Care sunt planurile pentru Evaluarea Națională pe care ar urma să o susțină peste 2 ani elevii care acum intră clasa a VII-a? De ce se mai numește Națională, în proiectul legilor educației, evaluarea de la clasa a VIII-a, dacă de fapt în planuri este opțională? De ce nu se numește “sondare” a elevilor? De ce Bacalaureatul pe care ar urma să-l dea la finalul liceului tot elevii care acum sunt clasa a VII-a este creionat ca având doar ca facultative examenele specifice profilului și specializării, adică exact acele discipline pe care elevii au declarat că vor să le învețe cu prioritate, atunci când au intrat clasa a IX-a, și care cel puțin teoretic definesc facultatea pe care ei vor vrea să o urmeze? Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației care coordonează reforma testările naționale, a planurilor-cadru și a curriculumului, va răspunde luni, VIDEO, tuturor întrebărilor relevante cu privire la examenele naționale, așa cum sunt ele definite în proiectele legii educației.
- UPDATE Din motive tehnice, interviul nu va fi live, ci înregistrat și publicat în format video și text în cursul zilei de marți
Proiectele noilor legi ale Educației au fost lansate în consultare publică la un an de la aprobarea în guvern a Raportului România educată, după amânări peste amânări și termene ratate. Care este filosofia din spatele examenelor creionate în proiectul legilor? Ce alte țări sau studii internaționale indică spre aplicarea în România a unor astfel de testări? Cum vor arăta absolvenții care vor traversa această reformă, potrivit propunerii și viziunii Ministerului Educației și ale autorilor proiectelor de legi?
Secretarul de stat din Ministerul Educației responsabil de coordonarea examenelor naționale, a reformei planurilor-cadru și a curriculumului, precum și a formării profesorilor, Bogdan Cristescu, va fi invitatul Edupedu.ro la un interviu LIVE VIDEO luni dimineața, de la ora 11:00. Interviul va fi transmis online pe pagina de Facebook Edupedu.ro și pe canalul de Youtube.com.
Care sunt temele pe care ne propunem să le discutăm cu oficialul guvernamental:
- Care sunt sursele științifice pe care se bazează noul Bacalaureat, așa cum apare el desenat în proiectul legii educației din preuniversitar?
- Pe ce dovezi științifice, exemple ale altor state sau diagnoze se sprijină Evaluarea Națională care ar urma să nu fie națională și examenul de admitere permis numai instituțiilor de învățământ secundar din mediul urban?
- Evaluarea Națională pe care o vor da la final de gimnaziu elevii care acum intră clasa a VII-a ar urma să aibă subiecte pe aceeași structură cu itemii de anul acesta, dacă proiectul legilor educației se aplică în forma aflată în dezbatere?
- Admiterea la colegiu ar urma să aducă, de fapt, diferențierea pe care anul acesta nu am văzut-o în notele elevilor?
- Evaluarea pe care ar urma să o susțină peste doi ani elevii care intră în septembrie în clasa a VII-a anulează orice notă obținută în gimnaziu și este opțională pentru elevii care dau la colegii. De ce mai există portofoliul educațional al elevului, dacă el nu este luat în seamă, cu titlu obligatoriu, nici la admiterea la liceu, nici la Bacalaureat, dar este obligatoriu să fie întocmit?
- Cui servesc profilurile detaliate ale tuturor copiilor români?
- De ce examenele să fie permise doar colegiilor?
- De ce apare în proiectul legii educației posibilitatea ca aceste colegii, care statistic furnizează cei mai mulți secretari de stat și inspectori, să organizeze examenele de admitere înainte de Evaluarea Națională?
- Este mai important examenul susținut de elevi în urban, decât testarea pe care o susțin copiii în rural?
- Cum garantați că examinarea aceasta nu va fi percepută în mentalul colectiv ca “Examenul proștilor”?
- Examenul la colegiu, organizat așadar de o entitate diferită de cea centrală, cu subiecte diferite de cele de la centru, deschide poarta către abuzuri, așa cum o arată experiențele anterioare. Chiar și la nivel central, este o performanță că anul acesta, spre exemplu, subiectele nu s-au mai “scurs” la examenele naționale, potrivit evidențelor publice. De ce permiteți scrierea de subiecte de examen la nivel local, în condițiile în care nivelul de corupție de la nivelul societății este identificat de fiecare raport european?
- Profesorii care predau la gimnaziu în aceste colegii vor avea interdicție de a scrie subiectele de admitere la liceu?
- Ce se întâmplă cu elevul care a luat meditații cu un profesor care face subiectele?
- De ce examen de admitere la colegiu înainte de Evaluarea Națională?
- Dacă interziceți meditațiile cu profesorul de la clasă, ce va face elevul din rural care nu are alt profesor de profil în satul său?
- A început formarea profesorilor de liceu pe competențe?
Urmăriți interviul Edupedu.ro cu secretarul de stat Bogdan Cristescu, luni, de la 11:00, LIVE VIDEO pe pagina de Facebook și pe Youtube.com.