Klaus Iohannis: “Trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările. În final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului” / Doar notele contează în evaluarea pentru tranziția la liceu, inclusiv în proiectul legii România educată

750 de vizualizări
Foto: presidency.ro
„Trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările, pentru că, în final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului, în acord cu profilul și interesul acestuia”, a transmis astăzi președintele României, Klaus Iohannis, la festivitatea de deschidere a noului an școlar de la Colegiul Național „Grigore Moisil” din București. În prezent, doar notele obținute la evaluarea națională contează pentru admiterea la liceu.

„Un subiect discutat intens în această vară a fost cel legat de evaluările de final de etapă sau cele care influențează tranziția la nivelul următor al educației. Evaluările sunt importante atât timp cât ele reflectă corect competențele elevilor și studenților, oferindu-le ocazia de a-și îmbunătăți performanțele. De aceea, trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluărilepentru că, în final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului, în acord cu profilul și interesul acestuia”, a precizat Klaus Iohannis.

Președintele a făcut referire la „evaluările de final de etapă sau cele care influențează tranziția la nivelul următor al educației”, ceea se înseamnă că este vorba despre evaluarea națională pe care o susțin elevii de clasa a VIII-a.

Amintim că mediile claselor gimnaziale au fost eliminate din calculul mediei de admitere la liceu, după cum a anunțat săptămâna trecută Sorin Cîmpeanu: „În acord cu partenerii de dialog social, a fost eliminată media claselor V-VIII din calculul mediei de admitere la liceu. Astfel, ierarhizarea absolvenților se va realiza doar pe baza mediei obținute la evaluarea națională”, a scris ministrul. Astfel, pentru admiterea la liceu contează doar notele obținute la Evaluarea Națională.

Precizăm că proiectul de lege prevede la art. 74 alin. (2) că “unitățile de învățământ liceal cu statut de Colegiu național pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare. Restul locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale”.

Revenind la declarațiile președintelui, acesta a mai spus este important ca rutele educaționale să aibă un statut egal: „Nu se mai justifică diferența de statut dintre ruta teoretică și cea profesională care descurajează deopotrivă elevi, părinți și profesori. Este important ca rutele educaționale să aibă un statut egal, cu acces direct la bacalaureat și posibilitatea continuării studiilor cu învățământul superior, până la cel mai înalt nivel. Dacă avem profesioniști, atunci haideți să le recunoaștem importanța, să investim in formarea lor și să le dăm șanse egale”.

Președintele a vorbit și despre importanța colaborării între școală, părinți și comunitate: „Toate aceste modificări nu pot fi însă operate fără o colaborare sinceră între școală, părinți și comunitate, în așa fel încât să existe respect pentru rolul fiecăruia, încredere și ajutor reciproc. Sunt deziderate care pot fi incluse într-o lege, dar schimbarea adevărată depinde de noi toți: elevii, părinți, profesori, dar și de factorii de decizie, cei care pun educația în prim-planul deciziilor strategice, inclusiv cele legate de finanțare”.

„Reforma nu înseamnă doar o lege, ci oameni care generează schimbare în bine în fiecare școală, în fiecare sală de clasă, pentru fiecare elev”, a completat Iohannis.

Informații de context – admiterea separată la colegii

Recent, ministrul Educației a anunțat posibilitatea organizării organizării admiterii la nivel de colegiu, cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională.

Referitor la examenele de admitere la colegiile naționale, Sorin Cîmpeanu a declarat, în cadrul podcastului Observator, că “altă șansă pentru a susține excelența nu există”. Acesta a spus că a făcut meditații la vremea respectivă pentru a intra la Colegiul Sfântul Sava, în urmă cu 40 de ani.

Eliminarea examenelor de admitere la colegiile naționale sau organizarea acestora cu subiecte unice la nivel național – sunt solicitări ale profesorilor din comunitatea Merito, potrivit unui document cu propunerile de modificare a proiectului Legii învățământului preuniversitar. 

Elevii care încep clasa a VII-a în această toamnă pot trece în clasa a IX-a, în 2024, printr-un examen de admitere susținut la Colegiile Naționale, potrivit propunerilor din noua Lege a Educației.

Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, a spus în cadrul unei dezbateri că admiterea separată la liceu „este o mutare dată în plic de aceste alianțe centenare, care își creează niște meditații pe bani grași, în grupuri de către niște elevi, pentru că nu înțeleg, în acest moment, în aceste colegii, și bătălia este la aceste 15-20 de colegii la nivel de București, nu la nivel de județe unde există 1-2 colegii”. – detalii aici

Edupedu.ro a scris că un chestionar de consultare pentru părinți, cu privire la admiterea la liceu și noul Bacalaureat din proiectul de lege a învățământului preuniversitar, a fost lansat de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți. La sondaj au participat 61.552 de respondenți, potrivit Federației citate. Doar 12% dintre părinții participanți la acest sondaj susțin examenul de admitere la colegiile naționale.

7 din 10 profesori participanți la un sondaj World Vision România cred că examenele de admitere la colegiile naționale vor oferi mai puține șanse de admitere elevilor din medii dezavantajate. Organizația a atras atenția că „o astfel de măsură este neconstituțională și discriminatorie fiindcă limitează accesul la învățământ obligatoriu, de calitate pentru toți copiii”.

Organizația Salvați Copiii solicită renunțarea la admiterea la colegiile naționale, reintroducerea bursei de studiu, printre multe alte propuneri trimise deja Ministerului Educației. Instituția a lansat și un chestionar online în care îi provoacă pe elevi, studenți, părinți și profesori să reacționeze și să-și spună părerea, ideile sau propunerile pentru aceste două proiecte de legi. Mai multe detalii aici

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că se va ști cu un an înainte cine face subiectele pentru admiterea la colegiile naționale.

În ceea ce privește o problemă ridicată de mulți părinți, anume meditațiile cu profesori din colegiile naționale care pot fi implicați în elaborarea subiectelor de examen, Cristescu a spus că, în lege, sunt prevăzute sancțiuni: “inclusiv pierderea titulaturii pentru acte care nu sunt conforme cu… vă dați seama, eu ca profesor sincer nu aș face meditații, nu aș face meditații, dacă aș ști că un copil care poate nu a luat acest examen și care a plătit, a participat, mă va reclama și voi ajunge în situația să îmi pierd titulatura în acel colegiu”.

Sute de părinți au semnat o petiție prin care cer să nu fie organizat un concurs separat de admitere în colegii. Inițiatoarea petiției consideră că această prevede ar putea avea următoarele urmări: „se încurajează meditațiile cu profesorii din colegii”, „dispare corectitudinea cu privire la admitere – se pot face subiecte cu dedicație”, „dispare transparența admiterii – corectarea se va face în colegiul respectiv, nu de către corectori din alte județe”, „este greu de evaluat nivelul copilului pentru a ști unde să se înscrie la admitere”, „nu se asigură accesul corect și transparent tuturor candidaților, nu doar pentru un grup dedicat”.

Potrivit lui Sorin Cîmpeanu, subiectele ar urma să fie elaborate de Societatea de Științe Matematice, Institutul de Lingvistică, Academia Română, „de colective externe de experți, de colective de profesori dintr-un grup de 10-12 colegii care vor să se unească și să aibă subiecte unice”.

Ministrul Cîmpeanu a anunțat anul trecut că examenul de admitere în liceu organizat înainte de Evaluarea Națională s-ar putea întâmpla “din toamna anului în care va trece o nouă Lege a Educației”. Mai multe detalii aici.

Amintim că Edupedu.ro a scris că eliminarea vechimii de cel puțin 75 de ani dintre criteriile de desemnare a titlului de colegiu național a fost menționată de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, ca posibilă soluție pentru a “susține performanța”. – Mai multe detalii aici

Experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) consideră că admiterea pe bază de examen la licee de elită cum sunt colegiile naționale, susținută prin pachetul de legi ale educației, este un model contestat.

În 2017, experții OCDE au recomandat României să elimine Evaluarea Naționala de la clasa a VIII-a: „Ca o primă prioritate, România ar trebui să îmbunătăţească calitatea şi imparţialitatea evaluării naţionale pentru clasa a VIII-a, ţinând cont de miza importantă a acestuia pentru studiile viitoare ale elevilor. Pe viitor, România ar trebui să revizuiască parcursurile şcolare şi certificarea de la nivelul învăţământului secundar, luând în considerare inclusiv posibilitatea suspendării evaluării naţionale pentru clasa a VIII-a.”

Despre portofoliul educațional și admiterea la clasa a V-a

Admiterea la clasa a V-a ar putea să nu mai fie organizată de colegiile naționale, dacă nu au clase de învățământ primar, conform proiectului Legii învățământului preuniversitar.

