Jumătate din elevii care au susținut simularea la Logică – BAC 2025 nu au făcut diagramele Venn și un silogism valid la subiectul III / Întrebarea din grilă la care au răspuns corect cei mai puțini elevi – analiză rezultate pe itemi

385 de vizualizări
Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com
La simularea Bacalaureatului 2025 la Logică, argumentare și comunicare, aproape jumătate dintre elevi nu au reușit să rezolve corect exercițiile care presupuneau validarea unor silogisme și construirea de definiții, potrivit analizei oficiale pe itemi publicată luni, 28 aprilie. De exemplu, doar 31,90% dintre candidați au obținut punctaj maxim la verificarea unui silogism prin metoda diagramelor Venn, iar la construirea unei definiții corecte pornind de la conceptul de „parfum”, mai mult de 51% dintre elevi au primit punctaj zero.
  • Analiza completă pe itemii fiecărui subiect, subiectele primite de elevi și baremele de corectare pot fi consultate mai jos în articol.

În schimb, exercițiile de recunoaștere a unor relații logice simple au avut rate ridicate de reușită. 92,81% dintre elevi au identificat corect formula logică pentru propoziția „Toți diplomații sunt oameni politici”, iar 89,88% au stabilit corect raportul dintre termeni într-un raționament dat.

Cu toate acestea, cerințele care presupuneau operații complexe, cum ar fi construirea silogismelor valide sau analiza riguroasă a corectitudinii raționamentelor elevilor într-un context aplicat, au înregistrat scoruri semnificativ mai mici, sub 50% punctaj maxim în majoritatea cazurilor.

Amintim că rezultatele de la simularea bacalaureatului 2025 au arătat că unul din trei elevi de clasa a XII-a nu a luat nota 5 la limba română. Cei mai mulți elevi cu note sub 5 sunt la disciplina obligatorie a profilului, Istorie sau Matematică – mai precis 36%. Detalii aici.

Subiectul I. Prima parte conține întrebări grilă

La primul item din Subiectul I A, unde elevii trebuiau să identifice tipul demonstrației logice corecte, doar 52,46% dintre candidați au obținut punctaj maxim. Aproape la fel de mulți, 47,54%, au răspuns greșit și au fost notați cu punctaj zero.

La al doilea item din Subiectul I A, care solicita identificarea inferenței corecte pentru propoziția „Unele ființe muritoare sunt oameni…”, 50,45% dintre elevi au obținut punctaj maxim, iar 49,55% au avut punctaj zero, semn că cerința a fost deosebit de dificilă.

La al treilea item din Subiectul I A, unde elevii trebuiau să recunoască o afirmație falsă privind raporturile dintre termeni, 38,29% au luat punctaj maxim, în timp ce 61,71% au fost notați cu punctaj zero, ceea ce indică una dintre cele mai mari rate de greșeli din tot subiectul.

  • 3. Este falsă, următoarea afirmație, cu privire la raporturile dintre termeni:
  1. termenii vertebrat și nevertebrat se află în raport de contradicție
  2. termenii pisică și animal alintat se află în raport de intersectare
  3. termenii pix și stilou se află în raport de contrarietate
  4. termenii crizantemă și floare roșie se află în raport de ordonare

La al patrulea item din Subiectul I A, referitor la identificarea subiectului logic al unei propoziții categorice, 86,49% dintre elevi au reușit să obțină punctaj maxim. Doar 13,51% dintre candidați au avut punctaj zero, rezultatul fiind semnificativ mai bun față de itemii anteriori.

La al cincilea item din Subiectul I A, unde se cerea clasificarea raționamentelor în funcție de direcția inferării, 56% dintre elevi au răspuns corect și au luat punctaj maxim, iar 44% au fost notați cu punctaj zero.

La al șaselea item din Subiectul I A, referitor la definirea intențională a termenului „libertate”, 36,40% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce 63,60% au fost notați cu punctaj zero, ceea ce arată una dintre cele mai mari dificultăți din acest subiect.

La al șaptelea item din Subiectul I A, unde era necesară identificarea formei corecte de raționament („Unele melodii sunt relaxante…” etc.), 77,69% dintre elevi au luat punctaj maxim. 22,31% dintre respondenți au fost notați cu punctaj zero.

