Ligia Deca a făcut apologia legilor educației la Senat, unde pachetul „România educată” este votat în ziua în care greva generală paralizează școlile. „Revendicările cadrelor didactice au legătură cu grila de salarizare, aflată în legea salarizării, nu în legile Educației”, spune ministra

6.383 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / George Călin
Ministrul Educației, Ligia Deca, a elogiat proiectele de legi ale Educației, aflate pe ordinea de zi pentru vot final la Senat, în calitate de cameră decizională. Aceasta a prezentat o parte dintre schimbările pe care le aduc proiectele legislative.

Într-o referire la grevă, Deca a reluat susținerea pentru angajații din Învățământ, iar când a fost întrebată despre cum rezolvă legile problemele reclamate în timpul grevei generale de către profesori, demnitarul a spus că „revendicările profesorilor au legătură cu grilele de salarizare, aflate în legea salarizării, nu în legile Educației”.

Discursul Ligiei Deca în plenul Senatului, pentru legea învățământului preuniversitar:

„Ne aflăm astăzi într-un moment mult așteptat de întreaga societate: pachetul de legi ale educației reprezintă un obiectiv ambițios, dar realizabil, un viitor mai bun pentru toți copiii și tinerii din România. Suntem într-un moment istoric, după 12 ani și multiple schimbări în societate – pandemia de Covid 19, schimbările tehnologice semnificative și evoluțiile geopolitice – a ajuns la votul final legea învățământului preuniversitar, menită să răspundă provocărilor existente și viitoare pentru ca educația să redevină temelia unei societăți bazate pe valori. Raportul final al proiectului România educată a fost lansat în anul 2021, iar pe baza acestuia au fost construite cele două legi ale educației pe care le aveți astăzi pe ordinea de zi ale plenului Senatului. Vorbim despre cea mai dezbătută politică publică pe care țara noastră avut-o vreodată, iar faptul că aceasta este pe agenda publică și astăzi i se datorează președintelui României, care a inițiat încă din anul 2016 acest demers. Echitate, performanță, investiții, respect și siguranță sunt doar câteva dintre cuvintele cheie pe care legea învățământului preuniversitar le-a transpus în măsuri coerente și predictibile. Ministerul Educației, prin echipa sa, și cu ajutorul dumneavoastră și al întregii societăți a reușit să elaboreze un proiect legislativ care să răspundă în mod real nevoilor elevilor pe care le au pe parcursul întregului parcurs educațional. 

Învățământul din România are nevoie de în mod cert de tot suportul pe care societatea îl poate oferi. Greva cadrelor didactice reprezintă semnalul care ne-a demonstrat încă odată acest lucru. Ministerul Educației s-a implicat, alături de alți parteneri în Guvern și am luat toate măsurile aflate în competența noastră a celor din Ministerul Educației. Totodată, la numeroasele întâlniri recente avute cu reprezentanții cadrelor didactice, inclusiv la cea de ieri de la sediul Guvernului, ne-am străduit să găsim împreună cele mai bune soluții pentru ca munca unui dascăl să fie apreciată și susținută așa cum se cuvine. Soluțiile propuse de Guvernul României includ un sprijin suplimentar cu efect imediat pentru profesorii debutanți, iar legea învățământului preuniversitar pe prevede stimulente financiare și pentru cei care predau în școlile aflate în medii defavorizate. Am reiterat și s-a înțeles că Ministerul Educației ascultat și sprijină cadrele didactice. Sunt absolut convinsă că împreună vom găsi o soluție pe măsura importanței dascălilor în ansamblul societății și realistă pentru contextul economic actual. Și pentru că ne dorim cu adevărat să susținem personalul din învățământ, am introdus în legile educației reforme prin care le arătăm prețuire. Vă rog să-mi permiteți să menționez câteva dintre măsurile incluse în legea învățământului preuniversitar: susținem cadrele didactice care ocupă un post didactic în zone defavorizate. Ele vor primi o primă de instalare egală cu cinci salarii minime brute pe țară. Vom aloca deasemenea sumele necesare pentru a deconta naveta personalului din învățământ din bugetul de stat. Norma didactică va fi redusă cu 2 ore săptămânal ,pentru personalul didactic de predare și instruire practică, cu o vechime de învățământ de peste 15 ani și gradul didactic I, fără diminuarea salariului. Arătăm recunoștință și față de personalul didactic care se pensionează: atunci când încetează contractul de muncă vor primi o primă echivalentul a două salarii de bază.

Având în vedere responsabilitățile și volumul de muncă al directorilor unităților de învățământ și al inspectorilor, aceștia vor beneficia de zile de concediu de odihna suplimentar, conform contractului colectiv de muncă unic la nivel de sector. Cadrele didactice care coordonează implementarea proiectelor cu fonduri europene la nivel de unitate de învățământ pot beneficia de o reducere a normei didactice de la 18 la 16 ore pe săptămână. De asemenea, înființăm Programul Național de Stimulare a Excelenței Didactice și un fond de premiere pentru activitate suplimentară, la dispoziția directorului, în limita 2% din fondul de salarii, crescând astfel autonomia școlilor în a recunoaște meritele celor performanți.

