Legislația eticii academice să fie „modificată cu celeritate” pentru a permite sesizările anonime, după ce proiectul de lege care permite acest instrument în cazul abuzurilor a fost adoptat de Parlament – apelul Alianței organizațiilor studențești

74 de vizualizări
Photo © Designer491 | Dreamstime.com
Legislația subsecventă privind etica și integritatea academică, intrată în vigoare anul acesta, „trebuie modificată cu celeritate”, așa încât sesizările anonime să poată fi admise în comisiile de etică universitară, cere Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). Apelul vine după ce un proiect de lege care permite astfel de sesizări în cazul abuzurilor a fost adoptat de Parlament.
  • Camera Deputaţilor a adoptat, marți, proiectul de lege care modifică regimul petițiilor și care prevede că sesizările anonime vor fi luate în considerare dacă acestea se referă la cazuri de hărţuire pe criteriu de sex ori de hărţuire morală. Camera este for decizional, iar proiectul merge la promulgare la președintele Klaus Iohannis. Proiectul a fost inițiat după scandalul în care a fost implicat profesorul SNSPA Alfred Bulai. Acesta e urmărit penal după ce publicația Snoop a prezentat mărturiile mai multor studente care l-au acuzat de hărțuire sexuală.

ANOSR spune că, acum, legislația subsecventă care trebuie modificată rapid este cea privind etica academică, anume Hotărârea Guvernului nr. 305/2024 și Ordinul Ministrului Educației nr. 6869/2024.

Iar organizația face apel la universități să dea „dovadă de promptitudine în ceea ce privește implementarea cadrului normativ la nivel instituțional, extinzând totodată prevederile din legislația națională pentru a dezvolta la nivel intern măsuri și mecanisme concrete adaptate specificului fiecărei universități, precum și pentru a trata în continuare problema cu maximă seriozitate, fiind necesară inclusiv intensificarea eforturilor destinate prevenției acestor fenomene”.

Alianța  studențească apreciază că regulile adoptate marți de deputați reprezintă „un pas important” în combaterea hărțuirii în universități, dar „nu avem cum să nu remarcăm lipsa de interes a membrilor Parlamentului României în legătură cu prioritizarea proiectului de lege, având în vedere faptul că au trecut aproape trei luni de la prima solicitare a federației referitoare la reglementarea acestei posibilități”.

Comunicatul ANOSR, integral:

Citește și:
Proiectul de lege care permite sesizările anonime în cazuri de hărțuire sexuală a fost adoptat de Camera Deputaților și merge la promulgare la președintele Iohannis
Sesizările anonime în universități – blocate explicit prin noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a comisiilor de etică, în absența schimbărilor legislative promise de Guvernul Ciolacu după cazurile de abuzuri sexuale / Noile reguli pentru Comisii au fost publicate în Monitorul-Oficial după 4 luni de consultări
Ministra Deca, despre întârzierile în adoptarea măsurilor anti-hărțuire sexuală: Un proiect de HG așteaptă adoptarea unei legi în Parlament / Regulamentul-cadru al comisiilor de etică va detalia cum se poate face autosesizarea în astfel de cazuri / „Ne gândim să acordăm finanțare” pentru formarea cadrelor didactice
Sesizările anonime vor fi permise în cazuri de hărțuire sexuală, cazuri ce vor fi semnalate organelor de urmărire penală – primele măsuri de schimbare a Legii, inițiate de Guvern / Ce spune proiectul de modificare a regimului petițiilor, care să permită reclamațiile anonime

Photo 134612795 © Designer491 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Desigur, doar ca o asemenea masura trebuie sa fie oferita intr-o maniera simetrica.
    Atata vreme cat comunicarea insista pe una dintre parti, sugereaza, de fapt, o categorisire incare fiecare intra in una dintre cele doua categorii: agresori vs agresati, adica profesori vs. studenti.
    Aplicarea simetrica nu face nicio categorisire, ci presupune ca cel agresat, indiferent de pozitia acestuia in mediul academic, trebuie sa aiba o alternativa. Si, desigur, ca impotriva agresorului, oricare ar fi acesta, sa poata fi initiate demersuri legale.
    Asa cum se intampla, de fapt, prin Universitati mai normale din lumea mare.

    In acelasi timp, se ridica o mare intrebare: daca sesizarea este anonima, exista vreun mecanism care sa evite abuzurile?

    (ca o paranteza: stiati ca unii dintre liderii ANOSR ajung sa lucreze pentru universitatile pe care, anterior, le criticau? de cele mai multe ori, pozitii caldute, pentru ca au servit interesele vesnicilor rectori. stiati ca multe universitati sunt pline de personaje venite pe aceasta filiera? daca nu, mai cautati…)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE: Școlile nu vor fi închise în condițiile creșterii numărului de cazuri de gripă, vor fi doar recomandări pentru efectuarea triajului și purtarea măștilor de protecție de către elevi și profesori / Ședința la care au participat miniștrii Rafila și Deca s-a încheiat

Autoritățile din domeniul sănătății și educației au avut o ședință la Ministerul Sănătății, joi la prânz, pentru stabilirea scenariilor de lucru în perioada următoare, în contextul creșterii numărului de cazuri…
Vezi articolul

Cîmpeanu susține în afacerea plagiatului că profesorul Ioan Pleșa ar fi considerat „necesar” ca el „să preia îndrumătorul de lucrări practice” / O operă nu poate fi republicată sub un alt nume, nu există nicio cale pe lumea asta ca o operă a lui Michelangelo, de exemplu, să devină realizată de mine – avertizează un avocat

Ministrul Educației vine la două zile de la ancheta care a dezvăluit un plagiat masiv în cursul său universitar cu următoarea explicație publică: profesorul Ioan Pleșa, unul dintre autorii de…
Vezi articolul

Oana Moraru: Copiii care intră în grădinițe și clase primare cu probleme de atenție, vocabular sărac, logică dezorganizată, ies din școli și grădinițe tot cu probleme de atenție și de limbaj

“Cât progres se datorează creșterii și dezvoltării naturale? Cât progres vine odată cu programul educațional al școlii?”, scrie Oana Moraru, pedagog și fondator de școală privată, într-un text în care…
Vezi articolul