Lașitatea – noua politică de stat: Ejectarea lui Nicolae Zamfir de la conducerea strategică a laserului de la Măgurele, în tăcerea deplină a României educate

7.067 de vizualizări
Raluca Pantazi / Foto: Arhiva personală
Penultimul rând dintr-un comunicat care n-a fost niciodată transmis presei. Este locul pe care ministrul liberal al Educației Monica Anisie i l-a rezervat cercetătorului Nicolae Zamfir în anunțul că l-a demis de la conducerea Institutului de Fizică Nucleară, instituția care implementează Laserul de la Măgurele. Decapitarea omului de știință care conduce din prima fază cel mai mare proiect de cercetare din România s-a produs vineri seara, pe modelul demiterilor făcute de social-democratul Liviu Pop la șefia inspectoratelor școlare, fără o minimă motivare publică.

Cum a anunțat ministrul Educației una dintre cele mai importante decizii pe care le-a luat în Cercetare în mandatul său de până acum? Printr-un text publicat pe site-ul Ministerului Educației în care a făcut de fapt cunoscut numele noului director al IFIN-HH. Prin deducție, am aflat că Zamfir a fost revocat.

Ce nu a spus niciodată public până acum ministrul Educației? De ce anume l-a demis pe Zamfir de la conducerea Institutului de Fizică Nucleară ce implementează proiectul ELI-NP, numit de președintele Klaus Iohannis și premierul Ludovic Orban drept “cea mai avansată unitate de cercetare din lume în domeniul fizicii fotonucleare” (sursa: Planul de relansare economică).

A fost numit pentru încă un mandat, peste vârsta de pensionare, prin încălcarea legii, așa cum acuză sindicaliștii de pe platforma de la Măgurele? Paradoxal, numirea a fost făcută tot de guvernarea liberală din prezent, printr-un ordin semnat de secretarul de stat pentru Cercetare, Dragoș Ciuparu, prin delegarea dreptului de semnătură de la Monica Anisie. Dragoș Ciuparu era secretar de stat și în 2011 și a fost cel care a depus la Comisia Europeană actele de finanțare a proiectului ELI-NP.

Câtă vreme tace și nu explică public de ce l-a revocat pe Nicolae Zamfir de la șefia institutului, Monica Anisie lasă de înțeles că îl acuză pe Ciuparu de semnare ilegală a unui ordin. Concret, ministrul pasează responsabilitatea totală celui căruia i-a delegat semnătura și care, potrivit surselor noastre, a semnat după ce a anunțat ce face. Să nu fi anunțat? Atunci de ce ministrul nu a sesizat organele de cercetare, așa cum este obligată legal să facă dacă vede o ilegalitate care se comite în timpul mandatului său? Sau de ce nu s-a raliat plângerii care a fost depusă deja de sindicate, obligată de faptul că a fost martorul unei ilegalități? Dacă secretarul de stat este vinovat, cum de mai este în continuare în funcție? Și cum de și-a dat seama Ministerul Educației de vinovăție abia la jumătate de an de la decizie? Sau Monica Anisie știa de la bun început că mandatul lui Zamfir va fi prelungit și a fost de acord cu decizia, dar s-a răzgândit 6 luni mai târziu?

Plecat din România imediat în 1990 ca cercetător la  Koln University în Germania, fizician apoi la Brookhaven National Laboratory în New York, după care 7 ani profesor la Yale University, Wright Nuclear Structure Laboratory în SUA, Zamfir este încă de la începuturile ELI, în 2010, directorul celui mai mare proiect european de cercetare ridicat în România, în valoare totală de 356 de milioane de euro. Ca ordin de mărime, Guvernul Orban a acordat anul acesta întregii Cercetări din România 300 de milioane de euro. ELI-NP este cea mai mare infrastructură de cercetare construită în țara noastră după 1989.

Vineri, 14 august 2020, el a fost revocat de ministrul Anisie din funcția de director general al Institutului de Fizică Nucleară „Horia Hulubei” (IFIN-HH), care implementează laserul de la Măgurele. A rămas șef al laserului, în condițiile în care toate deciziile manageriale aparțin președintelui IFIN-HH, care deține personalitatea juridică.

