meu: cum se organizeaza probele la competente? va fi scos din ora curenta, pentru a fi evaluat la competente, sau vor fi zile libere pentru elevi? si vor veni de acasa la orele programate.
Pentru examenele scrise, cum va fi? Vor trebui 2 profesori supraveghetori la fiecare clasa, pe parcursul a mai multor ore. Iar elevii care vor da BAC, vor da examen in galagia celorlalti, pentru ca nu vor mai fi profesori suficienti care sa mai tina si orele? si corectura cum va fi? in pauza dintre ore?