Ligia Deca, despre corectarea digitalizată la BAC 2023 – sesiunea de toamnă: Se reduce considerabil riscul producerii unor erori în momentul transcrierii notelor de pe borderou pe lucrare sau de pe lucrare în aplicație

4.664 de vizualizări
Foto: Ilona Andrei – G4Media
Ministrul Educației, Ligia Deca, transmite că „se reduce considerabil riscul producerii unor erori în momentul transcrierii notelor de pe borderou pe lucrare sau de pe lucrare în aplicație, în vederea afișării”, referitor la corectarea digitalizată a lucrărilor de la BAC 2023. Amintim că ca fi prima dată când toate lucrările de la un examen național vor fi evaluate digitalizat, după cum au susținut ministrul Educației, Ligia Deca și secretarii de stat Florian Lixandru și Sorin Ion.

„Adaug faptul că lucrările sunt repartizate automat și aleatoriu către profesori evaluatori din alt județ decât județul din care provin candidații, printr-un click” și „nu vom mai transporta lucrări dintr-un județ în altul pentru evaluare”, conform ministrului Educației.

În județul Călărași, unde pilotarea evaluării digitalizate pentru Bacalaureat 2023 a fost repetată anul acesta, s-a înregistrat una dintre cele mai mari variații ale rezultatelor după contestații, rata de promovare crescând cu 4,1%.

Redăm mesajul integral al Ligiei Deca:

Evaluare digitalizată pentru lucrările tuturor candidaților la examenul național de bacalaureat, sesiunea august-septembrie 2023, care va începe miercuri!

Un pas uriaș, de care sistemul de învățământ are mare nevoie. Nu vom mai transporta lucrări dintr-un județ în altul pentru evaluare, se reduce considerabil riscul producerii unor erori în momentul transcrierii notelor de pe borderou pe lucrare sau de pe lucrare în aplicație, în vederea afișării.

Sunt doar câteva dintre beneficiile evaluării digitalizate. Adaug faptul că lucrările sunt repartizate automat și aleatoriu către profesori evaluatori din alt județ decât județul din care provin candidații, printr-un click.

Primul examen național la care evaluarea digitalizată este generalizată va fi și cel mai important moment pentru a ajusta sau a îmbunătăți acest proces, a cărui pilotare s-a făcut în ultimii doi ani în două județe.

Ne dorim digitalizarea evaluării pentru toate examenele naționale, fie că vorbim despre bacalaureat, evaluare națională, concurs de ocupare a posturilor sau definitivat. Este un progres nu doar necesar, pentru că simplifică tot ceea ce înseamnă logistică a organizării acestor examene, ci și firesc, în contextul evoluției tehnologiei!

Bacalaureatul din toamnă: primul corectat digitalizat în toată țara

Bacalaureatul din toamnă va fi primul corectat digitalizat în toate centrele de examen. Iată o cronologie a declarațiilor oficialilor:

Pe 26 iunie secretarul de stat Florian Lixandru a declarat la TVR: “Anul acesta, Ministerul Educației a achiziționat platforma pe care se va realiza evaluarea digitalizată (…) urmând să extindem evaluarea digitalizată la sesiunea de toamnă a examenului de bacalaureat în toate centrele de examen din țară.”

Pe 27 iunie, Ministrul Ligia Deca a anunțat că „evaluarea digitalizată se va generaliza, începând cu sesiunea din august a examenului național de bacalaureat de anul acesta”.

Pe 29 iunie, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat pentru Edupedu.ro: „Lucrările de la examenele care vor fi organizate începând cu sesiunea din august a examenului de bacalaureat vor fi evaluate digitalizat pe o platformă nouă, dar cu funcționalități similare celei Intuitext, folosite în pilotarea evaluărilor digitalizate, platformă cumpărată de la Softwin, compania care realizează Intuitext”.

În 2023, corectarea digitalizată a lucrărilor de la Evaluarea Națională și BAC 2023 s-a făcut în aceleași două județe ca anul trecut, Dâmbovița și Călărași. Pilotarea corectării digitalizate pentru Evaluarea Națională și BAC 2023 ar fi trebuit să se facă în județele Alba, Călărași, Covasna, Dâmbovița, Gorj și Satu Mare.

Peste 54.600 de constatații au fost depuse la examenul național de Bacalaureat 2023, potrivit datelor Ministerului Educației. Acesta este al treilea an cu cel mai mare număr de contestații din ultimii 10 ani. După evaluarea lucrărilor contestate, au fost modificate notele pentru 51.646 de lucrări, ceea ce înseamnă că au fost corectate greșit.