O demitere primită cu urale de sindicaliștii din cercetare, privită ca un act de curaj în contextul în care institutul a fost marcat anul acesta de proteste împotriva sa, de scrisori de contestare și de susținere, de luări de poziții sindicale și de uși larg deschise la Minister către aceleași sindicate și de insulte groase. În acest context, e bine să facem un pas în spate și să analizăm ce avem la Măgurele:

  • clădirea este finalizată și pare ceva absolut normal în 2020. Dar să gândim așa ar trăda o privire extrem de îngustă și o memorie încă și mai limitată. Să ne aducem aminte hăhăitul gros cu care era primit în 2011 proiectul ridicării celui mai puternic laser din lume în România și veșnica întrebare: ce ne trebuie nouă laser, când avem școli cu buda în curte? Să ne aducem aminte întârzierile înregistrate de Strabag în ridicarea clădirii în țara parandărăturilor și de întârzierea cu care Apele Române au acordat avizul pentru începerea forajelor necesare celor 1.000 de pompe geotermale care să asigure energia centrului (sursa). Cu ajutorul guvernamental de la social-democrații conduși de Victor Ponta, problemele s-au rezolvat și clădirea a fost finalizată
  • sistemul laserilor de mare putere a fost realizat de compania franceză Thales, în cadrul unui contract în valoare de 60 de milioane de euro, semnat în iulie 2013. Sistemul a fost asamblat în mai 2017 (sursa). Componenta cea mai importantă din punctul de vedere al proiectului de cercetare a fost, paradoxal, și cea realizată cu cea mai mare rapiditate
  • Sistemul Fascicul Gamma – al doilea mare echipament de cercetare după laser – a fost cea mai dificilă componentă a proiectului, care a generat ample dispute politice și care a pornit, de fapt, întreaga dezbatere internațională al cărei deznodământ l-a dat Executivul Orban în doar 9 luni de guvernare, sub atenta supraveghere a președintelui Iohannis.

Sistemul Fascicul Gamma trebuia construit, conform rezultatului primei licitații organizate de Institutul de Fizică Nucleară, de Consorțiul EuroGammaS care cuprindea 7 instituții și companii europene. Contractul era în valoare de 66 de milioane de euro și a fost semnat în martie 2014, cu termen de finalizare 2018. Consorțiul EuroGammaS era condus de Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (Italia) și avea în componență 3 instituții din Franța (Centre National de la Recherche Scientifique, ALSTOM S.A.S. și ACP Systems S.A.S.U.), 3 instituții din Italia (Istituto Nazionale di Fisica Nucleare, Universita degli Studi di Roma “La Sapienza” și COMEB Srl) și ScandiNova Systems (Suedia) (sursa).

Acest sistem nu a ajuns să fie niciodată pus în aplicare. După numeroase avertismente publice că italienii nu asamblează Sistemul Fascicul Gamma, Zamfir reziliază contractul cu italienii, declarând că legal nu are nicio altă cale de rezolvare a situației și că acest consorțiu a forțat practic rezilierea, prevăzută de contract la un anumit nivel al întârzierilor. A urmat o serie de atacuri în instanță inițiate de italieni împotriva institutului de la Măgurele, parte deja câștigate de Zamfir, parte încă în derulare.

Zamfir a organizat apoi o altă licitație, câștigată în 2019 de compania americană Lyncean Technologies, în cadrul unui contract în valoare totală de 49 milioane euro care are ca țintă anul 2023 pentru finalizarea Sistemului Gama de Energie Variabilă (sursa)

Rezilierea contractului cu italienii a generat, însă, primele atacuri pe plan extern, vizibile în România, paradoxal, printr-o serie de declarații de o duritate fără precedent din partea comisarului european de la acea vreme, Corina Crețu (detalii). Aceasta i-a cerut în mod repetat lui Zamfir să renunțe la rezilierea contractului, deși este vorba despre un contract comercial aflat pe rolul instanței. Tot atunci au început și protestele interne în Institutul de Fizică Nucleară, împotriva lui Nicolae Zamfir.

Tot la finalul lui 2018, la puțin timp după rezilierea contractului, Centre National de la Recherche Scientifique din Franța le-a interzis cercetătorilor săi să vină la centrul de la Măgurele. Fără sprijin politic în Guvernul Dăncilă și sub ministeriatul deținut de Nicolae Hurduc, Zamfir a continuat discuțiile de la Bruxelles, unde în aceeași perioadă s-a petrecut un alt moment cheie în istoria ELI: “Franța a cerut ca banii care se dau pentru întreținerea anuală a pilonilor de către România, Cehia și Ungaria (cele 3 state care au câte o infrastructură de cercetare în cadrul proiectului paneuropean ELI) să nu fie administrați de fiecare țară, deci la nivel național, ci să fie administrați de către Franța. Întreținerea anuală a fiecăruia dintre cele 3 centre de cercetare este de 25 de milioane de euro. În total sunt 75 milioane, care pot urca până la 90 de milioane pe an”, potrivit surselor Edupedu.ro.

