Licitația pentru manuale. Care sunt problemele din noile reguli despre care editorii spun că sabotează calitatea și lasă loc arbitrariului

1.123 de vizualizări
Noile reguli de evaluare a manualelor, pe care le-a pus în dezbatere Ministerul Educației, dau mai multă greutate “calității” și permit ca cel mult 3 manuale per disciplină să fie câștigătoare, față de precedenta licitație. Calitatea e importantă, dar în noile condiții se intră în teritoriul arbitrariului, susțin editorii. Ordinul nu a fost aprobat nici până la această oră de ministrul Educației și nimeni nu știe pentru ce clasă vor fi licitațiile de manuale, avertizează tot editorii. Ei spun că dacă licitația ar începe mai repede, s-ar limita riscul să întârzie manualele la clasă. Ce ar trebui, însă, schimbat în regulile de anul acesta și care sunt marile pericole din metodologie, pe larg în articol.
Motivul instalării subiectivismului, la un prag atât de ridicat pe calitate? Ca să atingă cele 100 de puncte de calitate, proiectele de manuale trebuie să respecte mai multe criterii, printre care se numără și cele de mai jos, identificate de editori ca fiind cel mai greu de verificat în mod obiectiv:
  • Manualul școlar respectă cu strictețe domeniile şi conţinuturile din programa școlară: nu sunt teme/conținuturi nici în plus, nici în minus față de programa școlară” – criteriu căruia îi sunt alocate 8 puncte, din interiorul celor 100 (pentru a trece, un manual trebuie să aibă cel puțin 95 de puncte, deci orice exercițiu identificat de evaluatori ca mai greu decât presupune programa duce automat la descalificarea din competiție)
  • “Prezentarea conținuturilor este realizată gradual ca dificultate, într-o concepție unitară, printr-un stil consecvent” – criteriu căruia îi sunt alocate 7 puncte
  • Vezi aici toate criteriile pe care proiectele de manuale trebuie să le îndeplinească, pentru a fi declarate câștigătoare din punct de vedere al calității   

De semnalat că Ministerul Educației nu a anunțat pentru ce clase organizează licitația anul acesta. Pentru a cumpăra manuale doar pentru clasa a VII-a (acolo unde ajunge modificarea anuală a programelor școlare)? Sau și pentru clasa I, unde manualele trebuie retipărite integral în fiecare an, sau retipărirea intră în contractul de 24 de milioane de lei atribuit direct anul trecut Editurii unice (contractul nu a fost publicat nici până la această oră de Minister)? Licitația se referă și la manualele de clasa a III-a, în cazul cărora expiră anul acesta contractele-cadru încheiate acum 4 ani cu câștigătorii de la acea vreme?

Potrivit surselor Edupedu.ro, Ministerul Educației întârzie să anunțe pentru ce clase va organiza licitațiile, din cauza lipsei bugetului. Amintim că nici până acum Guvernul nu a lansat în dezbatere Legea bugetului de stat pe 2019.   

Înainte de a lansa metodologia în dezbatere publică, Ministerul Educației i-a chemat la o discuție, la sediul instituției, pe directorul executiv al Uniunii Editorilor din România, Polixeniu Anghel, și pe Dan Iacob, reprezentant al AER Educațional, potrivit surselor Edupedu.ro, care au precizat că la întâlnire, din partea Ministerului, au participat ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, secretarul de stat pe preuniversitar – Ionel Florian Lixandru, directorul Direcției Buget-Finanțe – Mihai Păunică, secretarul general al Ministerului – Dănuț Ghican, precum și două reprezentante ale Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) din subordinea Ministerului.

Polixeniu Anghel a confirmat pentru Edupedu.ro întâlnirea de pe 28 decembrie 2018 de la Ministerul Educației și a precizat că “a fost o întâlnire oarecum informală, în care am apreciat că ni s-a adus la cunoștință faptul că urmează să fie lansate licitațiile. Având în vedere că era cu câteva zile înainte de Anul Nou, am apreciat buna intenție de a fi informați că urmează ca propunerea de ordin de ministru privind regimul manualelor să fie postată pe site, altfel, în prag de an nou, putea să treacă neobservată. Oricum, în cadrul întâlnirii, nu s-a agreat nimic între reprezentanții editorilor și MEN”.

