La Fizică, un singur candidat din Alba s-a înscris la Titularizare 2023 și a luat sub nota 3. Șeful inspectoratului școlar: Atât timp cât sunt oameni care sunt la pensie și vor să predea, vor preda aceia. Tinerii nu prea vin

8.677 de vizualizări
Foto: © Oliver Perez | Dreamstime.com
În județul Alba, un singur candidat s-a înscris la Titularizare 2023 pentru a preda Fizica și a luat sub nota 3, conform rezultatelor finale ale concursului național. Situația a fost semnalată de către inspectorul școlar general, Cornel Sandu, după cum scrie alba24.ro. Șeful inspectoratului a precizat că nu sunt candidați pe partea de științe.

„Avem posturi în general cu profil tehnic, științific –  la matematică, fizică, chimie, informatică, ingineri, dar nu prea avem candidați”, a menționat Cornel Sandu.

Acesta a spus că la Fizică a fost un singur candidat și a avut nota sub 3. Conform inspectorului școlar general, dacă nu sunt profesori, atunci vor preda cei care sunt la pensie și cei necalificați:

”Atât timp cât sunt oameni care sunt la pensie și vor să predea, vor preda aceia, apoi vor preda probabil necalificați, dacă nu vom găsi profesori de specialitatea respectivă. Tinerii nu prea vin, situația salariilor au fost anunțată doar de o lună”, a declarat Cornel Sandu.

Ce este titularizarea

Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la proba scrisă. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă.

Informații de context

La începutul anului, Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito, spunea într-o emisiune la TVR că, în 10 ani, 60.000 de profesori se vor pensiona:

„Trebuie să ne gândim un pic cum intră domnii profesori în sistem, cum ies prin pensionare. Care este mișcarea, dacă vreți, a acestor domni profesori care intră, respectiv ies la o anumită vârstă, 62-65 de ani. Putem, uitându-ne la graficele Eurostat de care ați amintit, să spunem într-adevăr că peste 10 ani aproape 50%, nu chiar 50%, într-adevăr, din profesorii pe care îi avem astăzi la catedră vor ieși la pensie. Sigur că vor fi alți 60.000, în fiecare an 6.000 de tineri profesori care intră în sistem. Întrebarea este dacă acești domni profesori care au intrat după 1989 sunt în marea lor majoritate profesori care au intrat vocațional? Au intrat cu pasiune sau o parte dintre ei au făcut o alegere contextuală?

Din păcate, o strategie greșită a statului român, de a oferi un salariu de debut foarte mic i-a făcut pe mulți să nu aleagă, deși ar fi avut poate pasiune și dorință de a intra în sistem, acest salariu de sub 100 de dolari, mulți ani de zile i-a făcut să nu aleagă în niciun caz această meserie – ne-a adus în sistem profesori nu neapărat care își doreau să intre”, a precizat aceasta.

În august 2021, inspectorul școlar Daiana Bălan (ISJ Bistrița-Năsăud) spunea pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale că sunt județe din țară în care, în ultimii 10 ani, niciun nou profesor nu a ajuns la catedră să predea fizica:

„Eu sunt inspector de fizică, cu atribuții pe biologie și vă pot spune că la fizică nu a intrat niciun absolvent în ultimii 10 ani. Am avut absolvenți de clasa a XII-a care au dat Bac-ul la fizică și au obținut nota 10, dar au spus clar că nu vor veni în învățământ și se vor orienta probabil către cercetare. Media de vârstă a profesorilor de fizică este de 40 spre 50, iar acum cu pandemia s-au pensionat mulți colegi, care ar mai fi rămas în sistem”, spune inspectoarea Daiana Bălan.

Tot în 2021, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor testării internaționale TIMSS 2019, Lucian Ciolan, prorectorul Universității din București, declara că în 10 ani o să ne confruntăm cu o criză de profesori calificați, mai ales în zona matematicii, unde sunt mai multe ore, dar și în zona științelor, unde peste jumătate dintre profesori au peste 50 de ani.

„Recrutarea profesorilor calificați pentru matematică și științe trebuie să intre într-o zonă strategică. De ce? Dintr-un motiv foarte simplu: peste jumătate dintre profesorii de matematică și științe sunt oameni de peste 50 de ani, iar investigând opțiunile studenților pentru a-și alege o carieră în educație constatăm că un procent foarte mic dintre studenți au ca prima opțiune cariera didactică. Iar estimarea noastră este că, dacă nu intervenim cu o strategie de recrutare și de stimulare încă din zona de formare inițială, în aproximativ 10 ani o să ne confruntăm, mai ales la matematică, unde sunt catedre mari cu ore multe pe săptămână, cu o criză de profesori calificați” – Lucian Ciolan

Potrivit prorectorului Universității din București, plecările cele mai multe din sistemul de educație se produc în primii 5 ani de carieră:

„Evident că în primii 5 ani de carieră salariul e cel mai mic și perspectivele de evoluție sunt cele mai puține, așa că eu cred că o politică de stimulente, nu doar financiare dar și materiale, simbolice, profesionale, e foarte important în zona asta, într-o țară în care mobilitatea forței de muncă este foarte redusă pentru că la noi majoritatea oamenilor locuiesc în locuințe proprietate personală și atunci disponibilitatea lor de a se deplasa sau de a se muta în alte zone este foarte mică, în lipsa unor astfel de stimulente.

