Ministrul Ligia Deca a susținut în Parlament că admiterea la liceu realizată prin examen separat de Evaluarea Națională, la profilurile cu concurență mare, „considerăm că este o soluție bună, care, sigur, prin dezbaterea parlamentară sunt convinsă că poate fi îmbunătățită dacă va fi cazul”.
Prezentă astăzi, 5 aprilie, în plenul Senatului la Ora Guvernului, Ligia Deca a fost acuzată de senatorul USR Ştefan Pălărie că a „cedat în faţa industriei de meditaţii din România, cea are împarte astăzi elevii în săraci fără viitor şi elevi cu bani care îşi pot cumpăra accesul la un examen special pentru ei în licee. În România, asta ne spun părinţii, învăţământul a ajuns zero dacă nu este însoţit de meditaţii”.
Declarațiile ministrului Ligia Deca, cu privire la examenul separat de admitere la liceu pe care legea sa îl introduce:
- „Aș aduce în discuție și admiterea la liceu, pentru că tot a fost evocată în repetate rânduri. Formula actuală reprezintă deja o venire în întâmpinare a feedback-ului primit în dezbaterea publică a legilor. Varianta inițială, de 90% din locurile pentru profilurile din liceele cu competiție care mergeau în concurs, a fost ajustată. Avem acum 60% din locuri care se alocă pe baza unui concurs național și, subliniez, național. Subiectele sunt elaborate de către Centrul Național pentru Evaluare din Ministerul Educației. La fel, corectura se face ca la Evaluarea Națională, deci nu avem riscuri, avem doar asigurată o potrivire mai bună cu profilul pe care elevul și familia sa îl aleg pentru următorii 4 ani de liceu.
- Este normal ca un copil care urmează o specializare de tip matematică-fizică, de exemplu, să știe că poate să performeze într-un program care înseamnă 10-12h de matematică și științe pe săptămână. Mi se pare normal să știm acest lucru și nu să îl descoperim pe parcursul liceului.
- Dar dacă un copil are o zi proastă în ziua acestui examen, există și opțiunea ca pe 40% de locuri rămase la acel profil competitiv să poată concura cu media de la Evaluarea Națională. Deci avem adresate și nevoia de potrivire cu profilul și nevoia de echitate în sistem.
- Considerăm că este o soluție bună, care, sigur, prin dezbaterea parlamentară sunt convinsă că poate fi îmbunătățită dacă va fi cazul. Aș încheia prin a-mi lua un angajament în fața dvs. că voi fi în Parlament pentru un dialog nemijlocit în dezbaterea pe legile educației. Sunt convinsă că împreună putem găsi cea mai bună formă legislativă pentru ca sistemul într-adevăr să sprijine fiecare copil. De asemenea, vă promit că voi merge în țară și mă bazez pe fiecare dintre dvs. să-mi indice locurile unde consideră că am putea învăța cel mai mult, în așa fel încât legislația secundară care va pune în practică legile educației să fie cea de care elevii, studenții, cadrele didactice au într-adevăr nevoie. Vă mulțumesc pentru dezbaterea de astăzi și fiți convinși că am auzit fiecare propunere pe care ați realizat-o”.