Ligia Deca despre birocrația din școli: Încercăm să simplificăm și să digitalizăm procesul de acordare a burselor. E adevărat că școlile au nevoie de mai mult personal de suport, de aceea am crescut numărul de posturi cu 7.800

6.001 de vizualizări
Foto: captură ecran TVR Info
Ministra Educației, Ligia Deca, insistă că soluția pentru birocrația din școli este suplimentarea posturilor pentru personalul didactic auxiliar și administrativ, care să îi ajute pe profesori și pe directori să întocmească același număr mare de documente, potrivit declarațiilor date miercuri, la TVR Info. Referitor la dosarele de burse, care au căzut în sarcina diriginților, Deca a afirmat că „încercăm să simplificăm și să digitalizăm” procesul, însă în prezent acesta a fost optimizat doar pentru părinți, nu și pentru angajații din sistemul educațional.

Într-un dialog cu ministra Ligia Deca, moderatorul emisiunii Telejurnal Matinal a adus în discuție birocrația din sistemul educațional și faptul că profesorii reclamă timpul și efortul consumate de sarcinile administrative, în detrimentul activităților educative.

Ministra Ligia Deca a răspuns că sunt solicitate mai puține documente de la părinți pentru dosarele de burse sociale, însă că la nivelul școlii procedurile birocratice nu au fost simplificate și nici nu declară că ar exista un plan în acest scop. Deca insistă pe suplimentarea personalului, în locul unor soluții pentru reducerea numărului de documente pe care le au de întocmit profesorii și directorii de școli.

Redăm dialogul dintre moderator și ministra Educației, Ligia Deca:

Moderator: Nu întâmplător v-am întrebat la început despre nota la purtare, o măsură care a venit din partea directorilor, spuneați dumneavoastră. Pentru că profesorii se plâng de hârțogăraie și știți că pentru acea notă la purtare au nevoie de semnăturile tuturor profesorilor și multe alte lucruri pe care trebuie să le facă. De exemplu, în această perioadă au fost dosarele pentru burse, dosare clasice, hârtii, șină, cum știm.

Ministrul Educației: Mai puțin decât până acum. Dosarele pentru burse, într-adevăr, fiindcă e vorba de bani publici, necesită niște documente. Dar, de exemplu, bursele de merit și de reziliență nu necesită un dosar din partea părinților. Se generează automat lista pe baza mediilor. Singurul loc în care e nevoie de o dovadă este atunci când primești bursa de merit pentru că ai luat o diplomă la o competiție. Acolo trebuie să atașezi diploma la o cerere. În cazul burselor sociale s-a simplificat și acolo procesul. Dacă înainte familiile veneau cu un dosar cu dovezi de venit, pentru că acolo i se ia în calcul venitul familiei, acum se face o solicitare prin care se dă un acord de prelucrare a datelor personale și se interoghează direct baza de date a Ministerului Finanțelor. Simplifică enorm pentru familii lucrurile.

E adevărat, însă, că la nivelul școlilor, la începutul anului este un proces în care se constituie documentele pentru a putea acorda bursele. Încercăm să-l simplificăm și să-l digitalizăm. Am făcut pași în acest sens, însă orice om trebuie să justifice banii pe care cheltuie în mediul în care lucrează. Când e vorba de banul public, aceste reguli sunt și mai stricte și e normal să fie așa, însă este adevărat că școlile au nevoie de mai mult personal de suport. De aceea, de exemplu, anul acesta am crescut cu aproximativ 7.800 numărul de posturi în sistem, atât posturi didactice, dar și multe posturi didactice auxiliare și administrative.


De remarcat faptul ca ministra nu răspunde întrebării legate de documentele pe care le au de întocmit profesorii, ci include părinții în discuție, răspunzând la o întrebare care nu a fost pusă.

În contextul unui an electoral, abordarea ministrei Educației pare orientată mai degrabă către electorat decât către angajații din sistemul educațional.