Unele țări au încercat, să știți, chiar salarizări diferențiate în funcție de zonă și chiar în funcție de disciplina predată. Sigur că aici intervin alte probleme de etică și echitate, dar în ultimă instanță, dacă, de exemplu, constatăm că profesorii de informatică nu vor să vină în sistem altfel decât cu un stimulent financiar, pentru că piața îi atrage în altă parte, putem lua în considerare și un lucru de acest gen.”

Foto: © Oliver Perez | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cele mai multe posturi netitularizabile din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerului Educației. Sunt peste 65.800 de posturi pe perioadă determinată / La Titularizare 2023 s-au înscris sub 32.000 de candidați
Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito: Cam toți profesorii pregătiți înainte de ’89 ies la pensie în următorii 2-3 ani / Dacă nu ridicăm salariul profesorului debutant de la 2.600 de lei, la media pe economie, 3.900 de lei, imediat, nu o să atragem să fie profesori tinerii valoroși din facultăți
august 2021 – Niciun profesor nou de fizică în ultimii 10 ani. O situație dintr-un județ al României care vorbește despre o criză națională
iunie 2021 – Peste jumătate dintre profesorii de matematică și științe sunt oameni de peste 50 de ani. În 10 ani va fi o criză de profesori calificați – Lucian Ciolan, prorectorul Universității București: E nevoie de o strategie de recrutare bazată pe stimulente

25 comments
  1. Eu cred ca e o minciuna asta ca nu au profesori. E o elucubratie ca sa jigneasca profesorii, probabil in ideea de a cere salarii marite si care dupa cum ati vazut s-au marit la directori si la inspectori desi ei n-au facut greva. Si probabil si in ideea de a-si justifica rezultatele proaste alea cu “analfabeti functionali” zicand ca nu au profi calificati.

    Daca ma uit bine sunt judete unde nu e nici un post pe fizica nici macar intreg sub 4 ani, nu mai zic de titularizabil. Uite in Teleorman de exemplu sunt doar cateva fractiuni de norma. De ce s-ar inscrie cineva la titularizare daca nu sunt posturi?

    Eu am ore la un liceu tehnic si am elevi din zeci de localitati limitrofe si din judet si din alte judete. Niciunul nu mi-a zis ca nu ar fi avut profesor in gimnaziu sau ca au avut prof pe careva de alta materie. Chiar si scolile foarte slabe de roomi au cadre calificate chiar tinere chiar titulare, pe multi ii si stiu din vedere sau auzite sunt si cu duble specializari multi. Un singur caz am avut, o eleva din zona izolata mi-a spus ca a facut chimia cu invatatoarea ca nu aveau la chimie. Oricum la 4 ore la 50 km de oras cine ar fi mers.

    Sa vedeti in toamna ce full e la suplinire, se calca in picioare, se asteapta zeci de ore la dosariada si la sedinte. Si la informatica sunt cadre, cunosc absolventi cunosc ingineri cu reconversie profi de mate profi cu duble specializari si altii, inclusiv pe la tara localnici etc.

    Si deja petitia aia ca multi nu au post desi au peste 7 e pe la 5000 de semnaturi.

    Asa ca sa nu mai aiureze domnul de la Alba ca la ei nu sunt cadre la fizica sau stiinte, si n-ar trebui generalizat, cine stie ce interese are el sa arunce asa fumigene in spatiul public. Probabil la ei in premiera nici fotosinteza nu are loc ca vecinul Cluj le trage resursele soarele mineralele cine stie.

  2. Nu angajeaza profesori la fizica si alte materii ca sa se planga ca nu vin oamenii ca ar fi salarii mici.
    Ghiolbanii apoi isi iau cate 2-3 norme si ajung la salarii enorme.

    S-a dus vestea si s-a aflat si evident ca tinerii nu mai vor.

    In toamna umblam dupa ore de fizica fiind calificat si erau sute de catedre vacante si intregi si fractionate si nu ma puteau angaja desi am vechime la catedra destula si grade. Alte scoli spuneau ca au oameni la fizica. Abia am gasit niste ore ingineresti noroc ca am o reconversie pe altceva.

  3. Nenea ala de la ISJ Alba e cam pe langa realitate. incearca sa spuna niste solutii complet inaplicabile. Asa sunt cei rupti de realitatea economica sociala si geopolitica.

