Lecție de economie ca antidot al populismului. Profesorul Cosmin Marinescu, consilier prezidențial: inflația actuală este de fapt nota de plată pentru politicile monetare și bugetare din pandemie, politici de tip „whatever it takes” / Educația financiară pare să evadeze natural din curricula didactică în favoarea exigențelor realității

428 de vizualizări
Foto: captură video – BNR
Inflația din prezent „extrem de dureroasă” este de fapt „nota de plată” a politicilor duse de state în perioada pandemiei, când au tipărit bani și s-au împrumutat pentru deficite fără precedent în ultimii 20 de ani. Aceasta este una dintre ideile prezentate de consilierul prezidențial pe probleme economice, Cosmin Marinescu, profesor universitar la Facultatea de Economie a ASE București, la conferința „Educația financiară și sistemul bancar”, care a avut loc pe 18 octombrie 2022 la Banca Națională a României.

Marinescu a mai spus că la inflația provocată de comportamentul politicilor bugetare și monetare din pandemie se adaugă și cea provocată de războiul din Ucraina dar și de „obiectivele verzi”.

„Este important să cunoaștem, de exemplu, că inflația nu vine de la sine, ci este rezultatul unor decizii. Și să înțelegem de ce realitatea globală a inflației actuale, extrem de dureroasă în prezent, este de fapt nota de plată pentru politicile monetare și bugetare din pandemie, politici de tip „whatever it takes”, prin care statele lumii au căutat să salveze economia de criza pandemiei, prin multiplicarea masei monetare și deficite bugetare fără precedent în ultimele decenii. Și la acestea se adaugă acum spirala inflaționistă a războiului și a unei crize energetice severe, potențată și de obiectivele verzi”, a declarat Marinescu.

Profesorul de economie a vorbit despre faptul că una dintre primele lecții pe care le prezintă studenților săi este cea despre principiul conform căruia „nimic nu este gratuit”, acesta menționând printre altele faptul că mulți vorbesc în spațiul public despre gratuitatea educației fiindcă este asigurată de stat – în fapt aceasta gratuitate având costuri directe, indirecte, pe termen scurt și lung.

Una din lecțiile economice elementare pe care o prezint studenților mei, de la primele cursuri, spune că „nimic nu este gratuit” – „there is no free lunch”, că orice are un cost, pentru oricine, mai devreme sau mai târziu, indiferent ce alegem, ca opțiuni individuale sau decizii politice.

Însă, considerat poate banal, acest adevăr simplu este deseori ignorat, cu consecințe profunde pentru decizii esențiale. De prea multe ori întâlnim opinii și comportamente care par să spună că educația este gratuită – pentru că școlile sunt gestionate în general de stat, că mediul natural este gratuit – pentru că este al tuturor, sau chiar pacea este gratuită – pentru că beneficiem de securitate, fără să fi simțit războiul.

De aceea, înainte de a vorbi despre bani, despre cum să îi gestionăm, avem nevoie să știm mai întâi despre costurile alegerilor noastre și efectele lor asupra unora sau asupra tuturor, nu doar ca efecte directe, ci și indirecte, și nu doar pe termen scurt, ci și pe termen lung”, a declarat Cosmin Marinescu.

Consilierul prezidențial a mai explicat că „ar fi ideal ca cetățeanul să se poată feri singur de populismul financiar, mediul de business să facă numai strategii de succes iar decidenții să facă politici economice sustenabile, gândind dincolo de ciclurile electorale” și că în opinia sa „clienți mai educați înseamnă decizii financiare mai bune și, implicit, creșterea sustenabilă a sectorului financiar, în beneficiul întregii economii”.

La final, profesorul Marinescu a remarcat faptul că educația financiară „pare să evadeze natural din curricula didactică în favoarea exigențelor realității”.