Informația a fost confirmată pentru Edupedu.ro în luna mai de secretarul de stat pe Cercetare, Dragoș Ciuparu. România, prin Nicolae Zamfir, a fost singura care a refuzat târgul propus de Franța. De ce celelalte state au acceptat? “Este posibil ca banii să se fi întors la ei, în cadrul altor contracte sau sub alte forme”, au declarat sursele noastre.

Până la urmă, de ce să nu cedeze laserul de la Măgurele puterea decizională către ERIC? Dragoș Ciuparu explica în luna mai care sunt motivele: “Nu prea este normal. Această infrastructură de cercetare a fost construită din fonduri pentru dezvoltare regională. Cu alte cuvinte, ELI-NP trebuie să creeze dezvoltare regională în zona în care se află, respectiv București-Ilfov. Deci să genereze proiecte care să duca la dezvoltare de companii. Dacă ERIC ar lua deciziile astea, România nu ar mai avea niciun control pe dezvoltarea de tehnologii pe ceea ce se face la ELI și am putea să nu ne mai atingem indicatorii din proiect. Ne așteptăm să apară companii care să aplice rezultatele cercetării. Dacă agenda de cercetare este stabilită de ERIC, ceea ce nu este în regulă, pentru că facilitatea ea a fost construită din banii alocați României… Nu se poate cu banii României să construiești o infrastructură care să fie cooordonată de Lituania, de exemplu” (detalii).

Poziția francezilor de la CNRS și decizia lui Zamfir de a nu fi de acord ca Franța să gestioneze contribuțiile țărilor membre au căpătat din nou o pronunțată formă politică, ajungând pe masa discuțiilor dintre președinții Macron și Iohannis. În luna mai 2020, inițiativa francezilor s-a coagulat sub forma unei propuneri de Consorțiu European de Infrastructură de Cercetare (ERIC) depusă la Comisia Europeană, propunere care a exclus în premieră România dintre membri. Concret, Cehia și Ungaria au depus la executivul european cerere să formeze ERIC fără România.

“Mă aștept ca la Comisia Europeană acest proiect de ERIC să fie respins, întrucât contravine flagrant deciziei de aprobare a proiectelor ELI. Pentru că aceasta decizie [din 2012 prin care executivul european a aprobat construirea celor 3 facilități de cercetare ELI – N.Red.] spune că toți cei 3 pillars [pilonii din România, Cehia și Ungaria care formează proiectul paneuropean de cercetare ELI], la sfârșitul fazei de construcție a infrastructurii, trebui să constituie un European Research Infrastructure Consortium, adică un ERIC. Ori doar 2 dintre aceste pillars nu pot constitui ERIC-ul fără cel de-al treilea”, afirma atunci Ciuparu, pentru Edupedu.ro.

Propunerea de continuare a proiectului doar cu Cehia și Ungaria e nejustificată legal și etic, netransparentă și afectează interesele României, reacționa conducerea Laserului de la Măgurele, în timp ce contestatarii săi erau primiți săptămânal în Ministerul Educației, la discuții.

Trei luni mai târziu, nimic nu s-a schimbat de partea franceză, Comisia Europeană nu a venit cu niciun răspuns oficial, iar România a decis ca Zamfir să nu mai conducă institutul de fizică nucleară.

În noul context, două probleme esențiale rămân de urmărit:
  • cum va gestiona noua conducere de la Măgurele procesele intentate de italieni? Va retrage rezoluția de reziliere a contractului, așa cum au cerut politicienii și sindicatele în ultimii 2 ani? Sau va continua apărarea în instanță care a făcut ca până acum să nu piardă niciun proces?
  • va accepta jocul propus de Franța și refuzat până acum de România, numai ca să închidă gura contestatarilor și să închidă focul de la Bruxelles? Asta se face, însă, pe bani naționali, înseamnă inclusiv pericolul de-a nu avea necesarul pentru plata costurilor de administrare a centrului și înseamnă o victorie pentru statele care încearcă de asemenea să construiască un laser de mare putere, dar sunt încă în urma României. Printre ele, Franța, cu proiectul laserului Apollon.

Acum, când avem procuror european cu ochii mult mai atenți pe înțelegerile nevăzute dintre state, poate Cehia și Ungaria vor da înapoi. Va intra România în jocul propus de francezi și refuzat până acum?

