Liceele pedagogice să poată forma în continuare învățători, dar aceștia să nu poată să se titularizeze în sistem decât după ce fac facultatea, solicitarea Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice – DOCUMENT

14.666 de vizualizări
Foto: © Maryna Andriichenko | Dreamstime.com
Liceele pedagogie să poată forma în continuare, iar absolvenții acestora să poată să fie angajați doar pe perioadă determinată și să poată fi titulari după ce finalizează studiile de licență – sunt solicitări ale Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice, potrivit unui document primit de Edupedu.ro. Amintim că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, conform proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.
  • Documentul primit cuprinde solicitările liceelor de profil după Conferinţa Naţională a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România, Ediția 2023, organizată la Universitatea de Vest din Timișoara în zilele de 27-28 ianuarie.

„Angajamentul de a susține și intensifica sprijinul și implicarea liceelor și colegiilor pedagogice din România membre ANCLP în profesionalizarea carierei didactice pe ruta liceu pedagogic studii de licență pentru formarea cadrelor didactice pentru învățământul primar, cu păstrarea specializării de învățător la liceele și colegiile pedagogice și cu posibilitatea ca aceștia să poată fi angajați în învățământ pe perioadă determinată, urmând să poată obține titularizarea în învățământ numai după finalizarea studiilor de licență”, conform documentului.

O altă prevedere face referire la introducerea unei noi specializări intitulată educator/educatoare pentru educația timpurie, specializare care să integreze cele două specializări distincte în acest moment în învățământul românesc, respectiv educator-puericultor și educatoare, potrivit sursei citate mai sus.

Informații de context

Într-o scrisoare deschisă, 29 de licee pedagogice cer președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației să nu se desființeze specializarea de învățător. A fost inițiată și o petiție prin care cele 29 de licee pedagogice solicită ca liceenii să poată fi formați pentru a ajunge învățători.

Posibila eliminare a specializării de învățător, prevăzută în proiectul legilor educației, este criticată de mai multe asociații ale elevilor: „Considerăm că cei 4 ani de studiu din cadrul profilului pedagogic pregătesc elevii pentru catedra învățământului primar într-un mod mult mai eficient spre deosebire de studiile universitare, care au o durată de 3 ani și de-a lungul cărora numărul orelor de practică de specialitate este cu mult mai mic față de cel prevăzut de profilul liceal”, sunt de părere elevii.

În cadrul conferinței secretarul de stat Sorin Ion a oferit o justificare în privința eliminării specializării de învățător din cadrul liceelor pedagogice: „E o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău, că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea.” 

Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), condusă de Lucian Ciolan, este de părere că absolvirea studiilor universitare se “impune” pentru o carieră didactică “indiferent de nivelul educațional la care este practicată”. – Mai multe detalii aici

Redăm comunicatul integral:

„Conferinţa Naţională a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România, Ediția 2023, organizată la Universitatea de Vest din Timișoara în zilele de 27-28 ianuarie a. c. de către Asociaţia Naţională a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice (ANCLP), în colaborare cu Universitatea de Vest din Timișoara și Centrul „Step by Step” pentru Educație și Dezvoltare Profesională,

Având ca invitați reprezentanți ai conducerii Ministerului Educației, ai Parlamentului, ai universităților din țară, ai Inspectoratului Școlar Județean Timiș, ai asociațiilor de părinți și ai mass-mediei locale și centrale și ca tematică Locul și rolul liceelor pedagogice în profesionalizarea carierei didactice și în dezvoltarea educației timpurii în România (analiză și soluții din perspectiva relației educație timpurie-învățământ primar-liceu pedagogic-universitate-beneficiari),

Analizând situaţia prezentă privind organizarea, desfășurarea și evaluarea serviciilor de educație și formare inițială oferite de liceele și colegiile pedagogice pentru dezvoltarea educației timpurii și pentru optimizarea formării inițiale și a profesionalizării carierei didactice în contextul finalizării noilor legi ale educației,

Prin directorii şi membrii delegaţi ANCLP din următoarele colegii, licee pedagogice şi licee cu clase din filiera vocațională, profil pedagogic din România:

