Ligia Deca, despre noile legi ale Educației: Anul școlar 2023-2024 va începe pe o nouă bază legală. Oficialul vorbește despre predictibilitate, dar nu știe când va fi pilotat examenul separat de admitere la liceu și când vor fi transformate inspectoratele școlare în direcții județene de învățământ preuniversitar

37.105 vizualizări
Foto: Inquam Photos / George Călin
Ministrul Educației, Ligia Deca, a spus la TVR Info că noul an școlar va începe pe o nouă bază legală. Declarația vine în contextul în care cele două legi ale educației, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, au fost promulgate de președintele Iohannis și publicate în Monitorul Oficial. Deși a vorbit despre predictibilitate, Deca nu a menționat când se va face pilotarea examenului separat de admitere la liceu și când vor fi transformate inspectoratele școlare în direcții județene de învățământ preuniversitar.

„După publicarea în Monitorul Oficial, avem 60 de zile până la intrarea lor efectiv în vigoare. Asta înseamnă că noul an școlar (…) va începe pe această nouă bază legală”, a spus Ligia Deca.

Menționăm că legile educației au fost publicate în Monitorul Oficial miercuri, 5 iulie. La capitolul „Dispoziții tranzitorii” este menționat că acestea intră în vigoare la 60 de zile după publicarea în Monitorul Oficial. Ordinul ministrului educației nr. 3.800 din 9 martie 2023 stabilește că anul școlar 2023-2024 începe la data de 1 septembrie 2023.

Dacă legile au fost publicate în Monitorul Oficial pe 5 iulie, atunci acestea se aplică de la data de 2 septembrie 2023. Acest lucru înseamnă că actuala lege a educației este valabilă când începe anul școlar 2023-2024.

Ministrul Educației a spus că „primul pas este să elaborăm un calendar de implementare, iar acest lucru se va face, se va formaliza printr-un ordin de ministru, în așa fel încât să fie cunoscute toate elementele de legislație secundară care rămân în vigoare o perioadă și elementele care se schimbă.”

Tot la TVR Info, Ligia Deca a vorbit despre predictibilitate, menționând că nu dorește „schimbări de astăzi pe mâine”: „De asemenea, calendarul trebuie să țină cont și de capacitatea pe care sistemul o are și trebuie să țină cont și de un principiu pe care mi l-am asumat încă de la început, și anume predictibilitatea. Nu-mi doresc schimbări de astăzi pe mâine.”

Când a fost întrebată despre examenul separat de admitere la liceu, Ligia Deca nu a spus de când s-ar putea pilota:

„Cred că e nevoie de un pic de timp pentru a pregăti. Tehnic, aș dori să facem discuții așezate pe acest subiect și probabil că nu toamna următoare va fi anul în care vom pilota acest nou examen. Avem nevoie să avem și noile instituții care se ocupă de evaluare. În lege, ne dorim profesionalizarea corpului de profesori care elaborează subiecte. Ne dorim standardizarea evaluării și existența unor bănci de itemi care să permită, știu eu, o siguranță mai mare în ceea ce înseamnă examene și o trasabilitate a performanței. Adică să putem să constatăm de la un an la altul dacă a existat progres pentru elevi”, a precizat Deca.

Moderatoare: Peste 2 ani e un orizont de timp mai rezonabil?

Ligia Deca: „Cred că da. Din nou, trebuie să vedem pe calendarul de implementare când vom avea acest corp de profesioniști în evaluare și cât timp ne ia până când, de exemplu, avem acea platformă care vizează standardizarea evaluării și testările anuale pentru prevenirea analfabetismului funcțional”.

Elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024 sunt cei vizați de noile legi. Principala modificare adusă vizează admiterea la liceu printr-un examen suplimentar, pe lângă Evaluarea Națională, pentru 50% dintre locuri. Iată ce prevede legea publicată aseară în Monitorul Oficial:

Art 101 – „(2) Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale. 

(3) Până la 10% dintre locuri sunt ocupate prioritar, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/sau CES și de către elevi de etnie romă.

(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform alin. (2) și (3) se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.

(5) În situația în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul școlar următor.

(6) Data desfășurării concursului de admitere se stabilește prin ordinul ministrului educației privind aprobarea calendarului de desfășurare a probelor evaluării naționale, a repartizării și admiterii în învățământul liceal și se face publică la începutul fiecărui an școlar.”

Referitor la transformarea inspectoratelor școlare în direcții județene, ministra nu a menționat când se va întâmpla acest lucru.