Proiectul legii învățământului preuniversitar reprezintă rezultatul unei munci de echipă din care faceți și dumneavoastră parte și vă mulțumesc pentru asta. Dezbaterile constructive din Parlament, la care am participat zilnic alături de colegii mei de la Ministerul Educației și alături de dumneavoastră, ne demonstrează încă o dată că educația reprezintă un pilon important al societății și numai prin cooperare putem obține calitate și echitate. Le mulțumesc tuturor grupurilor parlamentare care au contribuit la procesul legislativ derulat în cadrul acestui for. Îi mulțumesc personal doamnei senator Monica Anisie, președinta Comisiei pentru învățământ, pentru maniera impecabilă în care a mediat dezbaterile, dar și pentru aportul continuu la materializarea viziunii România educată. Îi mulțumesc și Opoziției pentru contribuții, înțeleg și respect viziunile diferite pentru că ele generează soluții cu legitimitatea democratică. Sunt convinsă că votul dumneavoastră de astăzi, din plenul Senatului, nu va încheia acest parcurs al cooperării. Vă invit să rămâneți alături de noi și să vă implicați în continuare pentru a aduce reforma România educată în fiecare școală, în fiecare clasă la fiecare elev și cadru didactic. Amendamentele aduse în timpul dezbaterilor din Senat adresează probleme cu care România se confruntă de multă vreme: prevenirea și combaterea abandonului școlar, reducerea analfabetismul funcțional, implementarea unei educații cu adevărat centrate pe elevi, prevenirea segregării școlare și crearea unor condiții de siguranță pentru toți cei aflați în procesul de învățământ. Despre o reformă în educație se vorbește de mulți ani. Dumneavoastră aveți șansa să închideți acest ciclu al încercărilor și de a oferi sistemului educațional măsurile care vor aduce schimbările mult așteptate. Este în puterea dumneavoastră să ajutați copiii din România să aibă un viitor mai bun. Am încredere că veți vota legea învățământului preuniversitar și vă mulțumesc!”

A urmat apoi discursul pentru susținerea Legii învățământului superior:

„Legea învățământului superior partea proiect a pachetului de lege România educată vine în completarea legii învățământului preuniversitar, fiind astfel asigurată o abordare coerentă și predictibilă a procesului educațional. Prin intermediul reformelor propuse, ne asigurăm că ajutăm în mod real tinerii din România să-și urmeze visul, să-și aleagă cariera care li se potrivește, dar mai ales să fie cetățeni activi ai României democratice. În cadrul acestui proiect legislativ au fost incluse programe menite să combată abandonul universitar, să ofere studenților care au nevoie de a a doua șansă pentru a-și continua studiile, să se implice în decizii ca beneficiari direcți și parteneri valoroși, înțelegând să aplice mai bine noțiunile de etică și integritate academică. Totodată, ne-am asigurat că învățământul superior românesc va avea o puternică dimensiune de internaționalizare, element pe care îl considerăm esențial atunci când vine vorba despre performanță.

Un alt obiectiv important asupra căruia ne-am concentrat eforturile este integrarea tinerilor pe piața muncii. Acest lucru va fi realizat și prin introducerea învățământului superior în regim dual și a posibilității constituirii de consorții universitare pentru învățământ dual. Măsura este una extrem de așteptată de mediul economic și se bucură inclusiv de o alocare consistentă din fonduri europene. Am inclus în legea învățământului superior, similar abordării din legea învățământului preuniversitar, măsuri prin care sprijinim cadrele didactice. Permiteți-mi să amintesc doar câteva dintre ele universitățile pot majora salariile de bază, în funcție de specificul activității desfășurate de profesori și de performanță, cu încadrare în bugetul aprobat. Participarea în comisii specifice derulării activităților din cadrul departamentului, școlii doctorale, facultății sau universității va fi inclusă în norma didactică. Cadrele didactice și de cercetare care se pensionează vor primi în plus din bugetul Ministerului Educației două salarii raportate la ultimul salariu de bază.

Comisiile consultative ale Ministerului Educației pot avea în componența lor și câte un membru al federației sindicale reprezentative din învățământul superior de stat cu cei mai mulți membri, iar angajații operatorilor economici care sunt implicați în programele de învățământ superior dual sunt scutiți de la plata impozitului pe venit. Proiectul de lege include, de asemenea, măsuri mai stricte în vederea întăririi eticii în mediul academic, acesta fiind bazată pe două componente importante unu existența unui sistem clar și transparent de sancțiuni pentru orice abateri de la prevederile legale pentru toți cei implicați în procesul educațional, inclusiv palierul decizional și doi publicarea pe o platformă națională a tuturor tezelor de doctorat pentru 90 de zile înaintea susținerilor, cu respectarea drepturilor de autor.

Orice persoană va putea formula observații cu privind cu privire la potențial a existența unor abateri de la standardele de etică înainte ca teza să fie susținută, prevenind astfel orice suspiciune cu privire la originalitatea sa. După acordarea titlului, dna. și dl. senatori toate măsurile incluse în legea învățământului superior reprezintă rezultatul unui efort comun la care și dvs. ați contribuit. Vă mulțumesc pentru deschidere, pentru puterea de muncă, pentru enti entuziasm și implicare. Am participat zilnic la discuțiile din comisia de învățământ și împreună cu dvs. am reușit să avem astăzi o lege pe care învățământul superior o așteaptă de multă vreme.