Citește și:
Cel mai mic număr de candidați la BAC – sesiunea de toamnă din ultimii 18 ani, cu aproape o mie mai puțini decât anul trecut
Cazul elevului din Alba care a primit nota 8,75 la limba română la Bac și după contestație a obținut 10: Șeful ISJ Alba: “Este prea mult. Nota 10 poți să o dai numai atunci când nu poți să-i găsești absolut nimic” / În țară, peste 5.500 de lucrări au primit peste un punct după contestații
Brăila, Cluj, Iași sunt județele cu cea mai mare rată de promovare la Bacalaureat 2023 – rezultate finale / Rata de promovare a scăzut față de 2022 în cea mai mare parte a țării / Creștere semnificativă a ratei după contestații în Călărași, unde evaluarea s-a făcut digitalizat
BREAKING Peste 54.600 de contestații au fost depuse la BAC 2023. Aproape 51.650 de lucrări au fost corectate greșit / La Limba română sunt 300 de lucrări ale căror note au fost modificate cu peste un punct și jumătate

12 comments
  1. Indiferent cum ați gândit acest sistem de implementare a digitalizarii, ar trebui sa veniți și sa vedeți personal dacă acesta rentează. Am fost chemați de la ora 6.30 în scoli și am plecat majoritatea colegilor în jur de ora 16.00. Nu, nu vreți sa știți erorile scanării, derapajele întregului sistem digital. Exista un singur președinte de comisie în scoli, care este total depășit de multitudinea problemelor care apar. După 10 ore de stat nemâncat, nebaut și fără toaleta, ma întreb câți colegi vor mai veni la supraveghere. Este foarte simplu sa inventați din pix ” sisteme de lucru”, când nu știți absolut nimic din partea practica a ceea ce inventați!

  2. Nu exista evaluare digitalizată in ceea ce apare la noi. Evaluarea este cat se poate de clasica și tot supusă greșelilor inerente. Schimbarea este de doar materială, lucrările nu mai sunt transportate fizic ci electronic.
    Evaluare digitalizată ar implica teste standard cu răspunsuri grila iar rezultatul se obține pe loc. Precum la examenul de permis la sala.

  3. Trebuie antrenat un AI, care le si corecteaza…ala nu greseste deci trebuie scoase si contestatiile, tot el le trece ultrerior in cloud, apoi daca nu stai pe tiktok 7 ore si pe facebook 4 iti scade AI-ul nota la purtare

  4. Evaluarea asta asa zis digitalizata are beneficiile ei si dna. doctor von Luxembourg le-a enumerat corect.

    Erorile clasice raman: eroarea instrumentala, efectul halo, eroare de contrast, inertia, “ecuatia personala” etc.
    Asa se explica de se modifica notele dupa contestatie chiar si acolo unde s-a facut asa zisa evaluare digitalizata.
    Cine e destul de inteligent poate profita de erorile de mai sus, cine nu e ramane la cheremul evaluatorului.

    Nu exista evaluarea perfecta. Vor sa introduca teste standardizate. Cu astea o sa dispara erorile de mai sus, dar apar altele, plus alte neajunsuri.

    Evaluarea ar trebui regandita pentru a servi invatarii, nu altor scopuri. Treaba insa nu e deloc simpla …

  5. Dar nimeni nu spune nimic, despre dna Inspector General de la Dâmbovița. În ce tara trăim, cum poți sa faci un om deosebit intr-un nimic, sa va fie rușine “ziaristilor’. Când acuzi, vii și cu probe. În ce tara trăim…
    https://jurnalul.ro/stiri/educatie/ileana-nicolaescu-inspectoare-scolara-data-afara-munca-suplimentara-940194.html
    P.S. nu sunt din Dâmbovița. Dn Sorin mare secretar din Minister, și fost insp gen la Dâmbovița, sa își prezinte Demisia.

  6. Poate am eu o problemă de logică… dar cum se reduce riscul de transcriere greșită a notei prin simpla corectare a unei lucrări scanate?! Doar lucrarea e scanată, se reduc doar costurile (teoretic, corectorii nu se mai deplasează la centrul de evaluare. Practic, pariez că se vor deplasa pentru că nu există conexiuni securizate la ei acasă). Cineva trebuie să lucreze cu catalogul electronic sau cum se numește.

    Deci?…

    1. In mod traditional evaluatorii treceau nota pe lucrare iar acestea ulterior erau luate la mana iar notele erau trecute in sistem si alte nomenclatoare de catre niste operatori. O data cu evaluarea digitala nu mai este cazul ca notele sa fie luate la mana, ajung automat in catalogul electronic dupa finalizarea evaluarii. La asta s-a referit cu riscul de transcriere gresita. Costurile se reduc masiv pentru ca lucrarile nu mai sunt deplasate fizic, sub paza, de la judetul de origine in judetul unde se face corectarea. Un alt avantaj care nu a fost mentionat, pentru a nu supara pe nimeni probabil, este faptul ca evaluatorii nu vad nota celor care au corectat inaintea lor lucrarea. Ceea ce inseamna ca nu pot sa fie influentati daca primul evaluator a dat o anumita nota.

      1. Hai să fiu avocatul diavolului. Sunt corector la disciplina X. Corectez (de acasă sau de la centrul de evaluări). Nu-s atent, sunt obosit și din greșeală (sau cu bună știință), trec o notă greșită în borderoul respectiv. (Habar n-am, sar rândul, greșesc coloana, etc.). Oricum există două note pe fiecare lucrare; poate ”greșește” și al doilea corector. Cineva le trece pe lucrări înainte ca acestea să fie desfăcute (pentru identificarea celui care a scris lucrarea respectivă și atribuirea notei în catalogul în clar trimis către școli). Sau nu e bine citit codul de bare (presupunând că e lipit cod de bare pe ele înainte de scanare.

