La clasa mea, din 29 de elevi, 24 nu au rezolvat deloc subiectul III, eseul, ceea ce înseamnă că au avut note între 5 și 6.70, spune profesoara Tatiana Cauni / Analiza punct cu punct a rezultatelor simulării examenului de BAC

42.413 vizualizări
Tatiana Cauni / Foto: Proiectul MERITO
Tatiana Cauni, profesoară de Limba şi literatura română, la Liceul Teoretic “Emil Racoviţă” din Baia Mare, spune că un procent foarte mare de elevi nu a rezolvat subiectul al III-lea la simularea de la Bacalaureat, la care aveau de scris un eseu în care să analizeze particularitățile unui text poetic. “Eu am avut 29 de copii, dintre care 24 nu au făcut deloc subiectul III. Au luat între 5 și 6,70, ceea ce înseamnă că probabil nu s-a învățat. Nu cred că nu s-a știut pentru că sunt autori care s-au făcut în clasa a XII-a în primele module”, spune Tatiana Cauni, în cadrul dezbaterii despre rezultatele simulării examenului de Bacalaureat, organizate de proiectul MERITO miercuri, 3 aprilie 2024.

“Doar doi copii au scris 400 de cuvinte la subiectul III și înseamnă că au învățat și au avut note aproape de 9, chiar peste 9 și trei copii care au încercat să scrie, dar nu au reușit 400 de cuvinte pe subiectul III”, spune Tatiana Cauni, profesoară MERITO 2019 de Limba şi literatura română, la Liceul Teoretic “Emil Racoviţă” din Baia Mare. Ea a realizat o analiză detaliată a rezultatelor de la simularea examenului de BAC 2024.

Probleme au fost și la subiectele care cereau argumentare din partea elevilor, mai reiese din analiza profesoarei.

Redăm analiza completă a profesoarei Tatiana Cauni:

“Per ansamblu, au privit destul de serios acest examen, mai puțin subiectul III, pentru că a fost poezie și știm că de obicei adolescenții lasă poezia pe ultima sută de metri, mai ales modernismul, adică Blaga, Barbu, Arghezi. Prezintă o dificultate destul de mare acești trei autori și preferă să învețe înainte de examen. Bine, nu este o scuză, dar ei așa au spus. După aceea am avut și norocul să fiu evaluator. 

Am corectat undeva la 80 și între 83 și 85 de lucrări, că nu mai țineam pasul la final când tot apăreau așa câte o lucrare, două, pe ultima sută de metri și ca să ne aducem un pic așa aminte despre subiecte și unde au existat dificultăți, unde ne-au zis și copiii mei din clasă unde nu s-au descurcat atât de bine. La subiectul I, deja știm. E cel cu cinci cerințe. Se pare că acel sinonim a dat bătăi de cap adolescenților într-o proporție foarte mare, având în vedere rezultatele cu acel sforțări.

  • La subiectul I, candidații au avut un text la prima vedere de Liviu Rebreanu, „Metropole”. Pe baza acestui text, candidații au rezolvat mai multe exerciții:
  1. Indică sensul din text al cuvântului sforțări și al secvenței la fiece pas.
  2. Menționează soluția găsită de persoanele interesate de lectură, care nu au posibilitatea să-și cumpere cărți, utilizând informațiile din textul dat.
  3. Precizează un efect al creșterii interesului față de sport în spațiul românesc, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat.
  4. Explică un motiv pentru care tejghelele librăriilor din Paris sunt amplasate până în mijlocul trotuarului.
  5. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, relația dintre jurnaliștii francezi și scriitori, așa cum reiese din textul dat.

“Subiectul 2 nu a fost așa o problemă. Subiectul 3 de la primul punct: cauza și efectul le-au dat un pic de furcă copiilor, în schimb cu 4 acolo e o problemă deja de foarte mulți ani, pentru că este acel subiect în care cerința este „motivează” ceva. Cred că dacă mă uit bine acum, subiectul era: Explică un motiv pentru care tejghelele erau așezate pe mijlocul trotuarului. Acest exercițiu 4 are patru puncte și e doi plus doi, adică trebuie să dea motivul și să-l explice și undeva aici se blochează toți, adică doar dau motivul; și am văzut că într-o porție foarte mare au răspuns cumva imparțial la această cerință. Cerința 5 deja e un pic cu grad mai mare de dificultate și acolo iarăși punctajul este împărțit. Se primește și pentru limita de cuvinte. Dacă au 30 de cuvinte, atunci primesc și acel punct”, a spus profesoara Tania Cauni.

