Ligia Deca, ministrul Educației, a spus, săptămâna trecută, în județul Mureș, că „obiectivul nostru” vizează ca relevanța examenelor naționale, Evaluare Națională și Bacalureat, „să fie redusă”. Aceasta a spus că vor fi luate „în considerare și evaluările pe parcurs. Asta nu reușim decât dacă obiectivăm și evaluarea la clasă.”
- Declarația de intenție a Ligiei Deca vine la 1 an și jumătate de când a preluat funcția de ministru al Educației și la 9 luni după ce președintele Klaus Iohannis i-a promulgat noile legi ale învățământului. Cele două legi ale educației Deca-Iohannis au fost realizate pe baza proiectului prezidențial „România educată”, potrivit descrierii oficiale de pe site-ul Ministerului, au fost inițiate de Ministerul Educației condus de Ligia Deca, au fost aprobate și sunt în curs de implementare de către același ministru. Anterior preluării funcției de ministru, Ligia Deca a fost 8 ani consilier al președintelui Klaus Iohannis, coordonatoare a proiectului România educată
Deca susține că „ar trebui să fie ca relevanța acestor examene de finalizare de ciclu, Evaluare Națională și Bacalureat, să fie redusă”, în contextul în care propria lege a învățământului preuniversitar dublează examenul de la finalul clasei a VIII-a, introducând pe lângă Evaluarea Națională și un examen de admitere la liceele și colegiile cu concurență mare.
Amintim că Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) a criticat modul în care sunt evaluaţi elevii la finalul învățământului preuniversitar și a solicitat desfiinţarea examenului de Bacalaureat. O presiune similară pe anularea examenelor de Bacalaureat a apărut la finalul primului an școlar afectat de pandemie, însă ministrul de atunci, Monica Anisie, a respins presiunile și examenele au fost menținute.
Cristian Vulc, directorul Liceului Teoretic “Gheorghe Marinescu” din Târgu Mureș: Ar viza Ministerul Educației o profesionalizare cu adevărat a ceea ce înseamnă statutul profesorului evaluator în examenele naționale, un așa numit corp național al profesorilor evaluatori (…)?
Ligia Deca: „(…) În lege avem ca obiectiv evaluare standardizată: evaluare standardizată anuală, conectată cu portofoliul elevului. Și, în același timp, este introdusă ideea de profesionalizare a evaluării la modul general, adică pe lângă un corp al evaluatorilor pentru examene naționale, care până la urmă nu o chestiune rea. Cumva, am indus și noi asta, când am spus că cei care au participat la simulare vor avea prioritate pentru examenele naționale, tocmai fiindcă s-au obișnuit platforma și un anumit mod de evaluare.
Însă, în esență, obiectivul nostru sau cel puțin al școlii românești, în viziunea mea, ar trebui să fie ca relevanța acestor examene de finalizare de ciclu, Evaluare Națională și Bacalureat, să fie redusă, putând să luăm în considerare și evaluările pe parcurs. Asta nu reușim decât dacă obiectivăm și evaluarea la clasă. Cred că avem nevoie de mai multă evaluare în formarea inițială, în primul rând. Înțeleg că nu e foarte multă. Nu știu la liceele pedagogice, dar cu siguranță, în zona superiorului, înțeleg că nu e capitolul extrem de extins. (…).”
Informații de context
Potrivit Ministerului Educației, „Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial.”
Iată ce prevede Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP):
Articolul 101 -„Evaluarea are drept scop identificarea nivelului la care se află la un anumit moment învățarea, orientarea și optimizarea acesteia.
Articolul 102 – (1) Conform legii, evaluările în sistemul de învățământ preuniversitar se realizează la nivel de disciplină, domeniu de studiu sau modul de pregătire.
(2) În sistemul de învățământ preuniversitar evaluarea se centrează pe competențe, oferă feedback real elevilor, părinților și cadrelor didactice și stă la baza planurilor individuale de învățare.
(3) Rezultatul evaluării, exprimat prin calificativ, notă, punctaj etc., nu poate fi folosit ca mijloc de coerciție, acesta reflectând strict rezultatele învățării, conform prevederilor legale.
Articolul 103 -(1) Evaluarea rezultatelor la învățătură se realizează permanent, pe parcursul anului școlar.
(2) La sfârșitul clasei pregătitoare, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor față de învățare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an școlar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.
Articolul 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcție de vârstă și de particularitățile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației și de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:
a) evaluări orale;
b) teste, lucrări scrise;
c) experimente și activități practice;
d) referate;
e) proiecte;
f) probe practice;
g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum și aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educației/inspectoratele școlare.
(2) În învățământul primar, la clasele I-IV, în cel secundar și în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepția celor preponderent practice, cel puțin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an școlar.”
Calendarul pentru Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2024:
- 11 – 14 iunie 2024: Înscrierea la Evaluarea Națională
- 14 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
- 25 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba română
- 27 iunie 2024 – Proba scrisă la Matematică
- 28 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba maternă
- 3 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
- 3 iulie (orele 16 – 19) și 4 iulie 2024 (ora 08:00 – ora 12:00) – Depunerea contestațiilor
- 4 – 9 iulie 2024 – Soluționarea contestațiilor
- 9 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor
3 – 7 iunie 2024: Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
7 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
- 17 – 19 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 19 – 20 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 19 – 21 iunie 2024: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 25 – 27 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 1 iulie 2024: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
- 2 iulie 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
- 4 iulie 2024: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
- 5 iulie 2024: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
8 iulie 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12.00 – 18.00
9 – 11 iulie 2024: Rezolvarea contestațiilor
12 iulie 2024: Afișarea rezultatelor finale
Calendarul Bacalaureatului de toamnă 2024
15 – 22 iulie 2024: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
- 8 – 9 august 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 9 august 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 12 august 2024: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 13 – 14 august 2024: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 19 august 2024: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
- 20 august 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
- 21 august 2024: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
- 22 august 2024: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
26 august 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor (orele 12.00 – 18.00)
27 – 29 august 2024: Rezolvarea contestațiilor
30 august 2024: Afișarea rezultatelor finale