Ministrul Educației, Ligia Deca, a oferit sfaturi pentru completarea fișei de înscriere la liceu din acest an și a dat asigurări că în București, unde ierarhia se modifică pentru că anual vin 2.500-3.000 de elevi din alte județe, sunt locuri suficiente. „Întotdeauna am avut la nivel național o rezervă de locuri pentru astfel de cazuri”, a declarat Ligia Deca pentru TVR Info, pe 5 iulie.
- Ghid de Admitere la liceu – 2023: cum se completează fișa de înscriere, la școală sau în format electronic
„Dacă un elev este pe poziția 1200 în ierarhie, trebuie să ne asigurăm că avem suficiente opțiuni, un număr de locuri care să depășească acest 1200, să ne asigurăm că nu se întâmplă ceea ce am văzut, din păcate, în alți ani, copii cu medii mari care au rămas nerepartizați pentru că nu erau suficiente opțiuni”, a spus Ligia Deca.
În ceea ce privește ultimele medii de admitere la liceu din acest an, comparativ cu cele de anul trecut, Ligia Deca crede că „vom vedea o variație, dar nu va fi majoră”.
În București ierarhia se modifică pentru că anual vin 2500-3000 de elevi din alte județe. Ligia Deca a precizat că „există o rezervă de locuri pentru această situație. Întotdeauna am avut la nivel național o rezervă de locuri pentru astfel de cazuri. Am reverificat să existe suficiente locuri și cred că avem acoperită nevoia. Locuri sunt suficiente”.
Intervenția Ligiei Deca la TVR Info
Moderatoare: Este posibil să vedem o creștere sau o scădere în ceea ce privește ultimele medii de admitere la liceu?
Ligia Deca: Depinde mult și de opțiunile pe care copiii le au. Am văzut, apropo de distribuția statistică a rezultatelor, că avem o deplasare de la centru un pic către extreme. Avem un număr dublu de medii de 10 și în același timp avem o creștere ușoară a numărului de medii sub cinci. Cred că vom vedea o variație, dar nu va fi majoră. Mă aștept în procesul de alegere al profilului să avem o bună colaborare între familii, diriginți. Am publicat un ghid despre cum se completează aceste fișe de opțiuni.
Este foarte important ca elevii și familiile lor să completeze cât mai multe opțiuni, în ordinea preferințelor și a potențialului, în așa fel încât să ajungă cât mai aproape de dorința pe care o au.
Moderatoare: Din moment ce avem lucruri schimbate față de anul anterior, e clar că nu se vor potrivi la fix mediile, pentru că anterior am avut și ponderea din cinci, opt.
Ligia Deca: Așa este. Numai că nu putem avea o previziune 100% fiindcă nu putem anticipa opțiunile pe care fiecare elev sau familie le vor face. Ceea ce putem face este să ne uităm orientativ. Apropo de numărul de opțiuni, adică în funcție de poziția în ierarhie, trebuie să ne asigurăm că avem un număr suficient de opțiuni care să acopere toată acea plajă de locuri până la care apare media copilului.
De exemplu, să zicem că este pe poziția 1200 în ierarhie, trebuie să ne asigurăm că avem suficiente opțiuni, un număr de locuri care să depășească acest 1200, să ne asigurăm că nu se întâmplă ceea ce am văzut, din păcate, în alți ani, copii cu medii mari care au rămas nerepartizați pentru că nu erau suficiente opțiuni.
Moderatoare: Contează mult, cel puțin în Capitală, câți elevi vin din afara Bucureștiului. Se modifică destul de mult această ierarhie, pentru că vin 2500-3000 de elevi din afara Bucureștiului. Vă așteptați și în acest an la o cifră similară?
Ligia Deca: Într-adevăr, Bucureștiul atrage din zonele limitrofe o serie de elevi care își doresc să vină la liceele din Capitală. Nu este o situație unică. În toate zonele metropolitane mari care au localități în jur în care oamenii stau și vin să lucreze în oraș avem situații similare. Bucureștiul, prin dimensiunea sa, probabil că atrage un număr mai mare. Avem o rezervă de locuri. Întotdeauna am avut la nivel național o rezervă de locuri pentru astfel de cazuri. Am reverificat să existe suficiente locuri și cred că avem acoperită nevoia. În același timp, trebuie să ne gândim un pic și la corelarea cu, în ansamblu, nevoile pieței muncii.
Moderatoare: În anii anteriori veneau cu medii foarte mari și ocupau locurile celor de aici. Anul acesta sunt suficiente locuri în Capitală pentru toată lumea?
