Lapte și Carte – dezbatere online LIVE, marți 12 octombrie, la ora 15:00 despre viitorul unui program care ar trebui să contribuie tot mai mult la sănătatea și educația copiilor

721 de vizualizări
Foto: Conferința online EduPedu – “Lapte în școli”, marți, 12 octombrie 2021
În România, programul Laptele și cornul a fost introdus în 2002 ca un program social și a fost extins apoi la toți elevii. În prezent, este finanțat și din fonduri europene, pe lângă cele de la buget. 

Programul pentru școli al Uniunii Europene, la care participă și România, are pentru anul școlar 2021-2022 un buget, alocat prin hotărâre de guvern, de 167.8 milioane lei, pentru distribuția de lapte și produse lactate, prevede actul normativ adoptat de Executiv pe 18 august 2021, cu mai puțin de o lună înaintea primei zile de școală. 

În unele localități încă sunt proceduri de licitație, iar an de an, în primele săptămâni de școală, elevii nu au parte de alimentul sănătos și necesar, asigurat de statul român și Comisia Europeană. Acestea sunt două dintre problemele pe care autoritățile le pot rezolva – predictibilitatea și consistența acestei măsuri.

Pe lângă distribuția produselor în sine, de care se ocupă Ministerul Agriculturii, există și o componentă care are o valoare de peste 38 de milioane de lei în acest an școlar pentru „măsuri educative pentru o alimentație sănătoasă”, atașată acestui program, măsuri care sunt în responsabilitatea Ministerului Educației. Cu toate acestea, mulți elevi și părinții lor au sesizat că aceste măsuri nu se pun și în practică de fiecare dată.

Întrebarea care se ridică aici este firească: aceste măsuri educative chiar sunt derulate? Activitățile chiar există și sunt realizate în toate școlile cu intensitatea și profesionalismul prevăzute în teorie și în normele legale, susținute prin plata din bani publici și europeni a profesorilor care ar trebui să le arate elevilor ce înseamnă o nutriție sănătoasă și cum să facă diferența între bun și nesănătos? Cum este monitorizată această activitate și ce schimbări sunt necesare pentru o mai bună aplicare a programului?

Pentru răspunsuri și un „roadmap” al acestui program Asociația Patronală Română din Industria Laptelui (APRIL), cu sprijinul Point Public Affairs, alături de partenerul media Edupedu.ro organizează marți, 12 octombrie, de la ora 15:00, dezbaterea LIVE online Lapte și Carte, la care invitați sunt: 

  • Anca DRAGU – Președinte, Senatul României
  • Vasile Dîncu – Vicepreședinte, Senatul României
  • Mihail DUMITRU – Director General Adjunct, DG AGRI, Comisia Europeană
  • Monica ANISIE, Președintele Comisiei pentru învățământ din Senat 
  • Aurel SIMION – Secretar de stat, Ministerul Agriculturii
  • SZABÓ Ödön, Vicepreședintele Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților
  • Annamaria BOGYA, Secretar de stat în cadrul aparatului de lucru al Viceprim-ministrului Kelemen Hunor
  • Radu SZEKELY, Consilier al ministrului educației
  • Adrian Ionuț GÂDEA – Președintele Consiliului Județean Teleorman
  • Eugen ILEA, Președinte pentru București al Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP) 
  • Silviu MORCAN, Președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE)
  • Dragoș COSTACHE – Director dezvoltare, SIMULTAN SRL
  • Dorin COJOCARU, Președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL)

Anul trecut, aproximativ 2 milioane de copii nu au mai beneficiat de suportul alimentar specific pentru o perioadă îndelungată, din cauza închiderii școlilor timp de 110 zile, potrivit numărătorii făcute de reprezentanții Băncii Mondiale. 

Odată cu începerea școlii în format fizic, pentru cei mai mulți dintre elevi, este momentul să încercăm să găsim răspunsuri pentru întrebări precum:

  • Ce măsuri pot fi luate pentru a garanta funcționalitatea programelor alimentare în școli, indiferent de circumstanțe? 
  • În contextul în care Uniunea Europeană susține financiar distribuția de lapte către elevi, ar putea creșterea porțiilor de lapte alocate săptămânal să reprezinte o măsură concretă pentru stimularea participării școlare? 
  • Poate fi Programul pentru școli adaptat nevoilor copiilor de astăzi, la aproape 20 de ani de implementare continuă?

