Ministrul Educației, Ligia Deca, a precizat că motivul pentru care a propus în proiectul legii Educației posibilitatea ca elevii să dea și examen de admitere la intrarea la liceu, pe lângă Evaluarea Națională, este acela de a reuși “să testeze potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc”. Ministrul Educației a făcut aceste precizări în condițiile în care proiectele legilor Educației nu au fost făcute publice deocamdată. Edupedu.ro a prezentat, pe surse, forma de draft a documentelor scrise de minister, în varianta Deca, și pe marginea cărora Ligia Deca a discutat în cadrul emisiunii “Probleme la Zi” de la Radio România Actualități.
Ligia Deca a fost întrebată cum răspunde acuzațiilor că o testare în plus prin admiterea la liceu va încuraja meditațiile.
Ministrul recunoaște că orice fel de testare e un stres în plus pentru elevi, dar explică și de ce a propus ca liceele din întreaga țară să poată organiza concurs de admitere pe 90% din locuri, potrivit prevederilor din proiectul legii învățământului preuniversitar: “Nu facem altceva decât să reușim să testăm potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc”, explică oficialul. Ligia Deca argumentează prin faptul că, în urma repartizării computerizate, susținând doar testare la limba română și matematică, unii elevi decid că nu li se potrivește profilul liceului și cer un transfer. “Astfel pierd posibilitatea să parcurgă exact tipul de profil de liceu care li se potrivește”, spune Ligia Deca.
Realizator: Așadar, un reproș pe care l-am auzit în spațiul public din partea Asociațiilor de Elevi, mai ales, a fost acela că va fi încurajată industria meditațiilor, că li i se va da un suflu de oxigen, o gură de oxigen în plus, pentru că va exista, o testare în plus.
Ligia Deca: Eu cred că orice fel de testare induce un sentiment de stres pentru elevi. Ceea ce trebuie noi să asigurăm este în primul rând un sprijin corespunzător pe tot parcursul ciclului primar și al gimnaziului, care să includă atât o școlarizare eficientă, deci trebuie să reușim să facem ca competențele să ajungă la copiii, să poată fi atinse la toate materiile. Mi se pare absolut normal ca dacă un copil vizează un profil de liceu care are, de exemplu, 10-12 ore pe săptămână de științe, să știe de dinainte dacă are profilul și înclinația necesară cât să poată să susțină un astfel de efort. Da, în direcția științelor avem și cred că cunoaștem cu toții cazuri de elevi care după clasa a IX-a, având în vedere repartiția computerizată bazată doar pe română și matematică, decid că nu mi se potrivește profilul și cer un transfer. Și este păcat să avem astfel de mișcări, mai ales la un moment ulterior clasei a IX-a, pentru că se pierde posibilitatea ca acei elevi să parcurgă exact tipul de profil de liceu care i se potrivește. Deci, practic nu facem altceva decât să reușim să testăm potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc“.
Informații de context
Amintim, potrivit surselor Edupedu.ro, liceele din întreaga țară vor putea organiza concurs de admitere pe 90% din locuri, potrivit prevederilor din proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta Deca. – detalii aici
Reamintim că forma precedentă a proiectului, lansat în dezbatere de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, propunea ca admiterea la liceu să poată fi organizată doar de către colegiile naționale pentru până la 90% din locurile disponibile pentru clasa a IX-a. Ulterior, în timpul dezbaterilor publice din vară, fostul ministru anunța că ar extinde opțiunea admiterii pentru toate colegiile, nu doar cele naționale.
Critici din partea reprezentanților părinților și ai elevilor
Atât Federația asociațiilor de părinți cât și Asociațiile de elevi critică propunerea prin care elevii ar mai da un examen suplimentar de intrare la liceu, pe lângă testarea de Evaluare Națională.