„Știm cu toții: inspectoratele vor deveni direcții județene de învățământ preuniversitar, vor fi birouri ale ARACIIP în teritoriu, care vor prelua tot ceea ce înseamnă asigurarea calității și inspecție școlară. Deci se regândește un pic această structură județeană, tocmai pentru a defini mai bine ce entități ajută școlile și se ocupă de management de sistem și ce unități fac evaluare de calitate. (…)

Pentru o astfel de reorganizare la nivel județean, este nevoie de timp și acum lucrăm împreună cu experții OECD pentru a vedea care este un calendar realist. Nu ne dorim nici să bulversăm sistemul. Este totuși cel mai mare sistem public și este normal să avem o perioadă de tranziție.” – Ligia Deca

Edupedu.ro a scris că politizarea funcțiilor în Educație a atins în anul școlar anterior, cele mai înalte cote din ultimii cel puțin 10 ani. Conform Raportului privind starea învățământului preuniversitar 2022, toate funcțiile de conducere din inspectoratele școlare și casele corpului didactic sunt ocupate prin detașare, fără concurs.

Potrivit legii, la expirarea mandatelor actualilor inspectori școlar generali/adjuncți și a șefilor caselor corpului didactic Ministerul Educației ar fi trebuit să organizeze concurs. Aceste mandate au expirat încă din 2020. Ministrul Cîmpeanu a declarat, la începutul mandatului, drept prioritară organizarea concursului pentru inspectorii școlari înaintea celui pentru directori, pentru ca mai apoi să susțină că nu mai e cazul să fie organizat concurs până la aprobarea proiectelor de legi ale educației, pentru că noile proiecte pe care le pregătea ar fi avut alte atribuții pentru viitorii inspectori.

După Sorin Cîmpeanu, de 10 luni este ministră Ligia Deca. Aceasta nu a anunțat public nici intenție de a organiza concursuri pentru inspectori.

Experții OCDE care au analizat textele legilor „România educată” arată că ARACIP – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar – nu va avea capacitatea să preia și inspecțiile din școli, devenind astfel cel mai mare organism de control din sistemul național de Învățământ. Măsura este prevăzută în legea Deca-Iohannis, despre care Edupedu.ro a scris în februarie 2022: ARACIP primește o structură instituțională nouă, va fi redenumită ARACIIP pentru că va avea și aproape toată componenta de inspecție școlară (generale și tematice), plus o organigramă cu 300 de angajați, față de circa 75 câți sunt în prezent. Din aceștia, 200 vor fi în teritoriu, în birourile județene.

Redăm declarațiile Ligiei Deca despre noile legi ale educației:

Ligia Deca: Este un proiect care a avut o lungă perioadă de pregătire și de consultare publică. E chiar o inovație, pentru că puține legi au parte de o perioadă de căutare a consensului în societate, de construirea unei viziuni strategice, abia apoi asumate de către Guvern, urmând a fi creionate legi de sistem. Suntem în această situație în care legile au fost elaborate de către Ministerul Educației, asumate de Guvern, dezbătute în ambele camere ale Parlamentului și apoi au trecut de controlul constituțional, pentru a fi promulgate ieri (4 iulie – n.red) de către președintele României, care, de altfel, a și inițiat proiectul România educată. Ce urmează? După publicarea în Monitorul Oficial, avem 60 de zile până la intrarea lor efectiv în vigoare. Asta înseamnă că noul an școlar (…) va începe pe această nouă bază legală.

Conform legii, există un timp până la care să se poată construi legislația secundară. Primul pas este să elaborăm un calendar de implementare, iar acest lucru se va face, se va formaliza printr-un ordin de ministru, în așa fel încât să fie cunoscute toate elementele de legislație secundară care rămân în vigoare o perioadă și elementele care se schimbă.

Va fi un efort mare și aici îmi doresc foarte mult să atragem mai mult decât resursa umană existentă în minister și în instituțiile în subordine sau în coordonare. Îmi doresc ca, mai ales pe elementele mari de reformă, să putem avea alături mediul universitar, experți, societate civilă. Avem multe lucruri noi în legi, de la un capitol dedicat, de exemplu, combaterii violenței în școală, la un plan național pentru reducerea analfabetismului funcțional. Și aici cred că putem beneficia de foarte multă expertiză, inclusiv expertiză externă.

Chiar în aceste zile se desfășoară un workshop, împreună cu experții de la OECD, care, în cadrul unui program de asistență tehnică, finanțat de către Comisia Europeană, ne ajută pe ceea ce înseamnă reorganizarea guvernanței sistemului educațional, adică cum se vor schimba instituțiile care se ocupă de monitorizare și coordonare. Știm cu toții: inspectoratele vor deveni direcții județene de învățământ preuniversitar, vor fi birouri ale ARACIIP în teritoriu, care vor prelua tot ceea ce înseamnă asigurarea calității și inspecție școlară. Deci se regândește un pic această structură județeană, tocmai pentru a defini mai bine ce entități ajută școlile și se ocupă de management de sistem și ce unități fac evaluare de calitate.

