Legea prin care primăriile devin fondatoarele creșelor nearondate vreunei grădinițe sau școli, publicată în Monitorul Oficial

787 de vizualizări
Foto: © Alexsokolov | Dreamstime.com
Un nou tip de instituție de învățământ ia naștere în România, cea “fondată” de primărie, după ce o lege promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial (MO) prevede că autoritățile locale devin “personalități juridice fondatoare” în cazul creșelor care nu se arondează vreunei unități de învățământ din oraș.

Amintim că o parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente trecuseră sau erau în curs de preluare de către Ministerul Educației, în decembrie 2021. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației. În jumătate din județele din România nu existau anul trecut educatori în creșele preluate de minister.

În acest context, salariile angajaților din creșele din Capitală care au fost preluate de Ministerul Educației au scăzut, în plină criză, cu 30%, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro, angajații fiind încadrați pe funcții inferioare – detalii aici.

  • În luna septembrie, o infirmieră dintr-o creșă aflată în subordinea autorităților locale avea un salariu net de 2.817 lei. În luna octombrie, după ce creșa a trecut în subordinea Ministerului Educației, adică a fost arondată unei grădinițe, salariul a scăzut cu 846 de lei. Acest lucru înseamnă că angajata are un salariu net de 1.971 de lei. Analizând documentul, se poate observa că sporul de stres nu se mai acordă. Înainte, acesta era de 546 de lei.

Trecerea creșelor în subordinea Ministerului Educației este prevăzută în Ordonanța de Urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial pe 15 septembrie. Pentru a aronda cât mai multe creșe grădinițelor, adică implicit să treacă sub Ministerul Educației (ME), o hotărâre de guvern din 23 noiembrie 2022 a propus scoaterea creșelor din nomenclatorul serviciilor sociale. Creșele, sub administrarea primăriilor, erau servicii sociale, iar acum au fost “forțate” să aleagă dacă se arondează unei grădinițe (preluare la ME) – fără acest cadru prin care sunt definite ca servicii sociale – sau devin unități de învățământ cu personalitate juridică.

Ce schimbă legea din MO: modul de finanțare a creșelor de sub primării

Finanțarea acestor creșe sub primării ca “autorități juridice fondatoare” depinde acum de articolul 9, alineatul 2 din Legea Educației 1/2011, care precizează: “Statul asigură finanțarea de bază pentru antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din învățământul de stat, pentru antepreșcolarii și preșcolarii din învățământul particular și cel confesional, acreditate, pentru elevii din învățământul general obligatoriu particular și cel confesional, acreditate, precum și pentru elevii din unitățile de învățământ preuniversitar/ colegii de nivel postliceal înființate în structura instituțiilor de învățământ superior de stat. De asemenea, statul asigură finanțarea de bază pentru învățământul profesional, liceal particular și cel confesional, acreditate. Finanțarea se face în baza și în limitele costului standard per elev, per preșcolar sau per antepreșcolar, după caz, după metodologia elaborată de Ministerul Educației”.

Până acum, finanțarea creșelor era legată de articolul 27, alineatul 4 din Legea 1/2011, care este abrogat și preciza: “Statul asigură finanțarea de bază pentru toți antepreșcolarii înscriși în unitățile acreditate de educație timpurie antepreșcolară de stat, particulară sau confesională, în limitele costului standard per antepreșcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educației și Cercetării”.

Iată ce prevede modificarea din legea promulgată pe 20 decembrie:

1. La articolul unic, înaintea punctului 1 se introduce un nou punct, cu următorul cuprins:

„— La articolul 27, alineatul (1^3) se modifică și va avea următorul cuprins:

«(1^3) În cazul în care autoritățile administrației publice locale nu solicită arondarea, creșele de stat devin unități de învățământ cu personalitate juridică, autoritățile locale având calitatea de persoană juridică fondatoare, finanțarea fiind asigurată în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2), cu obligația de a asigura serviciile prevăzute la alin. (1^1).

Autoritățile administrației publice locale pot contribui la finanțarea acestora, în limita bugetului aprobat. În această situație, inspectoratele școlare județene/al municipiului București asigură coordonarea metodologică a respectivelor creșe»”“, se arată în legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 128/2022 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 (documentul, mai jos, în format .pdf).