La conferința “Educația financiară și sistemul bancar” în deschiderea dezbaterilor au mai luat cuvântul și guvernatorul Băncii Naționale a României și Ministrul Educației, Ligia Deca. Aceasta din urmă a susținut că încurajează inițiativele care aduc educația financiară în mediul rural și consideră „esențială pregătirea continuă a profesorilor” în acest domeniu.

Redăm discursul integral al lui Cosmin Marinescu la conferința de la BNR:

“Mă bucur să fiu astăzi alături de dumneavoastră, pentru a marca, împreună, un nou pas în efortul nostru comun de a aduce în prim plan importanța educației economice și financiare.

Felicit Banca Națională a României pentru inițiativa de a promova atât nevoia de dezvoltare a competențelor financiare în societate, cât și proiectele de succes ale comunității bancare dedicate creșterii nivelului de educație financiară.

Obiectivul de dezvoltare a educației financiare beneficiază deja de Înaltul Patronaj al Președintelui României, însă implicarea mea nu ține doar de aceste rațiuni instituționale, prin calitatea de consilier al Președintelui României pe probleme de politici economice.

Pentru mine este și o profesiune de credință, asumată de-a lungul celor 25 de ani de activitate universitară la Academia de Studii Economice, din convingerea că ideile economice sănătoase trebuie să devină forța motrice a dezvoltării noastre ca țară, idei fundamentate onest și aplicate consecvent în decizii, afaceri și în politica economică.

Doamnelor și domnilor,

Poate părea surprinzător că vorbim în continuare despre nevoia de educație economică și financiară, după trei decenii în care am trăit de toate: tranziție economică, reforme, crize, aderare europeană. Sunt 30 de ani în care economia și societatea au evoluat semnificativ, însă trebuie să fim conștienți că schimbări și reforme vom face continuu, și de acum înainte, în educație, sănătate, economie sau administrație.

Una din lecțiile economice elementare pe care o prezint studenților mei, de la primele cursuri, spune că „nimic nu este gratuit” – „there is no free lunch”, că orice are un cost, pentru oricine, mai devreme sau mai târziu, indiferent ce alegem, ca opțiuni individuale sau decizii politice.

Însă, considerat poate banal, acest adevăr simplu este deseori ignorat, cu consecințe profunde pentru decizii esențiale. De prea multe ori întâlnim opinii și comportamente care par să spună că educația este gratuită – pentru că școlile sunt gestionate în general de stat, că mediul natural este gratuit – pentru că este al tuturor, sau chiar pacea este gratuită – pentru că beneficiem de securitate, fără să fi simțit războiul.

De aceea, înainte de a vorbi despre bani, despre cum să îi gestionăm, avem nevoie să știm mai întâi despre costurile alegerilor noastre și efectele lor asupra unora sau asupra tuturor, nu doar ca efecte directe, ci și indirecte, și nu doar pe termen scurt, ci și pe termen lung.

Este important să cunoaștem, de exemplu, că inflația nu vine de la sine, ci este rezultatul unor decizii. Și să înțelegem de ce realitatea globală a inflației actuale, extrem de dureroasă în prezent, este de fapt nota de plată pentru politicile monetare și bugetare din pandemie, politici de tip „whatever it takes”, prin care statele lumii au căutat să salveze economia de criza pandemiei, prin multiplicarea masei monetare și deficite bugetare fără precedent în ultimele decenii. Și la acestea se adaugă acum spirala inflaționistă a războiului și a unei crize energetice severe, potențată și de obiectivele verzi.

Pe linia acestor exemple, merită să privim educația financiară dincolo de orizonturile de funcționare cotidiană a sistemului financiar-bancar, dincolo de sfera de business și reglementare care ține de dobânzi, curs valutar, prime de asigurare sau cotații bursiere.

Vă propun să privim educația financiară ca activ societal care urmează trei direcții convergente și cu temeiuri interdependente: cetățeanul, mediul de business și decizia de politică economică.

