Ligia Deca: Am fost rugați de către elevi să analizăm modul în care se face evaluarea la examenele naționale, pentru a se pune accent mai puțin pe memorare

19.154 de vizualizări
Ligia Deca / Foto: gov.ro
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, miercuri, la o conferință de presă în județul Argeș, că a discutat cu elevii și „am fost rugați să analizăm modul în care se face evaluarea la examenele naționale.” Aceasta a precizat că prin reforma curriculară, aflată în desfășurare la Ministerul Educației, se va pune accent pe capacitatea elevilor de sinteză, pe capacitatea lor de argumentare și mai puțin pe memorare.

În cadrul vizitei de ieri din județul Argeș, ministra Educației a vorbit cu elevii, iar aceștia i-au transmis ce discipline ar trebui să fie incluse în reforma curriculară de la liceu:

„La Colegiul Național Odobescu am discutat cu elevii. Ne-au semnalat dorința lor ca, în reforma curiculară de la liceu, să se regăsească materii care țin de educația pentru viață. Au semnalat nevoia de educație financiară, de educație juridică, au semnalat nevoia de cursuri, apropo de aspectele foarte practice ale vieții de adult: cum să-și deschidă un cont în bancă, cum să se descurce în legătură cu autoritățile publice. De asemenea, ne-au rugat să existe mai multă flexibilitate, ca ei să poată să studieze mai mult ce-i pasionează, mai ales elevii capabili de performanțe înalte.

Și, de asemenea, am fost rugați să analizăm modul în care se face evaluarea la examenele naționale, pentru a se pune accent mai mult pe capacitatea lor de sinteză, pe capacitatea lor de argumentare și mai puțin pe memorare, ceea ce oricum ne propunem prin reforma curriculară care se află acum în desfășurare la Ministerul Educației”, a spus Ligia Deca.

Edupedu.ro a scris despre problemele majore la examenul de Română de la Evaluarea Națională, identificate într-un Raport de cercetare alarmant realizat de aceeași instituție a Ministerului Educației care face subiectele: subiecte concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care “compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar.

Despre reperele metodologice pentru elevii de liceu și manualele școlare

Cu 10 zile înainte să înceapă cursurile anului școlar 2023-2024, Ministerul Educației a publicat un set de „repere metodologice”. Adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.

Reperele metodologice pentru clasa a XI-a au venit după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde au avut curriculum nou bazat pe crearea de competențe. Este vorba despre generația elevilor care au făcut clasa pregătitoare și pentru care după 9 ani de școală Ministerul Educației nu a fost în stare să facă planurile-cadru și programele școlare pentru ca aceștia să poată continua reforma curriculară, așa că politicienii au întrerupt-o. Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis.

  • Justificarea oferită de oficialii din minister, în 2021, a fost că planurile-cadru pentru clasele IX-XII (lista cu disciplinele din orarul elevilor și numărul de ore pe săptămână pentru aceste materii) au primit prea multe propuneri de modificare.

Manualele de pe care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004, din urmă cu 18 ani, nefiind schimbate nici anul acesta, deși acești elevi care au acum 15-16-17 ani sunt născuți în anii 2006-2007-2008, iar ei au fost primele trei generații care au făcut clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial.

Pentru ei, reforma curriculară a fost oprită de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru pentru liceu în anul 2021, din cauză că „au fost primite prea multe propuneri de modificare” în sesiunea de dezbatere publică. Fuseseră lansate în consultare pe 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul de atunci anunța că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”, ca mai apoi tot Cîmpeanu să spună că vor fi gata pentru toamna lui 2022

Despre planurile-cadru

Noile planuri-cadru vor fi finalizate în iunie 2024, a spus Kallós Zoltán, secretar de stat în Ministerul Educației reprezentanților Declic.

Recent, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat pentru Edupedu.ro că planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie 2024.

Edupedu.ro: De ce la noi se pune carul înaintea bolilor în în privința facerii acestor programe școlare? De pildă, de liceu, întâi facem planuri-cadru, care înseamnă numărul de ore și apoi gândim programa. Programa poate fi făcută, apoi stabilit numărul de ore necesare predării ei integrale sau a unei părți. De ce nu demarați și realizarea programelor pentru discipline, ca să ajungă la timp, pentru că oricum procesul ăsta va dura, profesorii trebuie și ei formați, mai e timp pentru toate acestea?

Ligia Deca: Procesul este accelerat. Adică planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie, urmând ca până în luna septembrie a anului viitor să avem și programele gata. Ceea ce noi ne dorim este ca anul care urmează și rămâne până când ele intră în vigoare să fie dedicat realizării de manuale și formării cadrelor didactice. Adică să nu mai începem cu niște programe abia adoptate, fără manuale și fără să existe o formare corespunzătoare.

Noile programe școlare pentru elevii de liceu, care ar fi trebuit să fie în școli din anul 2021, nu vor intra în vigoare nici în următorii doi ani, ci din anul școlar 2025-2026. Până la finalul lunii februarie 2024 ar urma să fie gata planurile-cadru pentru liceu, pe baza cărora se elaborează, apoi, noile programe școlare, până elevii încep clasa a IX-a în 2025.

