Niciun studiu de impact nu a stat la baza celor două legi ale Educației, Deca-Iohannis. Guvernul precizează acest lucru în PALG – Planul Anual de Lucru al Guvernului pe anul 2023, an în care cele două proiecte de legi ale educației au fost realizate de Ministerul Educației, propuse Guvernului, care în calitate de inițiator le-a trimis în Parlament, unde au fost adoptate rapid și promulgate apoi de președintele Iohannis.
Planul Anual de Lucru al Guvernului (PALG) este un instrument de planificare a procesului de reglementare la nivelul administrației publice centrale și cuprinde proiectele de documente de politici publice și proiectele de acte normative cu impact semnificativ asupra economiei, societății, mediului și bugetului general consolidat, pe care instituțiile administrației publice centrale cu rol de inițiator își propun să le înainteze, în cursul unui an calendaristic, spre aprobare Guvernului, pe baza priorităților din Programul de guvernare.
„PALG reprezintă, totodată, una dintre măsurile de reformă asumate de Secretariatul General al Guvernului prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)”, scrie pe site-ul SGG.
În document, în dreptul inițiatorului Ministerul Educației cele două proiecte de legi sunt „prioritare”, iar la rubrica studii de impact scrie „nu”.
Studiile de impact sunt esențiale pentru actele normative de complexitatea legilor educației, cu atât de mare impact asupra celui mai mare sistem public, cu cel mai mare număr de instituții și cei mai vulnerabili dintre beneficiari – elevii.
În tabelul de mai sus se poate vedea că niciunul dintre actele propuse de Ministerul Educației pentru anul 2023 nu a fost însoțit de vreun studiu de impact.
În prezent, mai multe măsuri aplicate din legile noi ale educației, multe dintre ele fiind amânate, creează blocaje, inechități, încălcări ale drepturilor elevilor sau ale profesorilor.