Ligia Deca: Dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că cel puțin în primii ani au sau nu rezultate de tip olimpiade, concursuri, nu o să-i avem niciodată acolo

10.928 de vizualizări
Foto: Silviu Matei / Agerpres Foto
Ministrul Educației, Ligia Deca, a vorbit, într-un interviu pentru Școala 9, despre cum pot fi motivați profesorii să vină să predea în școlile din mediul rural. „Dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că, cel puțin în primii ani, au sau nu rezultate de tip, nu știu, olimpiade, concursuri, ș.a.m.d,. nu o să-i avem niciodată acolo”, a precizat aceasta.

Întrebare: Ce facem cu profesorii? Este o criză globală de profesori. O resimțim și în România. Vedem și că ei se aglomerează în școlile din urban. Mă refer aici la profesorii care sunt titularizați, au grade didactice, au experiență. Ei merg acolo unde au toate resursele la îndemână. Cum îi ducem pe profesorii valoroși în școlile cu multe provocări?

Ligia Deca: „Cred că o primă variantă, în acest sens, este să-i ajutăm în partea de debut în carieră. Deci, la începutul carierei, ei au nevoie de niște resurse financiare, pe lângă bursa egală cu salariul mediu pe economie pe care o vor avea toți cei care merg pe formarea inițială, în noua formulă, vorbim și despre o primă de instalare pe care o să o introducem pentru cei care aleg să meargă să se titularizeze în zona rurală.

Avem nevoie și să-i stimulăm pe cei care provin din acea comunitate și merg pe formarea didactică, după aceea să se întoarcă în comunitățile lor. Iar aici este o colaborare excepțională pe care o avem cu autoritățile publice locale. Am vizitat școli din comunități locale unde primăria oferea facilități elevilor buni din comunitate, care merg pe ruta didactică și se întorc în comunitate. Că este vorba despre teren, că este vorba despre casă, că este vorba despre alte facilități, lucrurile acestea încurajează tinerii să meargă în comunitățile rurale.

Și cred că mai e un efect foarte important: efectul recunoașterii. Teach for Romania face un lucru extraordinar, organizează gala profesorului din rural, ridică, practic, profesorii care au rezultate din acest mediu. Și cred că avem nevoie inclusiv prin instrumentele noastre de recompensare ale performanței, că vorbim de gradație de medic, vom vorbi despre alte feluri de plată suplimentară, bazată pe performanță, să recunoaștem meritele celor care fac diferența în comunitățile lor. Nu e simplu din punct de vedere metodologic, dar dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că, cel puțin în primii ani, au sau nu rezultate de tip, nu știu, olimpiade, concursuri, ș.a.m.d,. nu o să-i avem niciodată acolo.”

Informații de context

Din anul școlar 2025-2026, profesorii care se titularizează în zone defavorizate sau izolate beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu 5 salarii minime brute pe țară, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Obligația acestor profesori este să rămână titulari în școala respectivă pentru o perioadă de 5 ani.

Articolul 190 – „(6) Personalul didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular în unități de învățământ aflate în zone defavorizate sau izolate, stabilite, cu consultarea partenerilor de dialog social, prin ordin al ministrului educației, beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu 5 salarii minime brute pe țară cu obligația ca, pentru o perioadă de 5 ani școlari, să rămână titular în unitatea de învățământ respectivă. Prima se asigură din bugetul Ministerului Educației și se acordă o singură dată, indiferent de numărul de repartizări/transferuri/pretransferuri”, prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește, la secțiunea „dispoziții tranzitorii și finale”, că prevederile art. 190 (6) se aplică începând cu anul școlar 2025-2026.

La sfârșitul lunii martie, ministrul Educației, Ligia Deca, spunea că „lucrăm în continuare cu specialiștii OCDE” și „prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit”. Cu toate acestea, pentru gradația de merit 2024, profesorii au de pregătit același dosar, ca până acum.