Foto: Ordin privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior

Art. 2. — „(1) Planurile-cadru și programele școlare pentru învățământul preuniversitar aplicabile la data emiterii prezentului ordin rămân valabile până la modificarea curriculumului național, în conformitate cu dispozițiile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, respectiv până la începutul anului școlar 2025— 2026. Calendarul de intrare în vigoare a noului curriculum se stabilește prin ordin al ministrului educației”, conform ordinului ministrului educației 6.072 din 31 august 2023.

În iunie anul acesta, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța că „procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu va începe după ce avem în vigoare legile educației. Grupurile de lucru îi vor include pe cei care au „un cuvânt greu de spus””. Oficialul preciza atunci că „avem nevoie de cadrul normativ general pentru a definitiva procesul prin care ele vor fi revizuite”, referindu-se la noile legi, și că „ne dorim ca aceste planuri-cadru să reflecte viziunea societății privind profilul absolvenților”.

Ce sunt planurile-cadru

Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. 

Planurile-cadru din liceu, valabile în prezent, sunt cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Acestea grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.

Pentru învăţământul liceal, filiera teoretică și vocaţională, planurile-cadru cuprind următoarele componente: 

  • trunchi comun, ca ofertă curriculară obligatorie, constituită din aceleaşi discipline, cu aceleaşi alocări orare, pentru toate specializările din cadrul unui profil;
  • curriculum diferenţiat, ca ofertă curriculară obligatorie stabilită la nivel central în funcţie de anul de studii, filieră, profil, specializare;
  • curriculum la decizia şcolii, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.
Variante de planuri-cadru, apărute în urmă cu opt luni

Amintim că au Edupedu.ro a publicat, în luna mai 2023, proiectele de planuri-cadru pentru liceu în exclusivitate, care au creat o reacție virulentă a profesorilor și a mediului academic. Ele prevăd, printre altele, ca fizica, chimia și biologia să nu mai fie în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a și ca disciplinele „logică” și „psihologie” să nu mai fie studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoreticăLucrul la ele s-ar fi oprit pentru a le relua după prevederile din noile legi.

Ministerul Educației s-a detașat de planurile-cadru publicate spunând că nu și le asumă. La câteva zile, într-o întâlnire din luna mai a ministrului Ligia Deca cu reprezentanții Facultății de Filosofie a Universității București, pe marginea planurilor-cadru de liceu din documentul draft, Deca le-a spus universitarilor că proiectele sunt „anumite variante de lucru interne ale experților CNPEE”.

CNPEE – Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație – este instituția din subordinea Ministerul Educației care propune planurile-cadru și programele, face și administrează subiectele pentru toate examenele, evaluările și concursurile organizate de Ministerul Educației. Informația că planurile-cadru publicate de Edupedu.ro erau de fapt făcute de experții CNPEE contravenea chiar comunicatului dat cu o săptămână în urmă de Ministerul Educației, în care instituția transmitea că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” și că „la nivelul experților din Ministerul Educației”, au existat doar „discuții privind demersurile anterioare de revizuire și observațiile primite până acum de Ministerul Educației, înaintea demarării etapelor procedurale de modificare a planurilor-cadru”.

Citește și:
Probleme majore la examenul de Română de la Evaluarea Națională, identificate într-un Raport de cercetare alarmant realizat de aceeași instituție a Ministerului Educației care face subiectele: subiecte concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care “compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar / Plus: efectul backwash constatat oficial

23 comments
  1. ne pacalim singuri , examenele au ajuns sa fie birocratizate la maxim. la fiecare examen se lipesc atatea hartii pe usi , pe coridoare etc incat iti trebuie mai nou un perete intreg doar pt o singura sala de examen.. la fel si scanarea caredoar in mintea incompetenta a fatucii deca e digitalizare. scanarea adauga birocratizare , hartii consumate, timp pierdut posibilitate de frauda/greseli mai mare. pana la reforma reala a programei, pana la pisa mai avem mult. dar macar debirocratizarea ar putea fi facuta imediat. dar nu cu incompetenta deca.

  2. Dacă se dau subiecte care să nu facă apel la memorie/șabloane vor fi procente de promovare ca pe vremea ministrului Funeriu, în primul an de camere… Sub 50% în cel mai bun caz!

  3. Problema ce în prinicipal cu basculanta de materie din sistemul românesc, comparativ cu sistemele performante, unde materia e aproape la jumătate. Materie făcută în grabă ca să încapă toată, fixată apoi la meditații. Aici e buba.