La al optulea item din Subiectul I A, care cerea identificarea tipului de propoziție („Niciun mamifer nu este nevertebrat”), 87,51% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce doar 12,49% au răspuns greșit.

La al nouălea item din Subiectul I A, unde trebuia precizată extensiunea termenului „oglindă”, 63,54% dintre elevi au reușit să răspundă corect, iar 36,46% au fost notați cu punctaj zero.

La al zecelea item din Subiectul I A, unde elevii trebuiau să asocieze o propoziție categorică cu formula logică corectă, 92,81% au obținut punctaj maxim, iar doar 7,19% au răspuns greșit, ceea ce îl plasează printre itemii cu cea mai mare rată de succes.

La primul item din Subiectul I B, unde elevii trebuiau să reprezinte prin metoda diagramelor Euler relațiile logice dintre cinci termeni, doar 58,50% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar 41,50% au fost notați cu punctaj zero.

La a doua parte din subiectul I, compus din opt sub-itemi (a-h), unde se cerea stabilirea adevărului sau falsității unor propoziții pe baza relațiilor logice:

  • La sub-itemul a) („Unii E sunt D”), 73,78% dintre elevi au obținut punctaj maxim, iar 26,22% au avut punctaj zero.
  • La sub-itemul b) („Toți C sunt A”), 73,05% dintre candidați au răspuns corect și 26,95% au avut punctaj zero.
  • La sub-itemul c) („Niciun B nu este C”), 89,88% au obținut punctaj maxim, iar doar 10,12% au fost notați cu punctaj zero, una dintre cele mai bune rate de succes din acest subiect.
  • La sub-itemul d) („Unii D nu sunt A”), 70,71% dintre elevi au reușit să răspundă corect, în timp ce 29,29% au avut punctaj zero.
  • La sub-itemul e) („Niciun C nu este D”), 89,70% dintre elevi au obținut punctaj maxim, iar 10,30% au răspuns greșit.
  • La sub-itemul f) („Unii E nu sunt A”), doar 67,49% dintre candidați au luat punctaj maxim, în timp ce 32,51% au fost notați cu punctaj zero.
  • La sub-itemul g) („Toți E sunt B”), 87,62% dintre elevi au răspuns corect, iar 12,38% au greșit.
  • La sub-itemul h) („Unii C sunt A”), 73,36% dintre elevi au obținut punctaj maxim, iar 26,64% au avut punctaj zero.
Subiectul al II-lea

La primul item din Subiectul II A, unde elevii trebuiau să construiască, atât în limbaj formal cât și natural, subalterna propoziției 1, subcontrara propoziției 2, contrara propoziției 3 și contradictoria propoziției 4, 77,05% dintre candidați au obținut punctaj maxim. 14,79% au fost notați cu punctaj zero, iar 8,16% au obținut punctaj parțial.

La al doilea item din Subiectul II A, care solicita aplicarea operațiilor de conversiune și obversiune pentru propozițiile 2 și 3, 75,47% dintre elevi au reușit să ia punctaj maxim. 12,55% au avut punctaj zero și 11,98% punctaj parțial.

La primul item din Subiectul II B, unde trebuia aplicată conversiunea și obversiunea corectă, 63,39% dintre elevi au luat punctaj maxim, în timp ce 21,61% au fost notați cu punctaj zero și 15% au obținut punctaj parțial.

La al doilea item din Subiectul II B, cerând aplicarea corectă a operațiilor logice asupra propozițiilor 2 și 3, doar 48,33% au obținut punctaj maxim, 24,18% au luat punctaj parțial și 27,50% punctaj zero, semn că dificultatea a crescut față de exercițiile anterioare.

La primul item din Subiectul II C, unde se cerea construcția formală și naturală a supraalternei și obversei conversei, 47,28% dintre candidați au obținut punctaj maxim. 34,61% au avut punctaj zero și 18,11% punctaj parțial.

La al doilea item din Subiectul II C, aplicând același tip de operații asupra altor propoziții, doar 40,18% dintre elevi au reușit să ia punctaj maxim, în timp ce 36,22% au fost notați cu punctaj zero și 23,60% au avut punctaj parțial.

La punctul a) din Subiectul II D, unde se cerea scrierea în limbaj formal a opiniilor exprimate, 55,23% dintre elevi au obținut punctaj maxim. 31,75% au fost notați cu punctaj zero, iar 13,01% au primit punctaj parțial.

