Klaus Iohannis trimite la Curtea Constituțională o lege pe motiv că discriminează studenții universităților din cadrul MAI care sunt declarați inapți din punct de vedere medical și nu mai au dreptul să continue studiile

3.389 de vizualizări
Sursa: Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” Facebook
Klaus Iohannis trimite la Curtea Constituțională legea pentru completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, pe motiv că este discriminatorie pentru studenții de la MAI care sunt declarați inapți din punct de vedere medical. Aceasta prevede că studenților care sunt în această situație nu li se acordă gradul militar și nu sunt încadrați în structurile Ministerului Afacerilor Interne. Administrația Prezidențială motivează că este “discriminatoriu, disproporționat și lipsit de un scop legitim” faptul că “exmatricularea unui student, din motive neimputabile acestuia” se aplică doar studenților de la Ministerul de Interne și nu tuturor studenților instituțiilor de învățământ superior militar.

Administrația prezidențială consideră că legea pentru completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare este neconstituțională din mai multe motive care ar încălca principiul dreptului de învățătură gratuit, garantat prin Constituție.

Potrivit sesizării de neconstituționalitate, la articolul unic punctul 1 din legea pentru completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, se prevede că după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (11) și (12) , cu următorul cuprins: „Studenții din cadrul instituțiilor de învățământ superior militar ale Ministerului Afacerilor Interne, formați pentru nevoile acestui minister, care, din motive neimputabile lor, sunt declarați inapți pentru serviciul militar de către autoritățile competente, în urma unei expertize medicale definitive, pot opta pentru continuarea studiilor în aceeași instituție. Programul de studiu al acestora va fi organizat la forma de învățământ cu frecvență, cu înlocuirea în curriculă a disciplinelor cu specific militar. La absolvire, persoanelor prevăzute la alin. 1nu li se acordă gradul militar și nu sunt încadrate în structurile Ministerului Afacerilor Interne.”

Se atrage atenția asupra faptului că nu se face distincție între instituțiile de învățământ superior militar.

În opinia Administrației Prezidențiale, “exmatricularea unui student, din motive neimputabile acestuia, reprezintă un efect disproporționat, discriminatoriu și lipsit de un scop legitim, prin raportare la art. 53 alin. (2) din Constituție”.

“Lipsirea studenților din celelalte instituții de învățământ superior militar de posibilitatea de a opta pentru continuarea studiilor în aceeași instituție, posibilitate recunoscută doar pentru studenții din cadrul instituțiilor militare de învățământ superior formați pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne, echivalează și cu o încălcare a dreptului lor la învățătură, garantat de art. 32 alin. (1) din Constituție. Exmatricularea unui student, din motive neimputabile acestuia, reprezintă un efect disproporționat, discriminatoriu și lipsit de un scop legitim, prin raportare la art. 53 alin. (2) din Constituție”.

Articolul respectiv din Constituție spune că: “restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.”

În legea contestată se menționează că studenții din cadrul instituțiilor de învățământ superior ale MAI nu vor mai fi obligați să restituie banii dacă decid să renunțe la cursuri sau dacă sunt exmatriculați din motive medicale: „studenții prevăzuți la art. 36 alin. 11 sunt exonerați de obligația restituirii cheltuielilor efectuate pe timpul desfășurării programelor de studii atât în cazul definitivării studiilor, cât și în cazul părăsirii instituției militare de învățământ.

Administrația Prezidențială consideră că este discriminatoriu faptul că doar studenții din cadrul instituțiilor de învățământ superior militar ale Ministerului Afacerilor Interne au această opțiune.