    La informatica majoritatea profesorilor sunt de alte materii cu reconversie.
    Niciunul bun la informatica nu va intra la clasa pe salar net sub 3000 euro cat i se ofera la privat unde nu e nici impozitat. Chiar si fara facultate la privat gasesti job pe informatica. Plus ca la privat ai program flexibil sau poti lucra de acasa in IT.

    Dar n-ai ce sa le mai faci, daca imbecilii nici la fizica nu mai au profesori atunci ce sa faca la info.

  4. “Tinerii nu prea vor sa vina sa predea”
    ha ha

    Pai ce le oferi?
    – job pe maxim 1 an
    – examen din materia de facultate si probleme de olimpiada anual, sigur toti adora asa ceva
    – vechimea ciuntita cu 1-2 luni la fiecare an scolar
    – lipsa asigurarii medicale in primele 6 luni de la reangajare
    – stresul examenelor
    – stresul cu elevii
    – daca nu ai vocatie esti terminat
    – lucrezi cu peste 25 elevi in clasa foarte diferiti, destul de neinteresati de materie in epoca actuala
    – sanse mari sa ai elevi foarte needucati delicventi, elevi problema, CES, rromi si altele
    – competitie si jigniri cu colegii de alte materii

    ha ha, chiar crede ca generatia milenialilor sau generatia Z e asa de proasta ca sa se injoseasca cu examenul ala regulile alea si alte mizerii? te duci sofer sau faci uber si iesi mai castigat decat sa rada toata cancelaria de tine ca ai luat 3 la concurs sau toti colegii de facultate si vecinii ca ai un job de rahat pe perioada determinata, nu esti nici asigurat si nu merge nici vechimea complet. Singurul avantaj e concediu mai mult, dar si daca in concediul ala stai sa rezolvi probleme din culegeri ca sa te reangajezi tot in sistem esti chiar ratat.

  5. Voi chiar spuneti ca problemele erau grele? Vorbiti serios?
    Atunci nu aveti ce căuta in scoala!
    Promit sa nu mai intervin pe acest subiect!

    1. Eu probabil ca ma voi retrage in curand, am mai avut intreruperi, pot lucra si in alta parte decat sa primesc jigniri de genul. La o varsta sa suplinesc ptr ca sunt proasta si nu stiu sa fac problemele alea. In timp ce un absolvent de filologie sau filozofie ia 10 la examen. E clar ca este mult peste mine, chiar ii cedez postul de suplinitor al meu, desi va fi necalificat e peste mine, clar. Dar culmea ca el vrea sa fie titular pe materia lui.

      Intreaba-i daca sunt grele problemele exact pe cei care au ales sa nu mearga la catedra si spune-le ca nu au ce cauta in scoala. Si iti vor raspunde ca nu-i intereseaza si ca ei oricum nu sunt in scoala si ca e cazul tau sa mergi la catedra mai departe pana inchizi ochii ptr ca esti foarte destept. Asta o zic si ministrii si conducerea tarii.

      Cred ca majoritatea regreta anii pierduti studiind stufoasele cursuri si lucrarile de laborator fara aplicativitatea in societatea actuala si in ocupatiile actuale ale lor. Si da, cativa erau acolo ca nu intrasera la informatica. Lafel si la matematica-fizica. Dar daca gandeau mai corect si nu ar fi mers la acea specializare cum isi faceau normele atunci profesorii universitari?

    2. Lasa ca au ce cauta in scoala cei de romana engleza desen muzica SA PREDEA FIZICA plus strabunicii aia la 100 de ani cu pampersi la fund.

      Nu noi ne lamentam si vaicarim de examen ci voi de sus va plangeti ca nu aveti oameni calificati la fizica. Din partea mea puteti sa o si scoateti de tot, vor fi mai fericiti si elevii si colegii si toti.

      Si nu de azi ci de vreo 5 ani va tot plangeti de asta dar mai departe va place situatia. Dar v-ati gandit voi geniilor stiintifice cum de la romana engleza au profesori multi iar la fizica culmea nu mai sunt? ca nici cu literatura nu prea e de viitor si nu sunt joburi la privat.

      Si ce ati facut ca sa aveti oameni calificati la fizica? i-ati izgonit si pe cei existenti si pe cei care ar fi vrut sa vina candva. Sper sa nu va fie iertate greselile niciodata.

      Spre deosebire de voi, cei de matematica au stiut sa-si impuna materia sa-si caute respectul si sa titularizeze cadrele, nu au asteptat sa predea matematica profa de engleza sau ala de 100 de ani, adica sa-si bata joc de disciplina si materie cum faceti voi de 20 de ani.

