„Dacă profesorul spune că elevul e bun să meargă la profesională, părintele spune „nu, eu nu vreau să-l fac muncitor, vreau să-l fac domn, vreau să-l fac avocat””, a declarat Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Declarațiile au fost făcute la emisiunea Educația la putere de la TVR 2. Acesta a mai spus că „este o greşeală mare pe care o fac părinţii legat de această orientare”.
Liderul sindical a vorbit despre portofoliile pe care le au de făcut profesorii pentru elevi. Amintim că portofoliul educațional este obligatoriu în anul școlar 2024-2025 pentru copiii din grupa mijlocie și elevii din clasa pregătitoare.
„Apropo de portofoliul pe care fiecare profesor să-l facă elevului. Sunt dascăli care au 400-500 de elevi. Gândiţi-vă că trebuie să facă un portofoliu pentru fiecare elev, ori un astfel de portofoliu necesită timp şi trebuie zilnic un timp apreciabil, dacă e să ne gândim la un profesor de desen, da, care are o oră, sau chiar de chimie. E complicat să faci atâtea documente şi, în opinia mea, portofoliul este important. Deci sunt ţări unde astfel de portofolii stau la baza evoluţiei intrării la liceu şi chiar facultate, da, doar pe baza acelui portofoliu”, a precizat Simion Hăncescu.
Aceasta a adus în atenție și evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și a făcut o comparație cu sistemul educațional din Finlanda:
„Îmi amintesc când s-a făcut Legea 1/2011, în timpul lui Funeriu, erau acele evaluări la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a. Și am susţinut în ideea că acele vor evaluări care se vor face vor sta la baza orientării corecte pentru elevi. O spun cu tristeţe, din păcate, aşa cum spunea doamna din studio, în Finlanda, profesorul este suveran și ce spune profesorul e sfânt. Unde spune profesorul în Finlanda că acolo trebuie să meargă elevul, acolo merge. La noi lucrurile stau invers. Dacă profesorul spune că elevul e bun să meargă la profesională, părintele spune „nu, eu nu vreau să-l fac muncitor, vreau să-l fac domn, vreau să-l fac avocat.”
- Precizăm că rezultatele de la evaluările de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi consemnate în portofoliul educațional al elevului, potrivit metodologiei privind desfășurarea evaluărilor. Prevederea care permitea folosirea rezultatelor evaluărilor de la clasa a II-a și apoi realizarea unor planuri individualizate a fost și în legea Funeriu, însă niciodată aplicată.
„Deci este o greşeală mare pe care o fac părinţii legat de această orientare. Trebuie şcoala, într-adevăr, să aibă cuvântul hotărâtor şi acel parcurs al elevului, care să fie consemnat într-un document, este foarte important. De asta trebuie gândit în aşa fel încât să vedem ce relevant pentru elev, pentru că, până la urmă, şcoala îl are în centru pe elev”, a completat Simion Hăncescu.
Informații de context
Marian Crăciun, director al Departamentului de Consiliere și Orientare pentru Carieră din cadrul Universității din București, a declarat pentru TVR Craiova că „suntem influențați foarte tare de părinții noștri care în familie au aflat că, dacă ești medic, ești bine, dacă ești avocat, ești bine”. Acesta a spus că „în realitate poate că meseria respectivă nu se potrivește de niciun fel pentru copilul tău.”
Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024.
Dirigintele trebuie să colaboreze cu consilierul școlar și comunitatea locală pentru a-i ajuta pe elevi să se orienteze în carieră, potrivit ROFUIP 2024. Astfel, trebuie să folosească adecvat portofoliul educațional pentru „a conecta elevii la trasee academice de carieră”, scrie în document.
16 comments
Bună ziua, nepotul lucrează că zidar in Italia ,la negru, cîștiga f bine, cam 2500,,3000 de euro a făcut liceul industrial de mecanica ,nu a găsit loc de muncă in tara lui,
a fost un copil bun și cuminte, dorea să se facă polițist,dar a avut ghinion,la 192 ,85 de kg,a văzut la proba sportivă cu 50 de sutimi fata de candidata fica de colonel de 157,45 kg, care la declasat. Mă întreabă la ce ia folosit matematica filozofia muzica,romana,și alte multe materii,in anii instruit superficial de școală ??? Predarea ,notarea și pregătirea profesorilor multi fără grad și titularizare ,fără specializarea pe materii,dar f îngăduitori, au adus învățământul ,în situația în care se afla acum.Oare citi Lideri de sindicat și responsabili din învățămint au participat și participă la activitățile și cursurile din școli ,grădinițe și licee??? De cite ori și cît timp au alocat acestor inspecții , va spun eu , 0,
vizitele au fost programate dar nu s-au efectuat,dar s-au raportat.,in procese verbale făcute în cirdasie cu veteranii pusi pe scaune cu pile relații și Cunostinte.Din gura toți fac și dreg,așa că de scirba și lehamite,mă opresc sa mai comentez…
Și terminați cu ANATEMIZAREA PROFESIILOR !! TOATE PROFESIILE SUNT IMPORTANTE într-o societate, părinți și profesori . PREGĂTIȚI OAMENI nu non-valori, FIECARE OM are propria lui valoare si trebuie sa-si găsească locul. Fiecare meserie CONTEAZĂ, trebuie ca să fie făcută de Omul care o iubește si are pricepere dar trebuie sa fie îndrumat. Nu mai demonizați meseriile si cataloga profesiile, este nevoie de oameni pentru orice domeniu și orice nivel Nu vedeți la CE s-a ajuns? Nu vedeți cât dispreț aruncați unii către alții și apoi impregnati mințile copiilor în felul ăsta, în loc să fie RESPECT, ÎNDRUMARE REALĂ , COLABORARE fără resentimente, pentru ca toți să-și găsească locul.
