„La sfârșitul clasei a VIII-a nu este normal să fac o evaluare la doar două discipline” – spune liderul sindical din educație Marius Nistor / Despre înlocuirea Evaluării Naționale cu o examinare transdisciplinară cu 4 probe: Cadrele didactice își doresc așa ceva. Au nevoie însă de foarte multă coerență legislativă, de transparență și predictibilitate

18.917 vizualizări
Marius Nistor / Foto: captură TVR 2 „Educația la putere”
Evaluarea Națională susținută de elevii claselor a VIII-a trebuie modificată, astfel încât tinerii să nu mai fie examinați la doar două discipline – Română și Matematică, spune liderul unuia dintre cele două sindicate din Educație, Marius Nistor. După apelul public lansat ieri către profesori de directorul Viforel Dorobanțu, care a spus că „noi, cei din sistemul de educație, ar trebui să «rupem pisica în două» și să schimbăm acest tip de examen, înlocuindu-l cu o evaluare similară cu cea din clasa a VI-a, cu mai multe probe de examen – comunicare (limba română, limba străină), matematică și științe (fizică, chimie, biologie)”, Edupedu.ro l-a întrebat pe președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” cum vede inițiativa acestuia, având în vedere că FSE a propus în urmă cu un an ca Legea Iohannis-Deca să înlocuiască Evaluarea Națională cu o examinare cu 4 probe transdisciplinare.

„Vă spun cu toată sinceritatea: corpul profesoral dispune de suficiente resurse și de putere pentru a genera schimbare și modernizare, într-un ritm mult mai rapid decât își imaginează unii. Este nevoie doar de un declic”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Federației Sindicatelor din Educație (FSE) „Spiru Haret”, Marius Nistor. 

Rep: FSE Spiru Haret pe care o conduceți a propus oficial, în urmă cu un an, să elimine din ceea ce atunci era doar proiectul Legii Iohannis-Deca concursul de admitere la liceu și, în loc, elevii să susțină 4 probe la Evaluarea Națională: a) matematică+informatică (algoritmică), b) română, c) ştiințe (fizică, chimie, biologie), d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine, e) maternă. Astăzi, vedem un director de școală care avansează public un apel similar către profesori. Ca lider de sindicat, care este evaluarea dvs: nu avem aceste evaluări pentru că nu sunt pregătiți profesorii de o evaluare onestă sau de fapt nu vrea clasa politică?

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE Spiru Haret): Haideți să fim foarte serioși! Decizia a revenit Parlamentului României, care reprezintă forul legislativ care poate să ia în calcul amendamente aduse pe un proiect de lege sau poate să nu le ia în seamă. Refuzul Parlamentului să accepte un amendament care a avut un fundament foarte serios demonstrează ca nu s-a dorit o schimbare reală vizavi de examenul de Evaluare Națională la finalul claselor a VIII-a. 

Din păcate, se gândește în termeni electorali: că nu vrem să supărăm profesorii, nu vrem să supărăm părinții și elevii. Și atunci nu luăm nicio decizie. 

Dar eu zic că la sfârșitul clasei a VIII-a nu este normal să fac o evaluare la doar două discipline. 

Rep: Care este evaluarea dumneavoastră cu privire la profilul profesorilor. Sunt pregătiți să accepte un examen la o multitudine de discipline, există o tendință de modernizare reală a corpului profesoral?

Marius Nistor, lider sindical FSE Spiru Haret: Eu vă spun sincer că există o tentativă de schimbare, de modernizare. Cadrele didactice își doresc așa ceva. Au nevoie însă de foarte multă coerență legislativă, de transparență si de predictibilitate. Lucruri de care nu au beneficiat până acum. Dacă știi cum să te adresezi corpului profesoral, dacă îi acorzi respectul cuvenit și știi ce anume îi ceri, automat poți genera schimbarea necesară la nivelul întregii societății. 

Rep: Deși în urmă cu 3 luni ministrul Ligia Deca anunța modificarea urgentă a propriilor Legi ale învățământului, pentru a treia oară, printr-o Ordonanță de Urgență, acest proiect de OUG este și astăzi plimbat printre instituții. Credeți că este Guvernul poate modifica acum Legea astfel încât să elimine admiterea la liceu inventată prin noua lege și să o înlocuiască cu examinarea la 4 discipline pe care ați propus-o și dumneavoastră?

Marius Nistor: Sincer, nu. Dacă se vor opera modificări pe legislația aferentă învățământului preuniversitar și universitar, modifcările trebuie promovate de un nou guvern, cu o altă majoritate parlamentară în spate. Altfel, există riscul ca dacă s-ar opera modificări în momentul de față, după alegerile în curs de desfășurare tot ceea ce s-a propus să fie din nou modificat.