1. Colegiul Național Pedagogic ,,Gheorghe Lazăr” Cluj-Napoca 

2. Colegiul Național „Preparandia – Dimitrie Țichindeal” Arad 

3. Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna” Sibiu 

4. Colegiul Național Pedagogic ,,Mircea Scarlat” Alexandria 

5. Colegiul Național Pedagogic „D. Panaitescu Perpessicius” Brăila 

6. Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu” Tg. Mureș 

7. Colegiul National Pedagogic „Carmen Sylva” Timișoara 

8. Colegiul Naţional Pedagogic „Ștefan Odobleja” Dr. Tr. Severin 

9. Colegiul Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino” Târgoviște 

10. Colegiul Naţional Pedagogic ,,Regina Maria” Deva 

11. Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret” Focșani 

12. Colegiul Național Pedagogic „Regele Ferdinand” Sighetu Marmației 

13. Colegiul Național Pedagogic ,,Ștefan Velovan’’ Craiova 

14. Colegiul Naţional „Spiru Haret” Tg. Jiu 

15. Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” Iași 

16. Colegiul Naţional Pedagogic ,,Regina Maria” Ploiești 

17. Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș 

18. Colegiul Național Pedagogic „Carol I” Câmpulung Muscel 

19. Colegiul Național ,,C. D. Loga” Caransebeș 

20. Colegiul Național „Bethlen Gabor” Aiud 

21. Colegiul Național ,,Iosif Vulcan” Oradea 

22. Liceul Pedagogic ,,Ștefan Bănulescu” Călărași 

23. Liceul Pedagogic „Benedek Elek” Odorheiu Secuiesc 

24. Liceul „Marin Preda” Odorheiu Secuiesc 

25. Liceul Teoretic ,,Ion Creangă” Tulcea 

26. Liceul Teoretic „Nicolae Cartojan” Giurgiu 

27. Colegiul Național „George Coșbuc” Năsăud 

28. Colegiul Național „Mihai Eminescu” Suceava 

29. Colegiul Naţional ”Inochentie Micu Clain” Blaj 

30. Colegiul Național de Informatică „Matei Basarab” Rm. Vâlcea 

31. Liceul „Andrei Mureșanu” Brașov 

32. Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” Abrud 

33. Liceul Pedagogic „Gh. Șincai” Zalău 

34. Liceul Tehnologic „Barbu A. Știrbey” Buftea 

35. Liceul Pedagogic ”Anastasia Popescu” București 

36. Colegiul Național „Ioan Slavici” Satu Mare 

37. Colegiul Național „Mihai Eminescu” Baia Mare 

38. Liceul Teoretic „Nicolae Titulescu” Slatina 

39. Liceul Teologic Romano-Catolic „Sfântul Francisc de Assisi” Roman. 

Ţinând cont de potențialul şi de contribuția la dezvoltarea învățământului pedagogic preuniversitar românesc,

Luând în considerare analiza, argumentele și opiniile exprimate de membrii asociației constată următoarele:

1. Există o îngrijorare reală și reacții publice ale unor licee și colegii pedagogice și a unor asociații de elevi privind viitorul acestor licee, în sensul în care legislația nouă ar putea exclude liceele și colegiile pedagogice din rândul instituțiilor de formare inițială pentru profesia de învățător-educatoare;

2. În societatea românească actuală se manifestă o stringentă nevoie de intensificare a formării de cadre didactice pentru profesia de educator-puericultor și de restructurare a specializării în profesionalizarea carierei didactice în general și a carierei didactice pentru educația timpurie în special;

3. Există o bună colaborare între învățământul preuniversitar pedagogic și învățământul universitar pedagogic, precum și dovezi pertinente privind rolul și locul semnificativ al liceelor și colegiilor pedagogice în procesul de pregătire și profesionalizare pentru cariera didactică prin studii de licență și masterat.

