Material susținut de Fundația Vodafone

Lecții digitale de Mediu și Ecologie, care pot fi folosite pentru elevii de gimnaziu la clasă și în programele Școala Altfel și Săptămâna Verde lansate de Fundația Vodafone / Care sunt competențele și obiectivele fiecărei activități

4.892 de vizualizări
Școala din viitor / Foto: Fundația Vodafone România
Cum poate fi reciclat lemnul din pădure? Dar o căsuță de păsări poate fi construită de elevi? Ce păsări trăiesc în parcuri și cum se calculează volumul aproximativ de lemn al unui trunchi de copac? Răspunsurile la aceste întrebări, alături de multe informații ce îmbină cunoștințe de biologie, chimie și fizică, matematică, informatică și TIC se regăsesc în 12 lecții digitale construite pe tematica Mediu și Ecologie. Ele sunt proiectate de profesori români, respectând curriculumul național, cu scopul de a fi folosite la clasă pentru elevii de gimnaziu și au fost lansate de Fundația Vodafone. Pentru tematica Ecologie, profesorii pot folosi lecțiile digitale și multimedia atât la orele curente, cât și în programele naționale Săptămâna Verde și Școala Altfel. 

Profesorii au la dispoziție pentru fiecare lecție în parte câte un ghid didactic care le prezintă detaliat care sunt competențele transversale pe care le dobândesc elevii, în urma parcurgerii cu succes a activităților propuse, care sunt abilitățile dezvoltate și corespondența cu competențele-cheie din Curriculumul Național. Ghidul didactic conține și Fișa activității de învățare, inclusiv recomandarea de disciplină la care poate fi folosită activitatea de învățare, informații utile profesorilor în planificarea activităților didactice uzuale sau din programele „Săptămâna Verde” și „Școala Altfel”.

Fundația Vodafone lansează un pachet de lecții și activități de învățare adresate elevilor de învățământ gimnazial. Prima temă este dedicată Ecologiei. Cu ajutorul roboțelului V, elevii vor descoperi mediile de viață și vor identifica ușor și vor reține strategii și instrumente de protejare a mediilor de viață. Lecțiile digitale îmbină cunoștințe de biologie, chimie și fizică, dar și matematică, informatică și TIC. 

Pentru a deschide fiecare lecție, elevii și profesorii pot lucra de pe tabletă, smartphone sau de pe calculator, cu conexiune stabilă la internet. Ei pot accesa activitățile multimedia fie accesând linkul de pe platformă, fie scanând codul QR aferent fiecărei lecții.

Lecțiile pot fi integrate de profesori în propriile planificări, dar pot fi folosite și la activitățile din cadrul programelor „Săptămâna Verde” și „Școala Altfel”. 

Pe tema dedicată Ecologiei, profesorii și elevii au la dispoziție 12 lecții sau activități de învățare, adresate preponderent elevilor de gimnaziu. 

În cadrul celor 12 lecții care compun modulul intitulat „Mediu&Ecologie”, elevii vor fi însoțiți în activitățile de învățare de roboțelul V, ajutorul lor în tot parcursul educațional digital care le va deschide lumea mediului înconjurător. Elevii își aleg propriul avatar din 12 variante disponibile (6 pentru băieți și 6 pentru fete). Activitățile de învățare se desfășoară sub forma unui dialog între roboțelul V și fiecare copil, reprezentat în mediul virtual de avatarul ales.

Cele 12 activități care compun tema Mediu&Ecologie sunt următoarele:
Activitatea 1. Noi și mediul: activități utile

Elevii vor explora cu ajutorul roboțelului V relația dintre climă și vegetație, învățând despre impactul circuitului apei asupra zonelor uscate și importanța reciclării și reutilizării materialelor. Elevii vor afla informații despre diversitatea păsărilor în diferite habitate și rolul lor în ecosistem, precum și despre importanța ecosistemelor create de om. Prin activități practice, elevii vor dobândi cunoștințe despre conservarea naturii și protejarea mediului.

https://scoaladinviitor.ro/activitati/noi_si_mediul_activitati_utile?fromList=true

Concret, elevii vor învăța cum să construiască o căsuță pentru păsări, cum să recicleze lemnul din pădure, cum să calculeze câți bani economisesc dacă ei construiesc căsuța cu lemn reciclat din pădure, în loc să cumpere scândurile. Tot în cadrul acestei lecții, elevii află cum se fabrică hârtia din lemn, cum se plantează un copac, ce este mediul de viață sau care sunt speciile de păsări întâlnite în parcuri. Lecțiile digitale sunt presărate cu mici teste care au rolul de a fixa cunoștințele recent dobândite de copii.  