Rep: Republica Moldova tocmai a pus în dezbatere un curriculum de gimnaziu care prevede că la clasele a V-a, a VI-a și a VII-a elevii vor învăța Științe, disciplină care va reuni transdisciplinar fizica, chimia și biologia. La noi, conceptul este încă departe de deciziile luate până acum de guvernanții aflați la putere. De ce această diferență între propunerile de fond pentru educație făcute de guvernanții din Moldova și de cei din România?

Marius Nistor: Presiunile în Republica Moldova sunt cu totul altele și ei categoric va trebui să îndeplinească niște standarde, pentru că își doresc o integrare în Uniunea Europeană, acesta este viitorul lor. Noi avem nevoie de politicieni suficient de responsabili și de asumați, avem nevoie ca miniștrii educației să fie susținuți politic, or noi știm că în România educația pălește în fața Finanțelor și de multe ori a intereselor de partid. 

Noi nu avem resursa umană pregătită. Sistemul de învățământ universitar trebuia să înceapă deja să pregătească viitoarele cadre didactice care să poată să predea transdisciplinar [Legea educației prevede încă din 2011 examen transdisciplinar la științe la clasa a VI-a – N.Red.]. Or, din păcate, cunoaștem problemele din preuniversitar, dar ele sunt generate de sistemul de învățământ universitar. Trebuie să fie pregătite pentru a preda transdisciplinar. Va fi un avantaj al celor cu dublă specializare, al celor care au făcut deja facultatea cu dublă specializare. Haideți să punem accent pe cei care intră în sistem, ei trebuie pregătiți. O schimbare trebuie pregătită pentru un viitor care nu este îndepărtat. 

Anul electoral prezintă și avantaje, și dezavantaje: este un an în care politicienii promit multe, dar știm că nu vor respecta ceea ce promit. Din păcate, este caracteristic României. Vă spun cu toată sinceritatea, așteptăm finalizarea alegerilor să vedem cine va fi noul președinte, cum va arăta noul parlament, cine va fi noul premier și din cine va fi format noul executiv ca să începem să lucrăm serios. 

Rep: La ce anume vă propuneți să lucrați serios cu noua conducere politică României?

Marius Nistor: La clarificarea legislației, la finanțarea sistemului de învățământ, la formarea resursei umane și la închiderea problemei salariale. Mai avem de parcurs încă o etapă: Legea salarizării unitare, cu grilele de salarizare asumate, cu clarificarea sporurilor. Lumea nu a înțeles ce înseamnă salarizarea diferențiată pe criterii de progres. Din păcate, s-au aruncat lucruri în spațiul public din partea politicienilor, iar prin performanță s-a înțeles doar faptul că sunt profesori care au rezultate la olimpiadele naționale și internaționale, ceea ce este fals. Trebuie să definim foarte bine ce înseamnă performanță, să ne legăm de progresul școlar și trebuie înțeles foarte bine de politicieni că există salarizare diferențiată în sistemul de învățământ în funcție de studii, de funcție, de gradele didactice, asta înseamnă salarizare diferențiată și mai rămâne acea componentă care ar trebui să fie clar la dispoziția Consiliului de Administrație al școlii, astfel încât să îi poți recompensa pe cei care au rezultate deosebite. Nu poți negocia salarizarea pe grade didactice, vechime sau studii, este o glumă bună. 

Rep: Ați fost convocat până acum de Ministerul Educației la discuții pe această temă a definirii salarizării diferențiate?

Marius Nistor: Am avut deja întâlnire la nivelul Ministerului Educației, am stabilit constituirea unei comisii de lucru care va trebui să lucreze la ce ar trebui să fie salarizarea diferențiată. Noi ne-am început activitatea, prima întâlnire este și cel mai important pas.

Rep: Ați convenit un calendar al întâlnirilor acestei comisii?

Marius Nistor: Nu putem suprapune activitatea grupului de lucru cu examenele, cu dezbaterea pe modificarea ROFUIP (Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar) și a Statutului Elevului. Oricum, când discutăm despre salarizarea pe criterii de peformanță, automat ea trebuie legată de legea salarizării unitare, pentru că nu pot face o salarizare doar pentru sistemul de învățământ atâta vreme cât vom avea lege unică de salarizare a bugetarilor.