Ligia Deca: Locuri sunt suficiente, iar acest fenomen al impactului mediilor din gimnaziu asupra notei de admitere nu mai există decât ca al 4-lea criteriu de departajare, deci nu mai este un procent din media care ajută la repartizarea la liceu. Deci, din acest punct de vedere, lucrurile s-au limpezit. Sigur că asta nu înseamnă că nu este important progresul elevilor pe parcursul gimnaziului.
Foto: © Racorn | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
20 comments
Am fost “Corector”la 4 Facultati: “Litere, Birotica, Teologie si Rel. si Comunicare publ.”, la LR si, “sub rezerva cuvantului de onoare” spun ca sunt Candidati,carora nu poti sa le dai ” punctul”, ci iti vine sa mai scazi 2, dar nu o faci! De ce? Intrucat sunt Candidati, care scriu exact cum stiti ca scriu Medicii, in general si chiar, si mai ilizibil si dezordonat! Eu sunt solidara tuturor propunerilor facute de Companioni pentru a-i ajuta pe Elevi si a le usura studiul LLR,dar,oare, acesti Elevi n-au pic de mila de ” CORECTORI”, care trebuie sa se inarmeze cu o rabdare sisifica si cu o “Lupa”, ca sa poata pricepe ce a scris Candidatul??? In timpul Corectarii unor “Teste” ilizibile, Profesorului constiincios “ii creste Tensiunea”, intrucat el nu vrea sa piarda Copilul, nici o fractiune de punct, stiind ca “acest examen este viitorul lui”, dar vrea, sa si inteleaga ce a scris ca, Elevul poate face “Contestatie” si El crede ca, tot Profesorul e vinovat si-i “cere socoteala!” Deci, pana la urma,nu “Perlele” deranjeaza, ci faptul ca foarte multe “Teste” arata jalnic, dp-uld.v.al redactarii! Eu, cand intalneam astfel de Teste, mereu le lasam la urma, dar trebuia, totusi, corectate! Lasandu-le ultimele, se facea deja seara era, si f.cald, eram deja obosita, nemancata samd si…., totusi, trebuia sa fiu corecta si fff.atenta sa nu-l frustrez pe Elev, cu vreo fractiune de punct! Ooooooof! Dragi Invatatori si Parinti, aveti grija, din cls.I, ca ai vostri COPII sa scrie lizibil, corect si chiar frumos, ordonat, caligrafic! Dragi Invatatori si Profesori, aveti grija ca Elevii vostri sa scrie corect, si Ortografic si sa marcheze, si Semnele de punctuatie! Mult succes!!!
De ani de zile,”Echipa ministeriala”, care propune “Subiecte” pentru EN, nu da dovada de FAIR-PLAY si nici de Cunostinte in profunzime, mai ales, la LR ! Mereu “se acuza Meditatorii”, dar nimeni nu recunoaste ca NU PROFII SUNT VINOVATI ca ” <> NU STIE CARTE” , ci “Ministerul”, care propune “Grile”, de nivel” imposbil”, pe care, si cel mai onest si constiincios Profesor nu are TIMP sa predea si, mai ales, sa exerseze si sa fixeze sutele de “dificultati”, “ambiguitati” , “exceptii” etc. ale modelelor si ale faptelor de limba, intrucat se stie ca “Gramatica LR” este extrem de “alunecoasa”, cum spunea, si Dna acad. PANA DINDELEGAN, comparativ cu “Istoria”, unde “Stefan cel Mare, e Stefan cel Mare”, nu ” Fanel”, “Fanuta”, Firma “Stefanelly”etc.sau la “Economie”, “plus valoarea e plus valoare,” nu “plus splendoare”, “plus teroare” etc. La LR insa e posibil orice, ORICE, din cauza/ datorita “CONVERSIUNII”, adica “Schimbarea Valorii Gramaticale” a cuvintelor, unde, de ex., adj. “harnic” poate fi ” substantiv”: “harnicul”, iar adverbul “maine” poate fi, si el, ” substantiv”: # Ne dorim un maine mai linistit.# ! In 2023, de ex., au dat adj.”drag”, sa fie pus la feminin plural si 90 % dintre romani stiu forma gresita “dragEle mele Colege”, or corect este forma”dragile mele Colege”, pentru ca are 3 forme flexionare, nu 4 ca “bun,-a -i,-e “. As mai scrie inca o “Carte”, exemplificand “tortura”, la care sunt supusi Elevii romani, in Examenele din ” RO educata”, cata vreme, si intelectuali, cu doctorat, nu stiu, de ex., sa se exprime si sa scrie corect “Genitivul la Pron.relativ: al, a, ai, ale, carui, carei, caror ” ( #Elevul, a carui tema e corecta, este apreciat.#) ori sa puna, si un “pe”, la Ac. pron.relativ, cand in structura, apar, si pron. pers.: ” il , l-, o, ii, i-, le, le- “!!!( # Am vazut elevul, pe care l-ai ajutat.#) s.a.m.d. Doamne, usureaza Studiul Elevilor! Amin!
