Un nou tip de instituție de învățământ ia naștere în România, cea “fondată” de primărie, după ce o lege promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial (MO) prevede că autoritățile locale devin “personalități juridice fondatoare” în cazul creșelor care nu se arondează vreunei unități de învățământ din oraș.
Amintim că o parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente trecuseră sau erau în curs de preluare de către Ministerul Educației, în decembrie 2021. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației. În jumătate din județele din România nu existau anul trecut educatori în creșele preluate de minister.
În acest context, salariile angajaților din creșele din Capitală care au fost preluate de Ministerul Educației au scăzut, în plină criză, cu 30%, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro, angajații fiind încadrați pe funcții inferioare – detalii aici.
- În luna septembrie, o infirmieră dintr-o creșă aflată în subordinea autorităților locale avea un salariu net de 2.817 lei. În luna octombrie, după ce creșa a trecut în subordinea Ministerului Educației, adică a fost arondată unei grădinițe, salariul a scăzut cu 846 de lei. Acest lucru înseamnă că angajata are un salariu net de 1.971 de lei. Analizând documentul, se poate observa că sporul de stres nu se mai acordă. Înainte, acesta era de 546 de lei.
Trecerea creșelor în subordinea Ministerului Educației este prevăzută în Ordonanța de Urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial pe 15 septembrie. Pentru a aronda cât mai multe creșe grădinițelor, adică implicit să treacă sub Ministerul Educației (ME), o hotărâre de guvern din 23 noiembrie 2022 a propus scoaterea creșelor din nomenclatorul serviciilor sociale. Creșele, sub administrarea primăriilor, erau servicii sociale, iar acum au fost “forțate” să aleagă dacă se arondează unei grădinițe (preluare la ME) – fără acest cadru prin care sunt definite ca servicii sociale – sau devin unități de învățământ cu personalitate juridică.
Ce schimbă legea din MO: modul de finanțare a creșelor de sub primării
Finanțarea acestor creșe sub primării ca “autorități juridice fondatoare” depinde acum de articolul 9, alineatul 2 din Legea Educației 1/2011, care precizează: “Statul asigură finanțarea de bază pentru antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din învățământul de stat, pentru antepreșcolarii și preșcolarii din învățământul particular și cel confesional, acreditate, pentru elevii din învățământul general obligatoriu particular și cel confesional, acreditate, precum și pentru elevii din unitățile de învățământ preuniversitar/ colegii de nivel postliceal înființate în structura instituțiilor de învățământ superior de stat. De asemenea, statul asigură finanțarea de bază pentru învățământul profesional, liceal particular și cel confesional, acreditate. Finanțarea se face în baza și în limitele costului standard per elev, per preșcolar sau per antepreșcolar, după caz, după metodologia elaborată de Ministerul Educației”.
Până acum, finanțarea creșelor era legată de articolul 27, alineatul 4 din Legea 1/2011, care este abrogat și preciza: “Statul asigură finanțarea de bază pentru toți antepreșcolarii înscriși în unitățile acreditate de educație timpurie antepreșcolară de stat, particulară sau confesională, în limitele costului standard per antepreșcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educației și Cercetării”.
Iată ce prevede modificarea din legea promulgată pe 20 decembrie:
“1. La articolul unic, înaintea punctului 1 se introduce un nou punct, cu următorul cuprins:
„— La articolul 27, alineatul (1^3) se modifică și va avea următorul cuprins:
«(1^3) În cazul în care autoritățile administrației publice locale nu solicită arondarea, creșele de stat devin unități de învățământ cu personalitate juridică, autoritățile locale având calitatea de persoană juridică fondatoare, finanțarea fiind asigurată în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2), cu obligația de a asigura serviciile prevăzute la alin. (1^1).
Autoritățile administrației publice locale pot contribui la finanțarea acestora, în limita bugetului aprobat. În această situație, inspectoratele școlare județene/al municipiului București asigură coordonarea metodologică a respectivelor creșe»”“, se arată în legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 128/2022 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 (documentul, mai jos, în format .pdf).
Alineatul (1^1) referitor la serviciile care trebuie să fie asigurate, menționat mai sus, normează: “Creșele fac parte din sistemul național de învățământ preuniversitar și oferă copiilor antepreșcolari cu vârste cuprinse între 0 luni și 3 ani servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere”.
DOCUMENT Legea privind aprobarea OUG nr. 128/2022:
Amintim că, pentru anul școlar 2021-2022, cele 247 de creșe rămase la primării cuprind 1.075 de grupe de copii, 16.096 de copii și 4.531 de posturi ocupate, potrivit Ministerului Educației.
Foto: © Alexsokolov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.