Dar legea actuală prevede fond de 5% la nivel de unitate de învățământ pentru salarii suplimentare care să le fie acordate celor care muncesc mai mult și mai bine. Articolul respectiv a fost prorogat permanent de când s-a aprobat legea. În Consiliul de Administrație, și directorul și profesorii și părinții și autoritățile locale puteau face acea diferențiere motivându-i pe cei care muncesc mai mult și mai bine. Dar cum să faci salarizare diferențiată la nivelul școlii, dacă nu ai banii? Vă spun, foarte multe modificări nu țin de Ministerul Educației, puterea nu va fi la Ministerul Educației, în permanență totul va depinde de Ministerul Finanțelor. Majoritatea blocajelor le-am avut pe linia Ministerului Finanțelor, pentru că totul se rezumă la bani. 

Politicienii toți trebuie să înțeleagă importanța educației. Degeaba înțelege premierul, dacă în permanență miniștrii și președintele înțeleg altceva. Toți trebuie să tragă în aceeași direcție. Educația nu este a niciunui partid, este o responsabilitate a tuturor. 

Rep: Regretatul sociolog educațional Lazăr Vlăsceanu scria în cartea „Modernitatea românească” faptul că elita guvernantă a României aplică „practici economice și politice extractive”, adică politici prin care extrag cât mai multe profituri de la marea masă a populației pentru grupul lor restrâns și că „în locul unei educații performante, s-a încurajat și menținut o educație precară pentru cei mulți, lipsită de investiții publice și de surse de motivare individuală și socială a învățării individuale temeinice”, pentru că așa elita guvernamentală a putut menține „dependențele individuale din rețele clientelare” [pagina 18 din volumul „Modernitatea românească”, autori Lazăr Vlăsceanu și Marian-Gabriel Hâncean, Editura Paralela 45].

Marius Nistor: Este un mare adevăr. 

Rep: Președintele Klaus Iohannis, Guvernele Ciucă-Ciolacu sub conducerea cărora a lucrat ca ministru al Educației fost consilieră prezidențială Ligia Deca au menținut în mod deliberat o lege retrogadă față de evoluția societății, pentru ca alegătorii să nu aibă de fapt libertatea de gândire și economică de a-și construi și alege propriile alternative la partidele politice existente?

Marius Nistor: Eu nu am să vorbesc despre cei care sunt în funcție în momentul de față. Este vorba de toți cei care vreme de 30 de ani puteau să facă schimbările absolut necesare în sistemul educațional. În ultimii ani s-a încercat ceva, dar finalizarea trebuia să fie una foarte clară: un proiect de lege susținut în integralitate și finanțat în mod corespunzător, fără nicio prorogare, pentru că educația costă dar merită. Este o campanie electorală în pregătire, nu vreau să fiu interpretat într-un fel sau altul, dar există o mare responsabilitate a întregii clase politice. 

Îmi doresc un parteneriat real părinți-elevi-profesori. Dacă vrem o schimbare reală, numai împreună putem impune această schimbare, nu de pe poziții de adversitate și nici de pe poziții extreme – de la o așa-zisă didactură a profesorilor la o dictatură a părinților sau a elevilor. În școală, toți cei 3 parteneri trebuie să-și acorde respectul cuvenit. 

Și vă spun cu toată sinceritatea: corpul profesoral dispune de suficiente resurse și de putere pentru a genera schimbare și modernizare, într-un ritm mult mai rapid decât își imaginează unii. Este nevoie doar de un declic. 

Citește și:
Noi, cei din sistemul de educație, ar trebui să „rupem pisica în două” și să schimbăm acest tip de examen, înlocuindu-l cu o evaluare similară cu cea din clasa a VI-a, fără să mai punem o presiune imposibilă pe copii – apelul profesorului Viforel Dorobanțu pentru schimbarea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a
La ce folosesc Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și de ce nu sunt folosite de profesori, școli și minister, potrivit lui Mircea Miclea, cel care le-a introdus în Legea Educației
Comasarea disciplinelor Fizică, Chimie și Biologie într-o singură materie numită „Științe”, pentru elevii claselor a V-a – a VII-a, propusă oficial în noul curriculum de Ministerul Educației din Republica Moldova
Propunere pentru eliminarea concursului de admitere la liceu, trimisă de sindicatele profesorilor ca amendament la proiectul legii Educației: Elevii să susțină 4 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă

35 comments
  1. Doar la 4 materii? Ce-ai zice de 8 sau 9 ca pentru voi oricum nu conteaza! Ati iesit din sistem ,nu va pasa de fapt nici de profesori, nîci de elevi.

  2. prima mea reactie, primul meu gand a fost- mai multe examene? nu stiu. poate daca ati face istoria României subiect de examen. geografia României , în mod special. biologie – imi pare rau , dar mi se pare ingrozitoare fata de ce era biologia acum 40 de ani. eu vad mai frumos botanica, zoologie, anatomie decat aberatia asta amestecata de acum. iar ce se face in clasa a cincea?! eu am invatat /priceput candva in liceu. nu cred ca un copil de clasa a cincea poate pricepe legaturile dintr-un biosistem. nah- asa cred eu. fizica si chimie? dar daca liceul e obligatoriu… de ce se da examen?????