Vă îndemn să votați această lege și aș dori să mulțumesc echipei de la Ministerul Educației, să mulțumesc domnului ministru Cîmpeanu, ca prim inițiator, dar și tuturor celor care au trimis amendamente, le-au susținut în toate etapele de consultare și s-au implicat activ în efortul colectiv fără precedent care a dus la materializarea României educate”


11 comments
  1. Proasta mai e..si ii si multumeste vampirului Campeanu o catastrofa,un plagiator…o avea motive,hotii intre ei.

  2. o făcătură de lege..niște incompetenți care manipulează.nu suntem de acord cu legea voastră coană deca!!! școala românească este un dezastru tocmai datorită unor legi că cea tocmai votată.penibili mediocri digitali globaliști lbtq transgender bulyng și alte mizerii… drepturi pt elevi fără constrângeri.invstamant centrat pe elev…de unde le scoateți??? generații distruse analfabeți funcționali golani și vagaboande asta ați reușit voi cei din Ministerul educației sa faceți…despre învățătura adevărată muncită oră de oră pas cu pas memorată la nevoie nu pentru noi cadrele ,pt viitor nimic.vom propune sindicatelor sa va ceară demisia la toți cei din Ministerul educației mediocrilor!!!

  3. iude dupa iude, papițoi dupa papițoi vin si pleaca. precum si viata lor, asa “conduc”. si vine ceasul si acum este cand li se va cere socoteala. nu de pamantean ci de catre Hristos. asa se ntampla cu poporul care L a tradat. traieste fiind condus de vrajmasii omului. avem ce am cules. Hristos a Inviat !!!

  4. 0 mare mizerie! Isi arunca ipocrizia de la un minister la altul. Pe profesori ii plateste ministerul invatamantului si trebuia sa aibe propria grila de salarizare. Romania educata o fictiune penibila in mintea unui arogant si indiferent la orice.

  5. Un personaj sinistru! O rusine pentru învățământul românesc! Dar aceasta pagina jalnica din istoria prezenta are in fata doar păpușa de serviciu. In spatele ei sunt altii. Obiectivul: distrugerea școlii și aservirea profesorilor transformați in simplii funcționari-roboti!

  6. Cucoana asta, paralela cu sistemul de educatie, are acelasi stil de parca “vorbeste la pereti”, precum prezidentul Iohannis langa care a dormit din 2014 incoace clocind povestea SF numita Romania educata…..
    O nulitate absoluta, nu a REAL:IZAT nimic important la viata ei profesionala si uite-o in fruntea MEN unde e ZERO!!!
    Lasa-ne, cucoana,, pleaca si lasa-ne!!!

  7. Anisie a avut gura aurita: “aceste legi este despre viitor”.
    Legi facute de analfabeti pentru analfabeti.

  8. Minciuni, manipulare și nesimțire,
    cam de atât sunt în stare acești exemplari aleși în serviciul populației !
    Rușine!

  9. Ar trebui sa introduca pe lista revendicarilor si problema protectiei sociale din invatamant. Salariile s-ar putea mari la pachet cu o mare comasare a materiilor prin ajustarea trunchiului comun, ceea ce ar insemna cca 60.000 de concedieri doar in invatamantul preuniversitar. Declaratia de azi a ministresei invatamantului e o catastrofă. A lasat sa se inteleaga, fara prea multe ocolisuri, ca toata masa cadrelor didactice este de acord cu textul noii legi, ceea ce e fals.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Aproape 25 de milioane de euro pentru proiecte care să asigure incluziunea copiilor și tinerilor cu CES / Care sunt etapele de evaluare, selecție și contractare a proiectelor

A fost lansat în consultare publică Ghidul solicitantului pentru apelul competitiv de proiecte „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale (CES)”, publicat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).…
Vezi articolul

Școlile de stat nu vor putea să angajeze direct profesorii, așa cum se întâmplă în privat. Ligia Deca: „Soluția de acum din lege este cea potrivită” / În legea educației din 2011 exista prevederea ca școlile să își angajeze personalul, dar articolul a fost modificat în 2014 de Guvernul Ponta

Unitățile de învățământ de stat nu vor putea să angajeze direct profesorii, așa cum se întâmplă în privat și cum era prevăzut inițial în Legea Educației 1/2011. „Deocamdată, având în…
Vezi articolul

Studenții ar fi „profesioniști adevărați”. Adina Dragomirescu, directoarea Institutului de Lingvistică al Academiei Române, despre propunerea ca viitorii profesori de limba română să facă un an de licență în plus: Dacă Ministerul Educației ne-ar consulta, în mod evident am putea susține cu argumente studiile filologice de patru ani – INTERVIU

Adina Dragomirescu, directoarea Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române, spune că susține propunerea ca licența pentru viitorii profesori de limba română să fie extinsă la…
Vezi articolul