Iată ce prevede art. 26 alin. (3) din proiectul de lege amintit anterior: „Înscrierea elevilor în clasa a V-a, la unitățile de învățământ care nu dețin clase de nivel primar, se realizează fără evaluări”.

Potrivit oficialilor din Ministerul Educației, examenul de admitere în clasa a V-a ar putea fi înlocuit cu portofoliul educațional. „Să știți că m-am uitat și eu pe unele subiecte pentru admitere în clasa a V-a. Mărturisesc sincer că unele mi-au fost foarte grele”, a declarat luna trecută ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Secretarul de stat Bogdan Cristescu a menționat că ideea de bază o reprezintă portofoliul educațional, dar „nu se poate face acest lucru imediat, pentru că nu avem standarde de evaluare”: „La acest moment, ideea de bază este folosirea portofoliului educațional și a orientării școlare. De ce nu se poate face acest lucru imediat? Nu se poate face acest lucru imediat, pentru că nu avem standarde de evaluare. Fiecare învățător își evaluează copiii diferit”.

În cadrul unei conferințe de presă, Sorin Cîmpeanu a declarat că „portofoliul va conține toate documentele elevului și diplomele obținute de la grădiniță și până la terminarea liceului”.

Foto: Portofoliul educațional din proiectul Legii învățământului preuniversitar

Portofoliul educațional a fost introdus în legea Educației din 2011 și nu a fost folosit până acum. Articolului 73 din legea Educației definește astfel portofoliul educațional:

  • „(1) Portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite sau a participării la activități de învățare, în diferite contexte, precum și produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale.
  • (2) Portofoliul educațional este elementul central al evaluării învățării. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare și reprezintă cartea de identitate educațională a elevului”.
Calificative la Sport, Muzică și Desen

Înainte să fie puse în dezbatere cele două proiecte de lege, Sorin Cîmpeanu a declarat că vor fi acordate calificative de tip „admis”, „respins” la disciplinele care fac parte din ariile curriculare Arte și Educație Fizică și Sport. – detalii aici

Art. 70 alin. (3) lit. (f): „la disciplinele care fac parte din ariile curriculare „Arte” și „Educație fizică și sport” și la alte discipline stabilite prin ordin al ministrului educației, se acordă calificative de tip „Admis ”/ „Respins”, cu excepția învățământului vocațional, la care rezultatele evaluării se exprimă prin note de la 1 la 10 pentru profilul corespondent fiecărei arii curriculare”, potrivit proiectului de lege.

Pe 23 august, Cîmpeanu scria pe Facebook că propunerea este să fie înlocuite calificativele “Admis/Respins” cu “Foarte Bine, Bine, Suficient și Insuficient” la sport, muzică și desen.


1 comment
  1. Pai… hai sa ne uitam la universitar. Acolo fiecare materie se transforma într-un număr de credite. De exemplu, dacă o materie valorează 6 credite, le obții dacă iei cel putin nota 5. Așa ca sistemul universitar a găsit mijlocul de a decupla notele de evoluție. într-un final, pentru unii este important sa obțina creditele, nu notele…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premiul Nobel pentru Chimie 2022: Carolyn R. Bertozzi, Morten Meldal și K. Barry Sharpless au dezvoltat chimia de tip “clic” prin care blocurile de molecule “se îmbină rapid și eficient” / Sharpless a mai primit un Nobel în 2001

Academia Regală Suedeză de Științe a decis să acorde premiul Nobel pentru Chimie 2022 lui Carolyn R. Bertozzi, Morten Meldal și K. Barry Sharpless, notează G4Media.ro. Premiul Nobel pentru Chimie…
Vezi articolul

Agenția pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați condamnă comportamentul lui Alfred Bulai și încurajează victimele și martorii unor astfel de cazuri să apeleze linia telefonică gratuită 0800.500.333

Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați a reacționat cu privire la cazul profesorului universitar Alfred Bulai. Într-un comunicat de presă, Agenția “condamnă ferm comportamentul inacceptabil al…
Vezi articolul

Profesoara de Matematică dată afară de la Liceul din Azuga, după ce a lăsat 12 corigenți înainte de Evaluarea Națională 2023, a fost repartizată de Inspectoratul Școlar București, cu cel mai mare punctaj din Capitală pe disciplina sa, la Școala Gimnazială 80 din Sectorul 3

Profesoara de Matematică de la Liceul Teoretic din Azuga (LTA), dată afară de conducerea școlii în vara anului trecut după ce a lăsat 12 corigenți înainte de Evaluarea Națională, a…
Vezi articolul