Citește și:
Ministrul Educației: Dacă într-o clasă nu ai niciun elev peste media șapte, va fi foarte greu pentru copii să aibă un orizont de așteptare că în anul următor învață bine și ajung la șapte sau peste șapte
Ligia Deca, despre masteratul didactic cu durata de un an: Practica nu se poate desfășura numai la liceul de lângă facultate sau la liceul din orașul în care tu faci masteratul
Cred că în ultima vreme s-au pus foarte multe lucruri în sarcina școlilor, spune ministrul Educației: Dacă ne uităm, de exemplu, la atribuțiile diriginților, în regulamentul de organizare și funcționare, o să vedem pagini întregi
Ligia Deca: Dacă te-ai titularizat pe un post într-o școală, în primul an nu te poți transfera, rămâi acolo
Primă de instalare, pentru profesorii care se titularizează în zone defavorizate, echivalentă cu 5 salarii minime brute pe țară, din anul școlar 2025-2026

14 comments
  1. Ar fi de apreciat macar sporul de zone izolate sa il calculeze corect (in acest moment este calculat la nivelul din 2018).

  2. Doamna ministru trăiește intr-o bula, habar n-are care este realitatea din teren. Bine ca se ia după toți habarnistii din minister care își dau cu părerea. Va invitam draga doamna ministru în mijlocul nostru sa aflați și sa trăiți pe viu ce trăiesc adevărații profesori despre care dumneavoastră va dați cu părerea.

  3. Sunt multi profesori care si-ar dori sa predea in mediul rural insa, cu toate bursele si sprijinul financiar, spuneti-ne, va rugam, cum sa acceptam un post titularizabil aflat la 120 km de domiciliu? Cine poate, fizic, sa conduca 240 de km pe zi? Nu este autostrada, este un drum cu serpentine, iar de multe ori, iarna, este o provocare si pentru cei mai experimentati soferi. Sigur, ne doare sufletul cand stim ca am obtinut nota necesara titularizarii si nu exista posturi disponibile. Noi indeplinim conditiile cerute de legislatia in vigoare, insa totul se opreste dupa examen. Legea spune ca daca obtinem o anumita nota, ne putem titulariza. Noi obtinem nota si atat. Anul urmator ne prezentam iar, obtinem din nou nota si va fi al doilea an in care suntem pusi pe banca de rezerva, suplinitori, pentru concedii de maternitate si alte asemenea. In tot acest timp, la televizor se prezinta prostia candidatilor si incapacitatea acestora de a lua note de trecere. Perfect de acord, insa vorbiti si despre cei care au reusit, care au invatat zi si noapte, care sunt pregatiti si nu au unde sa predea. Vorbiti si despre “titularii” fara posturi, care in loc sa practice meseria de dascal, practica meseria de “participant anual la titularizare”! Nu asa ar fi normal? Sa ne ajutati oferindu-ne posturi, daca tot suntem atat de putini cei care reusim si atat de multi incapabili. Faceti diferenta intre noi! Nu ne puneti la gramada cu cei care au obtinut un 5 tras de coada! Nu ne mai faceti pe toti suplinitori la gramada!

    1. Nu se înțelege ce doriți, să fie mutați toți copiii în orașul dvs de domiciliu ca să existe post acolo pt cei care au note mari la examen?!

      Posturi apar acolo unde sunt copii și școală construită pentru ei. Îți convine postul, te duci. Nu-ți convine (și e complet acceptabil să nu-ți lași familia și viața ca să te duci la naiba-n praznic), nu te duci.

      Dar nu pot fi create posturi în oraș doar pentru că ȘI dvs locuiți în oraș… Ori există orele, ori nu. Iar dacă elevii sunt în rural, chiar și izolați… nu merită profesori în școala lor?

  4. Ce zici tu aici se face de mult timp:prima de instalare,incurajarea dar daca în școală e frig și nu ai nici lemne sa faci focul,nu va veni nimeni.
    Pur și simplu Ligia Deca pare -ori rupta de realitate și nu face nimic ca să se pună la punct cu realitatea din teren-,ori nu o interesează și face ce ii cere partidul.Rar mi-a fost dat sa vad o persoana asa aiuristică.

