Licean: Am terminat anul trecut cu media generală 10. Bursa de merit este o recompensă care ne arată că munca noastră este răsplătită / Profesor de fizică: Elevii valoroși trebuie undeva să iasă în evidență și trebuie motivați

11.698 de vizualizări
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com
„Am terminat anul trecut cu media generală 10”, a spus, pentru TVR Craiova, un licean de la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova. Referitor la bursa de merit, acesta a precizat că este „o recompensă care ne arată că munca noastră este răsplătită”. Florin Matei, profesor de fizică la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a declarat că „elevii valoroși trebuie undeva să iasă în evidență și trebuie motivați”.

„Am beneficiat de bursa de merit, pentru media pe care am obținut-o la finalul anului școlar. Am terminat anul trecut cu media generală 10. Este sigur o motivație și pentru mine, și pentru orice elev de oriunde ar fi. Este, ca să spun așa, un premiu, o recompensă care ne arată că munca noastră este răsplătită”, a spus liceanul.

Florin Matei, profesor de fizică, a vorbit despre cum pot fi motivați elevii: „Atunci când muncești, obții performanță, te și răsplătește cineva. Și nu doar acasă, cu laude și cu felicitări, ci și școala are grijă de tine. Elevii valoroși trebuie undeva să iasă în evidență și trebuie motivați”.

Cine primește bursa de merit, conform metodologiei-cadru de acordare a burselor 2024

Art. 7. — „(1) Numărul burselor de merit cumulate cu numărul burselor de reziliență se acordă pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, inclusiv învățământ profesional și dual, dintr-o unitate de învățământ preuniversitar.

(2) Bursele de merit se acordă după cum urmează:

a) elevilor din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, mai puțin elevii din clasa a V-a și elevii din clasa a IX-a, cu medii generale pe anul școlar anterior egale sau mai mari de 9,50; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii generale anuale mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;

b) elevilor din fiecare clasă a V-a dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu media primelor două intervale de învățare din anul școlar în curs mai mare sau egală cu 9,50; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;

c) elevilor din fiecare clasă a IX-a dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu medii de admitere în învățământul liceal sau profesional și dual egale sau mai mari de 9,50; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii de admitere mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;

d) elevilor de gimnaziu și liceu, inclusiv învățământ profesional și dual, care au obținut premiile I, II sau III la etapele județene ale olimpiadelor școlare recunoscute de Ministerul Educației, premiul I la etapele naționale ale concursurilor/ competițiilor școlare și extrașcolare, recunoscute de Ministerul Educației, elevilor care au obținut medalia de aur/locul I la campionatele naționale organizate de federațiile sportive naționale olimpice/probe olimpice.”

Până pe 20 octombrie, școlile transmit la inspectoratele școlare județene, ISJ/ISMB, prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse, sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie, urmând ca elevii să primească bursele la data de 20 noiembrie, conform metodologiei de acordare a burselor în anul școlar 2024-2025.

  • Bursele se plătesc lunar, de către unitățile de învățământ, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă. Dacă data de 20 cade într-o zi de repaus săptămânal, zi de sărbătoare legală sau zi liberă, plata burselor se efectuează în ziua lucrătoare anterioară acesteia. 

Ordonatorii de credite ai unităților de învățământ răspund de plata la termen a burselor, conform metodologiei-cadru.

Pentru anul școlar 2024 – 2025, cuantumul minim al burselor este: 

  • bursa de excelență – 700 de lei tipul II sau 925 / 1.850 / 2.775 / 3.700 de lei tipul I (sursa)
  • bursa de merit – 450 lei/lună;
  • bursa de reziliență – 300 lei/lună;
  • bursa socială – 300 lei/lună;
  • bursa tehnologică – 300 lei/lună;
  • pentru mamele minore – 700 lei/lună

Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație ale unităților de învățământ în funcție de:
a) sumele alocate de autoritățile administrației publice locale;
b) alte venituri obținute potrivit legii. 

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
DOCUMENTE Modele de cerere și acte necesare pentru bursa de excelență, de merit și bursele sociale din anul școlar 2024-2025 / Dosarele se depun până pe 3 octombrie

3 comments
  1. Bună dimineața!
    Felicitări celor care iau bursa de merit dar, păcat că d-na ministru nu s-a gândit și la o variantă pentru copiii care au terminat anul anterior cu medii între 9 și 9,50 și care nu pot lua bursa de reziliență pt că nu se încadrează în procentul de 30%. Și acești copii ar trebui să simtă că le este apreciat efortul! Copilul meu a terminat clasa a V-a cu media 9,37 și nu înțelege de ce , alți copii, din alte clase, care au terminat cu medii de 7,50 sau 8,20 iau bursă de reziliență iar el nu poate lua.

    1. mie mi se pare că au luat-o razna lucrurile cu bursele astea. înainte nu se dădeau burse de merit în școală generală sau liceu și cine avea media 9.37 era mândru de el, nu se aștepta la ceva și nu se compara cu cei cu media 7.50. indiferent de la ce medie ai da bursa, va fi cineva nedreptățit, că are cu 2 sutimi mai puțin. dacă se dă bursa de la nota 9, cum se va simți cineva care are 8.94?
      Burse pentru rezultate la olimpiade, burse pentru activități extrașcolare cum ar fi concursuri sportive, de artă, pe astea le pot înțelege. dar burse pentru medii la școală, e absurd. învrăjbește copiii, observ, și îi face (pe ei și pe părinți) să nu mai vadă pădurea din cauza copacilor.

    2. În plus, acum că s-a schimbat numele și se numește “bursa de reziliență” nu de merit, este limpede că e o bursă care servește altui scop decât recunoașterea unor merite. presupun că niciun copil nu se plânge că nu primește și el bursă socială sau de familie monoparentală dacă familia lui nu îndeplinește (din fericire!) condițiile. de ce ar fi altfel cu aceste burse? părinții sunt în primul rând cei care ii fac pe copii să fie invidioși pe alții, să fie preocupați de mediile altora, să fie frustrați in loc sa se bucure că sunt deștepți și au rezultate bune.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Avocatul Poporului solicită organizarea examenului de specialitate pentru medicii care și-au finalizat rezidențiatul: „Reprezintă un minim ajutor pentru personalul medical epuizat, care lucrează cu cazurile cele mai grave din secțiile ATI”

Organizarea examenului de specialitate pentru medicii care și-au finalizat rezidențiatul „reprezintă un minim ajutor pentru personalul medical epuizat, care lucrează cu cazurile cele mai grave din secțiile ATI, dar și…
Vezi articolul

Sindicatele din educație “Spiru Haret” și părinții cer desființarea Consiliului pentru finanțarea învățământului: este puternic politizat

Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ și Federația Asociațiilor de Părinți cer desființarea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (CNFIP). “Acest organism este unul puternic politizat, iar deciziile luate nu…
Vezi articolul

Ministerul de Externe, despre campania Rusiei de a atrage studenți români: „O decizie unilaterală a guvernului rus” / „Cooperarea efectivă în domeniul cultural-științific și în domeniul învățământului este suspendată la ora actuală”

„Cooperarea efectivă în domeniul cultural-științific și în domeniul învățământului este suspendată la ora actuală” între România și Rusia, chiar dacă în domeniul culturii și educației rămân în vigoare o serie…
Vezi articolul