„Este greu să acoperim toate școlile. Cam 96% din școli au beneficiat de serviciile unui consilier. Sigur, poate nu cu normă întreagă, dar avem un consilier la care se poate apela. Consilierul școlar are cumva un dublu rol, numai că rolul lui se oprește undeva. Nu poate să facă terapie”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la Prima News, într-o emisiune difuzată pe 14 iunie.
- Norma didactică și noile atribuții ale consilierului școlar sunt prevăzute în regulamentul de organizare al CJRAE/CMBRAE, pus în consultare publică pe 4 aprilie.
- O prevedere nouă este aceea că în situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui, respectând interesul superior al elevului.
În ceea ce privește rolul consilierului școlar, Ligia Deca a precizat că nu poate să facă terapie, deoarece „aceasta este o zonă medicală unde este îndrumat copilul, după ce se face un prim screening pe niște indicatori de risc sau dacă există un caz de violență, odată cu raportul se poate dispune un număr de ședințe de consiliere. Cei de la DGASPC au deja procedură în acest sens”.
- Amintim că unui consilier școlar îi revin 800 de elevi, în anul școlar 2023-2024, chiar și după repartizarea celor 1.200 posturi, conform datelor ministerului Educației. Peste jumătate dintre posturile noi au fost ocupate de profesori cu note între 5 și 6.99.
Ligia Deca a declarat că nu s-au ocupat toate posturile pentru că nu a existat resursă umană și concursurile se reiau: „Au fost județe în care nu s-a putut face recrutarea pe numărul de posturi alocate, pentru că nu exista disponibilitate de resursă umană. Concursurile se reiau până când le vom putea ocupa”.
În același timp a susținut că a solicitat ca în zonele unde, în ciuda posturilor alocate, nevoia este în continuare mare, inspectoratele să raporteze care este necesarul suplimentar și va cere din nou suplimentarea posturilor de consilieri.
Numărul consilierilor școlari în 2024
Intervenția ministrului Educației, Ligia Deca, despre consilierii școlari, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Manoila, de pe 14 iunie.
Ligia Deca: „Am mărit numărul consilierilor școlari cu 1.200 de posturi care au fost repartizate în țară în așa fel încât să ajungem la un raport echilibrat între județe, pentru că aveam înainte cazuri în care raportul era extrem de dezechilibrat.
Asta înseamnă că odată cu cele 1200 de posturi, raportul, pe medie sigur, a scăzut de la un consilier la 1200 de elevi la un consilier la 800. Legea spune acum un consilier la 500. În discuțiile pe care le-am avut cu cei de la centrele județene de asistență și resurse educaționale, ei ne-au spus că au fost județe în care nu s-a putut face recrutarea pe numărul de posturi alocate, pentru că nu exista disponibilitate de resursă umană. Nu-i nimic. Concursurile se reiau până când le vom putea ocupa.
Am solicitat ca în zonele unde, în ciuda posturilor alocate, nevoia este în continuare mare, inspectoratele să ne raporteze așa cum ne raportează în fiecare an care este necesarul suplimentar. Vom cere din nou suplimentarea posturilor de consilieri.
Aș face aici o paranteză. Știu discuțiile acestea referitoare la consiliere educațională versus consiliere psihologică. Consilierul școlar are cumva un dublu rol, numai că rolul lui se oprește undeva. Nu poate să facă terapie. Da, aceasta este o zonă medicală unde este îndrumat copilul, după ce se face un prim screening pe niște indicatori de risc sau dacă există un caz de violență, odată cu raportul se poate dispune un număr de ședințe de consiliere. Cei de la DGASPC au deja procedură în acest sens.
Ceea ce putem să facem prin consilierul școlar, pe lângă consiliere educațională, este să avem asistență din partea lui la clasă. Se discută despre emoții, de exemplu, sau în caz de violență, lucrurile la care apelează directorul sau dirigintele sau profesori în primă instanță, de exemplu protecția victimei, izolarea victimei de agresor, constituirea acelor comisii la nivelul școlii care vizează discuția cu familiile, apelarea la alte instituții să se poată face prin niște proceduri pe care acești consilieri le știu, le stăpânesc și le pot aplica. Ei nu fac munca altor profesioniști și aici este o întreagă discuție despre ce alte tipuri de profesioniști avem nevoie în școală. Este greu să acoperim toate școlile. Cam 96% din școli au beneficiat de serviciile unui consilier. Sigur, poate nu cu normă întreagă, dar avem un consilier la care se poate apela.
Moderatoare: Vorbim de școlile cu personalitate cu personalitate juridică, dar pe lângă ele mai avem cam 11.000 de structuri?
Ligia Deca: Peste o treime din școlile din România sunt sub efectiv. Asta înseamnă că ele, teoretic, nu se pot finanța din alocațiile bugetare, au nevoie de suplimentări. Avem nevoie de mai mult sprijin și psihologic, și logopedic, și medical în unele cazuri, mai ales în zonele unde rețeaua de asistență medicală nu este extrem de dezvoltată.
Nu știu dacă s-a văzut acest lucru, dar în noua lege vorbim despre camere multifuncționale în fiecare școală în care inclusiv copiii cu cerințe educaționale speciale să poată primi terapiile de care au nevoie. Deci, cu siguranță avem nevoie de mai multe resurse umane în sistem.
Am suplimentat exact pe zona critică, spunem noi, consilierii școlari, care sunt prima persoană la care, în mod normal, ar trebui să se poată adresa directorul, dirigintele, părinții, însă, după aceea, etapele următoare de intervenție trebuie să fie adresate de către profesioniști, fiecare pe domeniul respectiv”.
Foto: © Tero Vesalainen | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.