    1. Prima de instalare nu se mai dă de zeci de ani, e inclusă în noua lege dar s-a prorogat aplicarea articolului, deci nu se știe când se mai dă (la fel ca multe altele).

      În afară de stabilitatea pe post – titularizarea în sistem – NU mai există niciun avantaj al carierei de profesor. Pentru cei tineri nu cred că e suficient.

        1. Dragă d-nă/d-le, în județul meu (DJ) ultimii ani când au fost date prime de instalare au fost 2004, 2005 (am fost unul din ultimii beneficiari).

          De atunci, au mai venit (cel puțin în școala mea) vreo 10 profesori titulari. Ei n-au mai primit prima de instalare. Au trecut 20 de ani de atunci. DECI?

          Iar în noua lege, există articolul privind prima de instalare, DAR e prorogat de la bun început până în 2025-2026 ( și probabil va continua prorogarea până la anul și la mulți ani, la fel ca și prevederea privind prima de pensionare pentru cei care ies din sistem). DECI?

          1. Eu am intrat în sistem în anul școlar 2018-2019 și am primit acea primă de instalare, însă a trebuit să aflu singură de ea. Nici directorul, nici colegii mei nu au pomenit despre așa ceva.

  5. Când o sa revizuiască programele de concurs titularizare, vor veni și oameni în sistem. Când ești bătaia de joc a unei instituții încremenite în timp, acel centru de evaluare unde se fac programe și subiecte,atunci nu o sa vina lumea. Când inveti ce nu predai niciodată în viata asta,doar ca cineva de acolo are el plăcerea sa dai examen din ce ai facut la facultate, de parca nu au fost niste examene de licenta,atunci stați asa.

    1. Dar nici ei nu stiu sa le rezolve.Eu am văzut o inspectoare și o metodista cum explicațiile fiecăreia se băteau cap în cap pe acelasi subiect!!Fețe luminate doamnele în cauză, pe la scoli cu pretenții și fițe,pi șentru unde vin doar baștanii.
      Și atunci despre ce vorbim?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PSD propune ca ligile studențești LSRS și USR să fie obligatoriu în conducerea agenției care auditează universitățile, după ce liderii acestora au fost eliminați pentru copiat din examenul de intrare în ARACIS

Deputatul PSD Natalia Intotero, șefa Comisiei de Învățământ de la Camera Deputaților, a inițiat un proiect de lege prin care ligile studențești LSRS și USR să fie obligatoriu în Consiliul…
Vezi articolul

Lista celor 57 de universități cu programe de formare psihopedagogică în anul universitar 2024-2025, publicată în Monitorul Oficial. Cei mai mulți studenți care pot deveni profesori – la Babeș-Bolyai, Universitatea din București și „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

57 de universități vor organiza în anul universitar 2024-2025  programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică (nivelurile I și II), potrivit unui ordin publicat…
Vezi articolul

USR cere ministrului Educației Ligia Deca “să rescrie din temelii legile Educației, nu să protejeze impostorii și plagiatorii” / “Adresându-se șefilor de partid, unii dintre ei cu plagiate evidente, Ligia Deca nu face decât să se îndepărteze de dezideratul României Educate” – senatorul USR Ștefan Pălărie

USR cere ministrului Educaţiei, Ligia Deca, să rescrie cu adevărat din temelii cele două propuneri de modificare a legilor Educaţiei, astfel încât ele să asigure cadrul etic necesar modernizării procesului…
Vezi articolul

Profesorii care își doresc să abordeze un alt fel de predare pot alege dintre manualele Editurii Corint, concepute de cadre didactice care au darul de a modela viitorul copiilor și de a facilita învăţarea cu pasiune şi profesionalism (P)

Grupul Editorial Corint se situează și anul acesta pe podium la licitația organizată de Ministerul Educației. 12 manuale câștigătoare, pentru clasele I și a VI-a, concepute de profesori care au…
Vezi articolul