Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, joi, Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale. Legea fusese adoptată de Senat înainte de Crăciun, iar șeful statului nu a contestat-o.
Legea prevede ca toate creșele existente, publice sau private, inclusiv cele care rămân la consiliile locale, pentru că trecerea acestora la Ministerul Educației este opțională pentru fiecare autoritate locală, să devină acreditate „prin efectul legii”. Acreditarea este sinonimă cu primirea finanțării de 15.000 de lei/copil antepreșcolar/an și cu faptul că aceste creșe nu mai trebuie să îndeplinească rigorile cerute de ARACIP – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, în acest domeniu. Cele care se înființează după apariția acestei legi vor fi obligate să treacă prin procesul de autorizare și apoi acreditare.
Legea introduce grupe și la creșă, ca la grădiniță, coboară vârsta preșcolarilor care pot fi înscriși până la cea a unui nou-născut – 0 luni, față de 11 luni cât prevăzuse Ministerul Educației, și totodată majorează semnificativ numărul de copii care pot fi înscriși în aceste noi grupe.
Concret, înainte se puteau înscrie copiii cu vârste între 11 luni și 3 ani, acum grupa de vârstă acceptată este 0 luni – 3 ani, împărțirea nemaifiind într-o singură grupă cu 7 copii, în medie, dar nu mai mult de 9 și nu mai puțin de 5, ci în felul următor:
- grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
- grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
- grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.
Prin triplarea numărului de copii, de la 7 la 20, într-o grupă de creșă, cresc costurile pentru autorități, costul standard pentru antepreșcolari fiind anunțat la 15.000 de lei.
Asigurarea personalului necesar desfăşurării educaţiei antepreşcolare, didactic, nedidactic şi auxiliar, se face de către Ministerul Educaţiei, cu respectarea standardelor de calitate şi a legislaţiei în vigoare, mai prevede actul normativ.
Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente (148 din 395) vor trece în subordinea Ministerului Educației, restul rămân în subordinea primăriilor cu finanțare de la minister. În jumătate din județele din România nu există educatori în creșele preluate de minister.
Situaţia statistică a creşelor de stat, pe judeţe, conform datelor comunicate la solicitarea Edupedu.ro de inspectoratele şcolare:
Județ | Nr. total de creșe de stat | Nr. creșe propuse pentru preluare în anul școlar 2021-2022 | Nr. creșe rămase în administrarea autorității publice locale în anul școlar 2021-2022 |
AB | 6 | 3 | 3 |
AG | 17 | 2 | 15 |
AR | 8 | 8 | 0 |
B | 31 | 13 | 18 |
BC | 9 | 9 | 0 |
BH | 22 | 5 | 17 |
BN | 8 | 0 | 8 |
BR | 3 | 0 | 3 |
BT | 1 | 1 | 0 |
BV | 11 | 0 | 11 |
BZ | 9 | 9 | 0 |
CJ | 28 | 7 | 21 |
CL | 1 | 0 | 1 |
CS | 8 | 4 | 4 |
CT | 11 | 1 | 10 |
CV | 8 | 5 | 3 |
DB | 9 | 0 | 9 |
DJ | 9 | 0 | 9 |
GJ | 10 | 9 | 1 |
GL | 4 | 0 | 4 |
GR | 1 | 1 | 0 |
HD | 5 | 5 | 0 |
HR | 6 | 2 | 4 |
IF | 6 | 0 | 6 |
IL | 4 | 4 | 0 |
IS | 18 | 2 | 16 |
MH | 6 | 0 | 6 |
MM | 9 | 4 | 5 |
MS | 20 | 17 | 3 |
NT | 7 | 0 | 7 |
OT | 9 | 4 | 5 |
PH | 10 | 1 | 9 |
SB | 12 | 11 | 1 |
SJ | 1 | 0 | 1 |
SM | 12 | 2 | 10 |
SV | 3 | 2 | 1 |
TL | 5 | 0 | 5 |
TM | 24 | 4 | 20 |
TR | 8 | 8 | 0 |
VL | 9 | 1 | 8 |
VN | 2 | 0 | 2 |
VS | 5 | 4 | 1 |
TOTAL | 395 | 148 | 247 |
Județele în care creșele au trecut toate în subordinea Ministerului Educației sunt următoarele: Arad, Bacău, Botoșani, Buzău, Giurgiu, Hunedoara, Ialomița și Teleorman.
„Toate creşele care funcţionează deja în anul şcolar 2021-2022, cele din sistemul public de stat, arondate unităţilor de învăţământ desemnate de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, precum şi creşele confesionale şi cele din învăţământul particular sau creşele construite şi înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană, care desfăşoară activitate cu antepreşcolarii în anul şcolar 2021-2022, sunt considerate unităţi de învăţământ acreditate prin efectul legii, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi se supun prevederilor acesteia”, prevede legea trimisă la promulgare.
Articolul în forma adoptată de Guvern, modificat acum: „Toate creșele din sistemul public de stat, arondate unităților de învățământ preșcolar desemnate de inspectoratele școlare județene/al municipiului București, începând cu anul școlar 2021-2022, precum și creșele din sistemul privat acreditat sau creșele construite și înființate de autoritățile administrației publice locale în cadrul unor proiecte cu finanțare europeană, care demarează activitatea cu antepreșcolarii în anul școlar 2021-2022, sunt considerate unități de învățământ acreditate prin efectul legii, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, și se supun prevederilor acestei ordonanțe de urgență”.
Diferența între articolul adoptat de Senat și cel adoptat de Guvern în OUG 100/2021 este că în prima formă era vorba despre o continuare a acreditării pentru unitățile de învățământ deja acreditate, inclusiv cele particulare. Acum acreditarea se oferă, practic, cadou „prin efectul legii”, pentru toate creșele existente „care funcționează deja”, inclusiv cele „confesionale și învățământul particular”.
Legea va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial. Textul actului normativ este următorul:
La intrarea în vigoare a legii, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar desemnate de acestea vor lua toate măsurile necesare pentru reorganizarea reţelei şcolare, cu sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale.
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.