Ministrul Educației, Ligia Deca, a vorbit, într-un interviu pentru Școala 9, despre cum pot fi motivați profesorii să vină să predea în școlile din mediul rural. „Dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că, cel puțin în primii ani, au sau nu rezultate de tip, nu știu, olimpiade, concursuri, ș.a.m.d,. nu o să-i avem niciodată acolo”, a precizat aceasta.
Întrebare: Ce facem cu profesorii? Este o criză globală de profesori. O resimțim și în România. Vedem și că ei se aglomerează în școlile din urban. Mă refer aici la profesorii care sunt titularizați, au grade didactice, au experiență. Ei merg acolo unde au toate resursele la îndemână. Cum îi ducem pe profesorii valoroși în școlile cu multe provocări?
Ligia Deca: „Cred că o primă variantă, în acest sens, este să-i ajutăm în partea de debut în carieră. Deci, la începutul carierei, ei au nevoie de niște resurse financiare, pe lângă bursa egală cu salariul mediu pe economie pe care o vor avea toți cei care merg pe formarea inițială, în noua formulă, vorbim și despre o primă de instalare pe care o să o introducem pentru cei care aleg să meargă să se titularizeze în zona rurală.
Avem nevoie și să-i stimulăm pe cei care provin din acea comunitate și merg pe formarea didactică, după aceea să se întoarcă în comunitățile lor. Iar aici este o colaborare excepțională pe care o avem cu autoritățile publice locale. Am vizitat școli din comunități locale unde primăria oferea facilități elevilor buni din comunitate, care merg pe ruta didactică și se întorc în comunitate. Că este vorba despre teren, că este vorba despre casă, că este vorba despre alte facilități, lucrurile acestea încurajează tinerii să meargă în comunitățile rurale.
Și cred că mai e un efect foarte important: efectul recunoașterii. Teach for Romania face un lucru extraordinar, organizează gala profesorului din rural, ridică, practic, profesorii care au rezultate din acest mediu. Și cred că avem nevoie inclusiv prin instrumentele noastre de recompensare ale performanței, că vorbim de gradație de medic, vom vorbi despre alte feluri de plată suplimentară, bazată pe performanță, să recunoaștem meritele celor care fac diferența în comunitățile lor. Nu e simplu din punct de vedere metodologic, dar dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că, cel puțin în primii ani, au sau nu rezultate de tip, nu știu, olimpiade, concursuri, ș.a.m.d,. nu o să-i avem niciodată acolo.”
Informații de context
Din anul școlar 2025-2026, profesorii care se titularizează în zone defavorizate sau izolate beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu 5 salarii minime brute pe țară, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Obligația acestor profesori este să rămână titulari în școala respectivă pentru o perioadă de 5 ani.
Articolul 190 – „(6) Personalul didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular în unități de învățământ aflate în zone defavorizate sau izolate, stabilite, cu consultarea partenerilor de dialog social, prin ordin al ministrului educației, beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu 5 salarii minime brute pe țară cu obligația ca, pentru o perioadă de 5 ani școlari, să rămână titular în unitatea de învățământ respectivă. Prima se asigură din bugetul Ministerului Educației și se acordă o singură dată, indiferent de numărul de repartizări/transferuri/pretransferuri”, prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește, la secțiunea „dispoziții tranzitorii și finale”, că prevederile art. 190 (6) se aplică începând cu anul școlar 2025-2026.
La sfârșitul lunii martie, ministrul Educației, Ligia Deca, spunea că „lucrăm în continuare cu specialiștii OCDE” și „prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit”. Cu toate acestea, pentru gradația de merit 2024, profesorii au de pregătit același dosar, ca până acum.