În baza constatărilor și a argumentelor prezentate pe parcursul conferinței participanții ANCLP la conferința națională de la Universitatea de Vest din Timișoara, 27-28 ian. a.c., urmare a scrisorilor deschise semnate în nume propriu de unele licee și colegii pedagogice din România, în scopul asigurării unui spațiu de dialog și a identificării de soluții viabile, argumentate științific la problemele învățământului preuniversitar pedagogic românesc, își propun și asumă următoarele:

1. Angajamentul de a susține și intensifica sprijinul și implicarea liceelor și colegiilor pedagogice din România membre ANCLP în profesionalizarea carierei didactice pe ruta liceu pedagogic studii de licență pentru formarea cadrelor didactice pentru învățământul primar, cu păstrarea specializării de învățător la liceele și colegiile pedagogice și cu posibilitatea ca aceștia să poată fi angajați în învățământ pe perioadă determinată, urmând să poată obține titularizarea în învățământ numai după finalizarea studiilor de licență;

2. Implicarea eficace și eficientă în pregătirea prioritară a unei noi specializări intitulată educator/educatoare pentru educația timpurie, specializare care să integreze cele două specializări distincte în acest moment în învățământul românesc, respectiv educator-puericultor și educatoare, pentru asigurarea unor servicii de educație timpurie inclusive și de calitate și pentru garantarea inserției profesionale a actualilor educatori-puericultori din zone defavorizate, până la construirea și darea în folosință de noi creșe și servicii complementare pentru educația timpurie pe întreg teritoriul României.

3. Inițierea unor programe-pilot de formare și specializare în profesii care să susțină educația incluzivă și de calitate, precum și a unor alternative educaționale viabile și specifice pentru asigurarea diversificării ofertei de practică pedagogică în procesul de profesionalizare a carierei didactice în România.

Timișoara, 28 ian. 2023

În numele participanților la conferință,

Preşedinte ANCLP,
Prof. dr. Mircea BERTEA”

Foto: © Maryna Andriichenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Absolvirea studiilor superioare se “impune” și pentru învățători-educatori, printr-o nouă calificare la nivel de licență, susține Asociația Română de Cercetare în Educație, condusă de Lucian Ciolan / Aceasta invocă o recomandare a Comisiei Europene, dar prezintă considerații generale ale Consiliului UE
Colegiile pedagogice sunt surse de sintaxe mentale dezirabile, susține Adrian Opre, decanul Facultății de Științele Educației a UBB Cluj / El a militat pentru „păstrarea libertății noastre de a coerentiza formarea cadrului didactic” și în liceele pedagogice, în replică la propunerea de desființare a specializării de învățător din proiectul legii Deca
Cei mai buni profesori pentru preprimar și primar sunt cei care au beneficiat și de o formare inițială prin școlile normale, spune Constantin Cucoș, profesor la Facultatea de Științele Educației de la Universitatea „Cuza” din Iași / Acesta susține păstrarea specializării de învățător în liceele pedagogice
Justificarea desființării specializării de învățător de la liceele pedagogice, oferită de secretarul de stat Sorin Ion: România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii
Paralelă între „Lecția despre cub” a lui Nichita Stănescu și desființarea specializării de învățător de la liceele pedagogice, făcută de președintele Asociației liceelor de profil, Mircea Bertea
Peste 20 de mii de semnături în 5 zile pentru petiția prin care zeci de licee pedagogice cer Ministerului Educației, Parlamentului și Președintelui să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli
Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar – surse

11 comments
  1. Să reînființeze institutul pedagogic de. 3 ani cum era înainte de 1989, și o limbă străină sau mai multe. Adică filologia simplificată.

  2. Mai mari idioți decât cei care au propus desființarea specializării Învățător din cadrul liceului pedagogic nu au existat și nu cred că vor mai exista în toată istoria învățământului românesc. Dacă se va accepta o asemenea aberație, aceasta va rămâne peste cea .ai mare rușine, atât pentru cei care au propus-o, cât și pentru cei care o vor accepta.

  3. eu as propune sa aiba si doctoratul, nu se poate, e musai, in ziua de azi fara sa fii dottore nu se poate, mai ales ca exista chat gpt-ul ala de te ajuta.

  4. Personal , mi se pare o prostie . Elevul care face liceul pedagogic e dezavantajat. Intr un fel, e obligat indirect sa-si continue studiile in acelasi domeniu. De ce sa nu l lasi sa dea titularizare? El e deja format ca invatator/ educ . Ce l ar mai putea invata Facultatea de stiinte??? Invatatorul de acum 100 de ani era invatator , nu neaparat profesor in invatamant primar.
    Da, daca s ar intampla asa si s-ar tine cont de propunerea aceasta , ar fi un avantaj pt cadrele didactice care nu-si vor pierde orele si locul de munca, insa pt elevi….

