Legea învățământului superior să prevadă sancțiuni specifice pentru acte de hărțuire sexuală, iar Codul-cadru de etică să prevadă în ce situații pot fi admise sesizări anonime – set de propuneri a Alianței organizațiilor studențești, care cere „toleranță zero pentru hărțuire”

0 vizualizări
Photo © Designer491 | Dreamstime.com
Definiția hărțuirii sexuale ar trebui schimbată în Legea învățământului superior, lege care ar trebui să includă sancțiuni specifice pentru actele de hărțuire sexuală comise de personalul universitar, potrivit unui set de propuneri înaintat Ministerului Educației de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). Aceasta menționează, într-un comunicat emis miercuri, că cere și o serie de modificări la nivelul Codului-cadru de etică și deontologie universitară, între altele pentru a reglementa „admisibilitatea sesizărilor anonime cu privire la abaterile de etică și deontologie universitară”.

ANOSR cere „toleranță zero pentru hărțuire” și spune că legislația națională „ trebuie să prevadă definiții cuprinzătoare și mecanisme specifice pentru a putea reduce posibilitatea ca alte cazuri de hărțuire și violență psihologică să aibă loc la nivelul învățământului superior”.

Ce solicită ANOSR pentru modificarea Legii învățământului superior 199/2023:

  • modificarea definiției hărțuirii sexuale, în vederea eliminării necesității caracterului repetitiv al unei fapte pentru ca aceasta să fie considerată hărțuire sexuală și pentru a exprima specificul faptelor de hărțuire sexuală din mediul academic, încadrate distinct față de infracțiunea de hărțuire sexuală prevăzută în Codul Penal.”
  • Extinderea sancțiunilor pentru abaterile de la normele de etică și deontologie universitară aplicabile personalului didactic și de cercetare de la nivelul instituției de învățământ superior, încât acestea să prevadă și sancțiuni specifice pentru actele de hărțuire sexuală”.

Schimbări mult mai numeroase sunt propuse în cazul Codului-cadru de etică și dentologie universitară, care a fost adoptat prin Hotărâre de Guvern anul acesta și care stă la baza codurilor etice adoptate de fiecare universitate în parte.

Propunerile ANOSR de modificare a Codului-cadru de etică:

  • Reglementarea necesității instituțiilor de învățământ superior de a implementa activ politici specifice, măsuri distincte și mecanisme concrete de combatere și prevenție a hărțuirii, inclusiv sexuale, la nivelul universității;
  • Introducerea definițiilor hărțuirii, hărțuirii sexuale și a discriminării de gen în Codul-cadru de etică şi deontologie universitară;
  • Asigurarea posibilității tuturor membrilor comunității universitare de a înainta sesizări către Comisia de etică, în format online;
  • Introducerea posibilității membrilor comunității universitare de a formula sesizări cu privire la abaterile de etică și integritate academică săvârșite asupra altor persoane;
  • Protejarea membrilor comunității universitare care sesizează abateri de etică, pentru a evita apariția consecințelor nefavorabile asupra acestora; 
  • Reglementarea admisibilității sesizărilor anonime cu privire la abaterile de etică și deontologie universitară; 
  • Prioritizarea soluționării sesizărilor care vizează siguranța și demnitatea membrilor comunității universitare, precum și a celor care vizează reprezentanți din conducerea instituției de învățământ superior;
  • Reglementarea posibilității Comisiei de etică de la nivelul instituției de învățământ superior de a se autosesiza și de a demara procedurile de cercetare în consecință; 
  • Includerea posibilității Comisiei de etică de la nivelul instituției de învățământ superior de a suspenda un membru al comunității universitare de la susținerea activităților didactice pe durata cercetării faptei, în cazul în care s-a înaintat asupra sa o sesizare cu privire la săvârșirea unei fapte de hărțuire, violență sau agresiune; 
  • Reglementarea obligației personalului didactic, auxiliar și de cercetare de a sesiza Comisiei de etică toate abaterile de care au cunoștință și care vizează discriminarea sau hărțuirea unui student, cu acordul persoanei vătămate;
  • Includerea unor prevederi specifice care să definească acțiunile de hărțuire și abuzul de autoritate drept abateri de etică; 
  • Reglementarea unor sancțiuni specifice abaterilor care constau în acte de hărțuire sexuală;
  • Reglementarea sancționării membrilor comunității universitare care ajută făptuitorul în scopul ascunderii actelor de hărțuire sau a persoanelor care ocupă funcții de conducere cu responsabilități în combaterea faptelor de hărțuire și nu își îndeplinesc obligațiile în acest sens;
  • Reglementarea obligației instituțiilor de învățământ superior de a asigura consiliere psihologică și alte forme de sprijin pentru victimele abuzului sau hărțuirii;
  • Reglementarea obligației instituțiilor de învățământ superior de a realiza semestrial cel puțin o prezentare publică pentru studenți cu privire la rolul Comisiei de etică, prevederile Codului de etică și mecanismele de sesizare a abaterilor de la normele de etică puse la dispoziție comunității universitare;
  • Introducerea responsabilității instituțiilor de învățământ superior de a implementa mecanisme distincte în ceea ce privește protecția și sprijinirea victimelor abuzului sau hărțuirii, inclusiv de natură sexuală.