Ce opinii citești și te crucești, la acest articol.. Ce adulți dezaxați, numai să se atace și să se împroaște cu noroi. Ce elevi, ce interes pentru ei, ce empatie, ce să le pese , scopul suprem e “hai să lovim cu pietre unii-n alții “, profesori, părinți, societate. BIEȚII COPII, BIEȚII TINERI ai acestui popor prăpădit…
Și ce prejudecăți bolnave, domn, muncitor etc CUM PUN ei problema, poporul ăsta plin de snobism și avid după hârtii… CE ȚARĂ tristă 😔 bietii copii 😓
Eu zic că trebuie nici părinții nici profesorii să decidă ci computerul să decidă. Sa se revină la repartiția computerizată.
Un pomanagiu învățat doar sa ceara. De când au folosit dreptul copiilor la educație pentru salariile lor crescute, nu ii suport. Sunt jeguri de oameni, cu mizeria asta în frunte
Domnu învață dumneata o meserie și lucrează în privat sa vezi ce bătaie de joc este,un muncitor trebuie să muncească pentru doi trei oameni(norma),nu ai nici o valoare ești tratat ca un boșchetar salariu de începător,adică minim de mizerie,etc și multe altele.,multi angajatori se pling că nu au oameni la munca dar ,nu spun nimic de program.lucru,salarizare,condiții de muncă,de ce pleacă tineretul in afara țării ,că este bine in tara,nu cred că pleacă de bine., dacă aveți ocazia să vedeți cam cum se lucrează în producție,construcții,agricultura,drumuri și poduri sigur vă schimbați părerea,dar ca și muncitor nu cu funcție de conducere.
Suntem cu totii, ca societate, in fata unei mari dileme: cum sa indrumam un copil, adolescent care ceva ( forma de scolarizare, profil, etc) care sa il determine sa acumuleze cunostinte teoretice( dar si practice) astfel incat sa poata fi integrat ulterior studiilor pe piata muncii, sa fie util societatii dar si mai important, sa o faca cu drag !
Pare si chiar este utopie insa se poate face mici pasi in directia asta daca se vrea.
Ne trebuie un management beton , cu minti luminate in Ministerul Educatiei , cu programe adecvate realitatii romanesti , iar aceasta echipa manageriala formata din experti si oameni dedicati domeniului educatiei sa nu fie schimbata de cate ori se schimba ministrul, care este vremelnic. Deci , adaptate legile, minți luminate la nivel de minister si Institute de cercetare din educatie ,care sa ajunga acolo pe criteri de valoare. , nu angajati pe pile si se pot face foarte multe pe termen scurt, mediu si lung pentru vlastarele țarii, resursa cea mai valoroasa care nu trebuie irosita sau exportată !
Povestea este veche. Pe vremea comunismului era un numar limitat de locuri la liceele teoretice și industriale, restul era pentru sc. profesională. Mai departe, la facultăți se întra greu, pe baza de examen acolo. Și la facultăți era un număr de locuri limitat. Acum, îți iei dosarul și intri doar cu mediile din liceu la facultăți, în majoritatea cazurilor. Cum evaluarea presupune în majoritate note mari, avem impresia ca elevii sunt zmei și trebuie sa între oriunde la facultate.
Mesajul in sine conține o prejudecata… ce are un muncitor și ce are un avocat … ? daca așa vb un “prof” despre valori, despre muncă și despre statul social . nu ne mirăm că e lider sindical dintotdeauna …. cunoaște bine cum se utilizează stereotipurile.. și forța lor în comunicare.
Logic doar un părinte are dreptul sa decida ce scoala, profil va urma copilul.
Nu cred ca se poate aplica sistemul in tara noastra, este o alta modalitate ca profesori sa fie coruptii. Copii trebuie sa fie lasati sa dea examenele stabilite de minister
Concret, acest domn, castiga bani. Newsweek zice ca 6000 Euro / luna. Baiat descurcaret.
In ce priveste orientarea profesionala lucrurile sunt complexe. Nu se rezolva asa cum crede acest domn, zice profu nu stiu ce si gata e elevul orientat.
Care e legătură cu Newsweek , Luminația ta? I -a câștigat necinstit? Nu! Atunci? Expertule, poate ne spui tu pe baza vastelor tale cunoștințe de psiho-pedagogie, cam ce traseu poate urma un elev cu note de 5 și 6? Avocatura?😁
nop
traseul ciolacu’
mult mai atractiv
in afara de faptul că le plânge de milă dascălilor (chipurile), domnul face ceva concret?!
hopaaaa, uite apărătorul…. bah mizerabile, banii de meditații sunt ilegali, la fel cum existenta ta pe pamant ar trebui sa fie. și banii mei nu mai vreau sa meargă la mizerii care se folosesc de copii pentru a cere bănet. v-as fave ce le făcea Țepeș altora