  • La subiectul I, punctul B, cerința a fost să redacteze un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumenteze dacă presa contribuie sau nu la formarea gustului artistic al publicului, raportându-se atât la informațiile din fragmentul extras din volumul Metropole de Liviu Rebreanu, cât și la experiența personală sau culturală.

“Subiectul I B, textul argumentativ, a fost iar cu probleme, pentru că cerința nu a fost chiar la îndemâna adolescenților. Adică să argumenteze dacă presa contribuie sau nu la formarea gustului artistic al publicului. Ce să spunem? Adolescenții din ziua de astăzi nu au acces foarte mult, adică nu citesc foarte mult presă și le este foarte greu să dea două argumente pro, dacă presa dezvoltă gustul artistic – le este foarte greu, pentru că cred că sunt oarecum educați că trebuie să fie întotdeauna pro.

Nu se gândesc că pot să aibă și un contraargument sau nu doar presa ne dezvoltă gustul artistic. Aici erau câteva nuanțe de finețe și confuzie între al doilea argument cu primul. Erau foarte apropiate, ceea ce nu țin cont adolescenții când își formulează răspunsurile confundă argumentul cu exemplu. Am întâlnit în foarte multe lucrări „în primul rând” așa cum apare în textul dat, când al doilea rând – „din experiența mea personală”, ceea ce nu sunt argumente și atunci pe undeva se pierd 4 puncte pentru că este argumentul plus dezvoltarea de argument. 

De multe ori, dacă există argumentul, nu există dezvoltare de argument așa cum trebuie, pentru că tendința este să se limiteze la ceea ce știu și se lucrează foarte greu cu textul. Pe text la primul argument punctajul este împărțit – fie primesc trei puncte sau un punct, trei puncte. Trebuie să înțeleagă foarte bine textul și dacă nu au răspuns foarte bine la primele 5 cerințe pe text înseamnă că nici textul nu l-au înțeles foarte bine și a fost foarte greu să dea un răspuns destul de corect”, mai spune profesoara Tania Cauni.

  • Subiectul al II-lea a avut în prim-plan textul „Domnișoara Nastasia” de George Mihail-Zamfirescu. Cerința a fost să prezinte, în minimum 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului. Doar 10 puncte a avut acest subiect.

“Subiectul II cu didascaliile, rolul didascaliilor – o confuzie foarte mare între trăsăturile genului dramatic și rolul didascaliilor sau (n. red. elevii) dau un soi de teorie literară despre ce înseamnă didascaliile, notițele autorului, fără cumva să lucreze cu text”, a spus Tatiana Cauni.

  • Subiectul III – profil real – a fost un eseu în care să prezinte particularitățile unui text poetic studiat, aparținând lui Ion Barbu.
  • Subiectul III – profil uman- a fost un eseu în care să prezinte particularitățile unui text poetic studiat, aparținând lui Lucian Blaga.

“Deja la subiectul III eu pot să spun că din 85 de lucrări cred că am avut 11 lucrări care aveau subiectul III și de la real și de la uman (n. red. unde elevii nu au scris deloc), ceea ce înseamnă că probabil nu s-a învățat. Nu cred că nu s-a știut pentru că sunt autori care s-au făcut în clasa a 12 în primele module. În primul și al doilea modul, cred că nu l-au abordat din diferite motive și atunci automat notele au fost cumva sub 7.

Nefăcând deloc subiectul trei mai pierd 30 de de puncte, a fost cumva o regulă, am văzut și în clasa mea. Eu am avut 29 de copii, dintre care 24 nu au făcut deloc subiectul III, ceea ce înseamnă că am avut note între 5 și 6 și am avut doar câțiva copii, doi copii care au scris 400 de cuvinte la subiectul trei, înseamnă că l-au învățat și au avut note aproape de 9, chiar peste 9 și trei copii care au încercat să scrie, dar nu 400 de cuvinte pe subiectul III. La modul general, așa s-a văzut”, spune profesoara de limba română Tatiana Cauni.  

Amintim că la subiectul III – profil real, 56% dintre elevii de la real au primit 0 puncte, neputând numi sau preciza trăsăturile curentului literar sau al mișcării literare în care se încadrează textul ales. – vezi aici analiza completă

Informații de context

La simularea Bacalaureatului 2024, aproape 40% dintre elevii de clasa a XII-a nu au luat nota 5 la Limba română, potrivit primelor rezultate anunțate de Minister. Asta înseamnă de două ori mai mulți decât la simularea de anul trecut. La matematică sau istorie 35% dintre elevii de clasa a XII-a nu au luat peste 5.