Suntem datori să privim educația financiară și în sensul său mai larg, ca educație economică ce ascute simțul realității pentru cetățeanul informat, care ghidează acțiunea umană pe calea optimizării, în sensul antreprenorial al calculelor cost-beneficiu, instrumentul de altfel indispensabil pentru progresul societății umane.

Însă acest tip de educație de conștientizare economică are mai puțină legătură cu sistemul de învățământ formal, și mai mult cu principiile economiei de piață și etosul antreprenorial, cu valorile psiho-sociale și culturale naționale, sau cu logica practică a disciplinei financiare trăită și învățată mai degrabă în familie, nu doar predată în școală.

Și revenind la cele trei direcții, pentru a rezuma exigențele minimale, ar fi ideal ca cetățeanul să se poată feri singur de populismul financiar, mediul de business să facă numai strategii de succes iar decidenții să facă politici economice sustenabile, gândind dincolo de ciclurile electorale.

Stimați invitați,

Trăim vremuri în care crizele se suprapun și se potențează reciproc, schimbă paradigme și accelerează transformări sociale și economice greu de anticipat, dar și de valorificat în plan strategic.

Este bine să vrem și să avem răspunsuri clare și imediate la crize, însă nu oricum și cu orice preț. În prezent, costurile redresării post-pandemie sunt dublate de efectele războiului, de explozia prețurilor la energie și materii prime, de inflația severă și schimbările climatice. Din câte vedem, avem încă pași consistenți de parcurs pentru a putea vorbi din nou despre stabilitate și predictibilitate economică.

Privind către anul 2023, perspectivele economice sunt în continuare grevate de incertitudine, de unde și diverse anticipări recesioniste. Semnalele anului trecut de revenire a marilor economii au fost anulate, practic, prin efectele războiului asupra sectorului energetic și la nivelul unor lanțuri cheie de aprovizionare în economia mondială.

Prognozele de creștere economică pentru 2023 au fost retrogradate destul de puternic. Fondul Monetar Internațional și OCDE estimează pentru Zona Euro și SUA creșteri economice modeste, de sub 1%, care confirmă fragilitatea economiilor și îndeamnă la măsuri adecvate, bazate pe prudență, echilibru și responsabilitate onestă pentru viitor.

De aici și nevoia de a cunoaște realitatea din spatele cifrelor, fie și numai dacă ne raportăm la ratele persistente ale inflației actuale, atât de dureroase pentru categoriile sociale cu venituri mici și fixe, cum sunt pensiile, de fapt, pentru marea parte a pensionarilor României.

Dincolo de situația de securitate, economia va deveni în perioada următoare, dacă nu chiar este deja, spațiu de afirmare pentru diverse agende strategice, obiectiv de reziliență și sursă de luptă anti-criză.

În acest context, dezbaterile generate de mediul financiar, însoțite de soluții și mijloace de acțiune, sunt cât se poate de binevenite, pentru că pot surprinde educația financiară pe fiecare din cele trei direcții, a cetățeanului, a mediului economic și a deciziei politice legitime.

Doamnelor și domnilor,

Educația financiară reprezintă mijlocul indispensabil pentru a urmări consecvent obiective naționale esențiale, precum creșterea susținută a intermedierii financiare, dezvoltarea competitivă a pieței de capital și consolidarea unui sistem de asigurări sustenabil în România.

Privind mai adânc în viitor, avem răspunsuri de dat și în raport cu provocările revoluției digitale, când activele și monedele digitale vor forța reinventarea, antreprenorială, a instituțiilor financiare actuale. Diversificarea nestăvilită a mijloacelor de investiții și tranzacții poate deveni efect de bumerang pentru lumea financiară așa cum o știam.

Cunosc numeroase proiecte de educație financiară derulate de către bănci, asociații din mediul financiar și profesioniști din domeniu. Însă în educație, după cum bine știm, rezultatele nu sunt vizibile imediat, ci necesită consecvență, perseverență și inovare.