Moderatoare: Așadar, toamna ne găsește cu aceleași inspectorate școlare.

Ligia Deca: Pentru o astfel de reorganizare la nivel județean, este nevoie de timp și acum lucrăm împreună cu experții OECD pentru a vedea care este un calendar realist. Nu ne dorim nici să bulversăm sistemul. Este totuși cel mai mare sistem public și este normal să avem o perioadă de tranziție.

Moderatoare: Când va fi gata acest calendar?

Ligia Deca: Acest calendar va fi gata acum, pe perioada verii, lucrăm deja la el și vom face clar cât de repede putem, pentru că este și în corelare cu alte procese, de exemplu, cu procesul de rectificare bugetară. Ceea ce intră din septembrie trebuie să poată să fie bugetat.

De asemenea, calendarul trebuie să țină cont și de capacitatea pe care sistemul o are și trebuie să țină cont și de un principiu pe care mi l-am asumat încă de la început, și anume predictibilitatea. Nu-mi doresc schimbări de astăzi pe mâine. În același timp, cred că acest calendar de implementare al legii, fiind unul realist, trebuie să ținem cont și de contextul pe care îl vom avea. Pentru mine, important este să nu modificăm, în mod esențial, legea, pentru că ea are o filosofie și a parcurs democratic un ciclu suficient pentru a avea sprijin și, dacă este nevoie să corelăm anumite măsuri sau reforme cu capacitatea sistemului de a le absorbi, să facem acest lucru.

Moderatoare: Dar este o lege perfectibilă?

Ligia Deca: Orice lege este perfectibilă, asta în mod clar. Și cred că multe dintre ajustări se vor face în modul în care detaliem implementarea în legislația secundară.

Moderatoare: Ați declarat recent că avem timp 4 ani de zile să pilotăm acest examen de admitere la liceu. Vă gândiți să-l pilotați începând cu viitorul an școlar, adică în vara anului anului 2024?

Ligia Deca: Cred că e nevoie de un pic de timp pentru a pregăti. Tehnic, aș dori să facem discuții așezate pe acest subiect și probabil că nu toamna următoare va fi anul în care vom pilota acest nou examen. Avem nevoie să avem și noile instituții care se ocupă de evaluare. În lege, ne dorim profesionalizarea corpului de profesori care elaborează subiecte. Ne dorim standardizarea evaluării și existența unor bănci de itemi care să permită, știu eu, o siguranță mai mare în ceea ce înseamnă examene și o trasabilitate a performanței. Adică să putem să constatăm de la un an la altul dacă a existat progres pentru elevi.

În acest context, aș prefera să avem timp necesar să avem această creștere a capacității și abia după aceea să mergem pe creionarea unui examen de miză mare, cum este acesta de admitere la liceu. Ceea ce pot promite este că această pilotare nu se va face doar la nivelul zonelor urbane, unde este presiune mare.

Ne dorim să vedem ce impact ar avea în toate zonele pentru a adresa inclusiv îngrijorările din spațiul public, apropo de echitate. Ne dorim să fie un examen echitabil, care testează înclinația copilului pentru profilul pe care și-l alegem.

Moderatoare: Peste 2 ani e un orizont de timp mai rezonabil?

Ligia Deca: Cred că da. Din nou, trebuie să vedem pe calendarul de implementare când vom avea acest corp de profesioniști în evaluare și cât timp ne ia până când, de exemplu, avem acea platformă care vizează standardizarea evaluării și testările anuale pentru prevenirea analfabetismului funcțional.

Informații de context

Mai multe asociații ale elevilor i-au cerut preşedintelui Iohannis să trimită spre reexaminare noile legi ale educaţiei, „având în vedere dezastrul Legii învăţământului preuniversitar şi discriminarea elevilor prin dubla admitere la liceu.“

USR a solicitat președintelui Klaus Iohannis să retrimită Legile Educației în Parlament, iar ministrului să piloteze „noul examen de admitere la liceu”, cu experţi internaţionali, iar dacă rezultatele nu sunt satisfăcătoare să renunţe la examen.

Liga Studenților Iași (LS IAȘI) a cerut președintelui Klaus Iohannis să retrimită legile educației în Parlament, într-un comunicat de presă.