  4. O solicitare foarte bună din partea elevilor, pentru că ei sunt beneficiarii educației, ei dau examene, nu profesorii. Un elev învață 8-9 ore pe zi (cam cât programul de lucru al unui adult), pe când un profesor muncește doar 4, maxim 5 ore pe zi, dacă le muncește și p-alea sau doar le trece în condica școlii ca și cum le-ar fi făcut, așa că este foarte îndreptățită această solicitare. Elevii merită mai multe drepturi

    1. câte mai știți dvs!!!! suntem uimiți toți cât de bine știți cât și cum muncește un profesor!:)) n ați obosit cu malițiozitatea asta? mai arunc un ochi pe ce postați….aceleași cuvinte urâte….mereu:)

      1. Este foarte multă și foarte grea materia de examen. Ar trebui să fie simplificată și redusă drastic și să intre statul (nu țin cu niciun partid politic) nițeluș în voi cu niște amenzi frumoase, profesorii care faceți meditații nefiscalizate, cu câte 3-4-5 copii din școală sau clasă

  5. Vesticii, in special germanii si francezii, si-au dat seama ca acest cliseu cu “memorarea” nu face decat sa scada capacitatea elevului de a face sinteza. De aceea asiaticii au cele mai bune rezultate. Aceeasi marota cu testele PISA. Cretinii rumega acest cliseu la nesfarsit, elevii de la noi nu sunt invatati pe model Pisa, elevii nostri nu sunt idioti, doar ca avem alt sistem , mai teoretizat. Se scrie ca elevii vor sa fie invatati sa si deschida un cont la banca…))) bai , astia sunt chiar cretini? ))iti trebuie cursuri sa ti deschizi un cont? ghid sa ti deschizi slitul nu ti trebuie?

  6. Eu zic că cel mai bine d-na ministru ii trimite pe elevi în Maldive, iar profesorii să îi sune și să îi întrebe ce notă doresc.

    1. Stimati ministrii, la Colegiul Național Iancu de Hunedoara, fata mea, care este în clasa a 11a, nu are manuale !!!! Nu le-a primit, nu sunt….o grămadă de elevi sunt în situația asta. Nimeni nu ia nici o măsură. E inadmisibil la jumătatea anului școlar.

  7. Groaznice acele planuri cadru.
    Dacă ești la Științe ale naturii, nu mai studiezi cele trei științe până la sfârșitul liceului?! Ar trebui că din clasă a 11-a, sau chiar mai devreme, să începi să studiezi biologia vegetala separat de cea animala, anatomia să se facă separat de genetică, chimia organica să se studieze mai aprofundat și separat de cea anorganica, poate chiar sa introducă și ore de științele spațiului și geologie acolo unde se poate.
    Și la științe sociale să nu se mai studieze logică și psihologia?! Astea sunt de baza la o astfel de specializare! Pot să insiste cu filosofia nu numai intr-a 12-a, ci și mai devreme, pot sa studieze istoria religiilor, istoria minorităților naționale, istoria unor anumite țări separat, sau chiar sa introducă mai multe ,,știinte sociale”.
    Și ei scot materie utilă că să bage materie inutilă, cel mai probabil? Pe bune?!

  8. Campanie preelectorală precedată de ,, bai de mulțime ” cu elevi înainte de a poposi la sediul de partid județean.

    Noul motiv? Semnează PNRR-uri.
    Aceste contracte pt educație (mereu secrete) sunt semnate acum și de primari și de președinți de CJ uri si de tot felul de miniștri în timp ce beneficiarii (școlile) nu știu daca ce au comandat mai vine, cand vine, dacă există pe stoc, in cantitatea necesara etc.

    Un spectacol electoral grețos împănat cu aplaudaci neștiutori și politruci servili.

    1. aberatii, fara memorie, ce dracu’ sa sintetizezi. nu ca nu ar trebui reduse unele informatii, dar generatiile astea cred ca vor sa reduca tot. sa nu mai invete predicatul, da-l dracu’ de articol, teorema lui Pitagora de ce are atat de multi termeni…formula apei e prea lunga))) d-aia asiaticii au cele mai bune rezultate. iar vesticii, mai ales germanii si francezii, care au incercat …reducerea…revin si pun iar accentul si pe memorare.

  9. Dna ministru, vă rog să reduceți memorarea și la examenele de titularizare, definitivat, grade etc. ca să nu fie discriminare!

    1. Bravo, i-ai zis-o! Iar daca tot parem in fata ei handicapati, sa ne mareasca si noua timpul de examen cu 2 ore si sa ne lase cu calculator, carti deschise etc..Nu de alta dar….discriminarea…

    2. Deca, opera-te-ar un doctor cu capacitate de sinteza, creativitate si argumentare! Sa nu ne injuri daca din prea multa creativitate iti va vedea apendicele ca pe un ficat frumos.

      1. Mai corect ar fi ..s-o opereze un doctor fara memorie, atentie, gandire , imaginatie , aptitudini, deprinderi etc 😂😂😂😂😂😂😂😂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea școlilor ai căror elevi au diferențe mari între rezultatele obținute la examenele naționale și cele ale evaluărilor efectuate în școală – criteriu de întocmire a graficului de inspecții al ISJ Bihor

Monitorizarea școlilor ai căror elevi au obţinut rezultate slabe la examenele naționale (Evaluare Națională și Bacalaureat 2024) este unul din criteriile de întocmire a graficului de inspecții al Inspectoratului Școlar…
Vezi articolul