      Sa accepti limpede si senin ca vor preda pensionarii si necalificatii in timp ce pe ala candidat il trantesti cu subiecte extreme e chiar o bataie de joc la adresa disciplinei. Daca a luat 3 inseamna ca nu stie materia de gimnaziu? nu stie pedagogie? STIE PROFA DE ENGLEZA MAI MULTA FIZICA DECAT ALA CALIFICAT PE FIZICA CU FACULTATE SI VECHIME LA CATEDRA fie si ea de 4-5 ani?

      E ca si cand ai lasa pe toti elevii corigenti si repetenti si apoi ai chema in banci pe colegii din cancelarie si pe bunicii lor ca sa fie la o inspectie cand se numara elevii ptr finantare. Unii au facut chiar si asa ceva.

      Sistemul cauta dascali nu genii. Geniile merg in cercetare, in productie in mediul academic sau in strainatate in aceleasi domenii. Voi cautati genii care sa viseze noaptea la orice ora mecanica cuantica si care ziua sa scrie formula densitatii la a 6-a.

      Cu siguranta Einstein sau Planck care au fost si ei profesori universitari nu ar fi pasionati sa faca alfabetizare cu elevii rromi sau cu toti aia aflati la nivele foarte scazute. Acolo trebuie dascali nu genii. De-aoa olimpicii aia de talie mondiala nu vin in scoli sa predea, cel mult se coboara la universitate eventual.

      Hai sa va zic o chestie pe care nu o stiati. Stiti de ce s-a trecut de la semestre la module si o singura medie? nici nu va vine sa credeti raspunsul. Ca sa se poata sta in scoli fara profesori la unele materii pana prin martie sau chiar pana prin mai. Cand era cu semestre era nasol de ei ca trebuia cineva sa dea niste note si inchida mediile prin decembrie sau ianuarie. Acum pana in iunie e timp, prin martie aprilie dai orele cuiva undeva, cheama pe bunica-sa cheama pe nepoata-sa studenta, chema pe altul din alta scoala cateva ore dupa program sau se invoieste dincolo si se rezolva.

      La scoala unde sunt acum asa s-a intamplat la o materie. Si erau multe ore peste o norma. A fost cineva si a renuntat prin octombrie sau noiembrie. N-a mai intrat nimeni la orele alea pana prin aprilie cand au trimis pe cineva din cancelarie de a pus niste note si apoi au scos postul si a venit cineva pe plata cu ora vreo luna si apoi a plecat in alt domeniu ca nu se intelegea cu elevii din ce mi-a spus. Apoi altcineva pana la sfarsit si s-a terminat anul. Si ala ultim a zis ca nu va mai veni in sistem. O materie neimportanta insa asa ca si fizica devenita si ea neimportanta la cum e tratata de sus

  6. Daca nu da la examenul de titularizare sau “ocupare a posturilor declarate vacante in invatamantul preuniversitar” si ecuatiile lagrange relativiste, teoria relativitatii generalizata, termodinamica plasmei si ultimele probleme de la olimpiada internationala n-au facut nimic.

    Cu siguranta pensionarii si necalificatii iau nota 12 la ele.

    Examenul sa fie promovat cu nota 9 nu cu 7 sau 5 iar timpul de lucru nu 4 ore ci 10 ore non stop. Doar asa aduci geniile la catedra si ocupi toate posturile.

    Cei care au facultatea de fizica sunt prosti ca in loc sa invete si exerseze icontinuu zi si noapte toata materia de facultate si problemele de olimpiada se ocupa prin scoala de activitati extracuriculare cu ceilalti colegi TITULARI de la alte materii.

    In scoala altfel ar trebui sa faca fizica statistica cu aia la gimnaziu.
    Iar in scoala verde optica ondulatorie sa demonstreze de ce este culoarea verde si nu alta.

    La clasa a 6-a deja ar trebui sa se bage direct mecanica cuantica si fizica atomica ca scoala romaneasca geme de genii si e prea usoara materia actuala.

    Ce am scris pana aici este un pamflet.
    Mai departe nu mai e pamflet.

    Asta-i Romania condusa de “destepti”, ieftina la grau si scumpa la tarate.
    Cica unul de fizica e presedinte, o fi capabil sa ia peste 7 la examen?

    Cat de imbecili sa fie conducatorii sistemuui de invatamant incat sa piarda toti calificatii si sa stea acum la cheremul necalificatilor?

    Cum sa predea mai unul la 78 de ani? umbla cu pampersi la fund?
    Cum sa predea mai fizica unul de muzica sau unul cu alta facultate fara chiar fara facultate?
    Cum sa-i preferi pe aia in dauna calificatilor?

    Eu le garantez ca oameni care sa ia 10 la titularizare si sa aibe si vocatie nu vin in sistem nu ptr 5000 lei nu vin decat daca primesc peste 20 000 lei in banii actuali.

    In schimb puteau sa aibe oameni cu 2700 lei titulari care sa-si faca treaba decent si sa-i invete pe elevi fizica suficienta daca subiectele la examen erau si ele decente.