Alineatul (1^1) referitor la serviciile care trebuie să fie asigurate, menționat mai sus, normează: “Creșele fac parte din sistemul național de învățământ preuniversitar și oferă copiilor antepreșcolari cu vârste cuprinse între 0 luni și 3 ani servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere”.

DOCUMENT Legea privind aprobarea OUG nr. 128/2022:

Amintim că, pentru anul școlar 2021-2022, cele 247 de creșe rămase la primării cuprind 1.075 de grupe de copii, 16.096 de copii și 4.531 de posturi ocupate, potrivit Ministerului Educației.

Foto: © Alexsokolov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ministerul Educației a stabilit cum se diferențiază salariile pentru educatorii-puericultori din creșe. Regulile vin după un an și trei luni de când creșele au devenit instituții de învățământ
Creșele rămase la primării sunt unități de învățământ cu personalitate juridică. După un an, Ministerul Muncii propune Guvernului eliminarea creșelor din lista serviciilor sociale, deși ar fi trebuit să facă acest lucru în octombrie 2021
Creșele ar putea fi eliminate din lista serviciilor sociale, potrivit unui proiect al Ministerului Muncii – document
Salarii scăzute cu 30%, în plină criză, pentru angajații creșelor din București care au trecut în subordinea Ministerului Educației / Angajații susțin că grădinițele care au preluat creșele ar fi fost obligate de Inspectoratul Școlar să angajeze infirmierele pe posturi mai prost plătite, de îngrijitoare
Tensiuni în creșele din Sectorul 2 al Capitalei transferate doar pe hârtie la Ministerul Educației, dar care își continuă activitatea fără ca angajații să-și știe salariul și funcția / Vlad Drinceanu, șeful Inspectoratului București: Salarizarea va fi conform legislației în vigoare / Lider sindical: sindicatul va ataca în instanță instituția, dacă se scad drepturi salariale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Valoarea tichetelor de creșă

Mai multe asociații de elevi, despre decizia CNCD de a amenda ministerul Educației pentru că a tăiat bursele rurale pentru liceeni și cele de merit pentru cei din clasa a V-a: “Salutăm decizia și solicităm ministrului să revoce ordinul și să dea înapoi bursele elevilor”

Mai multe asociații ale elevilor salută decizia Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării de a amenda cu 10.000 de lei Ministerul Educației pentru tăierea burselor elevilor din mediul rural. Cele 6…
Vezi articolul

Marius Nistor, FSE, despre transportul gratuit al elevilor, oprit în 19 județe: Este obligația Consiliilor Județene și a Ministerului Educației să rezolve cu celeritate această problemă / Să existe mai multă modestie și din partea transportatorilor

Liderul Federației “Spiru Haret”, Marius Nistor spune că atât Ministerul Educației, cât și Consiliile Județene trebuie “să rezolve cu celeritate” problema elevilor care nu mai primesc abonamente gratuite în 19…
Vezi articolul

Ministrul Deca invocă posibilitatea ca legea salarizării să nu fie gata până la 1 ianuarie: “Trebuie să găsim o soluție chiar și pe actuala legislație, pentru ca profesorii să primească ceea ce li s-a promis” / În greva generală, guvernul a insistat că nu e posibilă creșterea salariilor cadrelor didactice fără Legea salarizării

“Chiar dacă noua lege a salarizării să zicem că nu este gata până la 1 ianuarie, (…) trebuie să găsim o soluție chiar și pe actuala legislație, pentru ca profesorii…
Vezi articolul

Învățătoarea Simona Ghenea: Noi pregătim copiii de astăzi pentru un viitor care nu știm cum poate să fie. Vom eșua dacă nu le vom crea contexte în care să-i încurajăm să gândească critic – succesul va depinde doar de cei care se adaptează

Noi pregătim copiii de astăzi pentru un viitor care nu știm cum poate să fie. Vom eșua dacă nu le vom crea contexte în care să-i încurajăm să gândească critic,…
Vezi articolul

Telefoanele mobile, interzise în școlile din Anglia pentru elevi, inclusiv în pauze, anunță Guvernul britanic. Ministrul Educației: Școlile sunt locuri în care copiii trebuie să învețe, iar telefoanele sunt o distragere nedorită

Elevii din școlile din Anglia nu vor mai putea folosi telefoanele mobile la școală, anunță guvernul britanic, care susține că va trimite ghiduri în școli pentru a implementa noua măsură.…
Vezi articolul