Ligio ori ești proasta rău ori ne crezi prosti. Cum naiba susții ca toți profesorii sunt bun când pe cei buni nu i-ai putut tine în sistem???
Dle Eugen, garantez, pe propia raspundere, ca “Toti profesorii, care predau in Scoli, sunt <>” si stiti “DE CE”? Intrucat, toooo-ot predand “Materia” respectiva, ajungi sa te perfectezi si te mai ajuta, si “Intrebarile” iscoditoare ale elevilor, iar de jena, vii acasa si recitesti “Notite si Carti” din Facultate si, vrand, nevrand, te perfectezi. Stiti cine sunt “ignorantii”, “cabotinii”, “sfertodocsii”??? Acestia sunt “Romanii cu <> de Profesor”, dar ei n-au vazut in biata lor cum arata, acum, o Tabla, o Creta colorata( nespus de utila la diferentierea alternantelor, a grupurilor consonantice etc.), un Marker, fiind sprijiniti de Pile sa ocupe doar “Functii” prin “Inspectorate” si prin “Ministere!” Astia ajung, Dle Eugen, sa debiteze “Subiectele” pentru EN si BAC, ale Copiilor nostri, astia, care nu cunosc, nici ” megadificultatile LR,pe care nu le-au rezolvat, nici Savantii Lingvisti si le dau bietilor Copii, facand Barem aiurea, cand exists, si copii supermotivati sau meditat, care ofera solutia corecta, nu pe a lor!( vezi EN, 2012: “c-o fi SB, c-o fi PR, c-o fi AT s.a.m.d.) Deci, “Profesorii in activitate nu sunt <> !” PUNCT !
M-am uitat pe ghidul candidatului de anul acesta pentru București. In fișa de opțiuni se pot trece 280 de coduri, adică 280 de opțiuni. La primul cod din listă (101) sunt 156 de locuri, nu doar 26. Trebuie numărate cu atenție locurile cuprinse în opțiuni. Și țineți cont că această fișă se referă doar la locurile din licee. Există și opțiunea pentru învățământ profesional sau dual.
Liceele bune sunt licee bune pentru ca acolo intra cei mai buni copii, nu pentru ca ar fi profesorii de acolo mai buni ca ceilalti. Examenul acesta national chiar este unul din putinele lucruri bune deoarece copilul are mai multe sanse sa nu ramana neadmis la liceu, cum se intampla cand iti alegeai liceul unde vrei sa intri si nu reuseai. Cei care cred ca ar fi mai bine pt copiii lor asa, sa se mai gandeasca putin. Marea problema a acestui examen national este ca subiectele sunt prost alese, astfel incat nu se face o departajare clara intre cei cu adevarat buni si cei bunicei.
TRAIASCA PENSIILE SPECIALE!
in orașele mici in care sunt 3 licee bune, cel mai bun, cel bun, cel așa și așa (unde am copilărie eu așa era), poate are sens sa dai evaluarea națională și pe baza notei sa își aleagă copilul liceul dorit sau să ajungă la cele rămase.
într-un oraș ca București efectiv a devenit o glumă aceasta repartizare. licee cunoscute ca fiind proaste rău de tot au ca medie de intrare 8. au ajuns părinții (și elevii) sa se îngrozească la ideea că le va ajunge copilul la alt liceu decât cele foarte bine cotate, pentru că este clar că celelalte sunt catastrofale.
sunt copii care nu țin să aibă 10 pe linie, eu de exemplu nu îmi doresc că al meu sa stea de dimineață până seara să învețe, cum are colegi (încă din școala primară!!). Eu as dori să aibă note peste 8, să aibă o cultură generală solidă, să îi placă la școală, să își aleagă un domeniu, două de interes și să se pregătească pentru ele (cât de echilibrat psihic este un copil care trage 4 ani pentru note de 10, speriat de moarte că o sutime ii va afecta locul la liceu?).
in București nu mai este loc pentru asemenea copii, pentru asemenea concepții. ai de ales între: pui biciul pe copil să fie de 10-9.96 ca să intre la cele câteva licee decente (unde, cum zici dumneata, sunt copii buni, nu profesori buni!, deci e un cerc vicios absurd, școlile astea sunt bine văzute pentru că se înscriu la ele copii cu note mari, și se înscriu copii cu note mari la ele pentru că sunt bine văzute), sau să îl lași în plată Domnului și să ajungă la un liceu fost industrial unde profesorii sunt mai puțin pregătiți decât elevii
Azi in București un elev de 8.23 poate să își la revedere de la viitorul lui, daca nu cumva are părinți care își propun să suplinească absolut tot ce se face la școală (plus anturajul, prieteniile, și pe alea trebuie sa le suplinească!)