  3. Chiar? Dar chiar credeți că profesorii sunt pregătiți sau vor să facă eforturi să pregătească copiii pt un asemenea examen?
    Vorbiți de plictisiți, că de fapt nu știți cum e la ore.
    Profesorii lucrează cu 2-3 copii din clasa și restul merg cu valul.
    Notele bune se pun pe un ” istoric” de cunoștiințe (bani , părinți sau altele).
    Nu v ați gândit și nu vreți să realizați că cunoștiințele copiiilor și jumătate din nota de examen e de fapt și a profesorului.
    Da ți vina numai pe elev că nu a făcut pregătire în particular sau că nu a învățat, dar nu s a întrebat nimeni că de ce nu a înțeles mai mult, sau nu știe mai mult
    Pt că profesorul nu are timp și nu poate explica pentru nivelul tuturor. Și nu are nici un interes ca toți să iasă deștepți
    Cine pricepe, pricepe. cine își permite să primească explicații în particular foarte bine, cine nu poate – asta e, țara te vrea și prost.

    1. Pentru ca lecția să reușească e nevoie

      1. de atenția elevilor (nu se mai poate, sunt dependenți de telefoane și internet)
      2. de răbdarea profesorului (ca să explice de 10 ori în 10 feluri diferite de ce 2+2=4)
      3. de conținuturi accesibile (scurte, cu sens, adecvate vârstei, cu un limbaj ce poate fi înțeles și de ultimul analfabet)
      4. de părinți care să nu se mai bage peste școală în domenii în care nu se pricep.

      Se întâmplă din ce în ce mai rar să ai toate cele 4 condiții îndeplinite simultan. În special prima condiție. Româna e prea grea și nu ne trebuie, matematica e prea grea și n-o să mai folosim nicăieri în viață (viața lor se pare că se termină când ies din gimnaziu), științele sunt prea grele că e nevoie de calcule, istoria e prea grea că trebuie să memorezi lucruri întâmplate și nu să le inventezi când vrei tu, geografia e grea că pe Anglea ăia nu învață așa mult ca noi, ș. a. m. d. Ușoare sunt muzica, desenul, religia și sportul, că se ia 10 ușor. Acolo nici elevii nici părinții nu comentează că n-a explicat bine profesorul sau că n-are timp de fiecare elev din clasă. 10 facil, toată lumea mulțumită. Și foarte, foarte puțini pot spune că le folosesc în viață.

      Dar de… Auzim litania asta cu cât de grele sunt subiectele în fiecare an, de parcă le facem noi. Iar la pregătirea din școală vin mereu aceiași 3-4 elevi, care iau și note mari la examen. Restul probabil se duc direct la meditații, și, culmea, nici nu iau notele promise de meditator. Minune mare!

  4. Fomică, toa’șu? E prea nișată zona profesorilor meditatori și, ca un lider de sindicat responsabil, vă grijiți de ceilalți? Dacă v- a spus cineva că elevii sunt cobaii voștri, rău v- a informat! Nu ne erau suficienți diverși interpuși, bine mufați la buget, între părinți și profesori – minister, ne lipsea părerismul sindicaliștilor… Când numărul de ore prestate zilnic de tine îl va egala pe cel al copiilor de gimnaziu, poate că te vei califica să vorbești, domnu’!
    De la comentarii deduc că sunt mai mulți pățiți cu profesori care nu dau pe la clase. Și că se schimbă în fiecare an, deci de aici problema că nu le cunosc numele copiilor. Ceea ce rezolvă tacit problema lecțiilor nepredate, rămân nefăcute, pe modelul lecțiilor care ar trebui să fie recuperate la o dată întotdeauna neprecizată, după ce s- au făcut punți între zilele libere. Să înțeleg că cele două tind să devină reguli sau ele sunt deja? Că de fapt învățământul nu e nici pe departe gratuit, am înțeles imediat ce m- am lovit de sistem, dar că orele ar fi opționale pentru domnii profesori, cu prezență obligatorie doar pentru copii, nu ni s-a spus. Ni s- a spus în schimb că ei oricum sunt plătiți la oră, carevasăzică îi doare în cot dacă se va alege praful și pulberea.
    Dna Deca, înainte să inițiați modificări vizavi de absențele copiilor, poate vă uitați un pic la chiulangii care strigă catalogul, ce spuneți?

