Lavinia Damian, psiholog, despre perfecționismul la elevi: Efortul este cel care îi ajută să obțină rezultatele dorite, indiferent de motivația din spate

Lavinia Damian / Foto: Arhiva personala

“Nu perfecționismul este cel care îi ajută pe elevi să aibă rezultate mai bune la examene, ci încrederea lor că pot avea rezultate bune, o încredere care este bazată pe dovezi”. Acesta este rezultatul cercetărilor cu privire la efectele perfecționismului elevilor în rezultatele școlare, a declarat pentru Edupedu.ro psihologul Lavinia Damian. Ce pot face părinții pentru a-și motiva într-un mod sănătos copiii, mai ales acum, înainte de examene? “Să le transmită mesajul că au încredere în potențialul lor de a reuși să realizeze ceea ce-și propun prin efort susținut”, a precizat aceasta.

Lector la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și cu domenii principale de cercetare psihologia școlară, psihologia dezvoltării și psihologia motivației, Lavinia Damian a vorbit pentru Edupedu.ro despre motivațiile sănătoase versus cele perfecționiste, dar și despre lucrurile pe care le pot face părinții în săptămâna premergătoare Evaluării Naționale, pentru a-și ajuta copiii în fața examenelor. Cel mai recent proiect derulat de Damian în școli se numește “Efecte ale perfecționismului parental”.

Rep: Poate influența perfecționismul rezultatele la examene?

Lavinia Damian: Perfecționismul (dorința de a face lucrurile perfect, fie pentru sine, fie pentru a face pe plac celorlalți) este considerat a avea atât costuri (stres crescut, anxietate, griji și îndoieli că nu se vor descurca, frica de eșec), cât și beneficii (motivație, efort și performanță mai crescute). Însă, studiile noastre recente au indicat faptul că, deși elevii cu standarde perfecționiste se implică mai mult în învățarea lor pentru școală și au performanță mai crescută, această performanță nu se datorează perfecționismului, ci mai degrabă încrederii lor că se pot descurca foarte bine în rezolvarea sarcinilor școlare. Cu alte cuvinte, nu perfecționismul este cel care îi ajută pe elevi să aibă rezultate mai bune la examene, ci încrederea lor că pot avea rezultate bune, o încredere care este bazată pe dovezi (adică, nu o încredere iluzorie, nerealistă, ci una bazată pe experiențe anterioare de succes, pe rezultate anterioare pozitive, pe efort susținut depus în învățare care se asociază cu rezultate bune).

Totuși, elevii care au standarde perfecționiste sunt și elevii care depun mai mult efort în pregătirea pentru examene, astfel că am trage concluzia greșită că perfecționismul este cel care le influențează rezultatele.

De fapt, efortul susținut este cel care influențează rezultatele. Astfel, elevii care nu au standarde perfecționiste, ci o motivație sănătoasă caracterizată prin dorința de a învăța lucruri noi, de a se descurca la rezolvarea problemelor, de a atinge un anumit scop (ex. a ajunge la un anumit liceu dorit, a obține un rezultat anume la examen) și care depun efortul necesar, vor avea rezultate la fel de bune ca și elevii cu standarde perfecționiste. Efortul este cel care îi ajută să obțină rezultatele dorite, indiferent de motivația din spate (una sănătoasă versus una perfecționistă).

În cazul perfecționismului, deși rezultatul dorit poate fi obținut, acesta vine de multe ori cu foarte multe costuri emoționale (stres mai crescut, anxietate mai mare, emoții negative, vinovăție, frică de eșec, consum mai mare ș.a.m.d.).

Rep: Cum îi pot ajuta părinții pe cei care urmează să susțină în doar o săptămână examenul, având în vedere că este vorba de copii de 13-14 ani?

Lavinia Damian: Câteva dintre lucrurile pe care le pot face părinții pentru a-și ajuta copiii care urmează să susțină examene:

___

Lavinia Damian este lector universitar în cadrul Departamentului de Psihologie al Universității Babeș-Bolyai, unde predă seminarii de psihologie şcolară, consiliere şcolară şi orientare în carieră la nivel licenţă, precum şi promovarea sănătăţii mintale la copil şi adolescent la nivel masteral. Interesele sale de cercetare sunt reprezentate de factori personali şi contextuali premergători şi consecinţe ale perfecţionismului la adolescenţi, adulţi emergenţi şi angajaţi. Este, de asemenea, interesată de rolul comportamentelor parentale în dezvoltarea perfecţionismului, precum şi de dezvoltarea motivaţiei şi a performanţei. Sursa și detalii aici

Domeniile principale de cercetare sunt psihologia școlară, psihologia dezvoltării și psihologia motivației.

Cel mai recent proiect derulat de Lavinia Damian în școli se numește “Efecte ale perfecționismului parental“. “La acesta au participat adolescenți și părinții lor, ajutându-ne să investigăm efectele perfecționismului în rolul de părinte asupra stresului și satisfacției parentale, precum și asupra comportamentelor parentale și a relației copil-adolescent”, a explicat Lavinia Damian, pentru Edupedu.ro. Studiul poate fi găsit aici: http://www.selfid.eu/effects-of-parenting-perfectionism/. 

Lavinia Damian a obținut titlul de doctor în 2014, cu teza “Factori premergători și consecințele perfecționismului la adolescenți”.

Vezi aici CV Lavinia Damian 

Interviul via e-mail acordat de Lavinia Damian este parte a analizei: Cum îți gestionezi emoțiile la examenul de clasa a VIII-a și ce pot face părinții, în ultima săptămână dinaintea Evaluării Naționale. Psihologii Laura Visu-Petra, Andrei Miu și Lavinia Damian: La fel se simt și campionii înainte de o cursă pe care o vor câștiga
Exit mobile version