Dacă este legală sau nu prelungirea mandatului, Guvernul Orban ar trebui s-o deslușească, fiind executivul care a decis atât această măsură, cât și anularea ei. Dar eliminarea lui Zamfir fără niciun anunț public și fără o minimă argumentare a deciziei arată de partea cui se plasează Guvernul Orban și președintele Klaus Iohannis, în plină campanie electorală. Sindicatele tocmai au primit un boost de încredere și un inel la care să se închine toți managerii de proiecte de cercetare.

Mi-a plăcut foarte mult să lucrez cu oamenii de știință români. Sunt oameni de știință foarte, foarte buni – oameni ca Nicolae Zamfir, care e fantastic prin ceea ce a făcut, construind această platformă”, declara în urmă cu doi ani laureatul premiului Nobel pentru cercetare, care punea în legătură directă laserul de la Măgurele cu această distincție. Criticat la București inclusiv pentru faptul că între ELI-NP și Nobel n-ar exista nicio legătură, Zamfir a fost unul dintre cei doi români invitați de laureatul premiului Nobel pentru Fizică, Gerard Mourou, la recepția organizată la Stockholm după primirea înaltei distincții.

Acuzat în România că laserul pe care îl conduce nu produce cercetare, Zamfir este lăsat astăzi în mod ipocrit de Guvernul Orban la conducerea strictă a laserului, care este un departament în cadrul Institutului de Fizică Nucleară.

E greu de crezut că răspunsurile la întrebările de mai sus vor veni în acest caz de la Monica Anisie, ministrul liberal al Educației de 9 luni. Poziția de forță le aparține președintelui Klaus Iohannis și premierului Ludovic Orban, chemați public și până acum să ajute laserul de la Măgurele.

Dar o primă dovadă a importanței vizionare acordate de Președintele Klaus Iohannis și de Guvernul său proiectului Laserului de la Măgurele se regăsește în Planul național de investiții și relansare economică, document oficial lansat de președinte și premier în luna iulie 2020:

  • ELI-NP apare menționat ca obiectiv în sine la pagina 128, unde este Ultimul proiect de infrastructură educațională și de cercetare listat, cu următoarea descriere: “Continuarea proiectului Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics ELI-NP (Laserul de la Măgurele) în condițiile în care este cea mai avansată unitate de cercetare din lume în domeniul fizicii fotonucleare”.
  • Pe lista obiectivelor prezidențiale apare, înaintea Laserului de la Măgurele, inclusiv ALFRED – controversatul reactor nuclear de la Mioveni susținut de fostul președinte PSD Argeș Șerban Valeca, fost ministru al Cercetării în Guvernele Năstase și Grindeanu.
  • Tot înaintea ELI-NP în obiectivele pe care și le-au fixat Iohannis și Orban sunt “lucrări de modernizare și dotarea cu echipamente specifice pentru palatele și cluburile elevilor și copiilor”.
  • Laserul mai este menționat o dată, la pagina 125, însă pur și simplu printre altele, fiind un exemplu de ilustrare a penultimului Obiectiv pe Educație: “Asigurarea condițiilor necesare continuării și finalizării proiectelor majore de cercetare, cu finanțare și participare națională și pan-europeană (Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics ELI ș.a.);”

De remarcat că în același Plan de relansare economică, Cercetarea nu este nominalizată drept capitol și nici măcar subcapitol.

Ce înseamnă cercetarea, în Guvernul Orban atent supravegheat și chemat la discuții de președintele Klaus Iohannis, profesor de fizică? Un buget de 300 de milioane de euro alocat anul acesta întregului sector, adică 0,14% din PIB. Ca să înțelegem mai bine ce înseamnă această sumă: 300 milioane euro costă modernizarea rețelei de canalizare din Maramureș (sursa)

 


20 comments
  1. Ce cauta tov. geograf Alfred Vespremeanu (“fiul tatalui sau”) in arheologie, in colaborari cu IFIN etc.? Cumva lipsa unui domeniu propriu “adevarat” il face sa… imprumute de pe la cine apuca, “parazitand” specialitati cu care geografia nu are nici o legatura?

  2. Cind citesti intr-un articol despre “decapitarea omului de știință care conduce…” si despre “premiul Nobel petru cercetare” iti dai seama ce specimen al jurnalismului autohton este autor, un semianalfabet cu pretetentii ridicole de cunoscator in ale educatiei si cercetarii. Capul domnului Zamfir e, bine merci, la locul sau, iar premiul Nobel pentru cercetare exista doar in scafirlia jurnalistului. Nici nu mai conteaza ce scrie in articol, cui ii ia partea si pe cine injura. Oricum isi va primi tainul.