Este important că actorii din sistemul financiar-bancar folosesc deja interacțiunea cu beneficiarii serviciilor lor pentru a informa și a educa. Clienți mai educați înseamnă decizii financiare mai bune și, implicit, creșterea sustenabilă a sectorului, în beneficiul întregii economii.

Comunitatea financiar-bancară a devenit un interlocutor consacrat, activ și implicat în dialogul cu autoritățile. Am convingerea că modul în care este întreținut acest dialog reprezintă, în egală măsură, și o sursă valoroasă de formare și informare, pentru toți cei implicați.

Merită să fie continuate aceste inițiative, îmbogățite continuu cu noi abordări, care să extindă și să capaciteze audiența, pentru a consolida rezultatele bune de până acum. Sperăm ca aceste exemple de succes, precum cele promovate astăzi cu sprijinul Băncii Naționale a României, vor deveni tot mai numeroase.

Stimați invitați,

Anul acesta a fost lansat Forumul Educației Financiare, care a implicat mulți dintre participanții aflați aici de față. Este o inițiativă de anvergură venită din partea industriei financiar-bancare și a mediului universitar economic, de promovare continuă a educației financiare.

Proiectul se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Președintelui României, așa cum ne-am dorit de la bun început, iar sub egida acestui Forum vom sărbători anul viitor, împreună, Ziua Educației Financiare.

În acest context, beneficiind și de deschiderea Ministerului Educației în legătură cu tema atât de importantă a educației financiare, care pare să evadeze natural din curricula didactică în favoarea exigențelor realității, sper să ne revedem într-un format constructiv și cât mai numeros, pentru a cântări rezultatele obținute între timp și a susține noi inițiative ale mediului financiar-bancar din România.

Vă mulțumesc și vă doresc mult succes!”


1 comment
  1. În primul rând hai să îi spunem pe nume, nu populism ci socialism.
    În al doilea rând foarte bine punctat și la obiect, o gură de aer proaspăt după “economia centralizat-planificată” care se preda la facultate.
    În al treilea rând, sintagma “nimic nu este gratis”, deși este evident înțeleasă popular, este însa incorectă atât gramatical cât și semantic. Astfel, gramatical, este o dublă negație, semantic : nimic nu este gratuit = zero (nul) nu este gratuit => nu este gratuit = o valoare oarecare. Corect : nimic este gratuit.
    Una peste alta, la mai multe articole de genul acesta, pe care un socialist/activist le-ar incadra la capitalism (realul liberalism).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de FDSC (Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile)

Cum vorbim cu elevii despre consumul de droguri? Aura Stănculescu, director CMBRAE: Nu cu prezentări în care le spunem “nu consumați!”. Greșelile pe care le fac și părinții, și cadrele didactice sunt că încearcă să pară deștepți / Mugur Ciumăgeanu, profesor la UVT: La 12-13 ani riscăm să-i pierdem din mână pentru că încercăm să le punem interdicții

Discuția cu elevii nu trebuie să se rezume la prezentări în care le spunem că “nu au voie să…”, a declarat directoarea Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională…
Vezi articolul

Un manual nu poate să fie prietenul profesorului fără ca elevii săi să-l perceapă ca atare / Cum se nasc manualele? Povestea nespusă a cărților care fac legătura dintre cele trei universuri: catedră, bancă și acasă (P)

Cât de faină e prima săptămână de școală! Povești din vacanță, aventuri de împărtășit, haine noi de admirat, frizuri și coafuri noi, telefoane și alte gadgeturi pe care unii le…
Vezi articolul

Carne păstrată impropriu și probleme de igienă la Cantina studențească a Universității București, descoperite de Direcția pentru Siguranța Alimentelor

Cantina studențească de la Facultatea de Drept a Universității București are mari probleme de igienă, potrivit Direcției pentru Siguranța Alimentelor. Autoritatea informează că inspectorii au confiscat 101 kilograme de piept…
Vezi articolul