Într-o petiție online lansată de Asociația Elevilor din București și Ilfov, aceștia spun că nu doresc dublă admitere, subliniind că este o povară pentru un copil de 14 ani, care ar trebui să își dubleze numărul de meditații. – detalii aici
Federația Națională a Părinților se va opune admiterii la liceu prin examen organizat de licee, spune Eugen Ilea, vicepreședintele organizației. – detalii aici
Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
14 comments
aceasta doamna este o alta incompetenta pusă la Ministerul educației politic.Ma întreb dacă ea ar promova un bacalaureat din 10 materii.Sa nu mai vorbim de cele 2 examene la liceu.Poate ar trebui înlocuită
Aceasta metoda este total inechitabilă și nu respecta egalitatea de șanse în educație. Copiii cu note foarte mari care nu vor intra la in liceu bun unde au dat examen vor ajunge la licee care sunt mai slabe doar pentru că locurile la celelalte licee bune vor fi ocupate prin examen. Repartizarea computerizată era super potrivită pentru că toți copii care aveau un anumit nivel sa intre la licee pe nivelul lor de pregătire. In plus,ați stresat copii aceștia de tot. când intră la liceu sunt deja epuizati, depresivi și stresați. Iar părinții evident fara bani, cu credite și datorii făcute pentru a plăti meditații. Sa va fie rușine că nu gândiți. Toți se poarta ca și cum nu ar fi avut copii în școală și nu ar ști cum este sa fi elev în Romania. Ce sa mai spun că nu au auzit despre faptul că feedbackul negativ nu se da niciodată în public.
10 materii la bac înseamnă că un copil care vrea să facă o facultate importanta cum ar fi medicina sau dreptul va avea 10 materii de pregătit pentru bac plus tot ce are pentru examenul de admitere. jalnică gândire. E aberant. Nimeni nu poate face fata unei astfel de solicitări . Ii scoateți in burnout de pe porțile scolii, liceului și apoi facultății și apoi vreți să aveți oameni eficienți în câmpul muncii. sau asta vreți -sa aveți cat mai multi copii bolnavi, depresivi, sinucigași. Va asumați aceste rezultate? Va bateți joc de copiii nostri. faceți o școală separată pentru copiii voștri și faceți experimente pe ei. Eu as face un proiect pilot. I -as lua pe cei care propun aceasta și pe cei care doresc sa voteze legea asta și i -as pune să meargă la școală / liceu zi de zi , apoi să de-a examenele de final. după care ar putea să facă propuneri de legi și să vedem dacă mai votează. Rușine! Rușine! Rușine!
Examene serioase!!Pentru care elevii fac meditatii si atat.
Sunt atat de stresati incat celelalte materii nu mai conteaza in clasa a 8a.
Lipsa crasa de cultura generala si bun simt.
Pentru ce?
Elevi care au medii de peste 9doar ca au facut meditatii,profesori frustrati de lipsa crasa de respect a elevilor si parintilor care le dpun in fata:suntem a opta conteaza doar romana si matematica.
Succes popor needucat!!!
Si iata cum dispare egalitatea de sanse a copiilor.
Pe langa toate dezavantajele expuse pana aici, ganditi va totusi ca sunt, de ex, elevi f buni la Lb romana, care nu au totusi aceleasi abilitati pentru matematica si informatica, dar ajung la licee de mate -info pentru ca subiectele de matematica la examenul de capacitate sunt destul de usoare, iar parintii insista ca si astfel de copii sa faca totusi un profil real pt ca le ofera mai multe sanse mai tarziu…. iar copiii care sunt chiar pasionati de informatica si au performante f bune la info si mate, dar nu sunt la fel de pasionati de literatura ajung la liceele de profil uman, pt ca iau note mai mici la Lb romana (pentru ca locurile la liceele bune de profil real se pierd cu medii ff bune)
Vi se pare normal ca un elev f bun si pasionat la Lb romana dar de nivel mediu si dezinteresat la matematica sa intr-o clasa de profil mate-info cu elevi f buni la matematica, doar pt ca parintii isi doresc profilul real, chiar daca el are aptitudini mult mai bune pt uman…..?
Un elev foarte bun la limba romana se va descurca foarte bine la o clasa de informatica, este nevoie numai de pofta de invatare si de profesori pregatiti. Un copil poate sa nu fie bun la matematica si bun la romana nu numai din cauza afinitatilor sale spre un anumit domeniu ci si din cauza profesorilor care il pregatesc. Daca profesoara de romana sau de matematica este mai simpatica, copilul va invata mai mult la acea materie, asta nu inseamna ca va fi imposibil sa stie altceva. Problema este ca materia din Romanica contine prea multe lucruri total nefolositoare si greu de inteles fara ajutorul meditatiilor. Acolo este problema cea mai mare care trebuie rezolvata.