  3. Nicolae Victor Zamfir a fost demis pentru ca:
    – are 68 de ani si LEGEA nu-i permite sa fie director.
    – a abuzat de functie si si-a batut joc de o parte considerabila a cercetatorilor din institut.
    – a distrus multe colaborari internationale si o mare parte a comunitatii stiintifice internationale nu mai vrea sa auda de el.
    – s-a inconjurat de nulitati (presupun ca i-au fost bagate pe gat politic sau din alte interese obscure) ce l-au sfatuit gresit.

    In schimb Nicolae Zamfir este actaulmente:
    – sef la ELI-NP de unde NU A FOST DEMIS.
    – cercetator CS1 la IFIN-HH.

  4. Traim vremuri interesante, pentru prima data dupa Ordonanta 13 asistam la o campanie extrem de virulenta pentru protejarea persoanelor care incalca legea in mod flagrant. Nicolae Zamfir a fost mentinut ilegal in functie de catre Dragos Ciuparu. Nu exista niciun dubiu aici. Normele legale sunt clare.
    Atat HG-ul din 2016 care spune explicit ca nu se poate prelungi un mandat dupa implinirea varstei de pensionare, cat si cel din 2015 care stabiliea ca Mandatul, Contractul de management, este anexa la CIM, care inceteaza de drept la varsta de 65 de ani, implicit si anexele sale nu au alta interpretare.

    Domeniul cercetarii stiintifice a fost acoperit de o umbra nefireasca mentinuta de grupuri de interese ilegitime ce au sifonat la unison bugetul cercetarii, au parazitat in complicitate institutele nationalem iar rezultatul acestui tip de management nu putea fi altul decat dezastrul. La IFIN-HH managementul lui Nicolae Zamfir a creat o situatie aproape fara iesire, IFIN-HH trebuie sa iasa de sub embargoul impus de comunitatea stiintifica, un embargo impus asupra lui Nicolae Zamfir. IFIN-HH are nevoie de un management transparent, profesionist, nu de o gasca opaca protejata de sus, din minister.
    Minciunile raspandite de Zamfir si grupul de propaganda ce au inundat in ultimele doua zile televiziunile si blogurile platite reprezinta o ultima incercare de a ascunde dimensiunea fraudei financiare si stiintifice produsa de grupul lui Zamfir la nivelul IFIN-HH si ELI-NP.

  5. Dupa parerea noastra proiectele “mamut” din fizica nu-si au rostul in prezentul context economic din Romania. Acest laser este un mare consumator de resurse financiare si de componete electronice aflate la un inalt nivel tehnologic. Din perspectiva locurilor de munca, la ELI-NP activeaza un numar redus de aproximativ 200 de cercetatori, consumand resurse financiare uriase la nivelul unui buget anemic. In prezent la ELI-NP doar laserul are un cost de operare anual de aproximativ 30MEuro, buget cu care s-ar putea finanta anual aproximativ 1.500 de cercetatori din cei peste 15.000 care activeaza in Romania. Dincolo de toate aspecte, mai mentionam urmatoarele: – domnul N. V. Zamfir a fost sustinut de o buna parte din angajatii IFIN-HH, incluzand cercetatori, directori de departamente, personal auxiliar, doctoranzi si chiar studenti, persoane integre cu o activitate stiintifica impresionanta. Din punct de vedere stiintific, domnul Zamfir a avut o activitate ireprosabila la cel mai inalt nivel, publicand in cele mai prestigioase reviste. Cu totii ne punem sperantele in noua generatie de fizicieni si speram ca toti tinerii din IFIN-HH sa se apropie cel putin de acest nivel stiintific si sa nu mai publice in special in reviste locale. Din ce am inteles sursa EuroGammaS era mult prea masiva pentru cladirea ELI-NP si ar fi fost necesare cateva modificari structurale. In esenta erau necesare cateva calitati speciale ale plafonului la nivel de vibratie mecanica pentru aliniamentul componentelor. Speram ca sunteti constienti ca prin toata aceasta degringolada in IFIN-HH ati reusit sa provocati un conflict intern major, afectand imaginea institutului. Nu este exclus ca pe viitor activitatea din IFIN-HH sa fie redusa semnificativ din cauza acestui conflict, asa cum s-a intamplat in zeci de institute dupa anii ’90. Nu exista niciun motiv economic sau social pentru care guvernantii ar mentine alocarea bugetara in Magurele, deoarece toate studiile din acest sector nu au un impact imediat in economia reala din Romania.

