Proiectul legii învățământului superior, ce urmează să fie dezbătut în Parlament, “îi scapă pe rectori de răspunderea publică și de sancțiunea revocării din funcție”, pentru că organizațiile studențești sau alte persoane sau instituții nu mai pot reclama încălcări ale legislației de către universități, susține, într-un comunicat de presă, Liga Studenților din Iași.
Organizația face trimitere la posibilitatea de a sesiza instanțele de judecată și Consiliul Național de Etică și Management Universitar (CNEMU) atunci când o universitate încalcă legea, posibilitate care suferă modificări față de legislația curentă. “În lipsa posibilității ca orice persoană fizică sau juridică să poată sesiza abaterile de la lege, rectorii capătă imunitate și nu mai pot fi trași la răspundere și revocați din funcție, iar universitățile nu mai pot fi sancționate financiar sau administrativ, fiind protejate exact ca în regimurile totalitare”, afirmă LS Iași.
Ce spune organizația:
- “Art. 125 alin. (5) din actuala Lege a Educației Naționale nr. 1/2011 prevede că „Respectarea de către instituțiile de învățământ superior a obligațiilor prevăzute la art. 124 și a altor obligații legale aferente răspunderii publice, precum și respectarea de către Consiliul de Etică și Management Universitar a obligațiilor prevăzute la alin. (3) constituie un interes legitim public pentru orice persoană fizică sau juridică română. Nerespectarea acestor obligații poate fi atacată în contencios administrativ de către orice persoană fizică sau juridică română, potrivit legii.”
- “Însă în actualul proiect de lege, a fost eliminată complet posibilitatea ca orice persoană să sesizeze instanțele de judecată atunci când o universitate încalcă legislația și nu respectă condiția răspunderii publice, iar CNEMU poate fi sesizat doar de ministrul Educației sau de senatul universității conform art. 157 alin. (5) lit. f din proiectul de lege.”
- “Practic, rectorii capătă imunitate, studenții și orice persoană interesată nemaiputând să sesizeze încălcarea legii de către universități. Astfel, prevederile prin care se statuează că „învățământul este serviciu de interes public” sunt lipsite de sens și garanții, din moment ce instituțiile de învățământ superior nu mai pot fi trase la răspundere.”
LS Iași solicită Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților să modifice articolul din proiectul de lege. În lista de amendamente consultată, miercuri, de Edupedu.ro, pentru Art. 157 din proiectul de lege nu au fost depuse propuneri de modificare.
Ce prevede Art. 157 din proiectul de Lege a învățământului superior:
“Art. 157 – (1) CNEMU se constituie prin ordin al ministrului educației, membrii fiind selectați pe baza unor criterii de competență.
(2) Ministerul Educației selectează membrii CNEMU, în baza propunerilor primite de la:
a) Consiliul Național al Rectorilor – doi reprezentanți;
b) Ministerul Educației – trei reprezentanți;
c) Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior – un reprezentant;
d) Comisia Națională pentru Finanțarea Învățământului Superior – un reprezentant;
e) Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare – un reprezentant;
f) federațiile naționale ale studenților – un reprezentant.
(3) Nu pot face parte din CNEMU persoane care au încălcat normele de etică și deontologie universitară, persoane care dețin funcții de conducere în instituții de învățământ superior, persoane care fac parte din comisii de etică universitară și membri sau angajații altor organizații, instituții sau comisii prevăzute la alin. (2) decât cele care au făcut nominalizarea pentru funcția de membru CNEMU.
(4) CNEMU se pronunță asupra litigiilor privind nerespectarea eticii managementului universitar și asupra litigiilor referitoare la încălcarea răspunderii publice.
(5) CNEMU are următoarele atribuții principale:
a) monitorizează punerea în aplicare a politicilor de etică și deontologie universitară la nivelul managementului universitar;
b) realizează auditarea comisiilor de etică universitară, din instituțiile de învățământ superior și prezintă un raport anual privind etica managementului universitar și deontologia universitară la nivelul funcțiilor de conducere din sistemul de învățământ superior. Acest raport se face public;
c) constată încălcarea de o instituție de învățământ superior sau de către rectorul acesteia a obligațiilor prevăzute de prezenta lege și propune ministrului educației aplicarea una sau mai multe dintre măsurile prevăzute la art. 173 alin. (5);
d) propune Ministerului Educației Codul cadru de etică și deontologie universitară, în vederea inițierii de către Ministerul Educației a hotărârii Guvernului privind aprobarea acestuia. Codulcadru de etică și deontologie universitară va conține inclusiv setul de standarde de referință de etică și deontologie universitară în management universitar, care stau, alături de normele de aplicare prevăzute la lit. e) la baza analizei și constatărilor realizate de CNEMU cu privire la nerespectarea eticii managementului universitar;
e) propune Ministerului Educației norme de aplicare pentru Codul cadru de etică și deontologie universitară;
f) la sesizarea ministrului educației sau a senatului universitar, verifică încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 11 și, în situația în care persoana în cauză se face vinovată, poate propune revocarea din funcția de rector, cu consultarea senatului universitar. În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data eliberării din funcție a rectorului, prin ordin al ministrului educației, senatul universitar are obligația să desemneze un prorector, în calitate de rector interimar, care reprezintă instituția de învățământ superior și care devine ordonator de credite până la confirmarea unui nou rector de către ministrul educației. În termen de 3 luni de la eliberarea din funcția de rector, senatul universitar finalizează procedurile de desemnare a unui nou rector, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, și trimite spre confirmare ministrului educației dosarul privind confirmarea noului rector.
g) analizează și soluționează, după caz, contestațiile la deciziile comisiilor de etică universitară, de la nivelul instituțiilor de învățământ superior.”
Ce spune Art. 11, la care face trimitere Art. 157 (5) f)::
“Art. 11 – (1) Răspunderea publică obligă fiecare instituție de învățământ superior, de stat, particulară sau confesională particulară:
a) să respecte legislația în vigoare, carta proprie și politicile naționale și europene în domeniul învățământului superior;
b) să aplice și să se supună reglementărilor în vigoare referitoare la asigurarea și evaluarea calității în învățământul superior;
c) să respecte politicile de etică și deontologie universitară, cuprinse în Codul de etică și deontologie universitară aprobat de senatul universitar;
d) să asigure eficiența managerială și eficiența utilizării resurselor, în cazul instituțiilor de învățământ superior de stat, și a cheltuirii fondurilor din surse publice, conform contractului instituțional;
e) să asigure transparența tuturor deciziilor și activităților sale, conform legislației în vigoare;
f) să respecte libertatea academică a personalului didactic, didactic auxiliar și de cercetare, precum și drepturile și libertățile studenților.
(2) În cazul instituțiilor de învățământ superior confesionale, răspunderea publică se extinde și la respectarea statutului și a prevederilor dogmatice și canonice specifice cultului respectiv.”
Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.