  5. Da să mă mai lăsați în pace că oricum tot cea ce învață copii in gimnaziu multe nu o sa le folosească în viața

  6. Exista o paranoia a evaluarilor in Romania.

    Sindicalistu’ s-a trezit si specialist in educatie si isi da si el cu parerea. Mi-a place sa citesc parerea unor specialisti nu a unor politruci.

  7. Realitatea este ca scoala, doar evalueaza. Asta e tot ce stie sa faca. Profesorii nu stiu sa predea, sa fie dascali. Dar toti stiu sa dea note. La asta sunt campioni.

  8. Tâmpiții generează tâmpiți. De fapt ce se dorește în sistemul de învățământ romanesc? sa demonstram copiilor ca nu știu? Și apoi dascălii sa găsească tot felul de scuze?
    Lideri sindicali, miniștrii, conducători din angrenajul de conducere al tarii ar trebui sa își pună cenușă în cap, sa recunoască ca sunt incompetenți și de aici rezultatele dezastruoase ale învățământului romanesc. Apropo de evaluarea nationala: dacă un copil ” capoteaza” din diferite motive la evaluarea nationala, are doar 14 ani, care este a doua șansă de îndreptare? Care adult, care ministru, care lider se mulțumește cu o singura șansă, și sunt adulți? care dintre ei nu cauta permanent a doua șansă? Bat câmpii ca să știe lumea ca sunt acolo și fac ceva, nu contează ca e bine sau rău, ca și câinele care latră sa știe lumea ca e în curte. Sunt incompetenți, incoerenti și lipsiți de orice bun simt.

  9. Bună ziua!
    Si așa materia este conceputa pentru copii suoer dotați. Chiar ieri sa vorbit despre acest aspect.
    Ce facem cu elevii care sunt mai puțin inteligenți.?
    Și așa in scoli predarea lasă de dorit iar elevii sunt constrânși de a face ore plătite. Și cred că asta se întâmplă intenționat.
    Să mai adăugăm materii la probe ?Da,deoarece sunt materii la care profesorii nu au solicitare pentru a medita în afara orelor de curs .Așa că, tragem de copii pana nu mai au copilărie. Felicitări învățământului românesc!
    Suntem mândri de viitorul pe care îl oferiți generațiilor viitoare .

    1. Exagerați rău de tot cu programa făcută pentru supradotați. La câte note de 10 se iau la testarea asta, ar însemna că suntem cea mai tare nație de pe pământ.
      Elevii mai puțin inteligenți iau note mai mici, așa e de când lumea, în toate sistemele de învățământ. Asta nu înseamnă că acei elevi sunt zero, că nu vor fi și ei oameni ca toți oamenii. Dacă nu am privi notele ca pe un atac la persoană nu am mai face tragedii din fiecare examen sau evaluare.
      Am și eu elevi slabi, unii incapabili de un raționament logic, alții incapabili să se concentreze 10 minute. Au și ei un plan de viață. Nu au în intenție să meargă la vreun liceu vestit, nici măcar să ia bacalaureatul. Vor să muncească. E suficient pentru ei.
      Copiii ar putea să nu mai meargă la meditații. Iau ce note pot la examene și asta este. De ce nu se poate asta? Pentru că întotdeauna vor exista părinți care își vor trimite copiii la meditații, care vor de la copiii lor mai mult decât pot face aceștia singuri, fără dopajul meditațiilor. Și cum cel meditat intră în competiție cu cel nemeditat…Și uite așa s-a creat isteria numită industria meditațiilor. Nu știu cum se poate opri nebunia asta. Dar gândiți-vă că soluția stă în mâinile ambelor părți, profesori și părinți, în egală măsură.

  10. Domnule, sunteți total pe lângă! La cât de stofoasă este programa pentru fiecare materie in parte, putem spune că sunt patru materii, nu două, chiar dacă se împletesc una cu alta: literatură, gramatică, algebră și geometrie. Fiecare are problemele ei. Dacă copiii deabea fac făță cu pregătirea la cele patru discipline, cum credeți că vor face față la pregătirea la încă șapte? Poate că în alte țări materia este mult mai simplificată. De exemplu, in Italia, la aceeași clasă, când fata mea învața relațiile de stoichiometrie (dacă știți ce e asta), nepotul meu învața deabea formula apei. Așa că lăsați copiii în pace!!! Când materia va fi redusă și unii profesori își vor preda materia așa cum trebuie, atunci putem vorbi despre ce doriți d-voastră. Altfel, când și cu ce bani, vor face meditații și la celălalte șapte materii propuse de d-voastră?