Foto: Fundația Vodafone

La finalul acestei lecții, fiecare elev va primi o diplomă personalizată de finalizare a activității.

Activitatea 2: Mediul de viață – pădurea

Cea de-a doua lecție din modul îi conduce pe elevi într-o activitate de explorare a unui parc, prezentat prin comparație cu pădurea pentru ca ei să poată înțelege diversitatea ecosistemelor. Elevilor le vor fi prezentate diferențele dintre ecosistemele naturale și cele modificate de om. Activitatea va continua cu observarea viețuitoarelor care locuiesc în copaci și comparația dintre pădurile de foioase și cele de conifere. 

Foto: Fundația Vodafone

Obiectivele lecției, precum și competențe digitale, competențele generale, competențele specifice și competențele transversale care vor fi atinse după parcurgerea cu succes a lecției sunt detaliate aici, pentru a facilita planificarea activității la clasă.  

Din secțiunea Recomandări aferentă acestei lecții, elevii află cum se calculează practic volumul aproximativ de lemn al unui trunchi de copac.

Activitatea 3: Apa și ecosistemul acvatic

Elevii vor învăța care sunt stările de agregare ale apei: lichidă, solidă și gazoasă. Vor afla cum se formează zăpada, dar și care sunt diferențele structurale dintre apa în stare lichidă și cea în stare gazoasă. În cadrul lecției multimedia elevilor le sunt prezentate ecosistemele acvatice, distingând între apele dulci și cele sărate și se va evidenția impactul pescuitului neecologic asupra acestor medii vitale. Prin utilizarea aplicației de realitate augmentată (AR), elevii vor descoperi efectele pescuitului nesustenabil și vor învăța despre importanța adoptării unor practici responsabile pentru protejarea biodiversității acvatice. De asemenea, vor fi prezentate specii importante de pești din România, subliniindu-se contribuția lor la sănătatea ecosistemelor acvatice locale.

Foto: lectii.scoaladinviitor.ro
Activitatea 4: Modalități de investigare a mediului terestru

În această activitate, elevii vor parcurge etapele cheie ale unei investigații științifice – pregătire, cercetare și finalizare. Activitatea încurajează abordarea etică și metodică a unei cercetări științifice. Elevii vor identifica și studia diverse specii de copaci, colectând eșantioane și analizându-le proprietățile, inclusiv beneficiile lor medicinale. Activitățile practice le vor oferi șansa de a măsura temperatura și densitatea apei râului, evidențiind importanța monitorizării mediilor acvatice. De asemenea, în cadrul activității, elevii explorează varietatea pădurilor globale – tropicale, temperate și taiga. Elevii vor câștiga astfel o perspectivă aprofundată asupra complexității și frumuseții naturii, precum și asupra rolului crucial al științei în protejarea acesteia.

Foto: lectii.scoaladinviitor.ro
Activitatea 5: Relațiile biocenoză – biotop

În această activitate, elevii vor descoperi fundamentele ecosistemelor, învățând despre biocenoză și biotop și modul în care fiecare componentă contribuie la echilibrul natural. Vor explora solul, observând de la rădăcini și semințe până la miceliul ciupercilor și bacterii, folosind atât ochiul liber, cât și instrumente de mărire. Activitatea descrie analiza adaptărilor remarcabile ale speciilor la condiții extreme de temperatură, utilizând exemple de la bacterii la cactuși și urși, evidențiind diversitatea adaptărilor la medii diferite. Elevii vor descoperi și modul în care adaptările acvatice inspiră inovații tehnologice, cum ar fi tehnici din aviație inspirate de viețuitoarele marine. În final, elevii vor explora lumea biomimeticii, descoperind cum natura servește drept sursă de inspirație pentru inovații tehnologice, de la tehnologii inspirate de plante și animale până la soluții pentru problemele mediului înconjurător.