“Potrivit normelor deduse controlului de constituționalitate vor avea posibilitatea de a opta pentru continuarea studiilor în aceeași instituție, cu exonerarea de obligația restituirii cheltuielilor efectuate pe timpul desfășurării programelor de studii, doar studenții din cadrul instituțiilor de învățământ superior militar ale Ministerului Afacerilor Interne. Această soluție legislativă instituie o discriminare a studenților din cadrul celorlalte instituții de învățământ superior militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională din cadrul sistemului național de învățământ, studenți care s-ar putea afla în situația descrisă de ipoteza normei, respectiv cea de a fi declarați inapți pentru serviciul militar de către autoritățile competente, în urma unor expertize medicale definitive”.

Se aduce ca și argument, Legea învățământului superior nr. 199/2023 unde se dezvoltă principiul constituțional al gratuității învățământului de stat, “fără a institui în vreo situație obligația studenților de a restitui cheltuielile de școlarizare, nici în ipoteza abandonării studiilor din motive imputabile, nici în ipoteza întreruperii studiilor din motive neimputabile studenților. Așadar, odată admis pe un loc finanțat de la bugetul de stat, un student are așteptarea legitimă că nu va fi obligat la restituirea cheltuielilor de școlarizare.

Dreptul la învățătură reprezintă un drept social-economic și cultural, care implică obligații pozitive din partea statului de natură să asigure exercițiul acestuia. Componenta prevăzută de art. 32 alin. (4) din Constituție referitoare la gratuitatea învățământului de stat, potrivit legii, nu consacră un drept absolut, iar sintagma „potrivit legii” presupune faptul că statul are posibilitatea introducerii de taxe în sistemul de învățământ, însă fără a afecta principiul gratuității. Principiul gratuității presupune atât o obligație pozitivă a statului de a asigura locuri gratuite în învățământul superior, finanțate de la bugetul de stat, dar și o obligație negativă, corelativă, din partea acestuia, respectiv aceea de nu institui mecanisme prin care studenții admiși pentru studii la o instituție de învățământ superior, pe un loc ce se înscrie în cifra de școlarizare aprobată anual de Guvern, să fie obligați la restituirea unor cheltuieli de școlarizare“.

În plus, “statul prin instituțiile de învățământ superior nu poate reglementa obligația restituirii cheltuielilor de școlarizare pentru locuri finanțate de la bugetul de stat, în situația în care studiile sunt întrerupte sau încetează”, se menționează în sesizarea de neconstituționalitate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Republica Dolj în ARACIP – Cum au ajuns în funcții cheie din Agenția care asigură calitatea în învățământ apropiați ai președintei Mariana Dogaru. Al doilea om din instituție a fost coleg de liceu cu Dogaru, care i-a echivalat activitatea de profesor de cultură civică cu 7 ani vechime în specialitatea studiilor juridice necesare exercitării funcției / Avocatul care a reprezentat-o pe Dogaru într-un proces împotriva Agenției este acum avocatul ARACIP, pe aproape 10.000 de euro în 4 luni

Primul concurs pentru funcțiile de conducere din ARACIP – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar – s-a încheiat pe data de 13 iulie, potrivit rezultatelor publicate pe site-ul…
Vezi articolul

Ministrul francez al Educației condamnă cyberbullying-ul și fenomenul pornit pe TikTok împotriva elevilor de clasa a VI-a născuți în 2010. Jean – Michel Blanquer: Este complet prostesc, este împotriva valorilor noastre. Ceea ce va conta sunt valorile fraternității și nu prostia!

Copiii din Franța născuți în anul 2010 (cei de 10-11 ani) sunt, zilele acestea, victimele unui fenomen de cyberbullying: haștagul “#anti2010” de pe rețeaua de socializare și videoclipuri scurte TikTok…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță că este în discuții cu „niște profesioniști” care „știu să facă evaluări standardizate la limba română și matematică”. Primele ar putea avea loc în vară și la toamnă

Evaluări standardizate computerizate ar putea fi făcute la finalul acestui an școlar, anunță ministrul Educației. Sorin Cîmpeanu a spus la Digi24 că ar vrea să facă „un parteneriat cu niște…
Vezi articolul