  • Merită reținut că cei care au însoțit-o pe Ecaterina Andronescu la discuțiile pe marginea cumpărării prin licitație a manualelor școlare – au fost pe aceleași funcții și în mandatul lui Valentin Popa și au prezentat beneficiile renunțării la licitație în favoarea atribuirii contractului către editura unică din subordinea Ministerului Educației.    
Ce modificări susțin editorii în regulile de licitație 
Mihail Penescu / Foto: Facebook Mihail Penescu

Mihail Penescu, directorul general al Grupului Editorial ALL, a declarat pentru Edupedu.ro că, în regulile puse în dezbatere de Minister, “cea mai dificilă problemă e legată de modul de selecție a ofertelor. Se pretinde că pune accentul pe calitate, dar selecția e de fapt transformată în ceva care poate să semene a loterie sau alegere a ofertelor. Despre ce vorbesc: sunt 100 de puncte pentru calitate și se precizează că manualele evaluate trebuie să aibă minimum 95 de pentru a trece de evaluare. Dar criteriile generale pe care proiectele de manuale trebuie să le îndeplinească [pentru a atinge acele minimum 95 de puncte necesare trecerii – n.red] sunt extrem de generale și nu au rezoluție”.

Și la criteriul “Modul de organizare a temelor/conţinuturilor manualului şcolar respectă logica internă a disciplinei”, dar și la criteriul “Manualul școlar respectă cu strictețe domeniile şi conţinuturile din programa școlară: nu sunt teme/conținuturi nici în plus, nici în minus față de programa școlară”(criterii din Fișa-tip de evaluare a calității) – “subiectivitatea poate fi foarte mare”, a precizat Penescu.

Potrivit acestuia, “ierarhizarea strictă a proiectelor de manuale, facută de un grup de 5 evaluatori pe criterii foarte generale e imposibilă, tehnic”.

Apoi, toate manualele care reușesc să atingă standardele setate de instituție ar trebui să ajungă în fața profesorilor și ei să decidă pe care îl aleg pentru a lucra la clasă, deci în funcție de alegerea profesorilor să fie semnate contractele propriu-zise, așa cum s-a întâmplat acum doi ani la licitația de la clasa a V-a, au declarat editorii contactați de Edupedu.ro.

Și acum doi ani, cine trecea de punctajul stabilit de Minister, putea fi între opțiunile profesorilor. Sistemul era mult mai transparent și asta reducea mult numărul de contestații”, a adăugat directorul general al Grupului Editorial ALL.

Acesta a adăugat că, în ceea ce privește contestațiile, “acestea sunt legitime, mai ales în condițiile în care manualul este făcut integral, atunci când noi venim la licitație. Deci noi muncim, editurile investesc mii de euro ca să producă ceva care apoi poate fi pur și simplu respins pe criterii obscure. Noi dăm un manual gata la ofertă și el poate fi respins, fără să știi vreodată unde ai greșit atât de grav”. Din cauza asta, “sunt foarte puțini autori care vor să se înscrie în cursa de a scrie un manual în 60 de zile; e o criză imensă de autori de manuale, pentru că ei pot să muncească degeaba și să fie respinși de acea echipă de 5, care poate să se transforme într-o simplă ruletă”, a declarat Mihail Penescu pentru Edupedu.ro.

Criteriile sunt atât de generale, încât poți să dai maxim de punctaj sau doar jumătate din același punctaj și poți să justifici ambele decizii. Se acceptă chiar diferențe de 10 puncte între evaluările a două persoane din comisia de 5 evaluatori, ceea ce este imens atunci când tu setezi la 95 de puncte limita minimă pentru admisibilitatea unui manual. Deci te poți trezi că 2 din cei 5 evaluatori îți dau cu 10 puncte mai puțin decât ceilalți și ai terminat”, a avertizat acesta.

Directorul general al Grupului Editorial ALL a atras atenția că, potrivit procedurilor din anii trecuți, “evaluatorii nu își semnează deciziile, nu răspund pentru ele”.

“Evaluatorii rămân anonimi până la sfârșitul veacurilor; nici măcar după ce licitația s-a închis, ei nu sunt identificați și nu își asumă deciziile. Pur și simplu rămân niște persoane după o cortină. Ministerul Educației nu poate să îi tragă la răsundere pe evaluatori. Sunt niște pioni, plătiți simbolic”, a declarat Penescu pentru Edupedu.ro.