    1. Dacă s-ar ține cont de caracterul oamenilor și de empatie, cu siguranță nu ai avea ce să cauți în învățământ! Este adevărat că subiectele de la concurs nu sunt așa cum ar trebui, ca grad de dificultate. Dar ce vină au titularii? Și ei tot asemenea subiecte au avut. Unii dintre ei au nevoie de completarea normei. In școala mea au predat fizica profesorul de matematica și o colegă cu două facultăți, dintre care una de ingineri. Nu poți să îi suspectezi că nu știu fizică! Acum au ieșit ambii la pensie. Orele sunt publicate. Dacă nu va lua nimeni acele ore, ne vom declara mulțumiți să vină unul dintre ei. Tot veniți cu aiureli că nu sunt scoase orele, ceea ce nu e adevărat. Unele ore sunt date în completare. Cine crezi că e nebun să ia niște ore la care nu are habar ce are de făcut?! Să se facă de rușine in fața elevilor? Dacă vrei să te titularizezi, te duci acolo unde sunt ore, te duci și la țară, faci și navetă, mergi și într-un cartier sărac, nu doar acolo unde curge lapte și miere. Altfel, acolo predă și cel de 78 de ani, care merită tot respectul, decât să rămână orele neacoperite!

      1. Ok tot respectul ptr aia la 78 ani.
        Si ce treaba are ea ca nu are cine sa vina de tot spune ca renunta si tot continua? sa faca voluntariat atunci daca ii e asa drag de munca. Sau ii place sa se roage lumea de ea?
        Si s-o tina tot asa cei din sistem ca este foarte bine atunci. Unora le place victimizarea si glorificarea. daaaa, uite la 100 ani presteaza ca tinerii astia rai nu au chef de catedraaaaa.
        In loc sa se bucure ca inca e in viata continua cu munca de parca ar mai avea rost la asa varsta. Daca vrea sa nu mai vina, pai sa nu mai vina, o obliga cineva? Tocmai de aceea nu se iau masuri ca sunt astia dispusi sa mearga pana inchid ochii la catedra la 90-100 ani. Tot ei ocupau abuziv posturile acum 15 ani.

        Cunosc pensionari care dupa o vreme au spus: gata, nu mai revin in sistem, nu e treaba mea ca nu aveti profesor, da aia pot spune ca sunt mai cu capul pe umeri.

        Ani de zile nu gaseai post ca pensionarii la 55-62 ani ocupau mai departe postul cumuland pensia cu salariul. Cu dubla specializare abia imi faceam norma cu suplinire pe la scoli de rromi cu navete si cu jumatate de norma de alte materii necalificate si alegeam la sedinta publica cu a doua nota pe judet la national. La microcerc ce sa vezi? plin de varstnici de la scolile urbane si nu numai.

        Dintr-o grupa de 25 studenti absolventi nimeni nu mai lucra in invatamant. Suntem doar 2 persoane netitulare pe la tara una in localitatea natala in zona izolata an de an cu testare in scoala. Restul orasenii sunt la multinationale la strainatate la orice altceva. Cand a crescut nota de la 5 la 7 nici n-au vrut sa mai auda ca vor debuta in sistem au fugit in toate partile la absolvire, ca absolvent era momentul sa intre la firme si nu la catedra unde peste 3-4 ani ar fi constatat ca poate nu au vocatie sau nu e post sau cine mai stie ce probleme si pierdeau intre timp facilitatile de angajare ptr firmele private.

        Si unii au avut debutul la buticul de la coltul blocului pe salar sub cel de la catedra ptr ca nu ar avea chef de stresul sistemului cu examene la nesfarsit. Si erau oameni cu note de peste 8 la mecanica cuantica magnetism solid termodinamica electrodinamica care rezolvau la seminar probleme la tabla nu mediocritati care chiuleau. Si nu vor veni nici acum chiar daca ar face 5000 lei salariul net.

        Peste 20 ani lafel, o sa mearga tot aia care va avea 78+20 adica 98 ani atunci.

        Peste alti 20 de ani o sa-i duca femeia de serviciu in clasa scheletul sau corpul imbalsamat ca va avea 118 ani vechime iar elevii vor copia din manual si vor asculta lectiile vechi inregistrate sub forma de fisiere mp3 de pe pc sau telefon sau chiar lectiile filmate in format mp4. Uite ca am solutii eu. Deci chiar asta e solutia, in rest totul e ok iar Romania are cel mai bun sistem de invatamant ca are olimpici internationali si doar ei conteaza.