        Ce-am rezolvat?!

        Oricum evaluatorii – dacă lucrează cum trebuie – nu văd nota celorlalți. Singura deosebire e că trebuie să-și distrugă vederea citind pe un monitor (cu rezoluție cine știe de care) o lucrare nu putem presupune cât de bine scanată (contra-timp, evident, nu mai verifică nimeni dacă e clară fiecare pagină).

        Și mai sus am spus deja – ca să fie securizat tot procesul, ar trebui ca profesorii fie să lucreze cu certificate și sisteme de securitate aprobate de minister (pe un dispozitiv oferit de centrul de evaluare) fie să se ducă efectiv la centru și să lucreze de acolo (presupunând că doar acolo există dispozitive securizate acceptabil).

        Nimeni n-a pilotat așa ceva până la capăt (parcă anul trecut au încercat la EN, și au rezultat cele mai mici procente de promovare fix în județele pilot. Până acum n-am văzut vreun raport despre ce și cum s-a rezolvat treaba cu pilotarea respectivă). Dar vor începe direct de la sesiunea asta de bac.

        Păi, ce să mai zic. Sănătate și-un praz verde! Noi întâi tăiem și după aceea ne apucăm și de măsurat, ca întotdeauna.

        1. Din cate stiu eu a fost pilotat anul trecut atat la EN intr-un judet, cat si la BAC in ambele sesiuni in alt judet. Anul acesta a fost la fel pentru EN si sesiunea iunie-iulie BAC, in aceleasi judete. As zice ca rata de promovabilitate nu trebuie in niciun caz sa fie un criteriu pentru succesul pilotului, ci corectitudinea notelor, fluenta procesului si de ce nu chiar si costurile.

          Iar legat de distrugerea vederii va rog sa imi permiteti sa nu fiu de acord. Nu cred ca, cateva ore de stat in fata calculatorului pentru corectare conteza foarte mult pe langa orele zilnice de Facebook si TikTok.

          Progresul este iterativ. Daca am fii asteptat solutia perfecta probabil ca si acum am fii locuit in pesteri in asteptarea caselor ideale. Eu personal ma bucur cand vad pasi inainte si initiative de genul acesta. Ca este un prim pas dintr-un drum foarte lung cred ca e clar pentru toata lumea, dar faptul ca in sfarsit nu doar vorbim ci vedem si ca se intampla ceva e de laudat.

          1. Nu știu alții cum sunt, dar înainte de pandemie și orele online (plus pregătirea materialelor), până la 40+ de ani n-am avut nevoie de ochelari. Acum am schimbat trei perechi în trei ani și nu merg spre bine, ca prognostic. Nu sunt din generația utilizatoare în exces de social media (nici măcar FB în zilele de glorie nu m-a captat), deci utilizarea calculatorului și smartphone-ului 20 de ore pe zi nu-mi sunt specifice. Nu cred că sunt singurul în situația asta.

            Rata de promovabilitate ARE o mare legătură cu ce au văzut evaluatorii pe ecranul respectiv ca să poată corecta. Dacă lucrările nu sunt scanate perfect, dacă evaluatorilor ”le fuge ochiul” din cauză că nu sunt obișnuiți să citească un scan în locul unei pagini propriu-zise, dacă marginile rândurilor ”n-au intrat” în imagine… Și astea-s corectate oricum tot contra-cronometru. Am citit și niște comentarii pe aici, pe Edupedu, despre cum multe note au crescut enorm după contestații fix în județele pilotate. Așa că am mari dubii că această ”pilotare” a avut succes.

            Procesul ar putea avea oarecare avantaje DACĂ ar fi proiectat, testat, implementat și optimizat de oameni competenți. DAR…

  7. Se reduce si vederea definitiv si creierii din cap si numarul de doritori la corectat. S-au redus si neuronii lu’ Deca si banii profesorilor si voucherele, deci se vor reduce si prostii care vor mai merge la asemenea examene la evaluat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”, publicată în Monitorul Oficial. Elevii de clasa a XI-a vor putea face un e-book și audiobook cu conținuturi precum „Povestea unei personalități” / Recomandări pentru profesori

Programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” a fost publicată în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 5.344 din 9 august 2023. Miercuri, Ligia Deca, ministrul Educației, a anunțat…
Vezi articolul

Rectificare. Venitul pe membru de familie pentru acordarea tichetelor educaționale pentru preșcolari este de 556,50 de lei / Informarea transmisă de Federația Părinților “Edupart” preciza un prag greșit / Model de cerere

Eroarea legată de valoarea venitului luată în considerare pentru a primi tichete educaționale pentru copiii preșcolari a fost semnalată de cititorii Edupedu.ro. Informația fusese preluată în mai multe articole pe…
Vezi articolul