“În lumea civilizată, evaluatorii scriu negru pe alb pe hârtie ce obiecții au, semnează pentru ele și, de obicei, editura are obligația să facă acea corectură și să revină cu proiecte. Nu se aruncă materialul, nu distrugi munca, pentru că muncesc zeci de oameni, de la grafică, la tehnoredactare, la punerea în pagină, la partea de digitală”.

Acesta a afirmat că, în opinia sa, “ar trebui ca limita pe calitate să fie tot la nivelul de minimum 85 de puncte cât a fost acum doi ani stabilit de Ministerul Educației în licitația de la clasa a V-a, și ca numărul de oferte să nu fie limitat la 3”.

“Vrei neapărat un număr limitat de manuale? Pune 5-7, lasă o oarecare elasticitate. Când spui că accepți maximum 3 oferte, există riscul să ai monopol pe piață, dacă dai câștigătoare două edituri din același grup”, a continuat Penescu.

O altă problemă o reprezintă termenul de 60 de zile avansat de Minister, timp în care editurile ar trebui să facă manualul. “Termenul era de 90 de zile până acum. În mod normal, un manual se scrie într-un an de zile, minimum, iar în țările civilizate introducerea se face în 2 ani de zile, ca să ai timp să pilotezi manualul, să faci focus grupuri”, a continuat acesta.

Acesta a precizat că Ministerul Educației nu a lăsat niciodată atâta timp pentru realizarea manualelor, pentru că înainte de această înnoire a programelor școlare “programa se lansa odată cu licitația de manuale”.

Problemele semnalate au fost ridicate și de Cristian Greșanu, directorul general al Grupului Editorial Corint.

Acesta a declarat pentru Edupedu.ro că o problemă este termenul de 60 de zile pentru realizarea manualelor, limitarea la 3 a numărului de manuale per disciplină dintre care profesorii au de ales ce comandă și pragul de 95 de puncte pe calitate.

Polixeniu Anghel / Foto: Facebook Polixeniu Anghel

Polixeniu Anghel, directorul executiv al Uniunii Editorilor din România (UER), a declarat pentru Edupedu.ro: “ne bucurăm în primul rând că s-a deschis piața”. Unul dintre efectele stopării licitațiilor pe o perioadă mai mare ar fi fost pierderea colectivelor redacționale, care fac ca un manual să fie sau nu de calitate, inclusiv prin concurența între aceste colective.

“Vorbesc aici nu doar despre autorii de manuale, dar și despre cei care dau forma finală a manualului, despre redactorul de carte școlare, despre tehnoredactori, graficieni, cei care se ocupă de așezarea în pagină, de cei care fac versiunea digitală. Îți trebuie om care s-a specializat în toți anii ăștia”, a declarat pentru Edupedu.ro directorul executiv al Uniunii Editorilor din România.

Întrebat dacă acest colectiv nu este același folosit de edituri la tot ceea ce publică, nu doar la manuale, Anghel a precizat că “una este să editezi un roman care uneori are maximum 2 ilustrații și alta un manual”.

Specialiștii din această zonă fie pleacă afară, fie devin freelanceri și lucrează cu firme din afară, a explicat Polixeniu Anghel.

În ceea ce privește proiectul de ordin pus de Ecaterina Andronescu în dezbatere, cu noile reguli de licitație, directorul executiv al UER susține că “foarte dezavantajantă este perioada strânsă” în care trebuie realizat manualul, și anume 60 de zile. “Ca să iasă un manual de calitate am cerut minimum 90 de zile pentru licitația actuală și minimum 180 zile pentru anii școlari următori”, a precizat Anghel.

O altă problemă ridicată de editori este impunerea limitei de maximum 3 manuale câștigătoare pe fiecare disciplină, după ce la ultima licitație organizată limitele au fost ridicate și cei care și-au exprimat opțiunea pentru un manual sau altul au fost doar cadrele didactice.

“Am fi vrut să fie un proces de selecție similar cu cel de la clasa a V-a. Acolo, toate proiectele de manuale care îndeplineau pragul cerut de punctaj erau admise toate și trimise spre selectare către cadrele didactrice din țară. Deci dacă la o disciplină erau 7-8 manuale declarate câștigătoare, în final profesorii erau cei care aveau de unde să aleagă, iar Ministerul Educației cumpăra tirajele în funcție de alegerile acestora”, a explicat Anghel, pentru Edupedu.ro.