        Cand esti din comunitate sau vechi in scoala nu te faci deloc de ras in fata elevilor avand cine stie ce materie pe care nu o stii. Stiu persoane de desen care predau vreo 10 materii in mai multi ani. Sunt sute de profesori asa. La fizica si chimie faci matematica si gata. Notele le dai pe niste referate. Daca esti de romana faci romana. Daca esti de muzica desen ed tehnologica faci alte activitati mai o iesire si le mai dai drumul acasa daca e ultima ora sau prima, mai faci dirigentie, cureti clasa, maturi curtea, ii duci la calculatoare, iesi la mini-excursie in sat, o vizita la o firma undeva, faci salata de fructe, impodobesti clasa, faci reptetite de serbarea de craciun cu colinde apoi de pasti, apoi de 8 martie faci martisoare, dar cate activitati nu se pot face, toate mult peste ce poate insemna ora de fizica si chimie aia cu chin cu formule calcule concepte greoaie si chiar indisciplina. Cate nu sunt de facut in scoala cu elevii si sunt activitati mai placute preferate si de elevi. Parca nu stim?
        Doar niste prostanaci fara vocatie nu s-ar descurca cu orele alea in plus si s-ar face de ras.

        Eu zic ca situatia e intentionat facuta asa la fizica si apoi tot ei se plang ca nu au profesori. Pai nici nu vor sa aibe.

        1. Îți înțeleg supărarea, dar tot îți lipsește respectul! Dacă nu vine nimeni pe acele ore, ce fac elevii la ora de fizică? Se duc la părinți și spun că iar nu a venit niciun profesor la fizică. Chiar dacă sunt de la țară, părinții vor să își dea copiii la mate-info, și nu le convine sa nu știe aceștia niciun pic de fizică! Și încep discuțiile în comunitate, și directorul e scos vinovat. Directorul atunci trebuie să trimită un om să facă acele ore, că doar nu lasă elevii singuri ca să se urce pe școală! Iar omul care face orele trebuie să fie plătit pentru că muncește și își dedică timp să facă acele ore! Sistemul nu va lua măsuri și nu va schimba nimic! Sistemul se ocupă cu politica și atât! Deci nu mai aruncați cu noroi in titulari și în pensionari, ei au muncit și pe mult și pe puțin ca să ajungeți voi bine pregătiți și să îi luați la șuturi! Nu sunt de acord cu ideea de a preda altă materie in ora x, decât în cazuri excepționale! Predau română, am avut acum câțiva ani completate socială, am făcut orele de socială! Nici la dirigenție nu am făcut altceva, am făcut dirigenția, pentru că e nevoie! Problemele se rezolvă făcând petiții sau propuneri, discutând cu inspectorii, nu aruncând cu noroi in cei care muncesc la catedră și care fac eforturi să meargă școlile înainte.

          1. Nu merita respect cei care au distrus sistemul si l-au adus in situatia actuala. Au nesimtirea de a arunca vina la altii, ei au carmuit 33 de ani, uite-le opera.
            Si ma refer la aia de sus, nu la cei de la catedra.
            Am criritcat poate si pensionarii dar nu e vina lor.

            Fizica era varf de stiinta in comunism. Era obligatorie la bac era obligatorie la admitere la inginerie.
            Chimia era gratie tovarasei academiciam elena ceausescu.
            Dar statul asigura profesor la clasa.

            Nu stiu la mate-info cata fizica ar fi nevoie, dar sper ca cu noile planuri cadru sa nu mai fie deloc nevoie si nici macar de chimie. Au profi de biologie destui si ok si vor avea elevii ce sa aleaga.

            N-am prins batjocura de la fizica de la inceputuri dar am prins cea de la chimie. In ceva ani si cu chimia va fi lafel.

            Cand ajungi cu sistemul in asa hal e clar ca cineva e vinovat si nu aia de iau 3 la examen nu aia de nu se inscriu nu salariul si nu aia tineri cum incearca conducerile din minister si isj-uri sa induca impresia.

            Tot respectul ptr tine ca esti titular si esti de romana.
            Chiar iti propun sa iei niste PCO fizica sau chimie pe la clasele terminale si sa faci romana din cand in cand ca e ptr examen. Cu siguranta nu te va critica nimeni.
            Trebuie sa iti spun ca uneori la a 8-a mai cedam uneori cate o ora de fizica sau de chimie colegei de romana ca sa faca pregatire de examen. Am inteles si interesul elevilor si cand eram in scoala se mai intampla asa.

  7. Predau astia la pensie la 80 ani si cand vad guvernantii ca sunt apti de munca la varsta aia ridica varsta de pensionare la toti. Pot preda la varsta aia ca probabil intradevar doar 3-4 ore pe zi lucreaza sau nu are norma intreaga, poate si zile libere.

    Are cine sa predea si fizica nu cum se plange ala ca nu vin candidati, insa angajarile in scoli facandu-se dupa ce incepe scoala e greu si ptr candidati si ptr scoli, deja e facut orarul si totul.

    Facultatea de fizica e una dintre cele mai grele, crede careva ca se baga vreun tanar sa mai faca asa ceva ca sa obtina un post de profesor unde sa fie injurat de elevi sau poate ca nici nu are vocatie si apoi ii trebuie reconversie sa poata lucra altundeva?