Analiza pe itemi la nivel de țară arată că doar doi elevi din zece au știut ce înseamnă „sforțări” și „la fiece pas”, la simularea pentru Bacalaureat 2024.

Ministerul Educației a întârziat cu o săptămână prezentarea acestui raport, care ar fi trebuit publicat pe 22 martie potrivit propriilor angajamente lansate oficial de ministerul condus de Ligia Deca.

Simularea examenelor de Bacalaureat 2024 a avut loc în perioada 4-7 martie.

Citește și:
Doar doi elevi din zece au știut ce înseamnă „sforțări” și „la fiece pas”, la simularea pentru Bacalaureat 2024 – Analiza rezultatelor la Limba și literatura română
DOCUMENT Rezultatele detaliate de la simularea BAC 2024 au fost publicate de Ministerul Educației. Instituția condusă de Ligia Deca lasă de înțeles că subiectele de Bacalaureat, din vară, vor fi dintre cele la care tinerii au știut să răspundă la simulare
Subiecte Limba română real – simulare BAC 2024. La subiectul al III-lea a picat Lucian Blaga
Subiecte Limba română uman – simulare BAC 2024. Eseu de 400 de cuvinte despre un text poetic ce aparține lui Ion Barbu
Baremele de corectare și notare pentru Limba română, simularea examenului de Bacalaureat 2024
Rezultate simulare BAC 2024: Aproape 40% dintre elevii de clasa a XII-a nu au luat nota 5 la Limba română / La matematică sau istorie, 35% nu au luat peste 5
Rezultate simulare Bac 2024. În județul Timiș, aproape 60% au media sub pragul de promovare
Rezultate simulare BAC 2024. Profesorii au avut termen limită de evaluat lucrările pe platforma online. Notele elevilor vor fi comunicate vineri, 15 martie, la școală

8 comments
  1. Oricum tocesc, si in 2 luni uita tot. Cati dintre voi va mai amintiti ce ati invatat la literatura pt bacalaureat.

  2. O elevă de uman aici. Cu tot respectul, subiectul cu textul lui Ion Barbu a fost la noi, la umaniști, cei de la profil real și tehnologic au avut poezia lui L. Blaga…

  3. Sunt ferm convins ca aceasta DOAMNA PROFESOARA a completat un borderou cu nr de cuvinte din fiecare lucrare corectata .Ea si cu cei care au cerinte inainte de a fi profesori de romana sunt adevarate numaratoare ( 82 ~84×550 cuvinte =cca45000cuvinte) O singura ora are doar 3600 secondede CONCLUZIA ESTE ROMANIA EDUCATA.

  4. Nu zic că nu sunt și elevi care nu învață, dar problema sau vina este doar la ei?! Oare o parte din vină nu o au și profesorii care trec superficial prin materie doar ca să fie bifată lecția respectivă fără a fi vreun interes dacă au înțeles elevii ce au predat domniile lor? Când din 29 de elevi, numai 5 reușesc sa scrie la al III-lea subiect, tu ca profesor nu îți pui nici un semn de întrebare? Serios!!! Vina este și a celor din Ministerul Educației pentru că nu sunt destul de realiști atunci când umblă la manuale și caută să le facă din ce în ce mai stufoase și le incarcă cu informații care nu își au locul la momentul respectiv, spre exemplu în manualele de clasa a V-a se regăsesc lecții care înainte se predau la liceu și care sunt peste capacitățile unui copil de 11 ani să le înțeleagă. Dar ce mai contează? Nu-i așa ca e mai ușor să dăm vina pe elevi că sunt leneși și nu le place să învețe?
    Dar de profesorii care vin la oră fără nici un interes ( inafară să treacă ziua și să își ia leafa doar pe prezență) și petrec timpul stând pe telefon în timp ce îi pun pe elevi să scrie ideile principale din lecția pe care ar fi trebuit să o predea dânșii la curs ce părere au cadrele didactice sau cei din Minister? Așa profesor, așa elev… Rezultatele unui profesor se oglindesc prin rezultatele elevilor pe care ii are la clasă. Când vezi rezultate dezastruoase în urma ta, e clar că meseria respectivă nu ți se potrivește și ar fi cazul sa te reorientezi. Dacă eu ca brutar stric aluatul și scot numai rebuturi, risc să îmi pierd locul de muncă. Și atunci ce e de făcut? Îmi dau interesul să îmi fac bine treaba. Sper că se înțelege ce vreau să zic. Așa că nu mai aruncați toată vina pe alții când o parte din vină e și a dvs.!