  6. Stimată doamnă Pantazi, de unde aplombul acestui text, când se știe foarte bine, din luările de poziție apărute deja în presă, în ce blocaj inimaginabil a dus acest Zamfir instituția? Articolul lui Victor Bârsan de pe Constributors este doar unul dintre aceste texte, și este copleșitor. Îmi pare rău să vă spun, dar demersul jurnalistic al dvs. este jalnic. Vă prevalați de prea multe lucruri (printre altele, de faptul că ministerul nu a stat să explice decizia public – poate nici nu era obligat s-o facă, de vreme ce chestiunea e binecunoscută), alăturându-vă astfel corului de propagandiști de pe canalele Antena 3, Sputnik, Gabriela Firea (pe FB) etc. Aruncați un cuvânt greu, acela de „lașitate”, când de fapt s-ar putea să fie forma de contrariul. Dezamăgitor.

    1. E un demers pătimaş. Este al doilea articol – cel puţin atâta ştiu – în care forţează logica şi alungă conştiinţa din suita de semne grafice. Femeia ori este angajată la Academie/ SRI, ori are vreo rudă datoare pe acolo sau ceva similar.

  7. Sunt bune si articolele de genul acesta, dna. Pantazi. Ca sa stim de ce regia pe proiectele castigate in IFIN-HH este de 50%. Multi oameni sunt hraniti din ea. Frumos va mai castigati existenta.

  8. Până la urmă și la coadă de ce este extrem de supi-supi Tovarășul Zamfir ????? Ministerul a lăsat laserul ELI in mânuţele lui „pricepute”, deci poate bine mersi să-și vadă de drum tot inainte cu proiectul acesta !! De ce vroia cu tot dinadinsul și poziţia de director general al IFIN HH dacă nu o ocupa in mod legal ?? Legea spune: maxim 65 de ani pentru director general !!! Legea este una pentru toţi !!! Sau legile se aplică după caz ?????? Se pare că Tovarășului îi place să joace (ilegal) la mai multe instrumente sau mai bine spus să mulgă doua vaci !!! Dacă este „atât de capabil in ale știinţei” cine îl împiedica acum să continue proiectul ELI ?? Toţi i l-au lăsat să se spele cu el pe cap !!! Să vedem cum se va „descurca” cu banii și cum își va spala kktul la nivel știinţific european, kkt pe care singur-singurel și l-a pus pe cap !!!!

  9. Stimați redactori EDUPEDU,

    Sunt un profesor al Univ. București care colaborează de 5 ani cu diverși cercetători din IFIN-HH în cadrul unor proiecte de cercetare geoarheologică și paleo-environmentală pe care eu și colegii din echipa UB le-am inițiat având IFIN partener (inclusiv recent în cadrul competițiilor EEA/Norway și PED). Vă spun aceste lucruri pentru a vă indica din start raportul relațiilor noastre, dar și cunoașterea nemijlocită a evoluției acestui institut.

    De ce vă scriu?
    (i) fiindcă sunt siderat de poziția univocă pe care platforma Edupedu o are, pro-Zamfir, alături de vocile nopții: Gabriela Firea, Antena3, Sputnik etc

    (ii) nu o să vă detaliez motivele pentru care eu consider că Zamfir ar fi trebuit demis de cel puțin 2 ani, dar totuși le voi enumera succint:

    a) proiectul ELI a fost demarat cu succes de Zamfir, dar tot domnia sa l-a pus pe butuci prin managementul hiper-autoritar, naționalist și clientelar practicat în ultimii ani;

    b) proiectul ELI NU POATE FI DEZVOLTAT în afara ERIC. Sumele necesare dezvoltării programului și operării laserului în cadrul experimentelor sunt de circa 50% din bugetul total alocat cercetării și e bine știut că în acest domeniu nu pot fi realizate experimente de mare succes fără o bună cooperare științifică internațională. Zamfir a scos ELI din ERIC fie intenționat (pentru a putea rula sume uriașe cu parandărături incluse), fie din incompetență. Ambele sunt la fel de grave în acest caz.

    c) IFIN era un institut de elită și înainte de proiectul ELI, din păcate directorul Zamfir a devenit tot mai puțin interesat de evoluția IFIN (mai puțin de departamentul ELI). Recent, singura lui preocupare a fost să ucidă democrația din instituție, astfel că în ultimii 2 ani a demarat un plan de subordonare totală prin eliminarea din poziții de management a acelor cercetători științifici prestigioși, șefi de departamente și laboratoare, care, în viziunea sa, i-ar fi putut lua locul cândva la conducerea institutului.

    d) Pentru a-și asigura un suport politic și financiar uriaș, Zamfir și echipa lui au rostogolit în presă o avalanșă de informații false despre aplicațiile laserului și chiar despre experimente care s-ar fi realizat la ELI (găsiți informații detaliate în comunicatele CS al IFIN). Pentru acest lucru, în orice altă țară europeană ar fi fost îndepărtat din institut la propunerea comisiei de etică.

