După o carieră în care a predat fizica la cele mai bune licee din Timișoara, Dorina Cucu a ieșit la pensie în urmă cu doi ani. Însă acest eveniment a rămas mai degrabă o mențiune administrativă în documentele oficiale. La capătul a câteva decenii petrecute la catedră, profesoara își duce mai departe misiunea în educație, folosindu-se de instrumentele digitale ale secolului 21 pentru a le trezi copiilor plăcerea de a investiga fenomenele lumii înconjurătoare.
În casa ei din Timișoara, Dorina Cucu filmează experimente și creează fișe dinamice de lucru pe care profesorii din toată țara le folosesc mai apoi pentru a preda fizica prin metoda investigației. Ca să reușească să le realizeze, a învățat să folosească Google Sheets și este mereu cu ochii pe noi aplicații care pot fi utilizate în procesul de predare. Fișele dinamice pe care le-a creat pentru clasa a VI-a și experimentele pe care le-a filmat pentru a le însoți se regăsesc pe site-ul fizicaaltfel.ro, ca parte a programului „Investigăm și înțelegem fizica”, realizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale în parteneriat cu Fundația Vodafone România, cu susținerea Romanian-American Foundation.
Cu ani în urmă, Dorina Cucu a fost printre primii profesori care și-au arătat interesul față de programul Fizica Altfel și a contribuit la realizarea primei versiuni a ghidului metodologic de utilizare a metodei investigației în procesul de predare.
Fizica trebuie să ajungă la toți copiii, nu doar la cei foarte buni
„E ceva ce am observat pe parcursul atâtor ani de predare, și anume faptul că prea puțin ne-am preocupat de partea experimentală, și asta am făcut-o în favoarea teoriei. Le-am împuiat capul elevilor cu teoria. Nu vreau să fiu înțeleasă greșit, bazele fizicii trebuie însușite de elevi și teoria e foarte importantă, dar e nevoie ca ei să aibă contact cu fenomenele pe care le studiază. Am observat bucuria lor de a meșteri, de a pune mâna și a face ei singuri experimente, de a vedea ce se întâmplă, de a-și pune întrebări și așa mai departe”, explică profesoara. Această realitate pe care a observat-o la clasă a făcut-o să vadă în metoda investigației o cale de a le retrezi interesul pentru fizică tuturor elevilor, chiar și celor cu rezultate mai slabe. Deși face, în cadrul unui centru de excelență, pregătire cu olimpicii din județ, atunci când lucrează la fișele de lucruri sau experimente are în vedere copiii de toate nivelurile.
„E de dorit ca fizica să ajungă la fiecare nu numai la cei foarte, foarte buni. Și atunci când pregătesc sau concep lecții mă gândesc și la acest aspect, să nu prezinte un grad de dificultate care să îi facă pe elevi să dea bir cu fugiții, pentru că aceasta este o problemă la fizică, ca și la matematică. Copiii se sperie că este prea greu.
Citește articolul integral pe blogul ceae.ro