  11. da dar a-și interzice prin lege meditațiile pentru ca prin asta nu se va urmări decât niște meditații în plus. Cine vrea sa mediteze sa o facă doar prin firma

  12. Domnule, sunteți pe lângă total! Nu sunt doua materii, ci patru: literatura, gramatica, algebra și geometrie, chiar daca se împletesc una cu alta. Materia este așa de stufoasă la toate cele patru, încât pot fi numărate că fiind patru. Fiecare parte își are problemele ei. Credeți că dacă cu chiu cu vai, deabea fac față copiii la pregătirea pentru cele patru discipline, vor face față la încă șapte, în condițiile în care la unele dintre materiile enumerate mai sus nici măcar nu se predă? La câte materii vreți să plătim meditații? Poate că în în alte țări este posibilă evaluarea și la celălalte materii deoarece or avea un sfert din materia pe care trebuie sa o predea profesorii lor. Vă rog să vă treziți la realitate și să lăsați copiii în pace!!!! Când vom avea materia redusă și unii profesori care să predea cum trebuie, atunci discutăm la alt nivel.

  13. Astia vor mai multe meditatii. In prezent, la clasele a VIII-a din Brasov, nu exista nici un copil care sa nu faca meditatii la mate si romana. Cu toate astea, media maxima la simulare a fost 9 si mai mult de jumatate au luat sub 5. Dar profesorii de la clasa nu au nici o responsabilitate.

    In clasa a VIII-a, profesorii de la celelalte materii nu i-au slabit nici o clipa. La sport, geografie, i-au chemat, pe toti elevii, in ziua banchetului pentru ca le lipseau doua note ca sa le incheie media. N-au avut timp tot anul sa le dea note, desi nu aveau nici o absenta.

    Acum s-au trezit si profii de fizica si mai stiu eu ce ca vor si ei sa mulga niste meditatii de la noi.
    Trebuie sa ne luam copiii si sa fugim din tara asta.

    1. Daca esti prost, taci. Profesorul de sport nu “s-a trezit”. El TREBUIE sa aiba un numar de note si nu puse alandala cum vrei tu. Ci conform planificarii si ritmic. Daca elevii au terminat pe 14 iunie, era si normal sa vrea nota in iunie, doar nu vroiai sa dea probele din planificare cu o luna inainte sau sa incheie anul cu ultima nota din aprilie sau mai. Crezi ca pe profesorul ala care poate ajunge o data/saptamana la acea clasa sau scoala il interesa ca elevii si-au pus banchet cu 1-2 saptamani inainte de incheiere? El trebuie sa-si faca datoria, sa aiba probele care se dau dupa o planificare, sa noteze ritmic si sa aiba ce medii incheia. Tin sa iti spun ca elevii din scoala mea au avut banchetul pe 5 iunie seara la un local si dimineata, profesoara de sport care are ore doar miercurea la noi in scoala, le-a dat probe si a pus note. Sa o reclamam la politie zic. Doamne, de ce aveti toti drept de vot???

      1. eu nu stiu despre ce planificare vorbesti, dar pe mine ca parinte, ma apuca pandaliile cand vad ca al meu copil are doar 2 note la unele materii cu o saptamana inainte de incheierea scolii; si ma deranjeaza enorm ideile nastrusnice ale profesorilor cum ar fi de a da o lucrare si a pune mai multe note pe acea lucrare, sau ideea doamnei de franceza de a face media din cele 2 note existente si apoi mai completeaza cu acel rezultat pana la nr de note necesar pt a se calcula media in catalogul electronic… mai exista si ideea de a da mai multe lucrari intr-o ora… In ultima saptamana de scoala s-au trezit profesorii ca n-au note suficiente pentru a fi calculate mediile…

      2. @Elev…candva

        Lasand la o parte limbajul tau neelegant, banchetul a fost cu 3 zile inainte de ultimul clopotel.
        Toate mediile erau incheiate, in afara de Geografie, unde elevilor le lipseau 2 note si sport, unde le lipsea o nota. Nu exista nici o interdictie care sa ii impiedice pe profesori sa dea note mai multe, in timpul anului. La alte materii cu o ora pe saptamana aveau si 7-8 note.

        1. Mai omule, sunt probe sportive care nu se pot da in orice sezon, in orice loc. Alergi pe zapada rezistenta? Dai viteza in sala de clasa? O multime de scoli fac sportul in clasa. La tara nu prea vezi teren sau sala. Am explicat ca putea sa aiba si 10 note dinainte. Degeaba, notarea trebuie sa fie ritmica. Oricum trebuie nota si in iunie. Nu-l lasi cu nota din aprilie sau mai chiar daca aia era a saptea nota. Ca te scutura ISJ-ul la inspectia tematica de nu te vezi. La noi a inghetat si in mai. Cum alergi copiii aia afara la -4 grade cate au fost pe la sfarsitul lui mai? Eu nu inteleg ceva: daca nu cunosti dedesubturile unei profesii, de ce tu, romanul, iti permiti sa-ti dai cu parerea?