Propunerile ANOSR de modificare a Legii 199/2023:

Propunerile ANOSR de modificare a HG privind Codul-cadru de etică:

Citește și:
EXCLUSIV Premierul Ciolacu anunță că modifică radical legislația privind sesizările anonime pentru hărțuire sexuală: Petițiile anonime depuse pentru fapte din Codul Penal vor fi trimise către parchete și poliție și vor fi acceptate exact ca în cazul avertizorului de integritate. Hărțuirea sexuală e în Codul Penal
Orice sesizare, anonimă sau ne-anonimă, să intre în circuit de analiză – tema unor consultări începute între Ministerul Educației și alte ministere și autorități, anunță Ligia Deca

Photo 134612795 © Designer491 | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Caricatură cu Ciucă și Ciolacu, împărțind ministere, cu învățământul pe sub masă, publicată de FSE. Marius Nistor: Politicienii noștri au altă preocupare – cum anume își vor împărți posturile la faimoasa rotativă

O caricatură postată de Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret, după anunțul declanșării grevei generală din 22 mai, îi arată pe premierul Ciucă și pe liderul PSD, Marcel Ciolacu, cum…
Vezi articolul

De ce se vor închide toate școlile dintr-un județ, în bloc, dacă vor exista localități cu zero rată de infectare? Consiliul Elevilor cere descentralizarea deciziei la nivelul școlii și dezaprobă creșterea de la 1 la 3 cazuri pentru pragul de trecere a unei clase în online

Consiliul Național al Elevilor (CNE) a transmis astăzi, într-un comunicat, necesitatea adoptării unui algoritm complex de calcul al riscului epidemiologic dintr-o școală, care să ia în calcul, pe lângă rata…
Vezi articolul

SURSE Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației pentru a treia oară, la nici un an de la promulgare: Proiect de OUG prin care universitățile pot ridica construcții, din fonduri externe nerambursabile, pe terenuri din domeniul public, care nu sunt în proprietatea lor / Introduce Informatica și Arhitectura în aria de discipline STEM, după ce le-a exclus prin legea învățământului

Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației, la doar 8 luni de la promulgare și după 8 ani de lucru pe aceste proiecte din poziția de consilieră a lui…
Vezi articolul

Depășirea obstacolelor sociale și financiare ale elevilor pentru a progresa în educație este responsabilitatea învățătorilor – proiect profilul profesorului de învățământ primar

Învățătorii trebuie să ajute elevii să depășească obstacolele sociale și financiare, să se adapteze în colectiv și să creeze contexte de învățare practice, se menționează în profilul învățătorului. Acesta face…
Vezi articolul