La punctul b) din Subiectul II D, privind precizarea corectitudinii raționamentului formalizat, 57,76% dintre candidați au luat punctaj maxim, 33,88% punctaj zero și 8,36% punctaj parțial.

La punctul c) din Subiectul II D, care presupunea explicarea corectitudinii raționamentului elevului Y, 48,31% dintre elevi au reușit să obțină punctaj maxim, însă 32,66% au fost notați cu punctaj zero și 19,03% au luat punctaj parțial.

FOTO DOCUMENT Subiect simulare BAC 2025 – Logică, argumentare și comunicare (sursa) – articolul continuă după imagini:
FOTO DOCUMENT Barem simulare BAC 2025 – Logică, argumentare și comunicare (sursa):
Subiectul al III-lea

La primul item din Subiectul III A, unde elevii trebuiau să scrie schemele de inferență corespunzătoare pentru modurile silogistice date (eae-1 și aii-3), 65,23% dintre candidați au obținut punctaj maxim. 27,86% au fost notați cu punctaj zero și 6,91% cu punctaj parțial.

La al doilea item din Subiectul III A, unde se cerea construcția în limbaj natural a unui silogism corespunzător unei scheme de inferență, 59,82% dintre elevi au luat punctaj maxim, în timp ce 40,18% au rămas cu punctaj zero.

La al treilea item din Subiectul III A, care solicita verificarea explicită prin metoda diagramelor Venn a validității modurilor silogistice, la primul exercițiu (S.III. A c) 1), doar 34,76% dintre elevi au obținut punctaj maxim, iar 48,30% au avut punctaj zero și 16,95% punctaj parțial.

  • La al patrulea item din Subiectul III A, pentru a doua verificare grafică (S.III. A c) 2), 31,90% dintre elevi au reușit să ia punctaj maxim, în timp ce 48,75% au fost notați cu punctaj zero și 19,35% cu punctaj parțial.

La primul item din Subiectul III B, unde se cerea construcția unui silogism valid atât în limbaj formal, cât și în limbaj natural, pornind de la propoziția „Unele pisici persane nu sunt un companion docil”, 50,58% dintre elevi au obținut punctaj maxim, iar 49,42% au răspuns greșit și au fost notați cu punctaj zero.

La al doilea item din Subiectul III B, în care trebuia construit un alt silogism valid în același cadru, doar 42,94% dintre elevi au reușit să obțină punctaj maxim, iar 57,06% au avut punctaj zero.

La primul item din Subiectul III C, unde elevii trebuiau să verifice dacă „termenul major este distribuit în premisa majoră”, 61,54% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar 38,46% au fost notați cu punctaj zero.

La al doilea item din Subiectul III C, privind corectitudinea afirmației „concluzia este o propoziție universală afirmativă”, 46,85% dintre elevi au luat punctaj maxim, în timp ce 53,15% au fost notați cu punctaj zero.

La al treilea item din Subiectul III C, legat de distribuirea termenului minor în concluzie, 53,66% dintre elevi au răspuns corect, iar 46,34% au avut punctaj zero.

La al patrulea item din Subiectul III C, unde trebuia verificată afirmația „termenul major este calități dezirabile”, 57,19% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar 42,81% au fost notați cu punctaj zero.

La punctul a) din Subiectul III D, unde se cerea menționarea unei reguli de corectitudine încălcate de definiția dată, 52,55% dintre elevi au reușit să obțină punctaj maxim, în timp ce 47,45% au avut punctaj zero.

La punctul b) din Subiectul III D, privind precizarea unei alte reguli de corectitudine încălcate, 56,08% dintre elevi au luat punctaj maxim, iar 43,92% au fost notați cu punctaj zero.

La punctul c) din Subiectul III D, unde elevii trebuiau să construiască o definiție care să încalce regula menționată la punctul b), 48,39% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar 51,61% au avut punctaj zero.

FOTO DOCUMENT Analiza gradului de reușită pe itemi la proba obligatorie – Logică, argumentare și comunicare, simulare BAC 2025:
DOCUMENT DESCARCĂ Analiza gradului de reușită pe itemi la proba la alegere – simulare BAC 2025:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like