    Se poate face inginer si are joburi la multinationale garantat si e si respectat.

    Parca se laudau cu olimpicii aia internationali la fizica. Nu vor sa predea pe la tara?

    Si pe la chimie au bulit subiectele de prin 2015. Nu mai merg absolventii ca nu e de viitor. Insa acolo mai se angajeaza laborante disponibilizate de prin foste uzine ca nu au nici ele unde lucra si mai baga ceva vechime sa se poata pensiona.

  8. profesoara de fizica a lu fi-miu are 78 de ani si tot vrea sa plece, dar n-are cine veni in loc…an de an se roaga scoala de ea sa mai stea un an…

    1. Eu cred ca si ei ii place la 78 ani. Face miscare, mai socialzeaza. N-are nici probleme de disciplina sau altele si de aceea o prefera scoala.
      Nu e obligata sa mearga la lucru la varsta aia si e constienta ca nici statuie nu i se va face. Plus ca cumuleaza salariul cu pensia ceea ce nu-i de neglijat.

      Are cine veni in loc, dar nu se publica orele sau se dau la pensionari si necalificati. Cand au voie calificatii sa se angajeze deja scoala a inceput, orarul s-a facut. Unii mai angajeaza atunci dar nu se merita ca nu merge vechimea deloc si salariul e pe jumate.

      In ceva ani se vor pensiona si suplinitorii si vor putea preda fara sa mai dea examen. Cunosc deja situatii de acest tip.

  9. Asta au dorit asta au.

    La fizica la titularizare de 20 de ani dau subiecte la nivel de facultate ca sa-ti ofere post la gimnaziu unde sa faci alfabetizare. Serios, pai sa deduci ecuatiile maxwell cu operatori cuantici si sa deduci si explici ecuatiile bernouli la mecanica fluidelor? si nici nu sunt in programa de liceu. Acolo bagi la greu rotor nabla laplacian notiuni de mecanica cuantica teoria relativitatii plus problemele de rezolvat care si ele sunt la dificultate ridicata.

    Sunt profesori cu gradul 1 la fizica care pica examenul si sunt suplinitori de 20 de ani. Or fi prosti cumva?

    La matematica si informatica sunt mai accesibile subiectele, altfel ramaneau si la matematica fara cadre. Si sunt ore de 3 ori mai multe, intrau in colaps scolile si cu evaluarea nationala si cu bacul.

    Dar uite ca la engleza si romana sunt destui candiati si notele sunt mari. Deci se poate.

    Mai marii din sistem au ales pana au cules, spune o vorba veche.

    Probabil daca necalificatii sunt mai buni atunci s-o tina tot asa. Eu le-as propune sa si desfinteze din orele de fizica, ca evident cu necalificatii nu invata nimic elevii, doar pierd timpul. Se vede la clasele a 9-a ce vin, noroc cu matemaica ca la fizica nu stiu nici formula greutatii.

    Nu e un argument ca au luat cativa 10 la bacalaureat la fizica. Aia vor inginerie probabil sau nu aveau ce materie sa aleaga, ca cu siguranta chimia nu avea rost iar biologia nici ea daca vor inginerie. De la bacalaureat pana la facultatea de fizica si titularizare este cale lunga, multi ani lumina distanta in dificultate.

    1. Aveți dreptate cu subiectele. Am comentat zilele trecute pe articolul legat de notele la titularizare – sunt oameni care nu dau concurs pe științe care au impresia că subiectele sunt la același nivel la toate disciplinele, ceea ce nu este adevărat.

      Și la fel se întâmplă la bacalaureat. Le dau elevilor la fizică 4 foi cu subiecte din 4 ani de școală, din care ei sunt obligați să rezolve 2, la alegere. Și să se descurce. Nu e neapărat greu… dar e al naibii de mult. Iar cei care fac subiectele au auzit asta de ani de zile – nu se sinchisesc.

      Păi și atunci, de ce s-ar chinui cineva să meargă la științe?

    2. Adevărat! La unele materii se dau subiecte de te iau amețeala, iar la altele se dă pălărie-ntr-un picior! Din fericire, am avut destulă pregătire încât să mă tiitularizez încă de la primul concurs, când încă mai erau posturi pe ici , pe colo, prin forțele proprii! Pentru limba română încă nu sunt probleme, pentru că o mulțime de învățătoare au fost făcute profesoare de română ca prin minune, și se cred egale dacă nu superioare celor cu facultatea la zi! Să vedem cine va mai înjura profesorii – care profesori, că sunt pe cale de dispariție profesorii adevărați?! Și matematica e în cădere liberă, în curând se va vedea. Și să mai vedem cine îi va mai înjura pe profesorii pensionari, veți zice mersi dacă vor veni să acopere aceste posturi rămase în aer! Puțini dintre ei mai stau bine cu sănătatea, și puțini ar mai vrea să revină la catedră.

