Jumătate dintre liceeni spun că prea puțini dintre profesori le trezesc dorința de a învăța / O problemă-cheie semnalată de elevi: „relevanța scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi și pentru viitorul lor profesional” – Studiu despre „calitatea vieții liceenilor” din România

Foto © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Mai bine de jumătate dintre elevii de liceu din România spun că au puțini profesori sau chiar niciun profesor care să le trezească dorința de a învăța, iar mulți exprimă frustrare că față de relevanța unor materii școlare pentru viața lor, dar și în legătură cu volumul de informații predate la clasă, potrivit unui studiu recent publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

Studiul, bazat pe o cercetare calitativă (fără relevanță statistică) și pe una cantitativă, arată că, în rândul liceenilor care și-au exprimat opinia, se face simțită dorința de a primi mai multe informații practice, pe când modul de predare de acum pune accentul pe „antrenament mental” sau „îmbogățirea culturii generale”. „Această lipsă de relevanță percepută poate contribui la descreșterea motivației și a angajamentului în procesul educațional”, arată autorii materialului citat, publicat în contextul întârzierilor majore în introducerea noilor-planuri cadru pentru liceu.

Potrivit raportului, „majoritatea liceenilor consideră că volumul de informații predate la clasă este prea mare”. Pe de altă parte, ei apreciază drept suficiente „cursurile opționale de care beneficiază în cadrul programului școlar, pe care le aleg în funcție de interesele lor și de oferta disponibilă în cadrul școlii. O bună parte dintre elevi simt însă nevoia mai multor lucrări de laborator, experimente și proiecte.”

În baza cercetării bazate pe focus-grupuri de liceeni, analiza arată:

În ceea ce privește profesorii, studiul arată că, în timp ce majoritatea liceenilor apreciază sprijinul oferit pe diverse căi de profesori, aproximativ jumătate „consideră că cei mai mulți profesori nu reușesc să le trezească dorința de a învăța, nu îi înțeleg și nu creează o atmosferă plăcută la clasă”.

Iar în cadrul cercetării calitative, elevii au invocat o serie de situații pe care i le consideră problematice în relația cu profesorii: 

Sursa: ISE.ro

În ceea ce privește relația cu profesorii, 55% dintre elevi consideră că foarte puțini dintre profesorii care predau la clasa lor (49%) sau aproape niciunul dintre aceștia (6%) pot să trezească dorința de a învăța.

Totuși, 40% dintre liceeni afirmă că puțini dintre profesorii lor creează o atmosferă plăcută la clasă și aproape 40% spun că niciun profesor sau puțini profesori „îi înțeleg pe elevi”.

Potrivit studiului, „din analiza rezultatelor în funcție de variabilele socio-demografice (clasa, profilul, tipul școlii, etnia, mediul de rezidență al elevului, mediul de rezidență al școlii) se constată că elevii de clasa a IX-a, elevii de la liceele private și cei cu domiciliul în mediul rural au o percepție pozitivă în raport cu comportamentul profesorilor la clasă, în ponderi mai mari decât elevii din clasele mai mari, cu cei din școlile publice, respectiv cu cei din mediul urban.”

Probleme semnalate de elevi în studiul calitativ, bazat pe focus grupuri, cu privire la relația cu profesorii:

Părerile liceenilor despre curriculum

Studiul citat analizează în detaliu doar două aspecte referitoare la conținuturi – materiile opționale și activitățile practice.

El arată că două treimi dintre liceeni (67%) apreciază că sunt suficiente cursurile opționale pe care le aleg în funcție de interesele lor și de disponibilitate, în timp ce o treime le consideră insuficiente, ei „simțind nevoia de diversificare și de a beneficia de o gamă mai largă de opțiuni educaționale”.

Opinia că aceste cursuri sunt suficientă se regăsește mai degrabă în rândul fetelor și în rândul elevilor de clasa a XII-a.

Pe de altă parte, studiul notează o polarizare a opiniilor cu privire la existența aplicațiilor practice în cadrul activităților școlare. 52% apreciază că acestea sunt suficiente, pe când 48% cred contrariul. 

Sursa: ISE.ro

Nevoia de mai multe oportunități pentru lucrări de laborator, experimente și proiecte, evidențiază dorința de dezvoltare a abilităților practice și de aplicare a cunoștințelor în situații concrete”, arată analiza citată. Iar această nevoie se resimte mai mult în rândul elevilor de clasa a XII-a.

Polarizare se simte și în cazul aprecierilor cu privire la volumul de informații predate: 55% consideră că acesta este prea mare, „acest fapt indicând fie o preocupare cu privire la nivelul de încărcare cognitivă, fie o evaluare raportată la interesul elevilor față de un volum atât de mare al informațiilor primite”. Pe de altă parte, 45% dintre liceeni nu consideră că volumul de informații este mare.

2 din 3 elevi se plictisesc la ore, 2 din 5 cred că orele sunt grele

Studiul analizează și atmosfera de la clasă și efecte ale acesteia asupra învățării, atât prin componenta calitativă a cercetării, cât și prin cea cantitativă. 

Astfel, el semnalează, între altele, că:

Sursa: ISE.ro

Potrivit analizei calitative, „pentru cei mai mulți dintre liceenii participanți la focus-grupuri, profesorul este acela care are rolul determinant în crearea unui climat propice unei învățări active”. Este citată, în acest sens, o elevă de clasa a XI-a:

Pe de altă parte, problemele legate de predare, în contextul atmosferei din clasă, sunt legate și de profesori, și de colegi, și de atitudinea proprie față de învățare, potrivit opiniilor exprimate de elevi în focus-grupuri:

Citește și:
Daniel David: Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, despre noile planuri-cadru pentru liceu: Voi avea contribuții care să corespundă unei viziuni pe care o am și eu, până le pun în dezbatere

Foto © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version