    2. Drum bun!
      Te/Vă rog/rugăm, promite/promiteți că nu vei/veți reveni!
      Oameni buni, vă rog, nu vă lăsați frustrările pe aici. Valabil pentru majoritatea postacilor de serviciu: înainte de a scrie, gândiți!
      Dintre toate comentariile, doar unul este foarte aproape de adevăr și, în același timp, temperat și de bun simț, cel al lui INDY.
      Doriți cu adevărat o școală performantă? Atunci, eliminați în proporție de 99% ingerințele părinților și politicienilor în
      procesul decizional și educațional al școlii.
      Atât timp cât părinții și politicienii reușesc să treacă de poarta școlii (excepțiile trebuie extrem de clar/bine reglementate și respectate), atât timp cât ei își vor impune direct sau indirect (prin interpuși dau prin așa-zise “organisme democratice”) părerile sau interesele, școala (în general) și elevii se vor afunda în noroiul sau, mai rău, mlaștina formată din datul cu părerea/priceperea la orice (acum, aproape toți părinții sunt experți în metodologie, didactică, etc.) și câștigul de moment al unui sau altuia.
      Doriți școală performantă? Finanțați EDUCAȚIA așa cum se cuvine; reduceți la minimum “industria meditațiilor”; impuneți un cadru legislativ coerent și doar în interesul școlii, respectiv al elevului; limitați drastic amestecul părinților, politicienilor, comitetelor, consiliilor și sindicatelor (sindicaliștilor de vârf) în procesul educațional; stabiliți un orizont de așteptare de cel puțin 10-15 ani, așezați pe hârtie care trebuie să fie țintele atinse, iar la final, trageți linie și judecați…
      Abia atunci, dacă rezultatele nu sunt în regulă, comentați și corectați.

  14. Pt 8.000 de euro pe lună, cât câștigă don liderul, este normal să debiteze doar prostii. El este un PSD-ist convins și doar mimează activitatea sindicală!

  15. Trebuie sa hotărâm o zi și sa ieșim în stradă sa facem o schimbare pt.copiii noștri. Poate asa se învață minte sa le dea subiecte normale nu de tâmpiți. Măcar pt.urmatoarea generație .

  16. Handicapații ăști își bat joc de copii. Ei dau evaluare capcană. Dar pe cine vor sa prindă?Sunt atâtea subiecte bune care le antrenează mintea copiilor ni o bătaie de joc….dar nu-i problemă….vin alegerile iar SI O SA VOTAM ALTFEL..sa vedeți cum cei cu capcane o sa iasă din inspectorate ca șoarecii și o sa treacă la catedrala predea subiecte capcană.

  17. Cam cu ce drept si mandatat de care corp profesoralppe de care vorbeste face Nistor asemenea propuneri in numele nostru? Cand ne-a intrebat el asa ceva? Cand am solicitat noi evaluare transdisciplinara? Noi am cerut trimestre, vrem inapoi tezele, vrem examen de intrare la liceu, nu gluma asta de EN. S-a dat evaluare transdisciplinara la clasa a VI-a. Ce au realizat? Subiecte de deductie si logica? Asta urmarim noi dupa ani de invatamant obligatoriu? ppDeductie?

  18. Marius,îmi pare rău dar RP Moldova are un sistem de învățământ care e cu un pas și jumătate înaintea noastră și asta nu din cauza presiunilor de care vorbești,ci pur și simplu,acolo se învață carte

    1. Adevărat, fetița prietenei mele, la un liceu la tara în Iargara, Republica Moldova, face performanță, învață pe bune, profesorii sunt extrem de preocupați și implicați. Am rămas profund impresionată de cunoștințele ei la toate materiile în timp ce, fetița mea, în “buricul Bucureștiului”, la școală renumită, se plânge mereu de felul agresiv și lipsit de creativitate și empatie al profesorilor. Și nu mai vorbesc de cunoștințele asimilate, care sunt departe de ce trebuie să fie. Și mai amintesc de ponegrirea elevilor în cancelarie, ca să-i știe toți profesorii când unui profesor nu-i place de un elev. O atitudine de “țațe” din partea unor profesori de la care te aștepți să fie un model de educație. Nici o deontologie. Zero etică. Și multă “mâncătorie” între ei, profesorii.
      Aaaa! Și meditații până la epuizare. Patru profesori la mate în patru ani, vai de ea predare și în clasa a 7-a, profesorul nici nu a terminat materia.
      Trebuie să admit ca sunt și excepții. Există și profesori excepționali de care copiii mei vorbesc cu drag și merg cu mare plăcere la orele lor. Dar sunt atât de rari aceștia..!