  5. Buna ziua,in Bucuresti am vazut ca a ramas doar Liceul Pedagogic Anastasia Popescu.Aceast liceu este privat .Parerea mea, este ca ar fi trebuit sa ramana in fiecare sector cate o clasa cu profil vocational in acest domeniu.Singurul liceu de stat a fost Elena Cuza sectorul 6 ,pe care nu-l vad pe aceasta lista.Cred ca este o mare nevoie de cadre didactice tinere pentru a schimba ceva in acest sistem de invatamant.Ca atare, poate va ganditi sa luati masuri in functie de cerere si oferta.Sa mergi la gradinita sau la cresa si sa te intampine o doamna fara chef de viata in varsta de + 60 nu este chiar placut.Alta este sa te intampine o doamna de 20 de ani cu zambetul pe buze si cu chef de viata………….Nu vreau sa ma intelegeti gresit dar, de la o varsta obosesti si nu mai ai rabdare cu cei mici.

  6. Si atunci ce rost mai are specializarea in liceele de profil daca vor avea obligatia de a avea licenta ?
    Nu pricep ?

    1. Din liceul pedagogic absolventii ies cu un bagaj bogat de cunostinte specifice profesiei didactice si mai ales cu un bagaj de EXPERIENTA PRACTICA (proiectare, organizare a invatarii, predare, managementul clasei etc.) CU MULT MAI MARE decat pot sa ofere un program de licenta si modulele DPPD.
      ADICA sunt mult mai bine profesionalizati!!!
      Poate doar masteratul didactic impreuna cu stagiatura ar putea oferi un volum cam la fel de mare de practica pedagogica/la clasa precum liceul pedagogic.
      Din pacate, art. 244, alin 3) din varianta 2023 a Legii Invatamantului Preuniversitar (LIP) precizeaza ca sunt obligatorii FIE parcurgerea unui program de masterat didactic (dar asta doar incepand din 2027!) FIE “programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii, în vederea accesului în cariera didactică”, adica modulele DPPD!!!
      Dealtfel art. 171, alin, 1 arata valoarea de profesionalizare didactica a liceului pedagogic cand precizeaza conditiile minime pentru ocuparea functiei didactice: “e) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ primar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” SAU (s.n.) absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „învăţător” şi „educatoare/învăţător” […] şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
      Constatam cu aceasta ocazie si o CONTRADICTIE (si nu e singura!) in interiorul legii: Art. 52 NU INCLUDE specializarile „învăţător” şi „educatoare/învăţător” la liceele pedagogice, iar art. 171 LE ENUMERA CA FIIND specializari ale liceului pedagogic!?!?!?

  7. Mi se pare o propunere de bun simt, care permite sa se pastreze atuurile de pregatire si profesionalizare pe care le ofera liceele pedagogice si in acelasi timp impune si parcurgerea unui program de licenta de catre absolventi (in conformitate cu recomandarea europeana!) pentru a ajunge titulari in sistemul de invatamant. Probabil ca si o diferentiere la nivel salarial intre invatatorii cu studii medii (liceu pedagogic) si cei cu studii superioare (licenta) ar stimula absolventii de liceu cu specializarea invatator/educator sa opteze pentru continuarea studiilor prin programele de licenta.
    In aceasta situatie ar trebui doar de clarificat daca absolventii de licee/colegii pedagogice care parcurg programul de licenta PIPP ar trebui sau nu sa parcurga si modulele DPPD!?!?
    Cei care fac studii de licenta in orice alte domenii/specializari in afara de PIPP va fi necesar, evident, sa parcurga modulele DPPD!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile, grădinițele și ONG-urile din zonele defavorizate pot primi 4 mii de calculatoare recondiționate, anunță asociația Ateliere fără frontiere. Înscrierile se fac până pe 14 mai

4.000 de calculatoare recondiționate pentru școlile, grădinițele, ONG-urile și instituțiile sociale deficitare la acest capitol, de la nivel național, sunt anunțate de asociația Ateliere fără frontiere, potrivit unui comunicat primit…
Vezi articolul