După noua metodologie,un elev care dorește sa învețe la un profil de matematica – informatica ,ar trebui sa dea un examen la cea din urma.In condițiile în care,în gimnaziu predarea informaticii este deficitara sau lipsește.Si atunci ,care este soluția?Evident,meditațiile! În liceu,informatica se studiază de la zero și patru ani,elevii au timp berechet sa o învețe.Nu vorbesc în necunostinta de cauza,am un băiat, elev la un asemenea profil,în gimnaziu habar nu avea de informatica ,nu făceau mai nimic la scoala ,iar acum este printre cei mai buni din clasa.Evaluarea Nationala este un examen serios și acorda egalitate de șanse elevilor.La fel și repartizarea computerizata la licee .
Este suficientă evaluarea națională, evaluare care de-a lungul timpului a fost amputată. Inițial, examenul acesta avea o pondere mare, iar media V-VIII foarte puțin. Au intrat și elevii foarte buni din rural la licee de elită ( un lucru bun). In timp notele de la examen au contat mai puțin( s- a eliminat condiția ca la ambele probe să iei notă mai mare de 5), subiectele mai ușoare, iar media din gimnaziu a contat mai mult. In acest fel au intrat mulți elevi mai ușor la liceele de elită.
Mă întreb acum de ce se insistă pe introducerea unui examen suplimentar, dacă începând cu 2023 media din gimnaziu nu se mai ia în calculul mediei de admitere???
Acestea sunt povesti. De parca nu am sti cum funcționează admiterea la clasa a V-a unde avem o mulțime meditatii. Admiterea la liceu ar trebui sa fie pe baza de portofolii. Povestea asta cu examenele tine de o alta epoca iar milionarii meditațiilor nu se lasă deloc si se lupta cât pot pentru noi examene! In plus examenele astea suplimentare ar fi o aruncare cu noroi instituționalizată in elevii de la școlile fără examen. Halal incluziune!
Tanti asta ar trebui dusa la un spital pentru niște teste, propunerile pe care le face sunt de o prostiei enorma:scoaterea copiilor în fața clasei(ca în comunism) și mai nou propune 10 probe la bacalaureat..examenul care din an in an are tot mai puțini candidați
Vorbeste doamna doctor, specialista lu’ peste?
1. Examenul poate avea efecte negative asupra unora dintre candidati (nu detaliez, ceva pare sa inteleaga si doamna doctor, cica stres, in realitate nu e numai stres)
2. Daca doamna doctor doreste candidati mai bine orientati ar trebui sa inceapa un program de orientare profesionala si scolara inca de la gradinita
>>competențele să ajungă la copiii
Deci in viziunea doamnei doctor von Luxembourg competentele astea le dai drumu’ prin clasa si ajung intr-un fel pe la elevi ?! Poate a studiat doamna doctor procedura asta revolutionara? Sa dea detalii sa stim si noi.
Examenul asta readus pe tapet de politruci:
– va facilita furtul (poate e normal intr-o tara condusa de hoti si incompetenti)
– va avantaja pe cei cu bani
– va crea probleme inutile si haos
Asa-i ca nu e asa?
Orientarea scolara a candidatilor nu se face prin examene de admitere ci prin existenta in scolile generale a consilierilor scolari, in numar suficient, care sa poata asigura pentru fiecare elev asistenta necesara!
Orice examane vine inerent cu meditatii, indiferent ce giumbuslucuri si scamatorii de distragere a atentiei ar face o persoana!
In plus, nu asiguri acces universal si corespunzator valorii reale, aratate de Evaluarea Nationala, prin examene suplimentare si diferite!
Copilul meu a intrat la cea mai buna clasa, conform optiunii, pe baza mediei de la Evaluarea Nationala, un examen serios. In Romania exista doua examene serioase in acest moment: BAC-ul si Evaluarea Nationala! Se vrea sa fie distruse si acestea!
Voalat încurajează meditațiile și admiterea pe pile la liceele foarte bune
Cei buni vor intra la ce liceu doresc dar vor cheltui niste bani in plus.
Cei cu pile sau cu bani vor putea intra la ce liceu doresc in defavoarea celor fara posibilitati.