La Fizică, planificarea calendaristică trebuie adaptată nevoilor de învățare ale elevilor și se realizează după o evaluare inițială, potrivit Ministerului Educației. Model de planificare pentru clasa a XII-a

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com

La Fizică, planificarea calendaristică trebuie adaptată nevoilor de învățare ale elevilor și se realizează după o evaluare inițială, potrivit unui document al Ministerului Educației. Este vorba despre Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a XII-a în anul școlar 2024-2025 – disciplina Fizică.

„Pot exista situații în care testul inițial arată că elevii nu au anumite achiziții, necesare înțelegerii conținuturilor și formării competențelor din programa anului pentru care se realizează planificarea. În astfel de cazuri este recomandată introducerea unei unități de învățare, care să vizeze conținuturi din anii anteriori și care va fi marcată distinct în planificare (litere cursive)”, se arată în document.

Conform sursei citate, unitățile de învățare pot include recapitulări/evaluări, dar acestea nu vor fi menționate în coloana ”Conținuturi”, iar numărul de ore pentru recapitulări/evaluări vor fi incluse în numărul de ore alocate unității. 

Orele la dispoziția profesorului

În ghid este menționat că orele la dispoziția profesorului (reprezentând 25% din totalul orelor la clasă) pot fi distribuite în fiecare unitate de învățare, doar în anumite unități sau în unități de învățare de remediere, distincte. De asemenea, o parte din orele la dispoziția profesorului se vor utiliza pentru activitățile desfășurate în săptămâna ”Școala Altfel” și în săptămâna ”Școala verde”.

În realizarea planificării calendaristice la clasa a XII-a este recomandat ca o parte din orele la dispoziția profesorului să fie utilizate în ultima perioadă de învățare, a anului școlar, pentru recapitulări finale, evidențiate distinct în planificare. Distribuirea orelor la decizia profesorului, în planificarea calendaristică, este direct legată de rezultatele evaluărilor, de specificul clasei de elevi, precum și de viziunea și experiența didactică a profesorului”, potrivit sursei citate.

Foto: Captură https://rocnee.eu/images/rocnee/fisiere/repere_medotologice/2025/finale/REPERE_METODOLOGICE_FIZIC%C4%82_2024_2025_CLS_XII.pdf
Alte recomandări ale Ministerului Educației, conform reperelor metodologice

Este recomandat ca numărul de ore alocat unei UI (unități de învățare – n.red) să nu fie divizat în două perioade de învățare.

Conținuturile care se vor include în planificarea calendaristică vor fi identice cu cele specificate în programa școlară în vigoare.

Conținuturile cuprinse în manualul utilizat la clasă au caracter orientativ și sunt relevante doar în măsura în care coincid cu cele din programa școlară.”

Un model de planificare calendaristică, cu titlu orientativ, pentru profilul real (F1), clasa a XII-a, 3 ore pe săptămână
Anul școlar 2024—2025 este structurat astfel:

Modulul 1: de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024;

Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024;

Modulul 2: de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024;

Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marți, 7 ianuarie 2025;

Modulul 3: de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;

Vacanța de schi/mobilă: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie— 2 martie 2025;

Modulul 4: de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/ al municipiului București, după caz, până joi, 17 aprilie 2025;

Vacanța de primăvară: de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025;

Modulul 5: de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025;

Vacanța de vară: de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 6 iunie 2025;

Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 13 iunie 2025;

Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a) și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 iunie 2025;

Pentru clasele din învățământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.

Școala altfel și Săptămâna verde, potrivit ordinului nr. 3.694 din 1 februarie 2024

Art. 4. — „(1) Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

(2) La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

(3) La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
BAC 2025. Structura subiectelor la proba scrisă de Limba română, explicată în documentul cu reperele metodologice. Care sunt greșelile frecvente pe care le fac elevii la textul argumentativ
Profesorii de matematică pot să folosească la clasă demonstrațiile interactive, instruirea diferențiată și învățare bazată pe problematizare, colaborare și discuție – recomandare a Ministerului Educației
Ce predau profesorii de liceu la clasa a XII-a din toamnă: Reperele metodologice pentru 95 de discipline au fost publicate – descarcă documentele
Exit mobile version