Avizierul electronic poate face mult mai atractivă școala, spun specialiștii în soluții digitale pentru Educație de la Samsung. În sprijinul profesorilor și directorilor de școli aceștia aduc un concept nou, menit să modernizeze procesul educațional și să încurajeze creativitatea elevilor – L.C.D (Learn, Create, Display). Dinamismul lumii adolescenților, tinerilor și copiilor este unul aparte. Ei simt nevoia să creeze în mediul digital, iar acesta este deja un lucru bine cunoscut. Conținutul pe care-l produc este cel mai adesea postat pe rețelele de socializare pe care aceștia își expun creațiile. Nevoia lor de a arăta și altora ceea ce fac și de a fi recompensați instantaneu pentru asta, prin vizualizări sau alte tipuri de interacțiune cum sunt aprecierile (likes), partajările (share), evaluările (rate), poate fi folosită cu succes și în mediu educațional.
Liviu Constandache, reprezentant al Samsung Electronics Romania, explică acest concept astfel: „Conceptul pe care îl propunem noi școlilor este unul de implicare, în care copiii, împreună cu profesorii, învață, creează și afișează. Astfel, ajută și pe alții să învețe, să creeze și să afișeze, generând un flux continuu. L-C-D vine de la Learn (Învățare), Create (Creeare) și Display (Afișare). Avem instrumente precum tabletele și telefoanele, cu care poți învăța și crea conținut. Dar întrebarea este: unde îl afișăm? Răspunsul obișnuit este mediul social, dar noi propunem utilizarea ecranelor de afișaj, oferindu-le copiilor și profesorilor posibilitatea de a deveni creatori de conținut care poate fi expus în mod direct.”
Tehnologia adusă în școli devine un sprijin esențial pentru profesori, iar profesorii au nevoie de încurajări și ghidaj în utilizarea tablelor interactive și a altor soluții digitale. Aceste soluții sunt menite să faciliteze colaborarea și partajarea informațiilor, dar și să transforme sala de clasă și școala, cu toate spațiile sale, într-un mediu mai atractiv și interactiv pentru elevi.
Adina Oprea, reprezentantă Samsung Electronics Romania, explică importanța acestui demers: „Încercăm să ajutăm profesorii în era digitalizării, deoarece elevii apreciază foarte mult profesorii care au acces la tehnologie și sunt deschiși către cunoaștere. Trăim într-un mediu tehnologizat, iar pentru elevii noștri instrumentele tehnologice sunt la fel de naturale cum erau pentru părinții și bunicii noștri pixul și hârtia.”
Un motiv în plus pentru elevi să vină la școală cu entuziasm
Liviu Constandache subliniază că „școala poate să ofere tehnologii pe care elevii nu le au acasă. Ea devine astfel un spațiu în care elevii își pot dezvolta cunoștințele și creativitatea, lucrând împreună cu colegii pentru a crea un mediu interactiv de învățare.” În plus, afișarea muncii elevilor, pe ecranele din școală, o poate compensa pe cea din mediul online, pentru că este o formă de recunoaștere a eforturilor lor, ceea ce îi stimulează să fie și mai creativi.
Practic, împărtășirea muncii lor, a creațiilor lor virtuale sau digitale, poate aduce acestora o stimă de sine mai mare. Dacă ceilalți din comunitatea școlară văd ceea ce fac, văd aspectele la care ei sunt abili și creativi, atunci nevoia aceasta de afișare va fi satisfăcută într-un mediu sigur.
Astfel de ecrane de afișaj sunt deja foloste în instituțiile de învățământ din România. Universitatea de Vest din Timișoara, de exemplu, a renunțat total la avizierele clasice din 2022, acestea fiind înlocuite cu afișaje digitale performante. Iar asta a deschis și mult mai multe posibilități de informare pentru studenți. Într-un mod similar, orice școală poate să adopte asemenea soluții moderne și atractive pentru elevi și profesori.
De exemplu, un asemenea afișaj poate fi amplasat în dreptul sălilor de curs pentru a afla în orice moment ce clasă este acolo, ce oră e în derulare, care sunt următoarele ore din orar și ce activități interesante au avut loc în orele trecute, afișând creații ale elevilor sau chiar resurse educaționale de interes mai larg.
La avizierul electronic profesorii pot afișa la rândul lor clipuri realizate în diversele campanii pe care le coordonează și derulează. De asemenea pot fi puse clipuri din mobilitățile Erasmus+ în care școala este implicată sau din excursiile cu elevii.
Iată numai câteva idei pentru asemenea soluții digitale moderne, care ar face mediu școlar mai atractiv pentru elevi și profesori:
Pe un astfel de afișaj electronic dintr-o școală, atât elevii, cât și profesorii ar putea găsi interesante următoarele tipuri de informații:
Anunțuri zilnice și evenimente școlare:
- Programul zilei sau săptămânii, cu informații despre orele suplimentare, activități extracurriculare, competiții și excursii.