Aveți perfectă dreptate. Poate se vor sesiza mai mulți profesori care să solicite remedierea acestei situații.
Pentru a intra într-o normalitate , examenul de liceu trebuie sa se instaureze fara nici un compromis!
Fiecare elev are dreptul să aleagă liceul la care vrea sa ajunga elev si sa concureze pentru un loc ! Chiar dacă nu va obține 10 sau 9 sau 8, poate ocupa un loc si cu media 7 ! Căci această medie reflectă cunoștințele elevului doar în acea zi , căci nu toti avem acelasi bioritm în fiecare zi ! Nu e normal sa se constituie clase /licee cu elevi de 9,80 si 10, caci realitatea ne-a aratat ca au ajuns sa termine si cu 6, 7 , asa cum si cei intrati cu 7 se pot ridica si pot termina cu 9, 10., sau nu mai pot termina…droguri, tentații . Asa ca ideale sunt clasele mixte…
Îndemnul către Ministerul educatiei si învățăm.este de a institui EXAMENUL de admitere in liceu, asa cum a fost înainte la noi ! Făra alte artificii cu medii din clase gimnaziale, evaluari nationale, etc ! Orice elev are dreptul sa concureze la liceul pe care si-l doreste. Cu două opțiuni, examenul inițial, si examenul din toamna pt locurile rămase neocupate
Nu este normal ca un elev sa ajungă la un liceu pe care hazardul il trimite!
cred că aveți dreptate. poate exista și alta solutii, dar eu in prezent nu le vad. nu se poate ca la un liceu oarecare din București sa se intre cu 9.90. un elev de nota 8 este (sau poate fi) un elev foarte bun, unde ajunge el? exista un liceu în București, cerchez, la care se intra in anii trecuți cu 3 și ai ceva. au sărit mediile/notele și acum se intra cu aproape 8. dar este un liceu foarte prost. și eu cred că fiecare copil trebuie să aibă șansa reală de a intra la liceul ales. probabil cu examenele de admitere cresc șansele de trafic de influență, de locuri aranjamente…din păcate așa a fost mereu. dar presupun – sper că vor rămâne locuri și pentru cei fără pile.
este mai jos un comentariu al unei mame frustrata, pe bună dreptate, că fiul ei a învățat patru ani in gimnaziu pentru note mari, și acum notele nu mai contează.
eu nu vreau asta pentru copilul meu, să trăiască pentru note și să nu se mai poată bucura in gimnaziu de ce a mai rămas din copilărie pentru ca…in București daca nu ai note/medii peste 9.75 ajungi la cel mai jalnic liceu de cartier
poate că în orașele mici funcționează aceasta metodă a Evaluării naționale și a listei cu licee alese, dar în București chiar este glumă proastă.
Sunteți departe de realitate. Niciun elev care ia la Evaluarea Națională 9 sau 10 nu termină liceul cu 6 sau 7. Și nici invers nu se întâmplă decât rar. Intrarea la liceu în sistem centralizat (ca până acum) te asigură că nu intră înaintea ta un elev care a avut medie mai mică dar s-a dus de la bun început la un liceu mai slab. Cu alte cuvinte, stai liniștit că poți să încerci și la cel mai visat liceu, fără riscul că dacă nu ai reușit acolo ramai pe afară complet. Vei intra la liceul la care îți permite media. Iar ordinea în care faci opțiunile depinde strict de cum dorești. Nu te obligă nimeni sa treci in fișa de opțiuni licee sau profiluri pe care nu le dorești.
admiterea la liceu a devenit o loterie.Copilul meu care a învățat într-o școală cu pretenții a tras sa obțină media maxima deoarece conta la admitere și ,pac,s-a produs schimbarea.Acum cu media la admitere peste 9 stam cu emoții toată luna iulie sa vedem ce-o să fie.E inuman ce le fac copiilor noștri!!!Și părinților!!!E vina gândirii voastre!!De ce trebuie sa suferim noi???Solicitam suplimentarea locurilor la licee!!! Pentru copiii care au fost serioși și au învățat în gimnaziu!!!Nu vedeți revolta părinților???Nu simțiți îngrijorarea lor???Ce faceți cu copiii noștri???Totul până la copii!!!Treziti-va!!!Nu mai faceți experimente pe copiii noștri!