Foto: lecții Școala din Viitor
Activitatea 6: Apa – izvorul vieții

În această activitate, elevii vor investiga rolul esențial al apei în susținerea vieții și echilibrului ecologic, explorând varietatea surselor de apă de pe Pământ și subliniind importanța conservării acestei resurse vitale. Activitatea continuă cu introducerea conceptului de pânză freatică, oferind cunoștințe despre analiza purității apei și elementele chimice prezente în apa potabilă, precum și despre metodele de asigurare a calității apei. Elevii vor examina cauzele care amenință disponibilitatea apei potabile, inclusiv impactul activităților umane și schimbările climatice, și vor descoperi soluții inovatoare pentru economisirea apei. Prin această activitate, elevii sunt încurajați să înțeleagă importanța acțiunilor individuale și colective în protejarea și conservarea apei, o resursă indispensabilă vieții pe Pământ.

Foto: www.scoaladinviitor.ro
Activitatea 7: Circulația materiei

Elevii vor explora în cadrul lecției ciclurile esențiale ale apei, azotului și carbonului în natură. Vor înțelege importanța apei dulci pentru toate formele de viață și vor analiza impactul diminuării rezervelor de apă dulce. Activitatea va evidenția interdependența dintre mediul înconjurător și viața pe Pământ, concentrându-se și pe ciclul azotului și circuitul carbonului. Elevii vor învăța cum aceste procese naturale influențează echilibrul ecologic și vor explora rolul vital al acestor elemente în menținerea vieții pe Terra.

Foto: www.scoaladinviitor.ro
Activitatea 8: Circulația energiei

În această activitate, elevii vor investiga conceptul de energie, discutând variantele sale forme, cum ar fi energia mecanică, termică, electrică și altele, evidențiind modul în care aceasta este transferată între sisteme. De asemenea, vor explora principiul conservării energiei, descoperind lanțurile trofice din natură și interacțiunile dintre consumatori și producători. Vor analiza, de asemenea, exemple de surse regenerabile de energie, cum ar fi centralele eoliene și panourile fotovoltaice, înțelegând contribuția acestora la protejarea mediului și la sustenabilitatea pe termen lung.

Foto: www.scoaladinviitor.ro
Activitatea 9: Plantele și energia verde

În această activitate, elevii vor explora fenomenul rarității precipitațiilor în zonele de deșert, înțelegând influența circuitului apei în natură și efectul radiației solare asupra evaporării apei. De asemenea, vor explora conceptul de energie verde și sursele regenerabile de energie. Vor discuta despre funcționarea centralelor electrice pe bază de cărbune și impactul lor negativ asupra mediului, în contrast cu alternativele curate, precum panourile solare. De asemenea, elevii vor învăța despre tipurile de panouri fotovoltaice și procedurile de instalare, explorând potențialul acestora în generarea de energie regenerabilă și curată.

Foto: lectii.scoaladinviitor.ro
Activitatea 10: Deteriorarea solului – prevenire și combatere

În cadrul acestei activități, elevii vor explora subiectul poluării solului și sursele acesteia. Prin discuții interactive între Avatar și V, vor înțelege atât cauzele naturale, cât și cele artificiale ale degradării solului, descoperind și proprietățile esențiale ale acestuia. Elevii vor investiga rolul vital al plantelor în protejarea solului împotriva eroziunii și vor înțelege impactul scăderii nivelului de humus asupra fertilității solului. În plus, vor explora rolul esențial al organismelor din sol în îmbogățirea acestuia și vor descoperi principiile agriculturii sustenabile.

Foto: lectii.scoaladinviitor.ro
Activitatea 11: Poluarea solului

În această activitate, elevii vor învăța despre poluarea solului, explorând sursele și tipurile de poluanți. Prin dialogul dintre Avatar și V, ei vor descoperi originile și clasificările poluanților, precum și impactul acestora asupra mediului și sănătății umane. Vor efectua un experiment practic pentru a înțelege cum se infiltrează poluanții în sol și vor explora sursele de poluare din mediul urban. Scopul este de a dezvolta conștientizarea necesară pentru a contribui la protejarea mediului și a sănătății comunității.

Foto: www:scoaladinviitor.ro
Activitatea 12: Poluarea aerului – de la problemă la soluție

Elevii vor descoperi care este compoziția aerului, ce este poluarea și cum se măsoară și vom avea parte de o introducere în „Internet of Things”. Vom face o călătorie fantastică prin noțiuni care țin de senzori și internet, biologie și chimie, fizică, tehnologia informației și chiar și de matematică, punând toate aceste discipline la treabă ca să descoperim cât de poluat este aerul pe care îl respirăm și să găsim soluții pentru a-i îmbunătăți calitatea.