Alături de guvernanți, administrațiile publice locale, producătorii locali și Comisia Europeană sunt parte din ecosistemul care trebuie pus în mișcare pentru ca produsele să ajungă în școli, la beneficiarii programelor alimentare. 

  • Ce putem învăța din experiența celor 20 de ani de implementare? 
  • Care sunt modelele de bună practică și ce am putea îmbunătăți?
De ce este important? 

Pentru copiii care provin din medii dezavantajate, gratuitatea sistemului de învățământ nu este suficientă pentru ca aceștia să beneficieze de un context favorabil dezvoltării de noi aptitudini, deprinderi sănătoase sau din punct de vedere educațional. În aceste cazuri, măsurile pentru stimularea participării școlare și reducerea abandonului școlar trebuie să vină însoțite de pachete care să combine atât componenta socială, cât și cea educațională. 

Programul a fost gândit la nivel european și planificat și prezentat de autoritățile din România drept unul uniform, indiferent de mediul în care este școala, din care provin elevii sau de gradul de bunăstare al acestora. Ar trebui să fie un program universal, pentru toți elevii, la fel ca alocația pentru copii, dacă ar fi să facem o analogie.  

Principalul scop al Schemei europene Lapte în școli este acela de a încuraja alimentația sănătoasă la copii. Mai exact, dacă un copil consumă zilnic lapte la școală, sub forma unei gustări, aceasta îi va asigura și energie și hrană echilibrată, înlocuind foarte probabil o gustare hipercalorică și hipoglucidică; în plus, va contribui la formarea unor obiceiuri sănătoase de consum care sunt valoroase pentru viitorul adolescent și apoi adult, ca parte din prevenția afecțiunilor metabolice (excesul ponderal și obezitatea, diabetul), dar și a altor afecțiuni, precum cele cardiovasculare.

Un al doilea obiectiv al Schemei europene este susținerea producătorilor (fermierilor) și procesatorilor de lapte, motiv pentru care măsura și este parte a Politicii Agricole Comune și gestionată de DIGI AGRI.

Un program esențial pentru școală, pentru sănătate, pentru viitorii tineri și adulți care acum, în clase alături de colegii și profesorii lor, își formează valorile pe care-și clădesc viața și deciziile viitoare. Gândit ca o încurajare a vieții sănătoase, susținut cu zeci de milioane de euro, fonduri comunitare, an de an, răspândit la nivelul tuturor statelor europene, Programul Laptele în școli are nevoie de o evaluare obiectivă după 20 de ani de funcționare, într-un moment în care copiii au nevoie și mai tare de repere sănătoase. Îmbunătățirea și adaptarea la nevoile copiilor din prezent sunt obiective necesare pentru potențialul Programului Lapte în școli.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ora de Educație Rutieră – programul global VIA va ajunge la peste 6.000 de elevi cu vârsta între 8 și 11 ani din 30 de școli din România. Peste 3.700 de elevi din București au trecut deja prin etapele programului (P)

În 2021, România se află pe primul loc în Europa pentru numărul de accidente rutiere, iar la calitatea drumurilor, ne clasăm printre ultimele locuri la nivel european. Programul global de…
Vezi articolul

Finanțarea școlilor după nevoile lor reale, restructurarea formării inițiale a profesorilor, curriculum bazat pe competența “a învăța să înveți” – priorități pe termen mediu ale Ministerului Educației, pentru învățământul preuniversitar

Restructurarea sistemului de formare inițială a profesorilor, o finanțare a școlilor legată de nevoile reale ale acestora, revizuirea evaluărilor elevilor și folosirea sistemelor informatice pentru aceste evaluări se numără printre…
Vezi articolul
Rezultatele de la Evaluarea Națională

Cum motivează Consiliul pentru Combaterea Discriminării decizia ca elevii cu cerințe educaționale speciale să aibă locuri speciale la admitere / Ei se confruntă cu discriminări “de la grădiniță până la faza studiilor superioare”

“E imperios necesar” ca Ministerul Educației să gândească măsuri de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, care se confuntă cu discriminări în accesul la educație, de la grădiniță până…
Vezi articolul