Zeci de elevi din mai multe licee şi şcoli din municipiul Craiova promovează, în această săptămână, cititul de cărţi, prin diverse activităţi inedite organizate în cadrul unui proiect judeţean intitulat “Cursa lecturii”, care se desfăşoară pe o perioadă de cinci ani, de Ziua naţională a lecturii, 15 februarie, în mai multe unităţi de învăţământ., scrie Agerpres.
- Elevii și profesorii nu mai trebuie să citească la oră fixă de Ziua Națională a Lecturii 2023. Ministerul Educației propune ca elevii să aducă la școală cartea preferată, profesorii să “provoace discuții interesante”. – detalii aici
- În săptămâna 13-17 februarie, când este Ziua națională a lecturii, elevii și profesorii din 10 județe sunt în vacanța “mobilă” decisă de inspectoratele lor școlare județene.
Proiectul “Cursa lecturii” a debutat duminică, 12 februarie, cu activitatea “Lectura în tramvai”. Zeci de elevi cadre didactice, părinţi şi călătorii din tramvaiul 100 care circulă în municipiul Craiova vor să promoveze astfel cititul, în contextul în care miercuri, 15 februarie, în România se serbează Ziua Națională a lecturii.
Astfel, pe scaunele din tramvai, călătorii au găsit cărţi puse de elevii Colegiului Naţional “Fraţii Buzeşti” din Craiova însoţite de diverse mesaje despre importanţa lecturii în viaţa omului.
“Când am văzut atâţia elevi în tramvai, am crezut că merg la vreun muzeu, undeva. Chiar m-a impresionat acţiunea lor, pentru că noi, generaţia mai în vârstă, avem biblioteci pline de cărţi de care azi nu se ating prea mulţi tineri, atraşi atât de mult de internet şi de lumea aceasta digitală” a spus unul dintre călători, potrivit Agerpres.
În scurta călătorie, unii dintre elevi au povestit pe scurt despre cărţi care i-au captivat, despre ce şi cât citesc sau despre prima carte din viaţa lor.
“Prin această activitate şcolară, am dorit să creăm o stare, o vibraţie în inima oricărui elev, părinte, bunic, dascăl, chiar a comunităţii, atunci când e vorba de o carte. Orice persoană care urcă în tramvai vede cartea care îşi aşteaptă cuminte pe scaun cititorul şi numai simplul fapt de a-i citi titlul sau simplu gest de a o atinge, de a o răsfoi cât ţine cursa, o fac să existe în mintea omului călător, poate grăbit, plictisit, îngândurat, înfometat, slăbit. Activitatea are rolul de a conecta generaţii diferite din societate în lumi noi şi vechi, imaginate de scriitori, de a le trezi amintiri plăcute, de a realiza o punte între trecut, prezent şi viitor, prin intermediul unor dedicaţii către cititor, lăsate pe-o carte în tramvai”, a afirmat coordonatorul proiectului, prof.Maria Nicoleta Cismaru, de la Colegiului Naţional “Fraţii Buzeşti”.
Proiectului Educaţional Judeţean “Cursa Lecturii” este implementat de Colegiul Naţional “Fraţii Buzeşti”, în colaborare cu Şcoala Gimnazială “Sfântul Gheorghe”, Şcoala Gimnazială “Anton Pann”, din Craiova, cu Şcoala Gimnazială “Eliza Opran”, din Işalniţa, şi Liceul Tehnologic “Constantin Ianculescu” din Cârcea. În această săptămână elevii vor desfăşura şi alte activităţi precum realizarea unei cutii de scrisori către cititori sau un popas literar la Biblioteca Universităţii din Craiova.
Ziua Națională a Lecturii
Ziua naţională a lecturii este marcată, începând din anul 2022, la data de 15 februarie. Ziua a fost aleasă deoarece reprezintă ziua de naştere a două mari personalităţi ale României: Titu Maiorescu şi Spiru Haret.
“Cu prilejul Zilei naţionale a lecturii se pot organiza activităţi culturale, sociale şi educaţionale prin care se evidenţiază importanţa lecturii, în special în formarea copiilor şi tinerilor. Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, serviciile publice deconcentrate (…) cu atribuţii în domeniile educaţiei şi culturii, precum şi instituţiile de învăţământ superior pot acorda sprijin material, financiar şi logistic bibliotecilor, muzeelor, instituţiilor de învăţământ, organizaţiilor neguvernamentale, editurilor, precum şi altor instituţii cu atribuţii în domeniile educaţiei şi culturii pentru organizarea de evenimente de încurajare a lecturii, în limita resurselor bugetare şi logistice disponibile”, se arată în legea care prevedere inițierea Zilei Naționale a Lecturii. – detalii aici, ce pot face școlile de Ziua națională a lecturii, pe 15 februarie
Legea prevede ca muzeele, bibliotecile publice şi instituţiile cu atribuţii în domeniile educaţiei şi culturii pot acorda asistenţă de specialitate pentru manifestările organizate cu ocazia Zilei naţionale a lecturii, în vederea încurajării lecturii. De asemenea, potrivit actului normativ, cu ocazia acestei Zile, Societatea Română de Radiodifuziune, Societatea Română de Televiziune şi Agenţia Naţională de Presă produc, difuzează emisiuni de promovare şi încurajare a lecturii.
Anul acesta în săptămâna 13-17 februarie, când este Ziua națională a lecturii, elevii și profesorii din 10 județe sunt în vacanța “mobilă” decisă de inspectoratele lor școlare județene.
Printre indicațiile anunțate de instituție pentru școli, pe 15 februarie profesorii trebuie să:
- invite “elevii să vină la școală cu cartea preferată; le oferim un model, povestindu-le despre cartea noastră preferată”
- încurajeze “interesele de lectură, în limitele normelor de conduită”
- provoace “discuții interesante: cum ai descoperit această carte? de ce este preferata ta? cum te simți când vorbești despre ea? ce putem noi învăța din ea”
Anul trecut a fost primul an când a fost serbată în școli Ziua Lecturii, iar ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu a decis ca în toate unitățile de învățământ, copiii și profesorii să citească timp de 15 minute de la orele 11 și 14.
România se confruntă cu un nivel tot mai scăzut de consum de carte. Ei menţionează că, potrivit statisticilor realizate la nivel naţional şi european, românii, în special copiii şi tinerii, “citesc foarte puţin”: “68,5% dintre români nu au citit măcar o carte în ultimul an; 20% dintre români citesc o dată pe lună şi 8% citesc zilnic; 38,7% dintre persoanele de 15 ani nu înţeleg ceea ce citesc, 40% este rata analfabetismului funcţional în România şi aproape 50% dintre absolvenţii de studii liceale nu promovează examenul de Bacalaureat şi au dificultăţi la Evaluările naţionale”, potrivit datelor din expunerea de motive a legii.