În Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor, a declarat astăzi, 11 martie 2024, ministrul Educației, Ligia Deca. „Avem discuții și pe regândirea gradației de merit si pe regândirea treptelor de salarizare. Acum avem un raport tehnic [realizat de OCDE și finanțat de DG Report a Comisiei Europene – N.Red.] și urmează să adâncim discuția tehnică”, a anunțat Ligia Deca în cadrul unei conferințe la Alba Iulia transmisă de Alba24.ro.
„Nu este simplu, nu se poate face peste noapte [salarizarea profesorilor pe bază de performanță – N.Red.], pentru că ne dorim ca salarizarea să fie una echitabilă”, a declarat Ligia Deca.
Anunțul a fost făcut în contextul în care OCDE a solicitat Ministerului condus de Ligia Deca să corezele salariile profesorilor din România cu performanța acestora, iar premierul Marcel Ciolacu i-a cerut explicit Ligiei Deca să preia „propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele”.
Amintim că anul acesta în România se vor desfășura toate cele 4 rânduri de alegeri: parlamentare, europarlamentare, locale și prezidențiale.
Declarațiile făcute de Ligia Deca, ministrul Educației, cu privire la introducerea în învățământ a unei salarizări pe bază de performanță:
- Avem un raport al experților OCDE, a făcut parte dintr-un raport tehnic al Comisiei Europene, care semnalează că, într-adevăr, salarizarea ar trebui legată de standarde de performanță în cariera didactică, care să fie legată inclusiv de progresul în carieră. Avem discuții și pe regândirea gradației de merit si pe regândirea treptelor de salarizare. Acum avem un raport tehnic [cel realizat de OCDE și finanțat de DG Report a Comisiei Europene – N.Red.] și urmează să adâncim discuția tehnică, mai ales că noi avem într-un proiect european un profil al cadrului didactic; el trebuie detaliat pe tipologii, pentru că una sunt profesorii care se concentrează pe mentorat pentru viitori profesori, alta când merg pe o carieră de management, deci trebuie să detaliem standardele pentru fiecare tipologie.
- Expertii OCDE ne spun că este nevoie de foarte multe date, pentru că a măsura performanța în zona didactică nu e deloc simplu și vedem asta din exemplul altor țări care au criterii multifactoriale.
- Nu este simplu, nu se poate face peste noapte, pentru că ne dorim ca salarizarea să fie una echitabilă.
Declarațiile au fost făcute luni, 11 martie 2024, la Alba Iulia, unde ministrul Ligia Deca a participat la o ceremonie de semnare a contractului pentru construcția unui campus de învățământ dual, transmite Alba24.ro. Potrivit ministrului, este vorba despre o „investiție fabuloasă, 24 de milioane de euro, din care 4 milioane de euro sunt contribuții ale partenerilor din proiecte, deci nu vorbim doar de fonduri europene”.
Informații de background
Elizabeth Fordham, OCDE, într-o conferință la București la care Ministerul Educației nu a invitat presa: Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri
Amintim că salarizarea profesorilor din România în funcție de performanța acestora a fost cerută Ministerului Educației condus de Ligia Deca într-un raport elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu finanțare de la DG Report a Comisiei Europene, la solicitarea Ministerului Educației. Raportul a fost lansat la București marți, 5 martie 2024, în cadrul unei conferințe în care Elizabeth Fordham, senior advisor la OCDE Directorate for Education and Skills, a declarat că în România „a existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar trebuie atenție și la modul cum se stabilește această creștere. Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri”.
Presa nu a fost invitată la conferința organizată de Ministerul Educației, ci doar îndreptată de reprezentanții instituției, cu 15 minute înainte de deschiderea evenimentului, să urmărească o transmisie pe Facebook. Reporterilor Edupedu.ro care au venit să asiste fizic, dat fiind interesul public ridicat în legătură cu acest subiect, persoane implicate în organizare din partea Ministerului Educației le-au transmis inițial că nu este permis accesul presei. La întrebările reporterilor cu privire la identitatea celor care au impus această interdicție, persoanele respective au revenit asupra deciziei și au hotărât să permită prezența jurnaliștilor la conferința organizată de Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației.
Raportul OCDE «Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin» include nu mai puțin de 18 recomandări-cadru pentru România și peste 70 măsuri detaliate pentru autoritățile române, multe care ating elemente-cheie necesare unei reforme în educație, dar care lipsesc în prezent. Concret, experții OCDE îi cer ministrului Ligia Deca „revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă și pentru a îmbunătăți transparența”. O altă solicitare este următoarea: „stabilirea metodologiei de tranziție a cadrelor didactice pe noile trasee de carieră și de gestionare a performanțelor și progresului pe parcursul carierei”.
Premierul social-democrat Marcel Ciolacu i-a cerut în mod repetat ministrului liberal Ligia Deca să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, a spus Ciolacu în ianuarie 2024, după ce în decembrie 2023, ca urmare a rezultatelor slabe înregistrate de România la PISA, îi ceruse din nou public să introducă o salarizare a cadrelor didactice în funcție de performanța acestora.
În cadrul primei ședințe de guvern organizată după ce OCDE a lansat raportul prin care cere României salarizare diferențiată a profesorilor, premierul Marcel Ciolacu a revenit asupra acestei solicitări. „Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Ca să aderăm la OCDE, obiectiv strategic al României, trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă. Şi ştiu că toţi părinţii elevilor din România au aceeaşi aşteptare de la sistemul de învăţământ!”, a declarat Marcel Ciolacu joi, 7 martie 2024, către ministrul Educației Ligia Deca.
Declarația integrală a premierului Marcel Ciolacu referitoare la educație, din debutul ședinței de guvern de joi, 7 martie 2024:
- „În Educație, am două solicitări clare către doamna ministru Deca. Prima: să continuăm ancheta de la școala Nicolae Titulescu până la capăt și să vedem întreg lanțul vinovaților. Inclusiv cei din administrația de sector care au redus paza în școli, iar azi anunță că închid cu totul primăria.
- A doua: să preluați propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanță în învățământ și să le discutăm rapid cu sindicatele. Ca să aderăm la OCDE, obiectiv strategic al României, trebuie să îndeplinim această cerință legitimă. Și știu că toți părinții elevilor din România au aceeași așteptare de la sistemul de învățământ. Vă mulțumesc!” (sursa)