Foto: www.scoaladinviitor.ro

Activitățile de învățare digitală de mai sus fac parte dintr-un pachet de 48 de noi lecții digitale din programul educațional „Școala din viitor”, dezvoltat de Fundația Vodafone pentru nivelul gimnazial.

Lecții sunt grupate în 4 tematici: mediu și ecologie, inteligență artificială, robotică și utilizarea noilor tehnologii în meseriile viitorului, ce pot fi accesate pe platforma www.scoaladinviitor.ro. Fiecare din cele patru parcursuri de învățare include 12 activități de tip e-learning dezvoltate pentru elevii de gimnaziu, ce pot fi folosite atât de profesori la școală, cât și de elevi, acasă, individual sau alături de părinți. 

Fundația Vodafone și Edupedu.ro organizează la București pe 15 octombrie 2024 o conferință națională pentru profesori de nivel gimnazial. Înscrierile vor fi deschise în curând.

Sunt invitați sa participe profesori de învățământ gimnazial pentru care au fost create resursele educaționale digitale, conținut transcurricular dezvoltat în cadrul programului Fundației Vodafone – Școala din viitor – care poate fi folosit gratuit în timpul școlii, la orice materie, dar și la orele de dirigenție, în Școala Altfel, Săptămâna Verde, Școala după școală, programe remediale. Se acordă diplome de participare.

UPDATE:
Mircea Miclea: Viitorul e hibrid! Ca să folosească eficient tehnologiile digitale, profesorii trebuie să se gândească dacă aplicațiile de la clasă favorizează adâncimea procesării informației. Ce rămâne în capul elevului este ceea ce este procesat în adâncime, nu ce este accesat ușor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii scutiți anul trecut de prezența fizică la școală, cu risc certificat, nu mai pot preda online. Măsura a fost eliminată din noul ordin, iar școala va decide ce fac – Ghid pentru profesori cu prevederile care îi vizează

Profesorii nu mai sunt trimiși automat să predea online dacă au certificat de risc, potrivit noilor reguli anunțate ca adoptate de ministrul Educației, dar care nu fuseseră încă semnate de…
Vezi articolul
Iulian Cristache

Reprezentantul părinților, despre presiunile Ministerului Turismului ca școala să înceapă cât mai târziu: Mi s-a solicitat sprijinul pentru a începe anul școlar la 1 octombrie, acum 3 ani

Premierul Viorica Dăncilă i-a cerut ministrului Educației să amâne cu o săptămână începutul școlii, care să fie astfel pe 16 septembrie, la cererea patronatelor din turism, potrivit surselor Edupedu.ro. Președintele…
Vezi articolul

Ministerul Educației lucrează la noul ROFUIP în care ar vrea să delimiteze drepturilor părinților și profesorilor, susține secretarul de stat Florian Lixandru: Sunt foarte mulți colegi care preferă să evalueze cu mare indulgență copiii, să dea note pe placul părinților și ne trezim la examenele naționale când elevii obțin note cu 1, 2 sau chiar 3 puncte mai mici decât la clasă

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, spune că ministerul Educației lucrează la proiectul de ordin cu privire la Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ.…
Vezi articolul

OFICIAL Desființarea inspectoratelor școlare, stabilită pentru 2025. Ordinele de ministru privind organizarea și funcționarea Direcțiilor Județene și înființarea Birourilor județene ARACIIP, care le preiau atribuțiile, au termen 30 mai 2025

Desființarea Inspectoratelor Școlare Județene este stabilită pentru 2025. Ordinele de ministru privind organizarea și funcționarea Direcţiilor Judeţene de Învăţământ Preuniversitar, DJIP si înființarea Birourilor Judeţene ARACIIP (Agenţia Română pentru Asigurarea…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor solicită ca elevilor aflați în clasele terminale să le fie achiziționate dispozitive urgent, pentru pregătirea și susținerea examenelor. Reacție la propunerea ministrului ca până în toamnă toți copiii să aibă acces la tehnologie

Elevilor aflați în clasele terminale să le fie achiziționate dispozitive urgent, pentru pregătirea și susținerea examenelor, este reacția Consiliul Național al Elevilor la „propunerea” ministrului Educației „la toamnă să nu…
Vezi articolul