Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
Liderul sindical a precizat că profesorii au fost transformați în vânători de hârtii: „Eu m-am săturat să văd în ce anume s-au transformat anumite forme de recompensare a cadrelor didactice. I-am transformat în vânători de hârtii. Da, pentru că nu mai contează ce faci tu la catedră.”
Acesta a mai spus că sistemul de învățământ este ultra-birocratizat și „am ajuns să avem colegi care sunt preocupați mai degrabă să strângă hârtii”:
„Nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu. Am ajuns să avem un sistem de învățământ ultra-birocratizat, am ajuns să avem colegi care sunt preocupați mai degrabă să strângă hârtii. Ele sunt mai relevante decât rezultatele. Și atunci, riscăm, mergând pe o astfel de variantă, cu așa-zisa salarizare diferențiată, pe criterii de performanță, dar criterii de performanță pe care încă nu le-am definit și pe care nu le putem cuantifica și nu le-a cuantificat nimeni vreodată, să mergem din rău înspre și mai rău. Ori noi ne dorim în momentul de față să avem o salarizare decentă pentru cadrele didactice.”
În discuția despre salariile profesorilor, Marius Nistor l-a dat exemplu pe Mircea Miclea, fost ministru al Educației:
„Și i-aș ruga pe politicienii noștri actuali să-și aducă aminte de ceea ce spunea un ministru al Educației, care poate nu era mare iubitor așa de sindicate sau de alte structuri din acesta de parteneriat social, dar care ne dădea dreptate și spunea următorul lucru: ca să ai un salariu decent în sistemul de învățământ preuniversitar trebuie să pleci de la 1.800 euro. De la 1.800-2.000 euro începem să discutăm ce înseamnă bonusuri salariale pentru rezultatele pe care tu le obții atunci când muncești mai mult și ai rezultate mai bune decât colegii tăi. Da, știi, știți cine era ministrul altceva? Domnul Miclea.”
Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.
Edupedu.ro a scris că învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii.
- Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.