        1. Operatorii matematici folosiți în facultate NU se folosesc DELOC în preuniversitar. Nici măcar la matematică. Sunt prea complicați, necesită ceva teorie de nivel înalt pentru a putea fi introduși. Cu alte cuvinte, cei care susțin concursul ani la rând (nu sunt posturi, în ciuda situației din ACEST an din Alba) trebuie să învețe iar și iar lucruri întâlnite în facultate, când ei trebuie să folosească operații primare.

          Și spre surprinderea dumitale, avem elevi care în clasa a 6-a nu-s capabili să adune sau să scadă cu trecere peste ordin, nu prea înțeleg cum e cu numerele negative, nu prea cunosc regula semnelor după ce trec de ea la matematică, se luptă din greu cu tabla înmulțirii sau cu împărțirea cu rest…

          Dar candidații la CNU trebuie să se pregătească folosind acei operatori niciodată reîntâlniți (nu putem folosi nici măcar noțiunea de derivată, care are enorm de multe utilizări în fizică, pentru că se predă la matematică mult după ce ne e necesară nouă; în clasele de gimnaziu, avem de predat vectorii și descompunerea pe axe dar elevii încă n-au întâlnit funcțiile trigonometrice, cam ăsta e nivelul de corelare între discipline). Și trebuie să o facă an de an de an. Uitarea e omenească, viața intervine în toate planurile noastre. Oamenii respectivi lucrează 10 luni pe an în condiții extrem de diverse (dacă n-ați lucrat cu copii din zone defavorizate economic, părăsiți de familii, cu multe alte probleme, inclusiv CES, habar nu aveți ce greu e să motivezi un astfel de elev, să-l aduci de la 3 la 5 și eventual să apuci să și predai conținuturile pe care ești obligat să le predai).

          Dar ce vorbesc eu aici, cine lucrează în preuniversitar deja cunoaște problemele acestea, restul vorbesc din păreri și informații secundare obținute de prin cercul de prieteni și social media.

  10. Are cine veni, se duc la repartizare cu note obținute anii anteriori.

    România cică vrea instruire pe STE(A)M, dar reduce (sau amenință că reduce curând) din orele de științe reale, nu oferă nimic atractiv pentru începători, posturile – dacă sunt – sunt prin coclauri uitate de lume (nu că n-ar fi nevoie de profesori și pentru copiii din acele locuri, dar odată ajuns acolo… nu prea ai unde pleca.) Iar mai nou, cică de ce nu intră absolvenții la facultățile de științe. Păi de ce-ar intra? Ce industrii bine plătite avem noi ca să existe, practic, alternative la învățământ (care nu e atractiv)? De ce-ar merge să studieze științe când la fel de bine pot merge la informatică, medicină, drept și finanțe, care-s cam singurele care promit salarii bune la finalul studiilor?

    Dar bine că există niște posturi acum. La anul, după ce se publică noile planuri cadru, s-ar putea să nu mai fie.

    1. Cred ca doar niste masochisti se mai incumeta sa mearga la examenele alea la fizica si chimie. Trebuie sa fie prea disperati unii sa nu aibe bani de azi pe maine poate.

      La chimie sunt numai probleme de olimpiada, sa mearga olimpicii atunci la catedra inclusiv la scolile de rromi cu naveta sa vedem cat fac. Faci calcule cu 4 zecimale 4 ore in era digitala ca primitivii greseti ceva nu corespunde baremul punctaj zero. Bataie de joc.

      Recomand si la facultatile alea de chimie fizica stiinte sa mearga numai olimpicii, restul celor normali nu au de ce ca o fac degeaba.

      La fizica problemele alea nici nu stii de unde sa le incepi, trebuie sa fii matematician mai degraba. Nu-ti iese rezultatul din barem pa si pussy punctaj zero. La teorie baga frate 2 capitole din facultate de parca doarme careva cu cursurile de fizica teoretica sub perna.

      Nici nu se compara cu problemele de la bac.

      Pai daca ar da si pe la bac asa probleme grele nu ar mai da nimeni nici fizica nici chimie.

      M-am dus odata la un concurs si in sala toti terminasera si erau relaxati si binedispusi numai cei de chimie si fizica inca nu temrinasera si erau incrancenati acolo de parca erau la rabzoi.

      La rezultate erau picati aproape toti in timp ce la alte materii trecusera aproape toti. Parca ar fi ultimii oropsiti aia cu fizica si chimie. Vezi doamne ce materii importante. Te duci in scoala si nu da 2 bani pe tine suplinitor la o porcarie zic colegii. Ce-ai mai venit si tu? esti in primul an de nu esti titular? inteaba lumea.
      Titulatura e prima chestie ca sa fi profesor, altfel esti vazut ca un prapadit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like