Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că părinții trebuie să fie siguri atunci când apelează la meditații, că ele sunt într-adevăr necesare, pentru că există și o presiune socială, dar dacă toată lumea spune că e nevoie de pregătire suplimentară, probabil că Ministerul trebuie să facă ceva și în zona curriculară la gimnaziu și liceu, într-o conferință de presă la PNL Bistrița. În acest sens, a anunțat că pentru liceu va lansa în dezbatere publică planuri-cadru noi în 2-3 săptămâni și programe până în toamnă .
Noi, părinții, și mă includ în această categorie, trebuie să fim foarte siguri atunci când apelăm la pregătire suplimentară pentru copiii noștri că ea este într-adevăr necesară, pentru că eu cred că uneori intervine și frica sau faptul că te simți altfel decât alții din jurul tău care apelează la acest tip de pregătire suplimentară, a spus Ligia Deca.
Declarațiile ministrului Educației, Ligia Deca
Rep.: De ce credeți că tot mai mulți părinți apelează la meditații pentru copii. De ce s-a ajuns la acest fenomen sesizat la nivel național deja și din clase din ce în ce mai mici, inclusiv în ciclul primarul. Părinții au problemă sau sistemul?
Ligia Deca: Nu cred că putem să spunem că este o cauză unică, cred că există îngrijorări legitime legate de încărcare. Apropo de manuale, mai ales pentru că programa este destul de flexibilă, e vorba de modul în care sunt elaborate manualele. Cred că trebuie să ne uităm cu atenție la ce s-a întâmplat ca reformă curriculară la primar și la gimnazial, să vedem dacă nu cumva trebui aduse niște ajustări.
Însă, de asemenea, cred că și noi, părinții, și mă includ în această categorie, trebuie să fim foarte siguri atunci când apelăm la pregătire suplimentară pentru copiii noștri că ea este într-adevăr necesară, pentru că eu cred că uneori intervine și frica sau faptul că te simți altfel decât alții din jurul tău care apelează la acest tip de pregătire suplimentară.
Am vorbit însă și cu părinți care îmi spun că, având în vedere faptul că la școală există o bună colaborare cu cadrul didactic și există o performanță dovedită a copilului, nu au simțit nevoia de meditatii
Este și o presiune socială, însă, în același timp, cred că trebuie să și luăm în considerare feedback-ul familiilor, pentru că dacă toată lumea spune că e nevoie de pregătire suplimentară, probabil că trebuie să facem ceva și în zona curriculară.
Pentru liceu, vom avea planuri-cadru noi, în 2-3 săptămâni le lansăm în dezbatere publică, programe până în toamnă și ne vom uita și la ce se întâmplă în zona gimnaziului, mai ales, pentru că acolo înțeleg că începe să fie o problemă.
Informații de context despre planurile-cadru pentru liceu
Elevii care au intrat în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a în 2023 nu au manuale noi, ci tot pe cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Ei au fost primii care, în anul 2012, au intrat în clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial. La liceu, reforma a fost întreruptă – detalii aici. În loc de programe școlare noi, tuturor acestor elevi li se predă după niște repere metodologice, ghiduri pentru profesori de aplicare a unui „curriculum tranzitoriu”.
Planurile-cadru de liceu ar urma să fie aprobate până la finalul lunii februarie, potrivit calendarului cu termenele actelor normative – legislație subsecventă – care să aplice prevederile din legile educației Deca-Iohannis. Pe baza acestor planuri-cadru se elaborează, apoi, noile programe școlare, până elevii încep clasa a IX-a în 2025.
Pe 19 septembrie 2023, Ligia Deca spunea pentru Edupedu.ro că planurile-cadru vor fi gata în iarnă, însă pe 29 septembrie secretarul de stat ME Zoltan Kallos a devansat termenul, într-o declarație, către luna iunie 2024.
Foto: © Digitalpress | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.