Răspunsul ministrei, identic cu cel oferit în luna septembrie

Răspunsul Ligiei Deca se concentrează doar pe problema personalului și nu adresează nemulțumirile profesorilor privind sarcinile birocratice. Mai mult, este identic cu cel oferit jurnaliștilor luna trecută, când o directoare de școală i-a spus în față ministrului Educației că birocrația o sufocă.

„Noi deja ieri am adoptat hotărârea de Guvern prin care am alocat la nivelul sistemului de învățământ 7.800 de posturi în plus. Ele includ posturi pentru nevoile specifice ale unităților de educație timpurie, adică crește și grădinițe: mă refer aici la personal suplimentar, îngrijitoare, dar și la didactic auxiliar, consilieri, logopezi”, declara Deca în luna septembrie, în timpul unei vizite de lucru în județul Brașov.

Numeroase voci din rândul personalului educațional cer soluții urgente care să reducă birocrația și să permită grădinițelor și școlilor să se concentreze pe actul educațional, nu pe gestionarea excesivă a documentelor.

Citește și:
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația


9 comments
  1. ”E adevărat, însă, că la nivelul școlilor, la începutul anului este un proces în care se constituie documentele pentru a putea acorda bursele. Încercăm să-l simplificăm și să-l digitalizăm.”

    Hai să vă dau un exemplu de ”digitalizare”. Fiecare școală (fiecare structură!!!) pune un administrator pentru introducerea în aplicația APIA a numărului de MERE pe care le primesc elevii zilnic (cu menționarea absențelor). Se scriu acolo tipul de mere, nr de mere primite, datele documentelor de livrare, etc. ZILNIC. În fiecare grădiniță, școală primară, gimnaziu. Iar asta o face persoana ”desemnată” și care trebuie să aibă o parolă unică și acces la site-ul APIA, cel mai adesea un cadru didactic. Conțopiști nu mai ajunsesem de mult.

    Iar pentru lapte (pe unde se mai dă, la noi încă nu) – același lucru.

    Mai vreți unul? Fiecare școală trebuie să aibă site-ul propriu unde să încarce toate – dar absolut toate – documentele școlii, în numele transparenței (de la statul de personal la execuția bugetară). Multe școli n-au informatician. Este ”desemnată” o persoană care să se ocupe de asta (cel mai des un profesor de TIC, dar nu e obligatoriu). Fiecare se descurcă cum se pricepe, mai mult sau mai puțin.

    Și alte 100 de exemple de ”digitalizare”. Deca vorbește ca să nu tacă.

    Eu am rezolvat problema asta la un moment dat. Mi se puneau în cârcă atât de multe încât am început să prioritizez – fac munca pentru care m-am pregătit, iar alta, NU. Iar când mi se cere pe repede înainte câte-o tâmpenie ce nu se află în fișa postului (și am grijă ce apare în fișa aia semnată), aplic regula ”eu când spun că fac, spun”. Ce o să-mi facă? Nu mă mai pun în comisia de tăiat copaci? Era să plâng.

  2. Sa ne spună concret ce posturi de didactic auxiliar a suplimentat. Ea nu are noțiunea cuvintelor. La ea suplimentat înseamnă angajat pe un post vacant, deci posturi existente deja. Dacă ce spune e adevărat, sa dea exemplu concret. Ex. :la școala X exista 2 posturi de secretar sau orice, și am mai dat un post. Nu exista asa ceva. Habar nu are ca exista niște normari după care s au înființat aceste posturi cu zeci de ani în urmă. Exista un stat de personal din care poate s au mai tăiat, dar de suplimentat în niciun caz, ca ar sari normativul in aer. Sa răspunde dacă știe, pe ce baza este angajat fiecare tesa sau auxiliar, care sunt normele care stau la baza. Dacă se referă la consilieri, psihologi, profesori itineranti sau cum vrea sa i numească, acesti sunt oricum inutili din toate punctele de vedere. Despre didactic, nu are cum sa suplimenteze posturi decât dacă se modifica orele din planul cadru , dar ea nu cred ca stie acest lucru. Sa între în cea mai mica școală dintr un sat, sa i se spuna pe ce baza exista aceste posturi. Deca este pe alta planetă, săraca!!