Cosmin Mălureanu, director general Ascendia, a declarat pentru Edupedu.ro că “problema cea mai amplă este că vor să schimbe programele școlare din nou. Oricum timpul în care noi trebuie să facem manualele este foarte scurt. Fie că vorbim de 2 sau 3 luni, timpul este foarte scurt. În condițiile astea, Ministerul Educației anunță că vor să facă și o schimbare de programe școlare”.

Dincolo de problemele ridicate de ceilalți editori, Mălureanu a atras atenția că în școală, “alegerea și comanda manualelor – după ce au fost declarați câștigorii de Minister – ar trebui să fie făcută prin cont unic al fiecărui profesor, și nu printr-un singur cont la nivel de școală”. Pentru ca demersul să fie corect până la capăt, lași selecția cât mai aproape de profesori, a adăugat acesta.

În plus, “ar fi de dorit ca Ministerul să publice măcar lista de manuale pe care vor să le facem, înainte de a publica metodologia. Înțelegem lipsa de timp, dar hai să optimizăm puțin procesul. Nu e nimic clar pentru ce clase este această licitație”, a atras atenția Cosmin Mălureanu, pentru Edupedu.ro.

Amintim că Ecaterina Andronescu a lansat în dezbatere publică metodologia care prevede revenirea la procedura cumpărării de manuale școlare prin licitație pe SEAP. Revenirea la concurența pe piața manualelor școlare vine la un an după ce fostul ministru Liviu Pop a impus monopolul de stat pe editare, cu numeroase greșeli în manualele făcute de Editura Didactică și Pedagogică din subordinea Ministerului Educației.

Citește și:


1 comment
  1. Peste tot in Europa (cu exceptia Ungariei), exista piata libera de manuale. Calendarul este acesta: cu un an inainte, ministerul aproba programa, iar autorii si editorii se apuca de lucru. Dupa 6 luni, manualele sunt evaluate dpdv continut, iar cele care trec sunt selectate de profesori, iar scolile comanda direct tirajele, fiind totdeauna timp pentru livrare. Pretul este rezonabil pentru toti, nicio editura nu-si permite sa urce artificial pretul, deoarece scolile selecteaza totdeauna cel mai bun raport calitate-pret. Ministerele nu organizeaza licitatii centralizate si nu exista blocaje.
    O situatie deosebita este in Spania, unde lipseste si evaluarea de continut. Manualele sunt produse cu obligatia respectarii programei, scolile comanda si doar daca exista o reclamatie se convoaca o comisie de evaluare. Cand se constata greseli, grave, editura este obligata sa retraga tirajul si sa remedieze situatia, pe banii ei. Exista astfel o responsabilizare maxima a autorilor si editorilor.
    La noi ministerul intarzie nepermis aprobarea programelor, le cere editorilor sa vina cu un prototip scump (varianta print si digital) in 2 luni, declanseaza licitatia centralizata (care dureaza 2-3 luni, cu contestatii pentru evaluarile dupa ureche, cu scandal etc.), si nu mai ramane timp pentru tiparire si livrare. Neprofesionist, pagubos, stresant!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reducerea normei didactice pentru profesorii cu peste 15 ani vechime în învățământ și cu gradul didactic I se aplică din acest an școlar? Răspunsul sindicatelor: E o problemă. Toate catedrele au fost făcute până la 1 septembrie, iar legea a intrat în vigoare din 3 septembrie. Surse din minister spun că s-ar aplica de anul școlar viitor, dar legea Educației nu prevede niciun termen specific

Legea învățământului preuniversitar prevede că norma didactică pentru profesorii cu peste 15 ani vechime în învățământ și cu gradul didactic I se poate reduce cu două ore săptămânal, la cerere,…
Vezi articolul

De ce educația riscă să intre în colaps fără salarii mărite: veniturile sunt umilitoare, absolvenții buni fug de catedră, profesorii sunt îmbătrâniți, în școli sunt sute de pensionari sau necalificați

Rezultatele sistemului de educație din România sunt catastrofale, cu analfabetism și scădere dramatică la matematică. Una dintre principalele cauze este resursa umană: cu salariul de intrare în profesie de 2.400…
Vezi articolul