    e) Zamfir a adunat pe lângă institut un aparat propagandistic plătit gras pentru promovarea lui și a proiectului și pentru rostogolirea informațiilor false.

    f) Zamfir a fondat un aparat de represiune prin comisii de disciplină și comisii de analiză a calității compuse din impostori, adică din oameni plătiți să execute mințile libere și proeminente din IFIN. Vezi cazul lui Ionel Andrei, șeful comisiei de calitate, care nu doar că nu are nici măcar o publicație științifică, dar e un personaj care își ascunde propriul CV pentru a nu se afla ce facultate a absolvit. Pt mai multe info citiți vă rog excelentul articol al d-lui Bârsan: https://www.contributors.ro/locotenentii-marelui-laser/

    iii) Cu privire la Zamfir, cred că aveți deja toate informațiile ca să realizați… că și Ceaușescu și-a dorit Metrou în București, dar asta nu înseamnă că din analiza personajului ne permitem să selectăm cu penseta doar cele câteva fapte bune. Zamfir este în prezent (post-destituirea din poziția de director general al IFIN-HH) propus director al departamentului ELI, ceea ce cred că e f rău fiindcă prezența lui acolo va îngropa cu adevărat acest proiect, dar vreau să realizați că asta e România pe care și voi o alimentați: o țară incapabilă să reacționeze rațional și la timp! și atunci când în sfârșit o face operează cu jumătăți de măsură!

    iv) Închei cu o întrebare: când ați ales să-l susțineți pe Zamfir ați făcut-o în baza unei informări lacunare, a unui contract de publicitate pe care trebuie să-l onorați față de dl/ Zamfir, sau a unei directive pe unitate așa cum vorbește lumea în târg?

    Vă mulțumesc anticipat pentru răspuns și dacă doriți să vă mențineți publicul și să nu o luați pe urmele României Curate a Dnei Mungiu-Pippidi vă recomand să nu mai amestecați articole cu oameni minunați (precum Daniel David, Mircea Miclea sau Dragoș Iliescu) cu pseudo-gânditori incoerenți (precum Virgil Iordache) sau cu articole pro-nomenclatura stalinistă tip Zamfir!

  10. Nu sunt prea multe speculații în debutul articolului? Decât să presupuneți că un secretar de stat ar fi făcut o numire fără acordul ministrului, nu e mai probabil să presupuneți că fostul director general a fost reevaluat de conducerea ministerului și că tocmai pentru că nu a fost o decizie partinică, întâi au decis să îl păstreze un timp, apoi să îl înlocuiască având in vedere condițiile de pensionare?

  11. Aceasta recapitulare a evenimentelor de la Magurele vine prea tarziu, dupa ce Zamfir a fost atacat pe toate partile si nu a fost intrebat niciodata de ce a luat deciziile pe care le-a luat. De ce Dna Pantazi, nu v-ati dus la Magurele sa discutati cu el, in timp ce publicati tot felul de scrisori venite de la sindicate, colegi si fosti prieteni ai lui Zamfir transformati in rivali, completati de comentarii rautacioase venite de la tot felul de frustrati si denigratori din categoria “romanii nu sunt in stare de nimic” ?
    O acuzati degeaba pe Anisie, la cate eforturi au facut unii “prieteni” ai lui Zamfir sa demonstreze ca nu e bun de nimic, nici chiar la fizica nucleara, dar mai ales la “management”, ceva descoperit de ei dupa 10 ani de cand conduce IFIN-HH, ce era sa faca? Liste intregi de oameni care dupa legea pensiilor sunt demult pensionabili protestau impotriva directoratului lui Zamfir cu argumentul varstei. Vezi doamne nu poti fi director la IFIN-HH la 68 de ani (chiar cu derogare acceptata de minister), dar poti fi un sef mai mic la peste 70. Anisie a decis sa asculte poporul si sa respecte legea de la Magurele. Nu ii gasesc nici o vina. Dar gasesc o vina presei care nu l-a reprezentat (si prezentat) in fata noastra pe cel atacat de toti, lasand sa i se creeze o atmosfera imposibila si foarte nedreapta. Este de asemenea bine daca a ramas in fruntea ELI-NP, poate sa-si incheie proiectul si sa lase ceva important in urma sa. Acesta fiind de fapt motivul intregii sale activitati din ultimii 10 ani.

