Inspectoratele școlare sunt cele care poartă responsabilitatea în cazul în care nu au solicitat posturi în școli, atât personal didactic auxiliar cât și personal administrativ (nedidactic), arată indirect ministrul Educației, Ligia Deca, într-un răspuns acordat primarului PNL al comunei Aroneanu, din județul Iași, Benoni Moruzi. Primarul liberal a întrebat ce poate să facă pentru înființarea de mai multe posturi, dând exemplu din comuna pe care o administrează, unde un fochist asigură funcționarea centralelor la patru școli. „Noi am solicitat Guvernului și practic vorbim de aproximativ 5.000 de posturi distribuite în teritoriu pe baza solicitărilor și evaluării făcute de către inspectorat. Deci, ca să fiu mai directă, dacă inspectorii au cerut, au și primit”, a spus Deca. Discuția a avut loc într-un webinar organizat de Partener APL pe tema oportunităților pentru proiectele locale susținute din PNRR.
Deca i-a îndemnat pe primari să ceară înființarea de posturi didactice auxiliare și administrative în școli și a spus că „vă promit că toate nevoile pe care dumneavoastră le semnalați către inspectorat și ele ne transmit nouă mai departe vor fi luate în considerare și voi lupta eu pentru ele, în Guvern, să avem posturile respective”.
Redăm fragmentul din conferință și răspunsul ministrei Ligia Deca:
Întrebare: A doua problemă ar fi cea a personalului auxiliar și administrativ de la școli. Bineînțeles, noi înființăm, reabilităm tot, modernizăm toate corpurile pe care le avem sau necesarul de corpuri de pentru învățământ, dar personalul care să administreze astfel de corpuri este din ce în ce mai puțin și atunci apare o mare problemă. Personal, sunt în situația asta: o singură persoană care deservește patru centrale, dau un exemplu. Ceea ce este aproape de neconceput. Va trebui să găsim un efort financiar pentru a suplimenta numărul de personal, ca aceste spații pentru care tot s-au făcut eforturi de a fi modernizate și puse în funcțiune, să aibă și un personal care se le deservescă.
Ligia Deca: „Noi anul acesta, spre deosebire de alți ani, am solicitat inspectoratelor județene să ne transmită toată nevoia de personal pe categorii: personal didactic, didactic auxiliar și nedidactic, actualul administrativ pe legea nouă. Ei ne-au transmis necesarul, noi am solicitat Guvernului și practic vorbim de aproximativ 5.000 de posturi distribuite în teritoriu pe baza solicitărilor și evaluării făcute de către inspectorat. Deci, ca să fiu mai directă, dacă inspectorii au cerut, au și primit.
Avem însă o problemă generată de legea privind măsurile fiscal-bugetare, care are o excepție pentru angajări în unitățile de învățământ doar pentru personalul didactic și didactic auxiliar. Personalul nedidactic sau administrativ, pe noua lege, nu este cuprins la excepții și va trebui ca după ce legea intră în vigoare, este promulgată și publicată în Monitorul Oficial, să solicităm oficial o excepție printr-un memorandum prin care să se poată și organiza concursurile pentru astfel de posturi.
Acum, mai este o problemă, poate e mai prezentă în anumite localități decât în altele, dar au fost nenumărate rânduri în care au existat concursuri de ocupare pentru personal de sprijin, administrativ și aceste concursuri nu s-au putut finaliza cu ocuparea posturilor respective din lipsă de aplicații. Aici așteptăm modificarea de grile de salarizare. A existat o creștere în luna iunie, după protestele din învățământ, deci au existat niște creșteri, însă ca să poată să devină atractive și să putem avea personal administrativ în școli, ar fi nevoie totuși să reașezăm grila de salarizare din educație pe alte baze, inclusiv în ceea ce privește personalul suport. Degeaba cerem profesorilor sau învățătorilor să facă treabă, în condițiile în care ei nu au sprijinul necesar din zona aceasta de sprijin a școlii. Deci aveți tot suportul nostru. Vă promit că toate nevoile pe care dvs. le semnalați către inspectorat și le transmit nouă mai departe vor fi luate în considerare și voi lupta eu pentru ele în Guvern să avem posturile respective. Însă sunt convinsă că ne trebuie și un pic de efort în a atrage personalul necesar în școli, mai ales acolo unde nivelul economic în general al comunității face dificil atragerea oamenilor pe poziții care nu au nivel salarial, știu eu, extrem de înalt sau de atractiv”.