    1. Vorbește strict electoral.
      Practic ea știe că minte dar societatea nu poate verifica zilnic ce debitează politicienii.
      Pt ca Deca asta face, nu se mai comportă de mult ca un ministru ci ca un candidat in perpetuă campanie electorală.

      Am bănuiala că nici măcar cele 7600 de posturi de consilieri nu au fost ocupate ci doar propuse (ca sa dea bine electoral) dar asta e altă discutie.

      Da. Secretariatul a rămas normat ca acum 40 de ani dar cerintele, ritmul de lucru si volumul de muncă nu se mai compară cu ce era atunci.
      Desigur e valabil pt aproape toti angajații din sistem.

  3. Bursele nu au ce cauta la profesori si punct. Mai multa hartogaraie decat in timpul dnei Deca nu a existat niciodata, parca e intrecere de absurditati mandatul dansei.

  4. Punctajul de la partid și atât.
    Încercăm….
    Vom face…
    Va fi mai bine…

    A simplificat birocrația pt unii doar pt ca a mutat-o în cârca profesorilor și a secretariatului.

  5. Pentru bursele sociale ați ușurat munca părinților și ați îngreunat pe cea a scolii care trebuie sa caute în patrimven. Aracip cere aproape 300 de proceduri,asta da ușurare,plus dosarele în ultimii 5 ani. Super. Se fac ore în viteza ca deh în pauze sunt de făcut hârtii și nimeni nu vrea sa le facă acasă,pe buna dreptate ,fiecare are familie, copil.

    1. Aia cu procedurile doare. Avem sute de proceduri pe care se presupune că le cunoaștem pe de rost și știm să le aplicăm… În realitate, NU ai cum să știi atâtea prostii și să mai și încerci să le aplici.

      Iar dacă prin absurd mai reușește câte o școală să le aplice, descoperi la proces că nu știu ce virgulă a fost pusă greșit sau că între timp ministerul a mai schimbat vreo lege, vreo prevedere, drept care minunata procedură e nulă și neavenită.

      Vor să ne ducă în sistemul birocratic american, unde mai mult de jumătate din școală e partea administrativă, dar nici profesorii nu sunt scutiți de hârțoage, însă fără a angaja personalul administrativ necesar pentru toate tâmpeniile pe care le inventează de la o zi la alta…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un sfert dintre elevii care au terminat clasa a XII-a, din județul Arad, nu s-au înscris la Bacalaureat / Șeful inspectoratului: Presupun doar că nu s-au considerat pregătiți pentru a lua acest examen

Aproape un sfert dintre absolvenții de clasa a XII-a din acest an nu s-au înscris la Bacalaureat, potrivit declarațiilor făcute de inspectorul școlar general din ARAD, Marius Gondor, pentru EuropaFM.…
Vezi articolul

Propunerea de a trece la “orarul de iarnă” vine de obicei de la directorul școlii, nu de la elevi, iar cadrele didactice sunt majoritare și votează în acord cu directorul, spune Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor

Consiliul Național al Elevilor susține recomandarea trimisă marți de Ministerul Educației conform căreia „descurajează practicile unităților de învățământ care trec la orarul de iarnă și reduc durata orelor și a pauzelor”. Președintele…
Vezi articolul

DOCUMENT Directorul economic din Ministerul Educației, Mihai Păunică, contrazice instituția în care lucrează și transmite școlilor informații eronate care blochează acordarea banilor pentru elevii navetiști

Mihai Păunică, director general în Ministerul Educației, contrazice ministerul în privința sumelor forfetare pe care trebuie să le primească elevii navetiști. Potrivit unui document obținut de Edupedu.ro, directorul Direcției economice…
Vezi articolul