  5. Cu tot respectul pentru doamna profesor rezultatul analizei ar trebui sa o ingrijoreze foarte tare. Faptul ca nu au știut 90 la suta din elevii dumneaei sa comenteze un text nu înseamnă ca nu au învățat pana acum si or sa invete mai tarziu, înseamnă ca nu au înțeles nimic din ce se face in scoala. Literatura nu o inveti o citesti si o dezbati in clasa o faci atractiva nu ceva obligatoriu de învățat. Sa spui ca tinerii nu citesc presa….pai cum asa ca stau tot timpul in telefon inevitabil citesc cate ceva totusi….
    Imi pare rau sa spun nu e numai vina lor….vina e împărțita incepand cu părinții, bunicii si apoi scoala. Un om nu se formează de unul singur e un complex de factori pornind de la familie si scoala. Copii sunt oglinda familiei si a scolii. Englezii au o vorba ……your daughter/son it is a credit for you. Adica mai pe romaneste copilul respectiv este mandria ta!

    1. Sunt elevi de la real și tehnic puși să comenteze POEZIE.

      Pe lângă faptul că nu citesc nici nuvele, romane sau teatru, că nu urmăresc filme românești bazate pe operele respective (pentru că-s vechi și plicticoase, chiar și filmele, nu doar operele), le cereți să citească POEZIE (și nu din cea facilă, gen Eminescu sau chiar Bacovia, ci modernistă, de-aia cu păreri și închipuiri ale autorului pe care fiecare le înțelege cum vrea și cum poate!)

      De ce credeți că se bazează 99% pe comentarii învățate pe de rost? Pentru că NU citesc nimic, iar dacă citesc, obligați, NU se conectează în niciun fel la curent/autor/operă. Nu sunt din lumea lor.

      La care se adaugă faptul că a fost o simplă simulare fără niciun avantaj pentru ei, așa că de ce să se ostenească?! Faptul că aproape 50% au fost totuși punctați la SIII e un plus major. Cel mai probabil însă cei care au scris ceva acolo sunt cei de la filo, care doar cu de-astea își ocupă timpul.

      Hai să fim serioși, elevii de la mate-info fix cu poezia modernistă nu mai stau să piardă vremea. Vor face un efort de o seară înainte de proba de română și vor toci comentarii, ca de obicei, și vor lua 10, pentru că nu-s idioți. Doar că acum n-au văzut nicio nevoie să tocească pentru o simulare.

      Hai că nu cade cerul.

  6. Nu scăpăm și noi de pivestea asta cu examenul de literatură? Adică să studiem literatură, dar fără ecamen. Că doar facem și muzică și arte plastice, dar nu dăm examen din Enescu sau Brâncuși. Adică Brâncuși și Enescu nu merită?

  7. Cum spune Manfred Spitzer în cartea lui ,,Demența digitală,, – că în trecut, textele erau citite, azi sunt accesate, adică răsfoite superficial. Mai demult se pătrundea în materie, azi se navighează online (adică se alunecă deasupra conținuturilor) .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BAC 2022 Sfaturi pentru proba de competențe lingvistice, Limba engleză, de la profesoara Ancuța Gheorghe, Colegiul “Ion Kalinderu” din Bușteni: La proba de exprimare orală, modul de prezentare în fața comisiei contribuie la crearea unei imagini a elevului fie bine pregătit, fie lipsit de încredere

Probele de competențe digitale și lingvistice s-au reluat pentru candidații la Bacalaureat 2022, în acest an școlar, după doi ani în care nu s-au susținut și s-au echivalat după anumite…
Vezi articolul

Telenovela de la Colegiul Șincai din București continuă. Proba de interviu pentru postul de director, reprogramată pe ultima sută de metri, după ce concursul fusese suspendat la sfârșitul lunii trecute. Ce se întâmplă în cazul candidatei deja respinse, dar retrimisă la interviu?

Interviurile pentru postul de director la Colegiul Național “Gheorghe Șincai” din București figurează ca “reprogramate” într-un document publicat luni seară pe site-ul Inspectoratului Școlar al Municipiului București. Procedurile urmează să…
Vezi articolul