      1. Fetița prietenei tale e inteligentă, a ta… poate nu e.

        Vezi ce face și acasă – citește (pentru școală și în afară de cele necesare la școală)? Lucrează la matematică sau materii unde mai are probleme? Își face temele? La ce excelează și la ce nu excelează? Nu e obligatoriu să fie elevă de 10 la absolut toate disciplinele. Mai temperați-vă așteptările în funcție de ce poate copilul.

    1. Nu știu cum să vă explic mai clar . In acest moment, școala nu este in stare sa pregătească elevii, nici pentru aceste 2 materii. Toți cei din sistem, uita că, părinții plătesc bani grei pentru MEDITATII
      Daca doriți evaluări la mai multe materii, atunci pregatiti-va. Daca ajungem sa meditam copiii la mai multe materii, pentru ca dumneavoastră să vă prefaceți in continuare, că vă faceți treaba, atunci consider că va plătim de pomană. Ați rezolvat toate deficientele majore din sistem, și singura problema rămasă erau evaluările.
      Ce evaluați? Rezultatele de până acum, nu va sunt suficiente? Când o să înțelegeți că așa nu se mai poate?

      1. Cand o sa intelegi si ‘neata ca nu poti face un copil si sa-l uiti cu tableta/telefonul in mana la nesfarsit asteptand sa-i vina de la sine dragul si cheful de scoala. Cand o sa intelegi si tu si ceilalti care latrati pe aici ca am cerut noi evaluari, punti, cadouri, meditatii, ca elevii lui 2024 sunt tonti, frate. Nu stiu, nu-i intereseaza sa stie nimic si nu-i deranjeaza ca nu stiu nimic, ba au si pretentii de mari stiutori. Vericule, am avut lectie despre Michael Jackson si mi-au spus sa le pun manele, ca n-au auzit de asta. I-am intrebat daca au auzit de Mircea Cel Batran si au zis ca ei nu au treaba cu istoria, ca e rea profa de istorie si ii asculta si da teste(presupun ca trebuia sa-i scoata in club). Sunt prosti facuti gramada, lipsiti de orice urma de cultura generala, de empatie, de bun simt, ramai uneori tampit ce judecata pot avea, pretinzand totul fara sa ofere nimic. Cand vei intelege ca ministerul educatiei si regulile lui tampite au creat monstri, vei fi capabil sa vezi dincolo de absurdul afirmatiilor pe care le faci.

  19. Dacă ar conta, as susține această propunere. Să se facă evaluare și la religie, deoarece este foarte importantă și la sport, deoarece este foarte susținut în România de organele abilitate. De fapt, ambele sunt bine susținute .
    Spiru Haret?? Mi-ar fi rușine să deschid gura, pentru diplomele acordate la această instituție. Lumea uită!

  20. De ce trebuie sa reinventam roata?
    Avem exemple concrete cu rezultate clare – de ex. sistemele de invatamant din tarile nordice. De ce nu se implementeaza ? Nu este vorba de bani.
    De ce nu adoptam un sistem performant de invatamant ?

  21. RVALUAREA TREBUIE ELIMINATĂ NU ALTE EXAMENE ÎN PLUS. Ce vrei sa faci din copii ? nu de la dumitale și Sindicatul FSE au pecat și ideile cu detenția și alte gogomănii.Voi profesorii chiar nu pricepeți pulsul noilor generații. Trebuie să iasă parintii și copii în stradă că să înțelegeți cum ați ieșit voi pentru salarii. Mai terminați odată

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT În timpul simulărilor de examene naționale școlile pot decide trecerea celorlalți elevi, care nu sunt în clase terminale, la școala online, indiferent de scenariu

În timpul simulărilor de examenele naționale, care încep pe 22 martie, școlile pot decide trecerea celorlalți elevi, care nu sunt în clase terminale, la școala online, potrivit ordinului ministrului Educației…
Vezi articolul

O nouă simulare pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat 2024, în perioada 17-19 aprilie, organizată de Inspectoratul Școlar Iași / Directorii de școli decid înscrierea la simulare

Elevii din județul Iași ar putea susține în perioada 17-19 aprilie o nouă simulare a examenelor naționale de Evaluare Națională și Bacalaureat 2024, organizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași.…
Vezi articolul

S-a redus decalajul rural urban la Matematică, însă peste jumătate dintre elevii de clasa a VIII-a din mediul rural nu au luat nota 5 la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, organizată de Inspectoratul Școlar Iași în aprilie – Raport

S-a redus decalajul între procentul elevilor cu note sub 5 la Matematică din mediul rural față de cei din mediul rural. Dacă la simularea din februarie 81% dintre elevii din…
Vezi articolul