- Informații despre bursele școlare.
- Evenimente speciale, cum ar fi serbările, balurile pentru clasele terminale sau de boboci, spectacolele sau întâlnirile cu personalități din diverse domenii.
Rezultatele proiectelor elevilor:
- Proiecte create de elevi, cum ar fi prezentări video, desene, poezii sau lucrări practice, care pot fi afișate pentru recunoașterea muncii lor.
- Competiții școlare sau olimpiade, cu clasamente și rezultate actualizate.
Materiale educative interactive:
- Lecții video sau tutoriale create de profesori sau elevi.
- Quiz-uri interactive sau provocări educative, pentru a testa cunoștințele elevilor într-un mod atractiv.
- Infografice și prezentări vizuale care să simplifice subiecte complexe.
Calendarul școlar și orarul claselor:
- Orarul fiecărei clase, cu detalii despre discipline și profesori.
- Calendarul examenelor și termenele pentru proiecte sau teme importante.
- Informații despre vacanțe și zile libere.
Știri și realizări importante:
- Știri educaționale și realizări notabile ale școlii, cum ar fi premii câștigate, proiecte comunitare sau colaborări cu alte instituții.
- Interviuri cu profesori sau elevi despre diverse realizări sau inițiative școlare, interviuri care pot fi luate cu telefonul de către elevii pasionați de creare de conținut și/sau care sunt implicați în revista școlii.
Resurse pentru profesori:
- Idei de metode didactice inovatoare sau informații despre workshop-uri și traininguri pentru dezvoltare profesională.
- Informații despre platforme educaționale și tehnologii care pot fi folosite în cadrul lecțiilor.
- Statistici despre participarea elevilor, progresul acestora sau rapoarte despre activitățile curente din școală.
Concursuri și provocări creative:
- Anunțarea și promovarea de concursuri de creație, tehnologie sau literatură, în care elevii și profesorii pot participa.
- Rezultatele provocărilor de tip “best project” sau “elevul lunii”, cu afișarea celor mai bune lucrări sau inițiative.
Comunitatea școlară:
- Poze și clipuri video de la evenimentele școlare sau activitățile extracurriculare, promovând spiritul comunitar.
- Mesaje motivaționale pentru elevi, care să îi încurajeze să fie creativi și să colaboreze.
Resurse suplimentare și bibliografie:
- Recomandări de cărți, site-uri educaționale sau aplicații utile pentru studiu.
- Link-uri către platforme online de învățare sau resurse digitale puse la dispoziție de școală.
Campanii de educație financiară, educație rutieră sau educație pentru sănătate, procedurile pentru combaterea bullyingului, la fel și clipuri din partea partenerilor instituționali referitoare la pericolele pe care adolescenți le traversează în privința drogurilor, a rezolvării situațiilor conflictuale, presiunilor psihologice sau orice alte informații care, fiind afișate electronic, ar putea face mediul școlar mai dinamic, interactiv și ar stimula creativitatea și implicarea elevilor și profesorilor.
Autoritățile centrale au recomandat ca echipamentele digitale pentru dotarea claselor, pe care primăriile le vor cumpăra cu bani din PNRR, să fie „calitative, moderne și adaptate vârstei elevilor“.
Puteți citi aici și un ghid pentru unitățile de învățământ: Digitalizarea unei școli din trei perspective – a unui profesor, a unui director și a unui primar.
Samsung Electronics Romania susține Educația digitală, consideră că digitalizarea în Educație nu este o opțiune, ci o necesitate și și-a propus să contribuie activ la un viitor mai bun al educației din România. În cadrul celui mai recent proiect de acest fel, SEED – Samsung Ecosystem for Education Development, compania sprijină un program de formare dedicat profesorilor, astfel încât aceștia să își dezvolte competențe digitale adecvate unui sistem modern de educație, sprijinit de tehnologiile digitale, care are ca obiectiv creșterea implicării elevilor și studenților în actul de învățare.
„Educație digitală – instrumente, resurse, viitor“ este un program Edupedu.ro, în parteneriat cu Samsung Electronics Romania.
3 comments
Bună seara. Am întrebat pe cineva de la dumneavoastră, dar nu mi a răspuns. Dacă cumpar un e book copilului meu din clasa a șasea și ii descarc manuale, poate merge cu acesta la școală? Are voie?
Întrebați directorul școlii, întrebați administrația, dirigintele. Noi suntem jurnaliști, nu știm regulamentele interne ale tuturor școlilor din România. Dar dacă vă permite să veniți cu manualele pe tabletă, atunci dați-ne și nouă de veste. Mulțumim!
de exemplu la informatică și tic (așa-i zice disciplinei respective), un astfel de manual in format digital ar fi trebuit (ca elevii) să-l primească de la prof. Deci clar că va folosi aparatura despre care spuneți cu excepția situațiilor in care in mod explicit, NU e voie (de ex. la o lucrare scrisă)