  12. Chiar nu vede nimeni din comentaci coincidența începerii scandalului cu momentul rezilierii contractului cu putorile de italieni? Zamfir e pedepsit că a avut sînge în instalație și a făcut ce trebuia făcut. Poate și de asta i-a prelungit guvernul Orban contractul, că se fereau toți de cartoful ăsta fierbinte… pînă a intrat în scenă ministrul pepsiglas.

  13. Dna Pantazi, oricum functia de Director General al IFIN-HH Zamfir ar fi pierdut-o in instanta, fiindca incalca legea ocupand aceasta pozitie. Apoi problemele Laserului de la Magurele care se transforma incet-incet din proiect international in proiect romanesc cu implicatii uriase in gestionarea fondurilor necesare pentru folosirea acestei facilitati, au alertat atat factorul politic cat si lumea stiintifica din Romania. Daca e sa priviti obiectiv omul Zamfir a generat un scadal international de proportii si un scandal intern cu angajatii sai la fel de mare.

    Stiti ca la IFIN-HH avem un zid al Berlinului intre ELI-NP restul institutului?!! Ctitorie a Vizionarului Academician. Tot cercetatorii din IFIN vor scoate caruta ELI-NP din noroi daca dl Zamfir nu se va ambitiona sa interzica din mandrie prosteasca acest lucru. (e proiectul lui nu?) Situatia actuala e rezultatul managementului de anii ’80, din pacate, si a privirii fixate intr-un sigur punct.

    Vreau pe acesta cale sa o felicit pentru curajul lor pe Monica Anisie si Premierul! E bine totusi ca Sputnik critica decizia revocarii din functie a lui Zamfir. E un semn si asta.

  14. Este suficient sa citim interviuri cu dl. Zamfir ca sa ne dam seama ca nu era potrivit in acel loc; cu atat mai mult la aceasta varsta. Articolul ridica, in opinia mea, semne de intrebare legate de deontologie.

    1. Acelasi lucru am inteles si eu din interviu-urile respective. Chiar m-am bucurat cand am auzit ca scapam de Zamfir, dar cred ca articolul se vrea o lovitura la PNL, care a enervat lume de la G4Media din cauza lipsei de reactie adecvate in cazul 10 August si DIICOT, din partea lui Iohannis si Predoiu.

  15. Ăsta trebuia să nici nu ajungă șef acolo. Sau trebuia demis în urmă cu doi ani, când a început să se pună contra tuturor. Dacă ăia au zis că sala trebuie să nu fie înclinată și să nu cadă varul de pe pereți, el o ținea una și bună, că știe el cel mai bine. Demiterea vine prea târziu. Răul este deja făcut. Și încă o dată România se face de rahat în fața instituțiilor europene cu astfel de academicieni

  16. Din cauza lui Zamfir se pierd milioane de euro, din cauza lui Zamfir cehii și ungurii își fac ei alt laser, din cauza lui Zamfir opt din zece fizicieni ar pleca oriunde, numai la Măgurele cu el șef nu ar mai sta. Aperi un comunist care nu pricepe că europenii vor ceva funcțional și nu acceptă să fie luați peste picior de unul care se ascunde în spatele funcției și titlurilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prima reacție la OUG-ul din educație care le permite universităților să înființeze societăți comerciale. Remus Pricopie: Nu este exclus să aflăm că nu educația și știința sunt cele care contează, ci satisfacerea intereselor „comerciale” ale unor grupuri preocupate de orice altceva decât de cercetare

Prima reacție la adoptarea în termen record de către Guvernul Ciucă a Ordonanței de Urgență care modifică Legea actuală a Educației, pentru a le permite universităților să înființeze societăți comerciale.…
Vezi articolul

Ce conține cu adevărat proiectul de lege Plx145/2023, contestat de AUR pe motiv că se vor fura copiii: Mecanismul prin care statul va ajuta familiile în situații vulnerabile să nu instituționalizeze copiii este asemănător celui de sprijin pentru persoanele cu dizabilități

Proiectul de lege Plx145/2023 privind prevenirea separării copilului de familie, care a provocat protestul AUR de la Parlament din această dimineață a fost adoptat cu 222 de voturi pentru, 48…
Vezi articolul

Meseria de profesor, din ce în ce mai puțin atractivă chiar și în statele europene dezvoltate. Într-o criză de profesori, în Franța Senatul a lansat un raport care analizează perspectivele europene / Printre concluzii, faptul că măririle salariale nu sunt de ajuns

În contextul în care autoritățile din Franța și-au dat seama că din ce în ce mai puțini tineri doresc să intre în învățământ, Senatul francez a publicat luna aceasta un…
Vezi articolul