“În forma în care au fost votate, nici măcar studenții nu vor mai avea dreptul de a sesiza problemele din universități, rectorii vor căpăta imunitate și nu vor mai putea fi trași la răspundere și revocați din funcție în situația în care încalcă legea, mecanismele de sesizare și sancționare a fraudelor academice vor fi relaxate spre folosul plagiatorilor, iar rectorii actuali vor rămâne „pe veșnicie” în conducerea universităților”, este de părere Liga Studenților din Iași.

Curtea Constituțională a decis miercuri, 21 iunie, că Legile educației sunt constituționale și a respins în unanimitate sesizările de neconstituţionalitate depuse de USR şi Forţa Dreptei, care vizau procedura viciată care a stat la baza adoptării proiectelor de lege, examenul de admitere la liceu, transportul elevilor, exmatricularea elevilor în timpul învățământului obligatoriu, potrivit comunicatului CCR.

Controversatele legi au fost votate de Senat, camera decizională în acest domeniu, pe 22 mai, în prima zi de grevă generală a angajaților din Învățământ.

Citește și:
ULTIMA ORĂ Legile educației au fost publicate în Monitorul Oficial și intră în vigoare la 60 de zile, adică pe 3 septembrie, după începerea anului școlar 2023-2024
EXCLUSIV România, caz unic în Uniunea Europeană și țările OCDE ca școlile să fie controlate de două organisme – inspectorate și ARACIP. „Ineficientă și împovărătoare pentru școli” dubla-inspecție e considerată „o piedică în implementarea reformelor”, într-un raport de diagnostic al OCDE

5 comments
  1. Atat timp cat nu se vor elabora legi ale inv care sa sporeasca autoritatea si prestigiul educatorilor in fata elevilor pt ca pers didactic sa -si poata desfasura activitatea in ordine si disciplina in salile de clasa prin disciplinarea elevilor violenti care suprima dreptul la educatie al colegilor lor interesati sa invete si nu sa vina degeaba la scoala,nu putem spune ca am ajuns in stadiul in care statul nostru se poate proclama(ROMANIA EDUCATA)

  2. niște analfabeți funcționali vor sa și justifice salariile…un dulap vrea sa rămână în istorie… acești nimeni dau legi pentru a distrage și ultimele redute ale științei adevărate..vor învăța leprele și putorile capitaliste ??? progeniturile crescute după lovitura de stat digital mediocre dar pe grămezi de bani??? nicidecum!!! rolul cadrului didactic este diminuat…cine te crezi domn profesor???nu-i așa ?

    1. legile educatiei elaborate in spiritul genericului Romania educata isi vor dovedi adevaratul pragmatism,numai cand acestea vor duce la cresterea autoritatii si prestigiului educatorilor prin discilinarea elevilor violenti cu colegii si profesorii in salile de clasa

  3. As fi curioasa dacă ministrul Deca știe conținutul vreunui document oficial referitor la educatie/invatamant, domeniul ei, se presupune… Deci dacă as fi un jurnalist specializat pe educație as întreba-o la o conferință de presa ceva dintr-o metodologie, ordonanță din sfera ei sa verific dacă știe ce conține, apoi sa explice în detaliu. Ia salariu ca să dovedească asta, totuși!! Dar ar fi prea sadic, nu?? 😂

  4. Oricum, nimic altceva decât ce se petrece în toată lumea: “cizma pe cap”-ul sclavilor moderni, ce altceva!?… O “mică” diferență: Iohannis este mai plin de zel, așa că, dragi concetățeni, asigurați-i eternitatea! Bravo, tuturor, bravo cetățenilor României moderne și… “educate”! Heil! Heil! Heil!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT A fost lansat apelul de proiecte prin care școlile pot obține până la 60.000 de euro pentru laboratoare inteligente cu tablă interactivă, imprimante multifuncționale, kit-uri de roboți și ochelari de realitate virtuală. Cererile se depun online până pe 1 martie 2023

Apelul competitiv de proiecte prin care colegii, licee, licee tehnologice, școli profesionale, inclusiv cele cu clase de învățământ dual, dar și palate și cluburi ale copiilor pot fi dotate cu laboratoare…
Vezi articolul

Majoritatea elevilor învață pentru scopuri imediate, cum ar fi pregătirea pentru evaluările de a doua zi – raport Teleskop în peste 40 de școli / Nu există intervenții sistemice semnificative privind metodele de învățare

Majoritatea elevilor din școlile participante la studiul „Școala mai aproape” practică o învățare pe termen scurt, determinată de metodele de evaluare folosite de profesorii lor în școli, arată raportul realizat…
Vezi articolul