Foarte corect scris. Asa este, directorii sunt mana in mana cu părinții iar ei impreuna dicteaza tot. Profesorii au ajuns slugile lor pe plantatie. Nu mai au nicio parghie. Daca scazi nota la purtare, nu e bine. Daca le dai note mici, nu e bine. Daca le dai note mari, tot nu e bine, pentru ca nu reflecta realitatea. Apoi in cls 8 parintii se trezesc ca loaza nu stie nimic si o da la meditatii. Si tot ei judeca apoi profesorul de la clasa ca nu isi face treaba.
Va bateți joc de copii în ultimul hal. Începând cu corectarea lucrărilor și terminând cu repartizarea la licee, totul este o tâmpenie . O mare idioțenie din care au de pierdut copiii, la care voi oricum nu va gândiți. Faceți clase 0 cu 30 de locuri și clase de a 9a cu 24 de locuri. Unde merg cei 6 copii ?? Faceți clase mai multe în licee ca toți copiii sa aibă șanse sa învețe în scoli bune. Dar voi nu aveți cum sa judecați lucrurile, ca na….. Vai de capu vostru cu învățământul vostru cu tot.
Dar ce te faci duamna ministru daca un copil este pe locul 10000 in erarhie? Cate optiuni trebuie sa treaca pentru a fi sigur ca intra la un liceu, total optiuni sunt 180? Deci cum calculam? 180 optiuni a cate 30 elevi =5400.
Au fost 16000 elevi in Bucuresti? Deci unde intra rrstul?
Logic și normal la toate liceele de stat ar trebui introdusă examenul de admitere. Restul e cancan. La nivel de educație primară și cea gimnazială factorul de influență a părințiilor este definitorie: finanțează și stabilesc performanțele copiilor; educatorii au ajuns slugile părințiilor care conduc de fapt instituțiile de învățămănt prin trafic de influență și șantaj. Trebuie revizuite urgent drepturile și obligațiile profesorilor și a părințiilor. Momentan avem dictatura părințiilor,care dau dovadă de amatorism cras și imixtiune nejustificată în activitatea instituțiilor de învățămănt. Ca atare nivelul de cunoștințe a elevilor este cuantificat greșit (după donațiile și finanțările părințiilor) începănd din ciclul primar, trecănd prin ciclul gimnazial și ajungi la examene pe ,,bune,, unde nu mai fucționează calificativele cumpărate de părinții grijulii, care au senzația că copii lor chiar merită să urmeze liceele de renume. Greșit. Profesorii au fișa postului stabilit prin lege și acționează conform acestei legi. Coruperea lor este pedepsit de lege !? Sau nu…
Este absolut aberant tot raționamentul dvs!
Nu stiu unde trăiți dar ce ati scris este desprins dintr-o nuvelă de ficțiune….
@Thea,
Omul trăiește în București sau un alt oraș mare, unde părinții fac legea în școală. Profesorii nu au voie să-i lase corijenți sau repetenți, pe golani trebuie să-i ignore samd. Daca un copil ia o notă mai slabă, vine coțofana la școală și face un scandal, iar daca mai are și un tata interlop, se trezesc profesorii și batuti. Că atare, profesorii le dau note de trecere că sa stea liniștiți și lasă in grija examenelor selecția. Doar că și la Minister sunt aceleași specimene, care dau subiecte ușoare sa zică coțofenele că puii lor sunt deștepți. Apoi ii dau la particulara și-i angajează la stat! The end!
Să-i spună cineva slugii lui Johanis că cele 4 criterii sunt 3. Daca nu pricepe , sa o întrebe cati elevi crede ea că se repartizează după criteriul 3( nota la mate)? Daca sunt egali la media evaluarii și la romana, cum pot fi diferiți la matematica?
Aflam din articol că individa a pus deoparte niste locuri la clasa 9a! Probabil odraslele politicienilor au nevoie de locuri suplimentare….
D-na ministru spune că pe fondul oboselii un profesor evaluator a uitat,poate,să treacă punctul din oficiu!!!!!Groaznic!!!!Și tu că părinte nu ai curaj sa faci contestație,de teama sa nu scadă media!!!!Deși ,acum,după contestații mai toate mediile au crescut!!!!E inuman ce se întâmplă!!!!
D-na ministru are copii????